/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
MB aut.gear spørgsmål
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-09 23:41

Jeg har et spørgsmål ved en aut.gearkasse til en MB C-klasse w203.
Dem der kender til gearkassen ved, at der ikke altid skiftes opad i "hele
gear", men at den ligesom kører imellem to gear (fx. ved langsom
acceleration op af en bakke). Især tænker jeg på mellem 1. og 2. gear. Når
momentet bliver stort nok til at gearkassen kan tække 2. gear, så er det
ligesom at tilkoblingen til 2. gear bliver ret voldsomt og direkte. Det
samme sker når man kører frem mod fx. et kryds uden tværgående trafik hvor
man er nede på 15-20 km/t, og så giver alm. gas ud af svinget. Så kobler den
ret kraftigt til i 2. gear, hvis man kan sige det sådan. Det er den begyndt
med for nyligt, og jeg tænkte på om det kunne være gearkasseolien der
trængte til at blive skiftet? Hvad vil fordelen være ved at skifte gearolie?
Bilen har kørt i alt 43.000 km men gearolien er ikke blevet skiftet. Jeg
mener dog at intervallet er højere end 60.000 eller 80.000 km. Det er en
benzinbil.



 
 
KT (04-03-2009)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 04-03-09 07:30

Nu kender jeg ikke til din model, men ældre mercedeser har noget
vaccumstyring af automatgearet, hvis det ikke virker skifter den meget hårdt
og ter sig generelt underligt, så prøv at chekke dine vaacumslanger.

Mener også der normalt er et skifteinterval på en 80-100.000 km på sådan en
tomatgearkasse, men det kan da være der ikke er nok olie på ?.

mvh

Kenny



"St. M." <nej> skrev i meddelelsen
news:49adb1f9$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har et spørgsmål ved en aut.gearkasse til en MB C-klasse w203.
> Dem der kender til gearkassen ved, at der ikke altid skiftes opad i "hele
> gear", men at den ligesom kører imellem to gear (fx. ved langsom
> acceleration op af en bakke). Især tænker jeg på mellem 1. og 2. gear. Når
> momentet bliver stort nok til at gearkassen kan tække 2. gear, så er det
> ligesom at tilkoblingen til 2. gear bliver ret voldsomt og direkte. Det
> samme sker når man kører frem mod fx. et kryds uden tværgående trafik hvor
> man er nede på 15-20 km/t, og så giver alm. gas ud af svinget. Så kobler
> den ret kraftigt til i 2. gear, hvis man kan sige det sådan. Det er den
> begyndt med for nyligt, og jeg tænkte på om det kunne være gearkasseolien
> der trængte til at blive skiftet? Hvad vil fordelen være ved at skifte
> gearolie? Bilen har kørt i alt 43.000 km men gearolien er ikke blevet
> skiftet. Jeg mener dog at intervallet er højere end 60.000 eller 80.000
> km. Det er en benzinbil.
>

Søren (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 04-03-09 07:58



KT skrev:
> Nu kender jeg ikke til din model, men ældre mercedeser har noget
> vaccumstyring af automatgearet, hvis det ikke virker skifter den meget
> hårdt og ter sig generelt underligt, så prøv at chekke dine vaacumslanger.


Gearkassen er givetvis en DSG type, og derfor ikke helt sammenlignelig
med de ældre typer.


>
> Mener også der normalt er et skifteinterval på en 80-100.000 km på sådan
> en tomatgearkasse, men det kan da være der ikke er nok olie på ?.


På min ´98 E290´er hedder skifteintervallet 60 KKm. Det er iøvrigt helt
alm. at de skifter hårdere imellem 1. og 2. gear. Det gør både min egen,
min brors og min mekanikers næsten nye ML320´er.


>
> mvh
>
> Kenny
>
>
>
> "St. M." <nej> skrev i meddelelsen
> news:49adb1f9$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg har et spørgsmål ved en aut.gearkasse til en MB C-klasse w203.
>> Dem der kender til gearkassen ved, at der ikke altid skiftes opad i
>> "hele gear", men at den ligesom kører imellem to gear (fx. ved langsom
>> acceleration op af en bakke). Især tænker jeg på mellem 1. og 2. gear.
>> Når momentet bliver stort nok til at gearkassen kan tække 2. gear, så
>> er det ligesom at tilkoblingen til 2. gear bliver ret voldsomt og
>> direkte. Det samme sker når man kører frem mod fx. et kryds uden
>> tværgående trafik hvor man er nede på 15-20 km/t, og så giver alm. gas
>> ud af svinget. Så kobler den ret kraftigt til i 2. gear, hvis man kan
>> sige det sådan. Det er den begyndt med for nyligt, og jeg tænkte på om
>> det kunne være gearkasseolien der trængte til at blive skiftet? Hvad
>> vil fordelen være ved at skifte gearolie? Bilen har kørt i alt 43.000
>> km men gearolien er ikke blevet skiftet. Jeg mener dog at intervallet
>> er højere end 60.000 eller 80.000 km. Det er en benzinbil.
>>

Henrik B. Schmidt (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B. Schmidt


Dato : 04-03-09 11:41

Søren <spammers@die.young> skrev:
>
>
>KT skrev:
>> Nu kender jeg ikke til din model,
>>men ældre mercedeser har noget
>> vaccumstyring af automatgearet,
>>hvis det ikke virker skifter den meget
>> hårdt og ter sig generelt
>>underligt, så prøv at chekke dine
>>vaacumslanger.
>
>
>Gearkassen er givetvis en DSG type,
>og derfor ikke helt sammenlignelig
>med de ældre typer.

Øøøhhh - nej.


Henrik B. Schmidt (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B. Schmidt


Dato : 04-03-09 11:43

St. M. <nej> skrev:
>Jeg har et spørgsmål ved en
>aut.gearkasse til en MB C-klasse w203.
>Dem der kender til gearkassen ved, at
>der ikke altid skiftes opad i "hele
>gear", men at den ligesom kører
>imellem to gear (fx. ved langsom
>acceleration op af en bakke). Især
>tænker jeg på mellem 1. og 2. gear. Når
>momentet bliver stort nok til at
>gearkassen kan tække 2. gear, så er det
>ligesom at tilkoblingen til 2. gear
>bliver ret voldsomt og direkte. Det
>samme sker når man kører frem mod fx.
>et kryds uden tværgående trafik hvor
>man er nede på 15-20 km/t, og så giver
>alm. gas ud af svinget. Så kobler den
>ret kraftigt til i 2. gear, hvis man
>kan sige det sådan. Det er den begyndt
>med for nyligt, og jeg tænkte på om
>det kunne være gearkasseolien der
>trængte til at blive skiftet? Hvad vil
>fordelen være ved at skifte gearolie?
>Bilen har kørt i alt 43.000 km men
>gearolien er ikke blevet skiftet. Jeg
>mener dog at intervallet er højere end
>60.000 eller 80.000 km. Det er en
>benzinbil.

Hvis gearskiftet ikke er optimalt, er der mulighed for at stille på
trykket, så skiftet bliver bedre.

M.h.t. olieskift, så SKAL man skifte olie og filter ved 50.000 km
første gang - uanset hvad skifteintervallet ellers siger!
Og et godt råd: Skift for hver 50.000 km fremover (både olie OG
filter). Det giver gearkassen et langt liv og de bedst mulige skift.
)

M.v.h.


Jacob Buus Smidt (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Jacob Buus Smidt


Dato : 04-03-09 16:45

> >Bilen har kørt i alt 43.000 km men
> >gearolien er ikke blevet skiftet. Jeg
> >mener dog at intervallet er højere end
> >60.000 eller 80.000 km. Det er en
> >benzinbil.
>
>
> M.h.t. olieskift, så SKAL man skifte olie og filter ved 50.000 km
> første gang - uanset hvad skifteintervallet ellers siger!
> Og et godt råd: Skift for hver 50.000 km fremover (både olie OG
> filter). Det giver gearkassen et langt liv og de bedst mulige skift.
> )
>

Er det noget særligt for MB kasser, eller mener du det gør sig
gældende for alle automatkasser? Spørger fordi jeg gerne vil have mit
BMW automatgear til at have gode skift og holde længe


Henrik B. Schmidt (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B. Schmidt


Dato : 05-03-09 16:38

>> M.h.t. olieskift, så SKAL man
>>skifte olie og filter ved 50.000 km
>> første gang - uanset hvad
>>skifteintervallet ellers siger!
>> Og et godt råd: Skift for hver
>>50.000 km fremover (både olie OG
>> filter). Det giver gearkassen et
>>langt liv og de bedst mulige skift.
>> )
>>
>
>Er det noget særligt for MB
>kasser, eller mener du det gør sig
>gældende for alle automatkasser?
>Spørger fordi jeg gerne vil have mit
>BMW automatgear til at have gode
>skift og holde længe

Hej Jacob.

Det er generelt for tomatgear (og manuelt for den sags skyld.
Set i forhold til hvor lille en udgift det er, ud af de samlede
bilomkostninger, mener jeg at det er skørt at køre for længe med
sine olier...

M.v.h.


Ukendt (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-03-09 22:59

Henrik B. Schmidt (slet 2VWWO) wrote:
> Det er generelt for tomatgear (og manuelt for den sags skyld.
> Set i forhold til hvor lille en udgift det er, ud af de samlede
> bilomkostninger, mener jeg at det er skørt at køre for længe med
> sine olier...

Er det noget med at automatgearolie er meget dyr?
Og er det en besværlig process at skifte det? (Det er vel aldrig et problem
at åbne bundproppen, men måske et problem at komme ind til påfyldningshullet
og "hælde opaf").



Henrik B. (05-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-03-09 23:02

"St. M." <nej> skrev i meddelelsen
news:49b04b11$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Er det noget med at automatgearolie er meget dyr?

Det mener jeg ikke at det er - køb originalt. Kan finde prisen til dig i
morgen, hvis du smider mig en mail...

> Og er det en besværlig process at skifte det? (Det er vel aldrig et
> problem at åbne bundproppen, men måske et problem at komme ind til
> påfyldningshullet og "hælde opaf").

Der skal også skiftes filter - husk det! Filteret sidder inde i bundstykket
til gearkassehuset. Så du skal bruge følgende:
Olie, ny bundprop + kobberskive, gummipakning samt filter...
Men som sagt, smid mig en mail, så skal jeg finde priser til dig.

Hvor i landet bor du?

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/


Henrik B. Schmidt (04-03-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B. Schmidt


Dato : 04-03-09 11:57

St. M. <nej> skrev:
>Jeg har et spørgsmål ved en
>aut.gearkasse til en MB C-klasse w203.

Det kan også være dæmper-stemplet som laver knuder.

M.v.h.


oz3bto (04-03-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 04-03-09 19:01


"St. M." <nej> skrev i en meddelelse
news:49adb1f9$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har et spørgsmål ved en aut.gearkasse til en MB C-klasse w203.
> Dem der kender til gearkassen ved, at der ikke altid skiftes opad i "hele
> gear", men at den ligesom kører imellem to gear (fx. ved langsom
> acceleration op af en bakke). Især tænker jeg på mellem 1. og 2. gear. Når
> momentet bliver stort nok til at gearkassen kan tække 2. gear, så er det
> ligesom at tilkoblingen til 2. gear bliver ret voldsomt og direkte. Det
> samme sker når man kører frem mod fx. et kryds uden tværgående trafik hvor
> man er nede på 15-20 km/t, og så giver alm. gas ud af svinget. Så kobler
> den ret kraftigt til i 2. gear, hvis man kan sige det sådan. Det er den
> begyndt med for nyligt, og jeg tænkte på om det kunne være gearkasseolien
> der trængte til at blive skiftet? Hvad vil fordelen være ved at skifte
> gearolie? Bilen har kørt i alt 43.000 km men gearolien er ikke blevet
> skiftet. Jeg mener dog at intervallet er højere end 60.000 eller 80.000
> km. Det er en benzinbil.
>



Afsted til MB og få tjekket olien på kassen .. den mangler højst sandsynlig
....
Ihvertfald sådan taxa mercerne opføre sig når de mangler ... Havde den gået
over 100Kkm ville jeg havde sagt at kassen var ved at dø... Kan være den
er ved det men så har du også kørt den som et svin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste