Gevinstchancer i Lotto
Fra : Kert Rats

Dato : 16-02-09 01:02

Hvor er gevinstchancen størst i Lotto, hvis man spiller x antal rækker på
hhv. Lynlotto (tilfældigt udvalgte rækker) og på en M-kupon på samme antal
rækker (matematisk)?

Umiddelbart vil jeg tro, at den er størst på en M-kupon, men jeg kan ikke
lige argumentere for det. Det er noget med, at hvis man rammer 5 rigtige på
en M-kupon, så er der en stribe rækker med 4 rigtige og dermed ekstra
gevinst. Hvis man får 5 rigtige på en Lynlotto, så er der ingen rækker med 4
rigtige, dvs. ingen ekstra gevinst.

Sandsynligheden for at ramme en rigtig række er vel den samme i begge
tilfælde i og med, at man har samme antal rækker, ikke sandt?

Håber, at nogle eksperter på området kan hjælpe med gevinstberegningen.

Venligst

Kert Rats

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-09 07:49

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> wrote in message
> Hvor er gevinstchancen størst i Lotto, hvis man spiller x antal rækker på
> hhv. Lynlotto (tilfældigt udvalgte rækker) og på en M-kupon på samme antal
> rækker (matematisk)?

Chancen for overhovedet at få en gevinst er størst med lynlotto, men den
gennemsnitlige gevinst er lige stor med begge systemer.

Og chancen for topgevinst (alle rigtige) er også lige stor med begge
gevinster.

Fra : Kert Rats

Dato : 16-02-09 08:22

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemsnitlige gevinst er lige stor med begge systemer.
>
> Og chancen for topgevinst (alle rigtige) er også lige stor med begge

Jeg skulle i stedet for "gevinstchance" have skrevet "gevinstudbytte".
Undskyld.

Altså: Hvor er gevinstudbyttet størst? Ved x antal Lynlotto-rækker eller ved
x antal M-kupon-rækker?

Venligst

Kert Rats

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-09 13:54

> Altså: Hvor er gevinstudbyttet størst? Ved x antal Lynlotto-rækker eller
> ved x antal M-kupon-rækker?

Lige stor. Det var gennemsnitsbetragtningen ovenfor.

M-kuponerne vil lede til færre, men større gevinster.
Lynlotto modsat.

Fra : Kert Rats

Dato : 16-02-09 14:22

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> wrote in message

> Lige stor. Det var gennemsnitsbetragtningen ovenfor.
>
> M-kuponerne vil lede til færre, men større gevinster.
> Lynlotto modsat.

Tak for svar, men jeg kan ikke gennemskue hvorfor. Der er jo tale om samme
antal rækker, blot er de fordelt på forskellig måde.

Venligst

Kert Rats

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-09 14:33

> Tak for svar, men jeg kan ikke gennemskue hvorfor. Der er jo tale om samme
> antal rækker, blot er de fordelt på forskellig måde.

Med M-rækkerne kommer de i klumper: Både 4 og 5 rigtige på én gang
(sidegevinster). Hvis det altså virker på samme måde, som med hel- og
halvgarderinger på tipskuponerne i gamle dage.

Med lynlotto vil rækkerne være så forskellige, at der kun sjældent vil være
f.eks. både 4 og 5 rigtige samtidig.

Fra : alexbo

Dato : 17-02-09 10:12

"Kert Rats" skrev

> Tak for svar, men jeg kan ikke gennemskue hvorfor. Der er jo tale om samme
> antal rækker, blot er de fordelt på forskellig måde.

Det skyldes at M-kuponerne, spiller alle kombinationer af et antal cifre.
En M-kupon er blot en forenklet måde at skrive rækkerne, man kunne gøre det
manuelt række efter række.
Lad os tage M-kupon der spiller tallene 1-8 så er rækkerne.

1234567
1234568
1234578
1234678
1235678
1245678
1345678
2345678

Der er ingen speciel sammenhæng mellem at der spilles 8 tal på 8 rækker
9 tal vil kræve 36 rækker, 10 tal 120 rækker.

