Skærmproblemer med MacBook Pro
Fra : Helle, Hellebæk

Dato : 12-02-09 12:20

Hej!

Jeg har et mystisk problem, som min ellers garvede supporter ikke kan
lure. Måske nogen af jer kan?!

Jeg har normalt en ekstern skærm (Cinema HD tilsluttet min MacBook
Pro 2.4 GHz, OSX 10.5.6. Når jeg lukker computeren ned, og trækker
alle stik ud, kan den ikke starte op på egen hånd. Æblet og hjulet
kommer frem, men efter kort tid går den i sort/blå skærm og bliver
dér... Jeg må tvinge den til at slukke ved at holde start-knappen
nede. Jeg kan gentagne gange prøve at starte den herefter - lige fedt
hjælper det.

Slutter jeg den herefter til Cinema-skærmen (og strømstikket) igen, er
der ingen ko på isen – den starter op på normal vis. Og sådan er det
hver gang..,

Hvis jeg så løfter låget på computeren (mens den er tilsluttet Cinema-
skærm) og trækker skærmstikket ud, kommer billedet fint nok op på
bærbarskærmen, og jeg kan tage alle stik ud, flytte den et andet sted
hen og arbejde. Alt dette er vel helt normalt. Men nu kommer det
sjove. Når jeg nu – væk fra Cinemaskærmen – lukker ned og genstarter,
vil den godt starte! Jeg kan også lukke den helt ned, tænde den efter
et stykke tid, og alligevel starter den super fint op. Det er således
KUN, når den har været tilsluttet Cinema-skærmen, bliver lukket ned og
flyttet, at den holder op med at kunne starte op. HVAD SKER DER?

Et godt råd fra en klog vil blive værdsat i tårnhøj grad.

Mange hilsner Helle

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-09 23:33

Helle, Hellebæk <hellekrog@gmail.com> wrote:

> [...]
> KUN, når den har været tilsluttet Cinema-skærmen, bliver lukket ned og
> flyttet, at den holder op med at kunne starte op. HVAD SKER DER?

Jeg kan kun finde på at spørge, om du har installere alle opdateringer.
Der er kommet en MacBook Pro EFI Firmware Update 1.5, der skulle hjælpe
på nogle skærmproblemer, men dog ikke de, du beskriver.

<http://support.apple.com/kb/TS1515>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-02-09 00:56

> [...]

> Jeg har normalt en ekstern skærm (Cinema HD tilsluttet min MacBook
> Pro 2.4 GHz, OSX 10.5.6. Når jeg lukker computeren ned,

Lad os lige få afklaret en detalje først:
Da din situation er mere foreneligt med negative følger efter at man kun
har sat den på "Vågeblus" før man hiver skærmkablet ud.

Så tillad mig at spørge dumt: Bruger du "Luk ned" for at lukke ned eller
sætter du den på vågeblus? (Jeg bemærkede at du skelner mellem at lukke
ned og så lukke helt ned.)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Helle, Hellebæk

Dato : 14-02-09 15:36

On 13 Feb., 00:55, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> [...]
>
> Så tillad mig at spørge dumt: Bruger du "Luk ned" for at lukke ned eller
> sætter du den på vågeblus? (Jeg bemærkede at du skelner mellem at lukke

Hej igen,

Jeg sætter den aldrig på vågeblus, men lukker helt ned.

Jeg tror dog nu, at problemet er fundet! Tjek dette link ud:
http://support.apple.com/kb/TS2377

Det beskriver mit problem helt nøjagtigt – og min maskine lever
fuldstændig op til det, der står mht. produktionsår, type, skærmkort
mv. Så det er nok bare sådan et mandagseksemplar jeg har, og var bare
en lettelse, da jeg så det. Jeg har kontaktet Apple, og de henviste
mig til et servicecenter, der vil reparere uden beregning, hvis det er
dét problem.

Men tak for hjælpen til alle!

Hilsner Helle

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-09 01:27

Helle, Hellebæk <hellekrog@gmail.com> wrote:

> Jeg sætter den aldrig på vågeblus, men lukker helt ned.
>
> Jeg tror dog nu, at problemet er fundet! Tjek dette link ud:
> http://support.apple.com/kb/TS2377

Det var da dejligt, hvis det kan ordnes på den måde. Problemet lød også
lidt mystisk. Jeg har i øvrigt aldrig selv gjort andet end at sætte mine
bærbare på vågeblus, før jeg til- eller frakoblede en ekstern skærm. Jeg
vil mene, at det må man gerne. Det har i hvert fald virket fint på de
sidste fire bærbare, vi har haft her i huset.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-02-09 07:44

> [...]
> vil mene, at det må man gerne. Det har i hvert fald virket fint på de
> sidste fire bærbare, vi har haft her i huset.

Jeg lukker heller aldrig helt ned ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini