Hvordan fisker man med synkende powerbait ~
Fra : Nubi

Dato : 28-07-01 10:57

Jeg har med held fisket med flydende powerbait i Børges P & T. på
Vestfyn. Jeg har fisket på bunden med ca. 1-3 grams blylod ca. 30 cm
fra agnen. Gav 2 fisk midt i juni og 4 fisk medio juli.

Men da jeg også ligger inde med en del synkende powerbait, kunne jeg
tænke mig at få nogle tips til hvordan man fisker bedst med dette.

mvh Nubi

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-07-01 22:23

Jeg tror kun du kan fiske med subj. vha. flåd. Hvis du bruger bund risikerer
du at det synker ned i bundlaget og så kan fisken ikke se baiten.

/Jesper

Fra : Leif

Dato : 29-07-01 20:38

Med Power Bait i rette mængde - jeg mener, at det er flydene i sig selv?

Et splithagl 30-40 cm over power bait og et igen 50-60cm over det første vil
med de rette størrrelser give en tackle der ligger på bunden med linien
mellem splithagl 1 og 2 og med en klump flydende power bait strittende
lodret
op fra splithagl 1.

Hvis du virkelig har synkende, jeg kender ikke den type, ville jeg benytte
en gennemløbsflåd
hvor linien med trekrog og power bait er 2-3meter fra gennemløbsflådet med
en stopknude
lige under gennemløbsflådet - så kan en evt. strøm føre agnet længere væk
fra gennemløbsflådet
så fiskene ikke bliver "bange" for gennemløbsflådet. Hvis du spoler meget !!
langsomt ind opnår
du en funktion som ved fluefiskeri. Husk stopknuden standser
gennemløbsflådet ved stangspidsen.
Så der skal helst være plads til at løfte stang og agn (med fisk) ind over
land.

Samme opstilling har jeg med held benyttet med fluer samt den type power
bait der (vist nok)
kaldes for jig-kroppe på en alm. krog. Ligner en 2-3cm orm med 2 blaffende
halefinner - kører i
vandet som en blanding mellem en spinner og wobler. Er utrolig effektiv i
denne varme tid til at køre
lige under overfladen, da man justerer, hvor dybt det skal fiske, med et
lille splithagl eller to.

Føste gang det prøves i en sø, giver det en overraskende god fangst....

Husk at i en P&T gælder det tit om at give fisken det indtryk, at nu kommer
der lige lidt ørred-foder
langsomt dalende ned gennem vandet - ligesom de kender det fra dambruget.

Bogen "Put & Take... spinne- mede- og ørredfiskeri efter regnbueørred" af
Niels Vestergård er
smækfuld af gode råd til P&T søerne.

Mvh
Leif