/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Kærligheden mellem mor og børn
Fra : Per Rønne


Dato : 26-02-09 13:58

På:

<http://www.videnskab.dk/composite-1914.htm?utm_medium=nyhedsbrev>

ser jeg bl.a. dette:

=
Edderkoppernes sociale adfærd kom især til udtryk i opfostringen af
koloniens unger. Mødrene havde tjenere, der hjalp hende med at fange
byttedyr og fodre ungerne.

Så snart ungerne var store nok til at kunne klare sig selv, fortærede de
moderen såvel som hendes tjenere, der på den måde investerede alt hvad
de har i afkommet.
=

Ja, en artikel om sociale edderkopper. Som bekendt er det kotume blandt
hun-edderkopper, at de æder hannen umiddelbart efter at han har
befrugtet hende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

 
 
Niels P Sønderskov (26-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 26-02-09 14:03

Per Rønne skrev:
> På:
>
> <http://www.videnskab.dk/composite-1914.htm?utm_medium=nyhedsbrev>
>
> ser jeg bl.a. dette:
>
> =
> Edderkoppernes sociale adfærd kom især til udtryk i opfostringen af
> koloniens unger. Mødrene havde tjenere, der hjalp hende med at fange
> byttedyr og fodre ungerne.
>
> Så snart ungerne var store nok til at kunne klare sig selv, fortærede de
> moderen såvel som hendes tjenere, der på den måde investerede alt hvad
> de har i afkommet.
> =
>
> Ja, en artikel om sociale edderkopper. Som bekendt er det kotume blandt
> hun-edderkopper, at de æder hannen umiddelbart efter at han har
> befrugtet hende ...

Jo, hvad ville du spørge om?

--
Niels

Brian H (26-02-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 26-02-09 18:58

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:49a69302$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Jo, hvad ville du spørge om?

Skal han spørge om noget?
(eller "sku' du spør' fra no'en?")


Niels P Sønderskov (26-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 26-02-09 23:49

Brian H skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:49a69302$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jo, hvad ville du spørge om?
>
> Skal han spørge om noget?
> (eller "sku' du spør' fra no'en?")

Det glæder mig da at du forstår hvor han vil hen.

--
Niels

Herluf Holdt, 3140 (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 27-02-09 01:30

Niels P Sønderskov skrev:
> Brian H skrev:
>> "Niels P Sønderskov" skrev:

>>> Jo, hvad ville du spørge om?
>>
>> Skal han spørge om noget?
>> (eller "sku' du spør' fra no'en?")
>
> Det glæder mig da at du forstår hvor han vil hen.

Hint:
Du er i en *nyhedsgruppe*, hvor der på korrekt vis bliver
bragt et kommenteret link til et *nyhedsbrev*. Er der
noget problem i det, må du endelig spørge. Så kan vi
andre måske hjælpe med at bukke det i neon.


Niels P Sønderskov (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 27-02-09 02:05

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Niels P Sønderskov skrev:
>> Brian H skrev:
>>> "Niels P Sønderskov" skrev:
>
>>>> Jo, hvad ville du spørge om?
>>>
>>> Skal han spørge om noget?
>>> (eller "sku' du spør' fra no'en?")
>>
>> Det glæder mig da at du forstår hvor han vil hen.
>
> Hint:
> Du er i en *nyhedsgruppe*, hvor der på korrekt vis bliver
> bragt et kommenteret link til et *nyhedsbrev*. Er der
> noget problem i det, må du endelig spørge. Så kan vi
> andre måske hjælpe med at bukke det i neon.

Ja, det er da virkelig interessant!

--
Niels

Henry Vest (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Henry Vest


Dato : 27-02-09 06:03

Niels P Sønderskov wrote:

> Ja, det er da virkelig interessant!

Der er jo ikke sikkert DU synes det er det. Men det synes Per Erik Rønne
altså at det er, og så er han naturligvis velkommen til at skrive et indlæg
om det. Hvis du finder det uinteressant, så spring indlægget over.

--
Henry Vest


Per Rønne (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 27-02-09 06:35

Henry Vest <henryvestRE_MO_VE@vip.cybercity.dk> wrote:

> Niels P Sønderskov wrote:
>
> > Ja, det er da virkelig interessant!
>
> Der er jo ikke sikkert DU synes det er det. Men det synes Per Erik Rønne
> altså at det er, og så er han naturligvis velkommen til at skrive et indlæg
> om det. Hvis du finder det uinteressant, så spring indlægget over.

Jeg ser endda her til morgen at også Weekendavisens redaktør af
sektionen Idéer synes at det er så interessant, at der her bringes en
artikel om det.

Det nævnes på forsiden af 1. sektion, og der er en helsidesartikel om
det i Idéer på side 4. Og minsandten om ikke det samme som jeg
fremhævede, at ungerne spiser deres egen mor, bliver fremhævet også af
Weekendavisen.

Vi er vant til at insekter kan være sociale. Vi er ikke vant til at
andre leddyr kan være sociale, og da især ikke edderkopper. Der findes
40.000 edderkopper i verden; kun 25 af dem er sociale.

Men deres kannibalisme har de altså holdt fast i.

Derudover er dk.videnskab ingen 'spørge-gruppe', som Niels P Sønderskov
synes at tro. Men resten ved det naturligvis udmærket.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Niels P Sønderskov (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 27-02-09 10:05

Per Rønne skrev:

> Derudover er dk.videnskab ingen 'spørge-gruppe', som Niels P Sønderskov
> synes at tro. Men resten ved det naturligvis udmærket.

Ah, du ville bare oplyse...

--
Niels

Brian H (27-02-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 27-02-09 20:12

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:49a7acbf$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Per Rønne skrev:
>
>> Derudover er dk.videnskab ingen 'spørge-gruppe', som Niels P Sønderskov
>> synes at tro. Men resten ved det naturligvis udmærket.
>
> Ah, du ville bare oplyse...

Deraf navnet 'nyhedsgruppe'... ved du hvad? jeg tror sørme snart du har
forstået princippet


Martin Andersen (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 28-02-09 15:08

Brian H wrote:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:49a7acbf$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Per Rønne skrev:
>>
>>> Derudover er dk.videnskab ingen 'spørge-gruppe', som Niels P Sønderskov
>>> synes at tro. Men resten ved det naturligvis udmærket.
>>
>> Ah, du ville bare oplyse...
>
> Deraf navnet 'nyhedsgruppe'... ved du hvad? jeg tror sørme snart du har
> forstået princippet

Nu er "samtalegruppe" ikke særligt velklingende, og der er andre grupper
til opslag.

Niels P Sønderskov (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 28-02-09 15:13

Brian H skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:49a7acbf$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Per Rønne skrev:
>>
>>> Derudover er dk.videnskab ingen 'spørge-gruppe', som Niels P Sønderskov
>>> synes at tro. Men resten ved det naturligvis udmærket.
>>
>> Ah, du ville bare oplyse...
>
> Deraf navnet 'nyhedsgruppe'... ved du hvad? jeg tror sørme snart du har
> forstået princippet

Nogle genier skal man jo vare sig for at måle sig med.

--
Niels

Jens Bruun (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 28-02-09 20:55

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
news:49a83b13$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Deraf navnet 'nyhedsgruppe'... ved du hvad? jeg tror sørme snart du
> har forstået princippet

Jeg tror, du tager fejl.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



J. Nielsen (27-02-2009)
Kommentar
Fra : J. Nielsen


Dato : 27-02-09 10:02

On Fri, 27 Feb 2009 06:02:31 +0100, Henry Vest
<henryvestRE_MO_VE@vip.cybercity.dk> wrote:

>Niels P Sønderskov wrote:
>
>> Ja, det er da virkelig interessant!

>Der er jo ikke sikkert DU synes det er det. Men det synes Per Erik Rønne
>altså at det er, og så er han naturligvis velkommen til at skrive et indlæg
>om det. Hvis du finder det uinteressant, så spring indlægget over.

Ja, jeg blev en smule klogere af indlægget. Sønderskov blev lidt mere
mavesur... sådan er der så meget.
--

-JN-

Niels P Sønderskov (28-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 28-02-09 15:22

J. Nielsen skrev:

> Ja, jeg blev en smule klogere af indlægget. Sønderskov blev lidt mere
> mavesur... sådan er der så meget.

Det er dejligt. Og rart at konstatere, at alle andre åbenbart har
forstået hvor Per Rønne ville hen i så høj grad, at de ikke havde noget
at sige. Fra min side har det intet med surhed at gøre.

Stivnakkede kloge-åger med fastgroede forestillinger om verdens
fænomener - deriblandt dk.videnskab - kan måske få det til at se sådan
ud. Måske har de også fået begrebet 'social' galt i halsen.

--
Niels

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste