/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dæks hastighed
Fra : Jens Olsen


Dato : 05-03-09 18:41

Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
hastighed som bilen kan køre.

En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.

Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer? Mit
spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at
de kun er beregnet til hastigheder op til 170 km/t.

Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Jens

 
 
Klaus G. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 05-03-09 18:51

> Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?
Tyskere kan være lidt specielle, men ikke dumme...tror jeg :)

Det lyder meget mere logisk at dækket skal være godkendt til det bilen er
opgivet til på papiret.

I DK må man godt montere "langsommere dæk", så skal det bare TYDELIGT vises
at bilen er monteret med ringe dæk. F.eks. en klistermærke tæt på speedo,
nøglehullet osv..


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Martin Johansen [600~ (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 05-03-09 18:53


>En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
>hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.

Det er mig bekendt det bilen er opgivet til og ikke hvad speedometer
har som max.

>Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer? Mit
>spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
>km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at

Hvad siger bogen at bilen skulle kunne køre?

>Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Måske :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Jens Olsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Jens Olsen


Dato : 05-03-09 20:33

On Thu, 05 Mar 2009 18:52:44 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>
>
>Hvad siger bogen at bilen skulle kunne køre?
>

Hvor ser jeg hvad bilen er opgivet til. Jeg kan ikke finde noget i
hverken instruktionsbogen eller i registreringsattesten

Det er for øvrigt sådan en lille (hm...tøse)-bil: Nissan Micra 1,0 aut
fra 1998.

Jens

Ivan Madsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-03-09 20:34

On Thu, 05 Mar 2009 19:32:59 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

>On Thu, 05 Mar 2009 18:52:44 +0100, "Martin Johansen [6000]"
><martinlj@tiscali.dk> wrote:
>
>>
>>
>>Hvad siger bogen at bilen skulle kunne køre?
>>
>
>Hvor ser jeg hvad bilen er opgivet til. Jeg kan ikke finde noget i
>hverken instruktionsbogen eller i registreringsattesten
>
>Det er for øvrigt sådan en lille (hm...tøse)-bil: Nissan Micra 1,0 aut
>fra 1998.
>

Mon ikke "R"-dæk rækker så rigeligt, den kan vel gå 150-160 med sol og
vind i ryggen Der står en topfart i instruktionsbogen - et eller
andet sted under specifikationer - og hvis den er under 180, så tag
det roligt.

Klaus G. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 05-03-09 23:18

> Hvor ser jeg hvad bilen er opgivet til. Jeg kan ikke finde noget i
> hverken instruktionsbogen eller i registreringsattesten
>
> Det er for øvrigt sådan en lille (hm...tøse)-bil: Nissan Micra 1,0 aut
> fra 1998.
Hvis man finder nogen til salg på www.bilbasen.dk så er de opgivet til
150kmt, aut. gear eller ej.

Man.:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Nissan-Micra-1,0-GX-3d_ID188100624.htm

Aut.:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Nissan-Micra-1,0-GX-3d_ID143804305.htm


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Jens C. Hansen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen


Dato : 05-03-09 18:59

Jens Olsen wrote:
> Mit spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
> km/t.

Hvor hurtigt kan den køre ned ad bakke (lad os sige 15 % hældning) og i
medvind?

hojvaelde@gmail.com (09-03-2009)
Kommentar
Fra : hojvaelde@gmail.com


Dato : 09-03-09 08:57

On 5 Mar., 18:58, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:
> Jens Olsen wrote:
> > Mit spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
> > km/t.
>
> Hvor hurtigt kan den køre ned ad bakke (lad os sige 15 % hældning) og i
> medvind?

