Boote fra andet end CD/DVD og firewire...?
Fra : Esben

Dato : 19-02-09 19:47

Hvornår begynder modeller at kunne boote fra USB? Eller er det
OS-afhængigt?

Og kan man boote fra eSATA - altså eksterne SATA diske?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-02-09 20:05

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hvornår begynder modeller at kunne boote fra USB? Eller er det
> OS-afhængigt?

alle intel maskiner ..

> Og kan man boote fra eSATA - altså eksterne SATA diske?

ja

Fra : Esben

Dato : 19-02-09 23:07

> alle intel maskiner ..

Super, tak!

> ja

OK, alle maskiner der kan køre eSATA? Fx G5 med SATA kort?

Ok det fjerner lidt af grunden til at køre firewire...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-09 01:00

Esben wrote:

> Super, tak!

Men USB er stadig væsentlig langsommere og mere ustabil end Firewire...

> OK, alle maskiner der kan køre eSATA? Fx G5 med SATA kort?

Ja, hvis du sætter et PCI/PCI-X kort i med externt eSATA tilslutningsstik.

> Ok det fjerner lidt af grunden til at køre firewire...

Men også kun lidt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-09 05:10

Erik Richard Sørensen skrev:

> Men USB er stadig væsentlig langsommere og mere ustabil end Firewire...

Ustabilt? Under OS X? Hvordan fremprovokerer du det og hvad sker der?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-09 08:13

> Ustabilt? Under OS X? Hvordan fremprovokerer du det og hvad sker der?

Langsommere i visse tilfælde ja ... ustabilt nej ... så skal man da
virkelig presse den

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-09 14:44

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ustabilt? Under OS X? Hvordan fremprovokerer du det og hvad sker der?

Fx. skal man ikke sætte en større udprintning igang samtidig med, at man
fx. scanner flersidede dokumenter med ReadIRIS 7.x, 9.x, 11.x til PDF. -
Helt galt går det, hvis du så samtidig sætter iTunes til at afspille
musik fra en ekstern USB disk. Musikken hakker, scanning stopper,
printer stopper/starter/stopper igen... - Det blokerer så meget, at du
må fore-quitte hver enkelt program, inden du kan gøre noget som helst.

Første gang, jeg oplevede det, var på den ene af mine daværende 2
QuickSilver dual 1,8ghz med en HP ScanJet 4670v, min Brother laser og så
en 'mindre' WesternDigital 2,5 100gb USB HD. I begyndelsen troede jeg,
det var pga. den lidt ældre teknologi med USB 2.0 PCI kort. Det gentog
sig på den anden QS dual 1,8ghz - begge med 10.4.11. Men præcis det
samme skete på min MacPro i både 10.4.11 og 10.5.2. - Denne gang var
HD'en en NewerTech MiniStack V3 med USB 2.0HS med en Seagate SATA disk
7200rpm/32mb cache. Resultatet var det samme, om jeg brugte den
indbyggede USB controller eller på et Belkin PCIe USB 2.0HS kort...

Problemet blev mindre, da jeg fik printeren over på netværket, men der
var stadig hakken i musikken via iTunes. Skiftede jeg musikafspiller til
CogX blev det endnu mindre, - bedre om du vil... Skiftede jeg så til
FW400/FW800 på MiniStack'en, forsvandt alle problemer som dug for
solen... - Og nej, det er ikke MiniStack'en, der har problemer. - Jeg
har to af dem, og resultatet var det samme uanset, hvilken af dem, jeg
prøvede det på.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-09 18:10

> [...]
> printer stopper/starter/stopper igen... - Det blokerer så meget, at du
> må fore-quitte hver enkelt program, inden du kan gøre noget som helst.

Ok. Mindre morsomt. Det lyder som om det der ReadIris er ret
snakkesageligt.

> [...]
> solen... - Og nej, det er ikke MiniStack'en, der har problemer. - Jeg
> har to af dem, og resultatet var det samme uanset, hvilken af dem, jeg

Hvis jeg forstår det rigtigt skiftede du din USB-disk som iTunes læste
musikfiler fra ud med en firewirebaseret ditto? Flyttede du også
scannertrafikken over via Firewire eller blev den på USB portene?

Kunne jeg evt bede dig gentage stuntet en dag du har tid men med scanner
og USB-disk placeret på hver sin _fysiskse_ USB-controller, altså ikke
bare på hvert sit stik på den samme controller?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-09 18:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ok. Mindre morsomt. Det lyder som om det der ReadIris er ret
> snakkesageligt.

Ja, ReadIRIS er ret tung at danse med. Den bruger ca. 700mb RAM. - Det
er godt nok blevet bedre med ver. 11.5.2 (kun ca. 500mb RAM), men stadig
ikke godt nok...

> Hvis jeg forstår det rigtigt skiftede du din USB-disk som iTunes læste
> musikfiler fra ud med en firewirebaseret ditto? Flyttede du også
> scannertrafikken over via Firewire eller blev den på USB portene?

NewerTech diskene har både USB 2.0, 2.0HS og FW, så jeg har prøvet med
både USB og FW. FW er klart bedre og absolut intet hakkeri i musikken.

Scanneren er nu alene om at køre på den ene onboard USB port. - Jeg
ville godt have en FW scanner, men de er hundedyre og lidt store i det.
- Min 4670v er en smart lodret stående lille sag - ca. 2 cm større end
en A4 blok og på tykkelse med 3 A4 blokke...

> Kunne jeg evt bede dig gentage stuntet en dag du har tid men med scanner
> og USB-disk placeret på hver sin _fysiskse_ USB-controller, altså ikke
> bare på hvert sit stik på den samme controller?

Det var faktisk på hver sin controller. - Scanneren sidder på PCIe
kortet, mens printeren sad på den bagerste interne port 1 og disken på
front-kontrollerens port 2. - Tastaturet (sort Apple Pro) sidder på den
anden USB port på bagsiden (port 2) og min ExpertMouse på port 2 på PCIE
kortet. - jeg tør ikke prøve at køre det hele sammen på de to interne
USB BUS'er.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-09 19:08

> NewerTech diskene har både USB 2.0, 2.0HS og FW, så jeg har prøvet med
> både USB og FW. FW er klart bedre og absolut intet hakkeri i musikken.

sjovt nok ligger mit iTunes bib. på en USB disk og det er først hvis jeg
presser den og samtidigt vil have Aperture til at lave noget på samme
disk samtidigt med at den tager timemachine backup at den -måske- hakker
lidt ... til alm. brug er USB fint ..

/thomas