åbne to finder vinduer ??
Fra : jagge

Dato : 01-03-09 13:54

Når jeg vil føre filer fra en mappe til en anden vil jeg gerne åbne 2
finder vinduer. Når jeg bruger en shortcut til "home" mappen så åbner
det fint, men hvis jeg laver manøvren igen sker der intet. Der kan så
kun være et vindue åbent, pænt irreterende.

Hvordan åbner man 2 ens vinduer ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-09 15:46

jagge wrote:
> [...]
> det fint, men hvis jeg laver manøvren igen sker der intet. Der kan så
> kun være et vindue åbent, pænt irreterende.

Hm, i det tilfælde plejer jeg blot at åbne Finders hovedvindue med
dobbeltklik på diskikonet, navigere til den mappe, jeg vil flytte fra,
og så igen dobbeltklikke på diskikonet, så åbner der et nyt Finder
vindue, åbne den mappe, jeg vil flytte til.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Enslev

Dato : 01-03-09 15:46

> Hvordan åbner man 2 ens vinduer ??

Med 10.4: Jeg bruger bare æble -N i finder så kommer der et nyt vindue.
Gentages æble- N kommer der nok eet etc. Så kan man føre dokumenter fra
det ene til det andet. Med
alt knappen trykket ned dublikeres dokumentet i stedet for at blive
flyttet.
--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-09 16:27

On 2009-03-01 15:46:04 +0100, no@spam.nix (Henrik Enslev) said:

> [...]
> det ene til det andet. Med
> alt knappen trykket ned dublikeres dokumentet i stedet for at blive

Mener også at du med æble+komma eller æble+j kan definere om der skal
åbnes nyt vindue eller åbnes i samme vindue, alt efter pref..
jeg åbner altid i nyt vindue, da jeg netop har brug for det, virker
uden probs i 1056

Fra : jagge

Dato : 01-03-09 20:15

nok eet etc. Så kan man føre dokumenter fra
> det ene til det andet. Med
> alt knappen trykket ned dublikeres dokumentet i stedet for at blive
> flyttet.

Fedt det var æble+n jeg skulle opdage :0)

MVH

Jakob

Fra : Jon

Dato : 01-03-09 20:52

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> nok eet etc. Så kan man føre dokumenter fra
>
> Fedt det var æble+n jeg skulle opdage :0)

Mens eple-skift-N gir en ny mappe i det vindu du befinner deg it (dsv.
som er aktivt).
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : KentBM

Dato : 01-03-09 22:32

Jon skrev:
> Mens eple-skift-N gir en ny mappe i det vindu du befinner deg it (dsv.
> som er aktivt).
Æble-skift-N giver på min maskine (MacBook, Leopard med alle
opdateringer) en ny tom mappe. Mærkeligt.

--

Kent

Fra : Jon

Dato : 02-03-09 08:13

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Æble-skift-N giver på min maskine (MacBook, Leopard med alle
> opdateringer) en ny tom mappe. Mærkeligt.

Var det ikke eksakt det jeg sa i det du siterer?

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-09 18:27

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Æble-skift-N giver på min maskine (MacBook, Leopard med alle
> opdateringer) en ny tom mappe. Mærkeligt.

Ikke mærkeligt - æble>løft>N = NY(tom) mappe. Æble>N (i Finder) = NYT
Findervindue. Sådan har det været i snart ti år.

M.

Fra : Esben

Dato : 06-04-09 16:49

> Ikke mærkeligt - æble>løft>N = NY(tom) mappe. Æble>N (i Finder) = NYT
> Findervindue. Sådan har det været i snart ti år.

Og jeg har stadigt ikke tilgivet Apple for det stunt. ødelægger stille
og roligt ens adfærd i andre programmer...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : jagge

Dato : 01-03-09 22:58

> Mens eple-skift-N gir en ny mappe i det vindu du befinner deg it (dsv.
> som er aktivt).

Fedt :0)

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-09 18:30

> Fedt :0)
>
> MVH
>
> Jakob

Hej Jakob - et hint er at åbne alle kommandoerne i top/æblemenuen og
læse det hele.

For hver underkommando kan man se tataturkombinationen.

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-04-09 00:20

> Fedt det var æble+n jeg skulle opdage :0)

Æble+klik i sidebar åbner i et nyt vindue.

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 03-04-09 20:19

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Æble+klik i sidebar åbner i et nyt vindue.
>
> - Mikael

Kan du forklare det lidt tydeligere ? Jeg kan ikke lige se hvad du
mener. Hvis jeg har et åbent vindue er det så i menustrukturen i venstre
side jeg skal æble+klikke eller ?

Hygge

Jakob

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-04-09 15:51

> Kan du forklare det lidt tydeligere ? Jeg kan ikke lige se hvad du
> mener. Hvis jeg har et åbent vindue er det så i menustrukturen i venstre
> side jeg skal æble+klikke eller ?

Ja netop. Det er jo en Mac - jeg prøver mig tit frem og æble+klikker,
control+klikker, alt+klikker, æble+skift+klikker osv. på forskellige ting.
Ofte sker der noget smart. Somme tider sker der noget uventet, somme tider
ingenting.

Ved ikke hvad Finder Sidebar hedder på dansk, da jeg er på engelsk Finder,
men prøv at taste æble+, i Finder...

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 02-03-09 10:15

nok eet etc. Så kan man føre dokumenter fra
> det ene til det andet. Med
> alt knappen trykket ned dublikeres dokumentet i stedet for at blive
> flyttet.

OK lidt øv. Jeg troede egentlig at det var de vindue man aktuelt befandt
sig i der blev dubleret, men det er jo home vinduet lige meget hvor man
befinder sig, øv øv. Kan man ikke få dubleret det vindue man står i det
vil være MEGET mere hjælpsomt ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 03-03-09 11:14

> [...]

> sig i der blev dubleret, men det er jo home vinduet lige meget hvor man
> befinder sig, øv øv. Kan man ikke få dubleret det vindue man står i det

Jo, med cmd-ctrl-O åbnes en markeret mappe i et nyt vindue.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-03-09 18:10

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Når jeg bruger en shortcut til "home" mappen så åbner
> det fint, men hvis jeg laver manøvren igen sker der intet.

Sjovt hvordan man på trods af mange års arbejde på Mac'en kan opleve at
andre bruger genveje som man aldrig selv har opdaget/brugt.

"Home" genvejen er jo ganske smart. (Jeg bruger selv at klikke på det
blå smilende Mac ikon.)

Men som du skriver så virker det kun 1. gang - efterfølgende skal du
bruge cmd+N for at få nye Finder vinduer frem.

--
Mvh Martin

Fra : jagge

Dato : 01-03-09 20:15

> Sjovt hvordan man på trods af mange års arbejde på Mac'en kan opleve at
> andre bruger genveje som man aldrig selv har opdaget/brugt.

Ja det er fedt, er altid på jagt efter de genveje :0)

> Men som du skriver så virker det kun 1. gang - efterfølgende skal du
> bruge cmd+N for at få nye Finder vinduer frem.

Det var lige det jeg skulle vide, takker :0)

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-09 18:18

> [...]

> det fint, men hvis jeg laver manøvren igen sker der intet. Der kan så
> kun være et vindue åbent, pænt irreterende.

Trykker to gange på sit hus.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-03-09 18:21

> [...]

> det fint, men hvis jeg laver manøvren igen sker der intet. Der kan så
> kun være et vindue åbent, pænt irreterende.

Undskyld første post - trykker på sit hus og trykker æble+N

M.