Du skal også have at den skal køre syd på. Det må da også give noget
da det altid er nedad

Benny

Ivan Madsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-03-09 19:06

On Thu, 05 Mar 2009 17:41:04 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

>Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
>hastighed som bilen kan køre.
>
>En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
>hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.
>
>Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer? Mit
>spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
>km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at
>de kun er beregnet til hastigheder op til 170 km/t.
>

R rækker vist til 180, men det er en detalje. Tyskerne ønsker de dæk
på (fartkode), som bilen er typegodkendt med, hvilket skulle matche
bilens faktiske topfart. Så hvis du har fået bilen leveret på "R" dæk,
no problem. Undtagelsen er vinterdæk, hvor man skal have en label i
speedo med (max 160/190) hvis dækkene ikke rækker til bilens faktiske
topfart.

>Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Tvivler.

Ralph Køster (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Ralph Køster


Dato : 05-03-09 19:33

Hvis du bliver stoppet i tyskland med dæk til 210 kmt og bilen fra fabrillen
er oplyst kan køre 212 kmt, så får du ikke
lov til at køre en meter mere. Bilen bliver nugseret til værksted og SKAL
have andre dæk på.

Tør du tage chancen??



Polo (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Polo


Dato : 05-03-09 19:44

Vrøvl!

Lars.


Klaus G. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 05-03-09 19:51

> Vrøvl!
Hvilket? Du glemte at beholde det du skulle citere...


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Brian H (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 05-03-09 21:51

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49b01f3b$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>> Vrøvl!
> Hvilket? Du glemte at beholde det du skulle citere...

Det hele var noget vrøvl


Klaus G. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 05-03-09 19:52

> Hvis du bliver stoppet i tyskland med dæk til 210 kmt og bilen fra
> fabrillen er oplyst kan køre 212 kmt, så får du ikke
> lov til at køre en meter mere. Bilen bliver nugseret til værksted og SKAL
> have andre dæk på.
>
> Tør du tage chancen??
Hvis Jens Olsen's bil kan køre 150kmt, så kan den på papiret MÅSKE trille
160kmt, og hans dæk er opgive til 180kmt. Så tør jeg godt tage chancen...


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



Ivan Madsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-03-09 19:58

On Thu, 5 Mar 2009 19:33:01 +0100, "Ralph Køster" <Get@some.now>
wrote:

>Hvis du bliver stoppet i tyskland med dæk til 210 kmt og bilen fra fabrillen
>er oplyst kan køre 212 kmt, så får du ikke
>lov til at køre en meter mere. Bilen bliver nugseret til værksted og SKAL
>have andre dæk på.
>
>Tør du tage chancen??
>

Hvis det er vinterdæk og der sidder et lille klistermærke tæt på
speedometer med max xxx km/t, så ja! Og hvis bilen i DK er
typegodkendt på en dækmontering må den køre i D - men typegodkendt
dækmontering i DK matcher også topfarten, det skal Færdselsstyrelsen
nok sikre.

Men hvis man som dansker med normalt max 130 vælger at montere de
billigere dæk med lavere fartkode kan man sagtens få problemer i
Tyskland - helt enig! Store problemer endda.

Iøvrigt siges det fra FDM, at for lav fartkode i forhold til
typegodkendelse medfører omsyn med krav om nye dæk i dagens DK.

Kent Oldhøj (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 05-03-09 20:41

ingen@spam.invalid (Jens Olsen) wrote in news:49b00c57.301373
@news.sunsite.dk:

> En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
> hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.

Vrøvl.

> Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Nej.

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

alexbo (05-03-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-03-09 20:59


"Jens Olsen" skrev

> Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
> hastighed som bilen kan køre.
Korrekt

> En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
> hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.
Nej, det er den faktiske hastighed bilen kan opnå, som regel bare den
fabrikken har opgivet.
Man kan dog forestille sig en tunet bil der bliver målt til en højere
hastighed så skal dækkene kunne klare denne.

> Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer? Mit
> spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
> km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at
> de kun er beregnet til hastigheder op til 170 km/t.

Den er også født med R dæk
http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

>Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?
Nej.

Der er mange modeller der bruger samme speedometer både "tøsebiler" og
"Brianbiler", de skal ikke opfylde de samme dækkrav.
Mange varebiler har et speedometer der går til 200-220 selv om de ikke kan
køre over 130, de skal ikke køre med højhastighedsdæk.

mvh
Alex Christensen





Ivan Madsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-03-09 21:09

On Thu, 5 Mar 2009 20:59:17 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

<...>
>
>Der er mange modeller der bruger samme speedometer både "tøsebiler" og
>"Brianbiler", de skal ikke opfylde de samme dækkrav.
>Mange varebiler har et speedometer der går til 200-220 selv om de ikke kan
>køre over 130, de skal ikke køre med højhastighedsdæk.
>

Jeg mener at huske, jeg satte mig ind i en Ford Escrot Van 1.3 meget
sløv først i 90'erne og så et speedo til 240 - wow tænkte man, indtil
man fik startet apparatet og opdagede at speedo burde gå til 140, hvis
det gik ned ad bakke! ))

Jens Olsen (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Jens Olsen


Dato : 05-03-09 21:54

klip
>
>Den er også født med R dæk
>http://www.fstyr.dk/sw22275.asp
>
klip

>mvh
>Alex Christensen
>
>

Orv det var en spændende side. Jeg har sakset oplysningen om bilen.

Jens


Tom (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 05-03-09 22:17


"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
news:49b00c57.301373@news.sunsite.dk...
> Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
> hastighed som bilen kan køre.
>
> En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
> hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.
>
> Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer? Mit
> spedometer viser op til 200 km/t, medens bilen højst kan køre 150
> km/t. Den har da også kun dæk der er mærket "R", hvilket indikerer at
> de kun er beregnet til hastigheder op til 170 km/t.
>
> Vil jeg kunne risikere problemer i Tyskland?

Jeg vil da gerne vide hvordan man vil tolke max hastighed i f.eks en Yaris,
når den KUN har digital speedometer

Mon det er 999 Km/t

--
Tom



Armand (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-03-09 22:19

Tom skrev:
> "Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:49b00c57.301373@news.sunsite.dk...
>> Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
>> hastighed som bilen kan køre.
>>
>> En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
>> hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.
>>
>> Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer?
>
> Jeg vil da gerne vide hvordan man vil tolke max hastighed i f.eks en Yaris,
> når den KUN har digital speedometer
>
> Mon det er 999 Km/t
>
Touché!

--
Armand.

Peter Dalgaard (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 05-03-09 22:41

On Thu, 05 Mar 2009 22:19:22 +0100, Armand wrote:

> Tom skrev:
>> "Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:49b00c57.301373@news.sunsite.dk...
>>> Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
>>> hastighed som bilen kan køre.
>>>
>>> En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
>>> hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.
>>>
>>> Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer?
>>
>> Jeg vil da gerne vide hvordan man vil tolke max hastighed i f.eks en
>> Yaris, når den KUN har digital speedometer
>>
>> Mon det er 999 Km/t
>>
> Touché!

Må prøve det en dag.... (men mon ikke det er "2 1/2 ciffer", altså 0-199
det kan vise?)



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Armand (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-03-09 22:47

Peter Dalgaard skrev:
> On Thu, 05 Mar 2009 22:19:22 +0100, Armand wrote:
>
>> Tom skrev:
>>> "Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
>>> news:49b00c57.301373@news.sunsite.dk...
>>>> Tyskland forlanger, så vidt jeg ved, at dækkene skal passe til den
>>>> hastighed som bilen kan køre.
>>>>
>>>> En bekendt har fortalt mig, at det er spedometrets højeste
>>>> hastigangivelse der bestemmer hvilket dæk man skal have.
>>>>
>>>> Kan det virkelig passe, at det er spedometret der bestemmer?
>>> Jeg vil da gerne vide hvordan man vil tolke max hastighed i f.eks en
>>> Yaris, når den KUN har digital speedometer
>>>
>
> Må prøve det en dag.... (men mon ikke det er "2 1/2 ciffer", altså 0-199
> det kan vise?)
>
Op på et par bukke med svinet og høvl den så grundigt af i højgear!
Kan den ikke trække så langt ud, sætter du bare et par større dæk på

--
Armand.

Leonard (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 05-03-09 23:03

Armand wrote:

> Op på et par bukke med svinet og høvl den så grundigt af i højgear!
> Kan den ikke trække så langt ud, sætter du bare et par større dæk på
>

Øh? oppe på bukkene er det vist ligegyldigt om der er dæk på bilen ...

--
Leonard

Armand (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-03-09 23:39

Leonard skrev:
> Armand wrote:
>
>> Op på et par bukke med svinet og høvl den så grundigt af i højgear!
>> Kan den ikke trække så langt ud, sætter du bare et par større dæk på
>>
>
> Øh? oppe på bukkene er det vist ligegyldigt om der er dæk på bilen ...
>
Ha!
Du opfattede slet ikke min dybe useriøsitet

--
Armand.

Kent Oldhøj (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 06-03-09 01:42

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in news:49b046d0$0$56790
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Må prøve det en dag.... (men mon ikke det er "2 1/2 ciffer", altså 0-199
> det kan vise?)

Sådan er det ihvertfald med billige cykelcomputere (eller var, det er en
del år siden jeg havde sådan en).

--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Peter Dalgaard (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 05-03-09 23:49

On Thu, 05 Mar 2009 23:39:00 +0100, Armand wrote:

> Leonard skrev:
>> Armand wrote:
>>
>>> Op på et par bukke med svinet og høvl den så grundigt af i højgear!
>>> Kan den ikke trække så langt ud, sætter du bare et par større dæk på
>>>
>>
>> Øh? oppe på bukkene er det vist ligegyldigt om der er dæk på bilen ...
>>
> Ha!
> Du opfattede slet ikke min dybe useriøsitet

Du glemte også at sige at man skulle checke hastigheden med GPS...


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Peter Dalgaard (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 06-03-09 09:22

On Fri, 06 Mar 2009 00:41:41 +0000, Kent Oldhøj wrote:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in news:49b046d0$0$56790
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Må prøve det en dag.... (men mon ikke det er "2 1/2 ciffer", altså
>> 0-199 det kan vise?)
>
> Sådan er det ihvertfald med billige cykelcomputere (eller var, det er en
> del år siden jeg havde sådan en).

Lidt uhyggeligt at der faktisk er folk der bruger det halve ciffer på
cykel. (SVJH ramte de 110 på nedkørslen ved VM i Colombia).



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Peter Dalgaard (06-03-2009)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 06-03-09 16:48

On Fri, 06 Mar 2009 16:01:33 +0100, Uffe Bærentsen wrote:

> Peter Dalgaard wrote:
>> On Fri, 06 Mar 2009 00:41:41 +0000, Kent Oldhøj wrote:
>>
>>> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in
>>> news:49b046d0$0$56790 $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>>>
>>>> Må prøve det en dag.... (men mon ikke det er "2 1/2 ciffer", altså
>>>> 0-199 det kan vise?)
>>>
>>> Sådan er det ihvertfald med billige cykelcomputere (eller var, det er
>>> en del år siden jeg havde sådan en).
>>
>> Lidt uhyggeligt at der faktisk er folk der bruger det halve ciffer på
>> cykel. (SVJH ramte de 110 på nedkørslen ved VM i Colombia).
>
> Syntes dit tal lød højt, så jeg kiggede på nettet. Dit tal er _alt_ for
> lavt.
> http://gizmodo.com/gadgets/speed-record/hercules-hits-1307mph-on-a-
bicycle-305161.php
> Som det kan ses, så er rekorden 130,7 mph, svarende til 210 km/t.
>
> Kan kun sige følgende:
> Godt jeg ikke sad på den cykel!

Ydrk, ja jeg havde glemt de der gale downhill-kørere. Det andet var på
almindelig landevej og ikke direkte ned ad en bjergside. Der er nu også
baneracere der har været deroppe ad ved at køre bag en skærm.



--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste