Skærme
Fijala 3554
Rengøring af skærm!
Fra : Michael Bøcker-Larse~

Dato : 28-07-01 12:05

Hej NG

Jeg har lige invisteret i en HP1110 21" skærm med Sony Triniton billedrør.
Herlig sag! Inden jeg går alt for hårdt til den med ståluld og sandpapir
ville jeg lige forhøre mig om hvilken behandling er bedst for skærmen.

Jeg har ladet mig fortælle at der er en masse skærmrens på markedet som kan
fjerne den anti-gloss belægning der ligger på billedrøret - Hvis dette er
tilfældet hvad skal man da bruge til at rengøre sin skærm med.

Tips og trick og gode og dårlige erfaringer er velkommen !!

Mvh
mblarsen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-07-01 14:32

Et godt gammelt stykke fugtigt vaskeskind gør underværker, evt. kan man lige
pudse efter med en tør bomuldklud.
MVH Jesper Hansen

Michael Bøcker-Larsen <michael@mblarsen.dk> skrev i en

Fra : Madsen

Dato : 28-07-01 15:36

> [...]

> tilfældet hvad skal man da bruge til at rengøre sin skærm med.
>
> Tips og trick og gode og dårlige erfaringer er velkommen !!

En af de her rigtig dejlige bløde 3M-klude som måske lige er fugtet
en anelse med noget ganske almindeligt postevand er det eneste
du bør bruge efter min mening. Måske får du svært ved at fjerne
fedtede fingre med vand, men så lad være med at røre ved glasset!
Du kan måske også lige fugte kluden med noget antistatisk Ajax
fortyndet med vand, eller endnu bedre det brillerens du kan få hos
optikeren, men lad være med at søle skærmen ind i alverdens
rensemidler.
Hvis man lader være med at røre ved glasset (og lige kigger den
anden vej end i skærmens retning når man skal nyse ;) - så er det
faktisk ret sjældent du overhovedet behøver at pudse på det glas.
Hvis du har børn i huset er det sikkert sværere end som så, men
så lær dem at man ikke må røre ved den skærm.
Hvis det er noget jeg hader så er det folk der absolut skal placere
en finger på glasset for at demonstrere et eller andet. Hvis der er
er nogen der prøver på det her, så er der øjeblikkelig klask over
fingrene med en god solid trælineal der ligger klar til samme formål.
Det plejer at hjælpe. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Michael Bøcker-Larse~

Dato : 28-07-01 17:39

Tak begge to for de gode og underholdende svar !!! Længe leve en ren skærm.

Fra : Kurt Nøhr Pedersen

Dato : 28-07-01 22:01

Brug Propylalkohol 35 % - som skal fortyndes med 3 dele vand. Forhandles
af Matas.

VH Kurt

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 29-07-01 08:25

Kurt Nøhr Pedersen wrote:

> Brug Propylalkohol 35 % - som skal fortyndes med 3 dele vand. Forhandles
> af Matas.
>
> VH Kurt

PAS PÅ!

.... og undskyld jeg råber, men alkohol opløser ikke bare fedt, men også
coatingen på en hel del af de skærme der findes derude - specielt Samsung
har jeg set mange af (arbejder pt. i en serviceafdeling....). Sådan en
Samsung der har fået coatingen sprittet af, ser altså ikke så køn ud, så
brug hellere en blød klud - og evt. en hårdt opvredet en af slagsen, hvis
altså den tørre, bløde ikke er nok.

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : Kurt Nøhr Pedersen

Dato : 29-07-01 09:29

Tak for dit tip om rengøring af skærme - Jeg har ellers fået min viden
gennem et anerkendt IT.firma. Alkoholen skal selfølgelig fortyndes med
rigeligt vand.

VH Kurt

Fra : Kurt Nøhr Pedersen

Dato : 29-07-01 13:11

Tak for dit tip om rengøring af skærme - Jeg har ellers fået min viden
gennem et anerkendt IT.firma - Alkoholen skal selfølgelig fortyndes med
rigeligt af vand.

VH Kurt

Fra : Jes Conradsen

Dato : 01-09-01 12:44

Hej NG

Jeg har lige købt en Samsung 900NF, og der advares i manualen direkte mod at
rengøre skærmen med rengøringsmidler med alkohol.

/Jes Conradsen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 29-07-01 13:48

>Jeg har lige invisteret i en HP1110 21" skærm med Sony Triniton billedrør.
>Herlig sag! Inden jeg går alt for hårdt til den med ståluld og sandpapir
>ville jeg lige forhøre mig om hvilken behandling er bedst for skærmen.

Dette har været oppe MANGE GANGE og vil blive ved med at være
interessant.

Når jeg udtaler mig om dette emne, så er det fordi, jeg har en del
erfaring på dette område.
Erfaringen kommer fra forskellige sider.
Dels har jeg selv ejet mere end 15 monitors i forskellige mærker, dels
kender jeg en del grafikere, der har dette problem inde på livet og
dels følger jeg med på nettet og i NG's omkring dette emne.

Jeg tør godt sige, at min viden og erfaring på området er ret så
solid- jeg har hørt og læst om mange skrækhostorier, hvor den såkaldte
coating er pillet væk på en skærm - og så er skærmen FÆRDIG (medmindre
man vil ofre ml. 4-6000 kr på en ny coating, hvis det overhovedet
tilbydes af den enkelte fabrikant).

Alle CRT skærme har en udvendigt tyndt lag, der nedtoner refleksion og
genskær i en CRT skærm og som giver billedet et mere "blødt" billede -
dette lag kaldes en coating.
Bliver dele af denne coating ødelagt (skaller af) så er monitoren
stort set uudholdelig at kigge på - og er lige til skraldespanden.

Opløsningsmidler, kemikalier og renseværker KAN ødelægge denne
coating.
Jeg skriver udtrykkeligt "KAN" - fordi nogle af midlerne ikke
forvolder skade.
Udover dette, så laver de forskellige skærmproducenter forskellige
typer af coating og i forskellige tykkelser.

Derfor vil du sikkert opleve personer, der fortæller dig, at de har
brugt Gilette skraber, sandpapirog klippestykker til at rengøre deres
skærm med i årevis - og har aldrig oplevet problemer.
Du vil også opleve personer, der blot har brugt sprit og en håndklud -
og som har fået ødelagt deres coating - og dermed skærm.

Der er ingen komplet og unik løsning.

Jeg kan kun sige, at hvis du har din skærm kær - og ikke vil tage
unødvendige chancer - så er der kun et at gøre, når du skal rengøre
din skærm: Køb 2 linse/optik-klude hos en fotohandler - eller 2 brille
rens klude hos en optiker.
Væd den ene linseklud med lidt lunkent/varmt vand og rens det værste
af skærmen.
Tør efter med den anden.

Evt. kan også lidt toilet papir bruges - men sørg for at det ikke er
den billigste netto kvalitet - men finkornet kvalitets toiletpapir.

Følger du ovenstående, så vil din skærm holdes ren - og din coating
vil ALDRIG tage skade.

Som et exempel på, hvor maget man skal passe på, så har jeg i et
tidligere indkæg læst om en person, der sad forn skærmen med ondt i
halsen og spiste hexokain (mod ondt i halsen). Han kommer til at
hoste/nyse - og noget ryger med ud på skærmen.
Han tørrer det værste væk, men ikke det hele.
Dagen efter er skærmen ødelagt - fordi coatingen blev opløst af
stoffer i hexokain-tabletten.

Dette er selvfølgelig yderst uheldigt, men viser blot, hvor lidt der
skal til.

Så uanset, hvor mange du hører fra, der bruger opvaskemiddel, sæbe,
brille rens, ajax vindues spray - så hold dig til min opskrift.
Du ved ikke, om lige din skærm kan klare det enkelte rengøringsmiddel,
som andres skærmen kan klare.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Madsen

Dato : 29-07-01 13:59

"Dr. Ralph" <dr.ralph@spam.mail.com> skrev:

> [...]
> Han tørrer det værste væk, men ikke det hele.
> Dagen efter er skærmen ødelagt - fordi coatingen blev opløst af

Ja, det indlæg husker jeg også. Faktisk var det baggrunden for min
påstand om at dreje hovedet i en anden retning end skærmen når
man skal nyse. Man ved aldrig hvad der kommer med ud. ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.