Bøvl
Fra : Øivind Arnfred

Dato : 01-03-09 15:56

Bøvl. Min iMac opfører sig sært.

Der er tale om en Mac OS X, verson 10.4.11 med en 2.16 GHz Intel Core 2
Duo processor.

Først skal jeg sige at jeg på grund af bøvlet har haft kontakt med
Apples hotline, og de har hjulpet mig lidt, men langtfra nok. Deres råd
angår alene hardwaren.

Imidlertid har en hardware-test meldt at der intet er i vejen med
harddisken. Bøvlet kunne således se ud til at have med softwaren at
gøre. Jeg har derfor luget ud i harddiskens indhold, hvad programmer
angår, i håb om at det ville hjælpe. Men der er fortsat knas.

Jeg skal også forudskikke, at jeg ikke kan komme på netbank (Nordea).
Den åbner ikke, fordi jeg ikke kan få Java (nyeste version) til at
samvirke med Nordea-siden. Da jeg bruger netbank en del er det noget
frustrerende. Jeg opfatter dette problem som en af følgerne af "bøvlet"
i min mac.

Hvad andet knas?
Jo, 1) hastigheden når det gælder ændringer, f.eks. at åbne eller lukke
et program, er stærkt svingende og kan nogle gange tage ualmindelig lang
tid.
2) Jeg får ustandselig melding på skærmen om at så det ene, så det andet
program sluttede uventet - hvilket som oftest ikke passer (jeg har vist
40 skærmbilleder af sådanne meldinger i en mappe).
3) Jeg har et lille program ved navn "Activity Monitor", der, som
navnet siger, tjekker aktiviteten i maskinen (angivet i %). Tidligere lå
tallene i dette program og svingede mellen 0 og måske 20% eller mere,
men nu har de jævnt hen ligget på 100% eller lidt under. Udtyndingen i
progammer har braagt tallene i "Activity Monitor" ned på o. 65%, altså
stadig et unormalt højt tal. - Og jeg kan fortsat ikke komme ind på
Nordea.
4) Jeg har prøvet at bruge et par programmer, bestemt til at rydde op
på harddisken (ét hedder "Spring Cleaning"), men har foreløbig ikke fået
noget ud af dem.

Der er flere tegn på at min mac er lidt ude af den, men jeg har vist
nævnt de mest markante. Samtidig er der som I ser ingen problemer med at
skrive dette indlæg, og mange andre funktioner ter sig også stadig
rimeligt.

Stor tak om nogen kan give et godt bud på yderligere tiltag for at
bringe min mac helt op på sporet igen!
Venlige hilsner!
Øivind Arnfred

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-09 21:16

Øivind Arnfred <oarnfred@post4.tele.dk> wrote:

> Bøvl. Min iMac opfører sig sært.
>
> Der er tale om en Mac OS X, verson 10.4.11 med en 2.16 GHz Intel Core 2
> Duo processor.

Din MacSOUP siger nu, at det kun er ver. 10.4.9. Du kunne jo prøve at
opdatere, men genstart lige først og lad være med at starte nogle
programmer. Måske skulle du også prøve at reparere disktilladelser. Det
lyder jo som om, din Mac ikke har det helt godt.

> [...]
> progammer har braagt tallene i "Activity Monitor" ned på o. 65%, altså
> stadig et unormalt højt tal. - Og jeg kan fortsat ikke komme ind på

Activity monitor er vel det program, der altid følger med Mac OS X. Kan
du prøve at se, hvilke processer det er, der bruger en masse kraft? Du
skulle hellere rydde op i, hvad det er, der kører, end i programmer, der
ligger passivt på harddisken. Prøv at se i Systemindstillinger under din
bruger, om du har sat den til at starte en masse programmer automatisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-09 22:21

Henrik Münster skrev:

> [...]
> ligger passivt på harddisken. Prøv at se i Systemindstillinger under din
> bruger, om du har sat den til at starte en masse programmer automatisk.

Min Finder har også opført sig sært den sidste uges tid, og indimellem
gået helt amok så blæseren har startet. En genstart af finderen fik den
til at holde op, men der er nok en underliggende grund med indeksering
af data eller noget.

Det er i hvertfald irriterende :)

Fra : Øivind Arnfred

Dato : 02-03-09 14:50

> [...]
> gået helt amok så blæseren har startet. En genstart af finderen fik den
> til at holde op, men der er nok en underliggende grund med indeksering

Tak til begge for råd og bistand! Henrk har ret i at "Activity monitor"
følger med Mac OS X. Henriks råd førte også til at jeg i
"Systemindstillinger"/Konti forsøgsvis slettede de fleste af de
programmer jeg havde sat til at starte med ved opstart. Det hjalp!!!
Pludselig lignede mac'en sig selv. Tilbage står kun at Java finder
Nordea eller omvendt.
Så tusind tak for hjælpen!
Øivind
Mange hilsner! Øivind