Macbook og ekstern skærm, ydelse og opløsn~
Fra : jagge

Dato : 09-02-09 22:10

Hej

Jeg skal have en ekstern skærm til min macbook til videoredigering. Jeg
tænker på noget 20-22 tommer men har et par spørgsmål.

Hvad opløsning kan den trække til en ekstern skærm ??

Hvis jeg kører i høj opløsning på den eksterne skærm vil det så have en
negativ indflydelse på ydelsen af Final Cut Pro ??

Endelig er der nogen der har forslag til skærm i 2-3000 kr klassen ?

Det er en macbook intel 2,4 core2 duo med 4 gb ram.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-02-09 22:20

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hej
>
> Jeg skal have en ekstern skærm til min macbook til videoredigering. Jeg
> tænker på noget 20-22 tommer men har et par spørgsmål.
>
> Hvad opløsning kan den trække til en ekstern skærm ??

Du kan smide en duallink dvi skærm på dvs. alt inkl. 30" Cinema
displauys og lign.

> Hvis jeg kører i høj opløsning på den eksterne skærm vil det så have en
> negativ indflydelse på ydelsen af Final Cut Pro ??

nej

> Endelig er der nogen der har forslag til skærm i 2-3000 kr klassen ?

EIZO 22" FlexScan S2231WSE

/thomas

Fra : jagge

Dato : 09-02-09 22:47

> Du kan smide en duallink dvi skærm på dvs. alt inkl. 30" Cinema
> displauys og lign.

OK

> nej

Fedt :0)

> EIZO 22" FlexScan S2231WSE

Fedt tak for buddet den kigger jeg lige på.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-09 23:17

On 2009-02-09 22:46:31 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> OK

> Fedt :0)

> Fedt tak for buddet den kigger jeg lige på.

Vi har lige fået et par S2401W på pinden, de er glimrende til prisen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : jagge

Dato : 09-02-09 23:35

> Vi har lige fået et par S2401W på pinden, de er glimrende til prisen.

OK tak for det tip. jeg kan bare ikke lade være med at tænke på om
maskinen bliver mere presset ved 1920 opløsningen i forhold til 1600 men
det er måske noget vrøvl.

Måske blander jeg det lidt med 3d games her er opløsningen jo temmelig
lig med ekstra belastning af cpu, men det er nok noget andet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-09 07:29

On 2009-02-09 23:35:01 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> OK tak for det tip. jeg kan bare ikke lade være med at tænke på om
> maskinen bliver mere presset ved 1920 opløsningen i forhold til 1600 men
> det er måske noget vrøvl.

nej, den vil blive presset da grafik buffere og CPU skal dele båndbrede
på systembussen.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jon

Dato : 10-02-09 08:12

> nej, den vil blive presset da grafik buffere og CPU skal dele båndbrede
> på systembussen.

Neste spørsmål er om det i så fall har vesentlig innflytelse på
real-life ytelse med FCP. Har noen relevant info om det?
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : jagge

Dato : 10-02-09 11:46

> nej, den vil blive presset da grafik buffere og CPU skal dele båndbrede
> på systembussen.

Ok jeg researcher lidt, umiddelbart er jeg nok mest stemt for en 1600
skærm så men jeg smider lige tænkehatten på.

Tak for dit input

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-02-09 17:52

jagge skrev:

> OK tak for det tip. jeg kan bare ikke lade være med at tænke på om
> maskinen bliver mere presset ved 1920 opløsningen i forhold til 1600 men
> det er måske noget vrøvl.

Grafikkortet skal lave lidt mere. Til almindeligt ikke-spils brug er
det ikke noget problem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-09 23:16

On 2009-02-09 22:20:22 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Du kan smide en duallink dvi skærm på dvs. alt inkl. 30" Cinema
> displauys og lign.

da ikke på macbooks med Intel integrated graphics.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-09 23:19

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> da ikke på macbooks med Intel integrated graphics.

De kan klare op til cirka 1900x1200. Det er jo ikke alverden...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-02-09 23:33

> De kan klare op til cirka 1900x1200. Det er jo ikke alverden...

det er nok til det meste ... op til omkring 22-24"

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-02-09 23:33

> da ikke på macbooks med Intel integrated graphics.

korrekt .. jeg reviderer mit udsagn til kun at omfatte unibody modeller

men en "macbook intel 2,4 core2 duo med 4 gb ram." kan jo godt være en
unibody macbook :)

/thomas

Fra : jagge

Dato : 09-02-09 23:44

> korrekt .. jeg reviderer mit udsagn til kun at omfatte unibody modeller
>
> men en "macbook intel 2,4 core2 duo med 4 gb ram." kan jo godt være en
> unibody macbook :)

Ahh det er den gamle, ikke unibody.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-02-09 06:59

> Ahh det er den gamle, ikke unibody.

oohkey :)

men den skærm jeg anbefalede vil stadig du' ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 09-02-09 22:28

Vel, altså: <http://www.apple.com/dk/macbook/specs.html>.

> Hvis jeg kører i høj opløsning på den eksterne skærm vil det så have en
> negativ indflydelse på ydelsen af Final Cut Pro ??

Nei.

> Endelig er der nogen der har forslag til skærm i 2-3000 kr klassen ?

Nei. Kjenner ikke det danske marked. Vil vel tro at du kanskje skal
legge litt mer i hvis du vil ha noe med god kvalitet og altså kjører FCP
- sammen med en stor og hurtig harddisk. Men YMMV.

Fra : jagge

Dato : 09-02-09 22:46

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Nei. Kjenner ikke det danske marked. Vil vel tro at du kanskje skal
> legge litt mer i hvis du vil ha noe med god kvalitet og altså kjører FCP
> - sammen med en stor og hurtig harddisk. Men YMMV.

Tak for den hurtige hjælp :0)

Venlig hilsen

Jakob