Tegnkodning i FF
Fra : Kim

Dato : 28-02-09 19:46

Kører med FF 3.0.6
(Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; da; rv:1.9.0.6) Gecko/2009011913
Firefox/3.0.6)

Problemet er at tit når jeg surfer rundt, så viser
min FF at Tegnkodning er sat til Unicode (UTF-8).
så mange bogstaver ser dybt underlige ud.

Sætter den så til Vestligt (ISO-8859-1) manuelt
og siden ser normal ud igen.

Jeg kan ikke sætte Tegnkodning til Automatisk,
da Dansk ikke er på listen.

Kan man ikke sætte FF så den automatisk selv
kan indlæse engelske, amerikanske, danske, svenske,
norske og danske sider korrekt ? ( hvordan ? )

Mvh Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-03-09 00:34

Kim wrote:

> Problemet er at tit når jeg surfer rundt, så viser
> min FF at Tegnkodning er sat til Unicode (UTF-8).
> så mange bogstaver ser dybt underlige ud.

Har du et illustrerende link?

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-03-09 11:20

Kim skrev:

> [...]
> min FF at Tegnkodning er sat til Unicode (UTF-8).
> så mange bogstaver ser dybt underlige ud.
> Sætter den så til Vestligt (ISO-8859-1) manuelt

Det skyldes sikkert, at hjemmesiden angiver et forkert
tegnsæt. Prøv at give os et par links til drillende sider.

> Jeg kan ikke sætte Tegnkodning til Automatisk,
> da Dansk ikke er på listen.

ISO-8859-1 er det, vi normalt bruger i Danmark.

> Kan man ikke sætte FF så den automatisk selv
> kan indlæse engelske, amerikanske, danske, svenske,
> norske og danske sider korrekt ? ( hvordan ? )

Firefox kan sagtens indlæse sider på forskellige sprog, men
Firefox retter sig først og fremmest efter, hvad hjemmesiden
selv fortæller.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kim

Dato : 01-03-09 18:43

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev
> Det skyldes sikkert, at hjemmesiden angiver et forkert tegnsæt. Prøv at
> give os et par links til drillende sider.

Det skal jeg nok næste gang jeg møder en igen.

> ISO-8859-1 er det, vi normalt bruger i Danmark.

Ok, men kan man ikke sætte Tegnkodning til Automatisk,
det må da der være mulighed for, Optionen er der da ?
Vis - Tegnkodning - Find Automatisk - ( Slået Fra )

Når Dansk eller Europæisk ikke er på denne liste,
skal man så sætte den til Universelt, eller ?

> Firefox kan sagtens indlæse sider på forskellige sprog, men Firefox retter
> sig først og fremmest efter, hvad hjemmesiden selv fortæller.

Du mener atiså at det må være fejl på hjemmesiden ?

Mvh Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-03-09 19:11

Kim skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Ok, men kan man ikke sætte Tegnkodning til Automatisk,
> det må da der være mulighed for, Optionen er der da ?
> Vis - Tegnkodning - Find Automatisk - ( Slået Fra )

Jeg kan ikke lige huske, hvad den mulighed gør, men du skal
ikke ændre valget her.

> Når Dansk eller Europæisk ikke er på denne liste,
> skal man så sætte den til Universelt, eller ?

Du skal vælge Slået fra.

> Du mener atiså at det må være fejl på hjemmesiden ?

Ja. Hvis du giver os et link næste gang, du støder på en
drillende side, kan vi tjekke, om det er hjemmesiden der
fejler, eller om det er Firefox.

Et par eksempler:
Hvis du besøger denne side, kan du under tegnkodning se, at
der er valgt ISO-8859-1:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox.php
Mens du på denne side vil se, at der er valgt UFT-8:
http://mozilladanmark.dk

Hjemmesiderne fortæller, hvad der skal bruges, og det retter
Firefox sig efter. Menupunktet er altså reelt ikke en
indstilling, du skal vælge. Det viser dig, hvad Firefox
bruger, og du har så mulighed for at vælge noget andet, fx
hvis teksten vises forkert.

Problemet med de forkerte tegn opstår, hvis en side ikke
fortæller, hvad der skal bruges, for så skal Firefox (og
andre browsere) gætte, og så er der er en risiko for, at
browseren gætter forkert.

Eller hvis siden fortæller, at den bruger ét tegnsæt, mens
den i virkeligheden benytter et andet.

En tredje mulighed er, at hjemmesiden fortæller, at den
bruger ét tegnsæt, mens webserveren fortæller, at der bruges
et andet tegnsæt. I så fald vil serverens angivelse vist
vinde i alle browsere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-09 23:01

> I så fald vil serverens angivelse vist
> vinde i alle browsere.

Man må da for hulen kunne indstille FF til at køre et bestemt
tegnsæt!?
Selvom jeg kun har 8859-1 som aktiv så vælger FF bare noget andet når
det passer den.
Så der er mange sider der vises forkert, øv,
mange gange bliver jeg nødt til at bruge Vis siden i IE.

FF er sgu ikke særlig intelligent.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-03-09 23:43

Søren skrev:

> Man må da for hulen kunne indstille FF til at køre et bestemt
> tegnsæt!?

Det vil være dumt. Det er bedre at bruge det tegnsæt, som
hjemmesiden fortæller, der skal bruges. Ellers risikerer man
for alvor, at siderne vises forkert.

> Selvom jeg kun har 8859-1 som aktiv så vælger FF bare noget andet når
> det passer den.

Nej, den vælger efter det hjemmesiden fortæller.

> Så der er mange sider der vises forkert, øv,

Så har stadig ikke givet os links, så vi kan tjekke, om det
er hjemmesiden eller noget hos dig, der driller.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kim

Dato : 05-03-09 09:52

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev
> Så har stadig ikke givet os links, så vi kan tjekke, om det er hjemmesiden
> eller noget hos dig, der driller.

Det er fordi, når den viser forkert, skifter man lige over
og så viser den korrekt igen... for det meste.

Mange har samme problem, og det er korrekt hvad
du skriver :)
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Character+Encoding+in+firefox+problem&btnG=S%C3%B8g&meta=

Fandt denne: http://makeashorterlink.dk/acd4b356 godt
nok Linux, men en præcis beskrivelse af problemet:

Firefox character encoding
In firefox, the character encoding utf-8 often shows characters as
a diamond shaped figure with a question mark inside. If I manually
switch the page encoding to iso-8859-1, the page visualizes correctly.
Do I have some default or font setup incorrectly, or does this
behavior suck for everyone?

The problem could be that the page you view miss the meta-tag about
which character set that is used. Firefox have to guess, and guesses wrong.

Hi, I had the same issue, but installing the Character Identifier extension
solved it...

Ligger her: https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/3929

Character Identifier 0.1.2
af L. David Baron
http://dbaron.org/mozilla/char-identifier/

Jeg tester og ser om den virker.

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 10:48

On Wed, 04 Mar 2009 23:43:28 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det vil være dumt. Det er bedre at bruge det tegnsæt, som
> hjemmesiden fortæller, der skal bruges. Ellers risikerer man
> for alvor, at siderne vises forkert.

Nej det vil ikke være dumt, det vil være et brugervalg,
som man fx ikke har i IE, men siderne virker i IE uden dette
brugervalg, men det gør de ikke i FF, og derfor er det alt for tit
nødvendigt at benytte: Vis denne side i IE, ØV-ØV FF !

Se venstre frame:
http://www.evers.dk/klab_fuge/klab_fuge.html

og her:
http://www.evers.dk/referencer/X_inspiration.html

Der findes masser af sider som FF ikke viser korrekt, som IE sagtens
kan.

Der savnes en Intelligent mode i FF, som burde være standard, for nye
brugere, hvor avancerede brugere som fx Kim kunne skifte til fanatic
mode, eller test mode elle strict mode, eller hvad I vil kalde det.

IE kører jo som standard i Intelligent mode, så hvorfor skulle FF ikke
kunne komme ud over nørd stadiet og bare vise siderne som designeren
har tænkt sig?

Fra : Ole C

Dato : 05-03-09 11:39

> [...]
> http://www.evers.dk/referencer/X_inspiration.html
>
> Der findes masser af sider som FF ikke viser korrekt, som IE sagtens

Øh - vises da korrekt i min Firefox 3.0.6.....

--
vh
Ole C

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-03-09 11:48

Ole C wrote, On 05-03-2009 11:39:

> Øh - vises da korrekt i min Firefox 3.0.6.....

Også her i Firefox 3.0.7.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-09 12:32

Søren skrev:

> Nej det vil ikke være dumt, det vil være et brugervalg,

Det svarer til, at du enten tager regntøj eller solskinstøj
på hver dag, uanset hvordan vejret er. De dage, det regner,
kan du være glad for regntøjet, men de andre dage vil det
være knap så smart.

Firefox lytter i stedet til vejrudsigten, og retter sig så
efter den. Hvis der ikke er en vejrudsigt, fordi hjemmesiden
ikke tilbyder sådan en, så må Firefox gætte (og det gælder
for øvrigt også for Internet Explorer), og så er der en
risiko for, at der gættes forkert.

> som man fx ikke har i IE, men siderne virker i IE uden dette
> brugervalg, men det gør de ikke i FF, og derfor er det alt for tit
> nødvendigt at benytte: Vis denne side i IE, ØV-ØV FF !

Din Internet Explorer er så åbenbart bedre til at gætte end
din Firefox.

> Se venstre frame:
> http://www.evers.dk/klab_fuge/klab_fuge.html

Fejlen ligger hos hjemmesiden, der ser ud som om, den er
lavet for meget længe siden. Selv de mest grundlæggende ting
mangler, og altså også informationen om tegnkodning. Hos mig
gætter Firefox rigtigt.

> [...]
>
> IE kører jo som standard i Intelligent mode, så hvorfor skulle FF ikke
> kunne komme ud over nørd stadiet og bare vise siderne som designeren

Firefox kører også i intelligent mode, men gætter altså
åbenbart forkert hos dig. Designeren har i dette tilfælde
ikke udtrykt sine tanker særlig tydeligt.

Jeg tør ikke sige, om du har fået ændret noget i din
opsætning, der gør det sværere for Firefox at gætte rigtigt
på den slags sider. Du kan evt. prøve at gemme en backup af
dine bogmærker [1] og så starte helt forfra [2], hvorefter
du kan gendanne de gemte bogmærker.

[1]
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-brug.php#arkiv
(se afsnittet Backup af bogmærker, når først du er kommet
ind i Arkiv)

[2]
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-safemode.php#forfra

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 12:45

On Thu, 05 Mar 2009 12:31:52 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Firefox kører også i intelligent mode, men gætter altså
> åbenbart forkert hos dig.

fint nok for FF men så skifter jeg bare til IE,
når FF altså ikke fungerer ordentlig her hos mig.
Gider ikke bøvle mere med den, så det ....

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-09 16:25

On Thu, 05 Mar 2009 12:31:52 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Fejlen ligger hos hjemmesiden,
Og hvad hjælpe det mig?
I IE fungerer det fint, idet IE reagerer intelligent.

Her er en mer' hvor linkene i bunden ikke virker i FF:

http://www.birkegaarden.net/dk/

Fra : Ole C

Dato : 05-03-09 18:30

> Her er en mer' hvor linkene i bunden ikke virker i FF:
>
> http://www.birkegaarden.net/dk/

OK - heller ikke i min Firefox...

--
vh
Ole C

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-03-09 00:44

Søren escribió:

> Og hvad hjælpe det mig?
> I IE fungerer det fint, idet IE reagerer intelligent.
>
> Her er en mer' hvor linkene i bunden ikke virker i FF:
>
> http://www.birkegaarden.net/dk/

Hvilke links?

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 06-03-09 00:50

Mikkel Moldrup-Lakjer escribió:

> Hvilke links?

Nå, dem der aktiveres når siden langt om længe er færdig med at åbne.
Virker ganske rigtigt i IE7 men ikke i FF3. Det betyder dog ikke
nødvendigvis at IE er mere intelligent end FF. Det betyder formentlig
bare at webudvikleren har tjekket siden i IE men ikke i FF og derfor kun
har rettet de fejl, som kan ses i IE.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-09 01:00

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Det betyder formentlig
> bare at webudvikleren har tjekket siden i IE men ikke i FF og derfor kun
> har rettet de fejl, som kan ses i IE.

Det er jo lige det.

Hvis man køber en møtrik til en skrue, men den ikke passer,
fordi møtrikfabrikanten ikke har overholdt standarderne for
gevind, så nytter det altså ikke at skælde ud på
skruefabrikanten. Det er møtrikfabrikanten, man skal rette
sin vrede mod.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Per H

Dato : 06-03-09 10:08

On Fri, 06 Mar 2009 01:00:17 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det er jo lige det.
der er faktisk en del der ikke tjekker deres arbejde korekt.
Selv dba.dk. skal køres i IE motor, for at få alle linier med.
men IE er jo også klrt den største kunde. Jeg kan nu ikke vænne mig
til den.

per

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 10:43

> [...]

> gevind, så nytter det altså ikke at skælde ud på
> skruefabrikanten. Det er møtrikfabrikanten, man skal rette

Det er jo lige det,
for her er det jo IE skruen der siger,
- jeg kan godt se at møtrikkens gevind ikke validerer,
men jeg finder ud af det alligevel,
i stedet for at manden ikke får skruet møtrikken på!!

Det ringe alternativ er FF skruen der siger,
- møtrikken validere ikke, rend op hop,
hvis du vil ha' møtrikken skruet på, så brug IE skruen!!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-03-09 11:36

Søren skrev:

> [...]
> - jeg kan godt se at møtrikkens gevind ikke validerer,
> men jeg finder ud af det alligevel,
> i stedet for at manden ikke får skruet møtrikken på!!

Ja. Og så holder jeg liv i møtrikfabrikanter, der ikke gider
at følge gevindstandarderne. Det har samtidig den
bivirkning, at dem der opfører sig korrekt i brugernes øjne
vil fremstå som ringere end mig. Dermed forbedrer jeg min
markedsposition, så det reelt er mig, der fastsætter
standarderne og dermed også kan fastsætte priserne.

> Det ringe alternativ er FF skruen der siger,
> - møtrikken validere ikke, rend op hop,
> hvis du vil ha' møtrikken skruet på, så brug IE skruen!!

Som sagt virker den tidligere linkede side fint hos os andre
i Firefox. Men du vil jo ikke bruge tid på at prøve at finde
ud af, om du selv er kommet til at ødelægge noget. Fint nok,
brug du bare IE.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 07-03-09 21:27

Søren escribió:

> [...]
>
> Det ringe alternativ er FF skruen der siger,
> - møtrikken validere ikke, rend op hop,
> hvis du vil ha' møtrikken skruet på, så brug IE skruen!!

Det lyder ikke som om du har forstået problematikken.

Selv om der kan være forskel på de forskellige browseres "tolerance"
over for fejlagtig kode, ændrer det ikke ved det egentlige problem,
nemlig at mange webudviklere kun tester deres sider i Internet Explorer.

Som jeg skrev ovenfor, betyder det at mange webudviklere kun retter
deres sider ind til de ser rigtigt ud i IE, mens de fejl som kan ses i
FF ikke bliver rettet.

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 10:46

On Thu, 05 Mar 2009 12:31:52 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Fejlen ligger hos hjemmesiden, der ser ud som om, den er
> lavet for meget længe siden

Ja og ????????
Hvad hjælper det mig som besøger siden ??????
OK, igen må jeg skifte til IE for at se den, skod FF!!

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-03-09 12:24

Søren wrote, On 07-03-2009 10:45:

> Ja og ????????
> Hvad hjælper det mig som besøger siden ??????
> OK, igen må jeg skifte til IE for at se den, skod FF!!

Men du kunne jo gøre dig den ulejlighed at brokke dig til ejeren af
siden for at få ændret tingenes tilstand. FF bruges nu i 10% af danske
sidevisninger: http://fdim.dk/?pageid=89.

Fra : Kim

Dato : 09-03-09 07:55

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev
> Så har stadig ikke givet os links, så vi kan tjekke, om det er hjemmesiden
> eller noget hos dig, der driller.

Kikker efter nyt lydkort og faldt over denne side
som ikke vises korrekt:
http://www.logicforum.dk/default.asp?VisThread=1088&strSoeg=audiophile
"Hej
Har netop f?et anvist disse sider af Thomas - yderst interessant !
P? FAQ siden er n?vnt et lydkort "M-audio" der skulle v?re godt og billigt.
Vi s?ger noget til min kollegas computer der er under indk?b"

Den står auto på UniCode (UTF-8) sætter den så til
Vestligt (ISO-8859-1) og den vises normalt ?

Lukker så ned for FF, åbner igen og paster samme url ind
og FF viser denne gang korrekt, dvs den kan huske det.

Hvad siger du til den side Kim Ludvigsen ?

Her er et tydligt eksempel på forskellen på IE 7
og FF 3.07, IE 7 viser siden korrekt 1'ste gang

Hvorfor kan udviklerne fa FF ikke bare få ordnet dette problem ?

Mvh Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-03-09 10:42

Kim skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev
>
> Kikker efter nyt lydkort og faldt over denne side
> som ikke vises korrekt:
> http://www.logicforum.dk/default.asp?VisThread=1088&strSoeg=audiophile

Den angiver ikke et tegnsæt, og så må der gættes.

> Den står auto på UniCode (UTF-8) sætter den så til
> Vestligt (ISO-8859-1) og den vises normalt ?

Hos mig gættes der korrekt.

> Lukker så ned for FF, åbner igen og paster samme url ind
> og FF viser denne gang korrekt, dvs den kan huske det.

Enten huskes siden fra cacheen, eller også gættes der
anderledes. Det er ikke fordi, Firefox husker din ændring.

> Her er et tydligt eksempel på forskellen på IE 7
> og FF 3.07, IE 7 viser siden korrekt 1'ste gang

Det gør Firefox som sagt også her. Hvis du meget ofte har
problemet på forskellige hjemmesider, kan det måske skyldes
en fejl i din opsætning af Firefox. I så fald kan en ren
geninstallation måske klare problemet:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Firefox/Ren_geninstallation

> Hvorfor kan udviklerne fa FF ikke bare få ordnet dette problem ?

Det er, som tidligere nævnt, ikke udviklerne hos Firefox,
der skal løse problemet, men dem der larver hjemmesider.

I mange tilfælde er websnedkerne måske slet ikke klar over
problemet, i andre skyldes det bare dårligt eller sjusket
arbejde. Et webbureau, som der er tale om i dette tilfælde,
burde som minimum tjekke deres arbejde i W3C's validator:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.logicforum.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&verbose=1&user-agent=W3C_Validator%2F1.606
Samme link i kort form:
http://tinyurl.com/ak24zs

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kim

Dato : 15-03-09 18:29

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev
> Den angiver ikke et tegnsæt, og så må der gættes.

Hvad så med denne ?

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/tid/anealder.htm

" Udregn dine aners alder
Regn ud, hvor gamle dine aner ville have v?ret i dag. Inds?t din anes
f?dselsdag i felterne, og tryk "Udregn alder".
Du skal kun bruge tal: 17. marts 1783 skrives som 17 03 1783 "

Mvh Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-03-09 19:04

Kim skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Hvad så med denne ?
> http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/tid/anealder.htm

Det er det samme. Der angives ikke tegnsæt, så der må
gættes. Også her gættes der korrekt hos mig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 16-03-09 17:09

Kim Ludvigsen escribió:

> Det er det samme. Der angives ikke tegnsæt, så der må gættes. Også her
> gættes der korrekt hos mig.

Også hos mig (FF3).

Mikkel

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-03-09 11:45

Nu har jeg prøvet at ændre indstillingerne i min Firefox 3.0.7, og jeg
kan også få vist siderne forkert på nær en enkelt, men med de
indstillinger, jeg normalt kører med, bliver alle tegn vist korrekt. Den
rigtige indstilling er:

View -> Character Encoding -> Auto-detect = (off),

Tools -> Options -> Content -> Fonts & Colors -> Advanced -> Default
Character Encoding = Western (ISO 8859-1).

Den danske version er nok noget i stil med:

Vis -> Tegnkodning -> Find Automatisk = (Slået Fra),

Funktioner -> Indstillinger -> Indhold -> Skriftstyper & farver ->
Avanceret -> Standard tegnkodning -> Western (ISO 8859-1).