Hvis vindertallene bliver 1,2,3,4,5,22,28
så vil kuponen give 3 rækker med 5 rigtige, og 5 rækker med 4 rigtige

Man vinder på alle rækker i dette tilfælde, men man vil altid vinde på flere
rækker samtidig.
Det vil være sjældent på en tilfældig kupon.
Til gengæld vil en tilfældig kupon have mange flere forskellige tal, så med
den kan man måske have en række med 2,4,5,11,17,22,28.
og vinde på den.

M-kuponer er nemme at huske og gode hvis man spiller flere sammen, man
spiller bare nogle faste tal i mange kombinationer.
Det eneste deltagerne skal se efter er hvor mange af de faste tal der er i
vinderrækken., f.eks 3 tabellen, eller alle ulige fra 15 og op.

Fordi et M-system har færre forskellige cifre er der mindre chance for at et
eller flere er rigtigt, men til gengæld er et rigtigt ciffer på mange
rækker.

Når de i artiklen skriver at vinderens førstepræmie blev fulgt af syv
trediepræmier, skyldes det at andenpræmien er 6 rigtige med tillægstal.
Vinderkuponen har bestået af en række med 7 rigtige og syv rækker med 6
rigtige, svarene til vindertallene 1234567 på ovenstående kupon.
http://www.dagbladetringskjern.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090202/DRS/69639847/0/RAM

mvh
Alex Christensen

Fra : Kert Rats

Dato : 17-02-09 11:10

> [...]
> Vinderkuponen har bestået af en række med 7 rigtige og syv rækker med 6
> rigtige, svarene til vindertallene 1234567 på ovenstående kupon.

Hej Alex

Tak for svar. Nu har jeg fået styr på gevinstudbyttet. Og jeg tror, at jeg
fremover vil prøve M-kupon, for - som du skriver - så kan man huske sine tal
og tjekke, om man har vundet, når vindertallene bliver udtrukket.

Venligst

Kert Rats

Fra : alexbo

Dato : 17-02-09 14:32

"Kert Rats" skrev

> Tak for svar. Nu har jeg fået styr på gevinstudbyttet. Og jeg tror, at jeg
> fremover vil prøve M-kupon, for - som du skriver - så kan man huske sine
> tal og tjekke, om man har vundet, når vindertallene bliver udtrukket.

Nemlig,
jeg spillede som formand for en lille lottoklub 3 tabellen i mange år,
tallene
3,6,9,12,15,18,21,24,27,30. 120 rækker og med en femugers kupon var det nemt
at administrere, desværre endte det med et stort underskud men nemt var det
for alle at se om der var gevinst.

Jeg frygtede så lidt for at alt for mange andre brugte samme metode, men de
gange vi vandt var det ikke til at se forskel på præmiestørrelserne i
forhold til mere tilfældige tal.

Det er samme princip med en udgangsrække i tips, hvis man f.eks. spiller på
10 uafgjorte kampe og de tre andre som 12, så er det ligegyldigt hvilke
kampe der ender uafgjort, man skal bare tælle antallet af krydser i
resultatet, så ved man hvad der er af gevinst.
Det system brugte jeg på engelske kampe da det var interessant at tippe, de
endte tit uafgjort, det var stort og dyrt, men nemt at kontrollere for
deltagerne i tippeklubben.
Det gav forøvrigt overskud.

Er der 10 krydser i resultatet har man 13 rigtige,
med 9 krydser et antal 12 rigtige, plus mindre præmier.
med 8 krydser et stort antal med 11 rigtige, plus et stort antal med 10
rigtige.
og med 7 krydser en meget stort antal rækker med 10 rigtige.
7-8 uafgjorte kampe i den engelske liga var ikke usædvanligt før man lavede
pointgivningen og målkvotienten om.

Hvis man spiller flere sammen, synes jeg det vigtigste er at gøre det enkelt
og overskueligt for alle, ikke noget med en stak lynlotto som ingen kan
overskue, og som kan blive blandet med private kuponer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Vidal

Dato : 17-02-09 15:28

alexbo skrev:
> [...]
>
> Jeg frygtede så lidt for at alt for mange andre brugte samme metode, men de
> gange vi vandt var det ikke til at se forskel på præmiestørrelserne i

Jeg har læst at mange bruger fødselsdata som
tal, så i den henseende burde tal over 31 give
de største gevinster.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kert Rats

Dato : 17-02-09 22:07

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst at mange bruger fødselsdata som
> tal, så i den henseende burde tal over 31 give
> de største gevinster.

Jeg har tidligere brugt en onsdags-M-kupon med primtallene oppefra: 47, 43,
41, osv. Jeg brugte en 8-kupon. Det gav selvfølgelig underskud over en
længere periode, men jeg præsterede at vinde ca. 1.400 en gang. Dét var da
wældigt!

Venligst

Kert Rats

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 17-02-09 22:11

On 2009-02-16, Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

I teorien vil systemkuponen føre til at når man vinder, så er der flere
vinderrækker end normalt og dermed en lavere udbetaling til hver enkelt.
I praksis er effekten nok så lille at den forsvinder i afrundingen.

> Tak for svar, men jeg kan ikke gennemskue hvorfor. Der er jo tale om samme
> antal rækker, blot er de fordelt på forskellig måde.

I disse situationer hjælper det ofte at betragte det ekstreme tilfælde:
man spiller en kupon med 10 identiske rækker. Chancen for at få en gevinst
er nøjagtig den samme som hvis man spiller én række, og dermed kun en 1/10
af chancen for at få en gevinst med 10 forskellige rækker. Tilgengæld får
man, når man vinder, 10 præmier.

Fra : Kert Rats

Dato : 18-02-09 01:11

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af chancen for at få en gevinst med 10 forskellige rækker. Tilgengæld får

Joh, men i mit scenarie er alle rækker forskellige!
Derfor vil chancen for at ramme rigtigt, og dermed vinde, være den samme for
både Lynlotto og for M-kupon.

Gevinstchancen er derimod forskellig, så vidt jeg kan læse mig til i denne
tråd.

Det, som undrer mig, er, at man ved at spille x antal rækker på de to måder
kan opnå forskellig udbytte/gevinst - ved samme antal forskellige rækker.

Venligst

Kert Rats

Fra : alexbo

Dato : 18-02-09 17:07

"Kert Rats" skrev

> Det, som undrer mig, er, at man ved at spille x antal rækker på de to
> måder kan opnå forskellig udbytte/gevinst - ved samme antal forskellige
> rækker.

Sådan er det heller ikke.
Det er som at lade en blind sparke en fodbold efter øldåser i et fodboldmål.

Du kan vælge at stille 8 dåser ved siden af hinanden, eller med store
mellemrum.
Hvis man rammer i rækken vælter flere dåser, men hvis rækken står i en side
hvor bolden ikke kommer vælter ingen dåser.
Mens dåserne med mellemrum dækker hele bredden af målet, så det er
ligegyldigt om der sparkes i den ene eller den anden side af målet, der er
en mulighed for en væltet dåse.

Dåserne fylder nøjagtig det samme i bredden uanset hvordan de står.
Hvis bolden så er 3 dåser bred, vil den kunne vælte 3 dåser i rækken, men
den kan også vælte 1 løs dåse selv om den ikke rammer lige på.
Efter tilstrækkelig mange spark går det lige op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 19-02-09 00:25

On 2009-02-18, Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> "Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Joh, men i mit scenarie er alle rækker forskellige!

Nej de er ej. Det er jo netop det der er pointen at de samme tal går igen.
Her er det så bare en ekstrem systemkupon, hvor alle tal går igen.

> Derfor vil chancen for at ramme rigtigt, og dermed vinde, være den samme for
> både Lynlotto og for M-kupon.

Forestil dig et lotteri hvor hver række har 4 tal, og der er gevinst med 2
rigtige. Man spiller så en systemkupon med følgende rækker:

1 2 3 4
1 2 3 5
1 2 3 6
1 2 3 7

Hvor mange forskellige talpar kan man vinde med her? Der er 15 par:

Spiller man derimod en helt tilfældig kupon er der 6 par per række, ialt
24 par. Chancen for at få 2 rigtige er altså 24/15 gange større med den
tilfædige kupon. På systemkuponen går de 3 første par igen på alle rækker,
bliver et af disse udtrukket har man vundet 4 gevinster. Så får man gevinst
på systemkuponen vil det i 1/5 være med 4 dobbelt gevinst.

Hvis chancen for at et givet par bliver trukket ud er p, og gevinsten er g,
vil den tilfældige kupon i snit give en gevinst på 24*p*g. Systemkuponen
giver 3*p*4*g + 12*p*g = 24*p*g. Altså nøjagtig det samme.