/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Overflødige skilte
Fra : Mikael


Dato : 06-02-09 06:53

I Danmark er det jo efterhånden sådan at vi trafikanter ikke må tænke
selv mere, der skal være skilte om alt alle vegne.
I den seneste tid har jeg langs motorvejene set nogen som for mig er
maksimalt overflødige. Det er skiltet med "Defekt autoværn" Hvad er
det lige jeg skal bruge den oplysning til?

Regner man med at folk så venter et par meter inden de smider deres
bil i autoværnet, det er jo sjældent sådan at man selv kan vælge hvor
man vil ramme autoværnet.

Er der mon nogen som kan løfte sløret for galskaben?

Mikael

 
 
Jesper Hedegaard (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 06-02-09 14:55

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:7ac94550-eb47-49aa-8002-7f0ddfd20914@r36g2000prf.googlegroups.com...
I Danmark er det jo efterhånden sådan at vi trafikanter ikke må tænke
selv mere, der skal være skilte om alt alle vegne.
I den seneste tid har jeg langs motorvejene set nogen som for mig er
maksimalt overflødige. Det er skiltet med "Defekt autoværn" Hvad er
det lige jeg skal bruge den oplysning til?

Regner man med at folk så venter et par meter inden de smider deres
bil i autoværnet, det er jo sjældent sådan at man selv kan vælge hvor
man vil ramme autoværnet.

Er der mon nogen som kan løfte sløret for galskaben?

Mikael

Ansvavrsfraskrivelse ?

--
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder



Niels P Sønderskov (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 06-02-09 14:56

Mikael skrev:
> I Danmark er det jo efterhånden sådan at vi trafikanter ikke må tænke
> selv mere, der skal være skilte om alt alle vegne.
> I den seneste tid har jeg langs motorvejene set nogen som for mig er
> maksimalt overflødige. Det er skiltet med "Defekt autoværn" Hvad er
> det lige jeg skal bruge den oplysning til?
>
> Regner man med at folk så venter et par meter inden de smider deres
> bil i autoværnet, det er jo sjældent sådan at man selv kan vælge hvor
> man vil ramme autoværnet.
>
> Er der mon nogen som kan løfte sløret for galskaben?

Har aldrig set sådan et skilt, men det afviger jo ikke meget fra andre
advarselstavler.

--
Niels

Mikael (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 06-02-09 07:15

On 6 Feb., 14:54, "Jesper Hedegaard" <eksiste...@ikke.da> wrote:

> Ansvavrsfraskrivelse ?

Det var da egentlig et meget godt bud, jeg troede bare ikke det var
kommet så vidt i Danmark.

Mikael

Henrik Stidsen (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 06-02-09 17:33

Mikael <MikLarsen@gmail.com> wrote in news:7ac94550-eb47-49aa-8002-
7f0ddfd20914@r36g2000prf.googlegroups.com:

> Er der mon nogen som kan løfte sløret for galskaben?

Mon ik det er en markering af at tingene ikke er som de plejer at være?
altså simpel oplysning ligesom når der er skilte om vejarbejde selvom det
er ved siden af vejen og ikke påvirker vejen eller trafikken på den.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Leonard (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-02-09 17:45

Mikael wrote:

> Det er skiltet med "Defekt autoværn" Hvad er
> det lige jeg skal bruge den oplysning til?

Det er da bare for at de håndværkere, der skal reparere det, kan finde
stedet. Alt skal jo udliciteres idag, så det er et firma, der kører
rundt og inspicerer, mens det er et andet, der sætter skiltene og et
tredie, der udbedrer ... så bare for at alle er enige om, hvor det er
der skal arbejdes, så sættes der tydelige skilte op.

Den officielle forklaring er nok, at der jo er noget anderledes og
dermed en øget risiko på stedet, så derfor advares du, ligesom når der
står et andet advarselsskilt. Som den ansvarsfulde bilist du er øger du
opmærksomheden og sikkerhedsmarginen ved kørsel forbi stedet, så du
ikke ender ude i det defekte autoværn, men kører galt lidt længere
henne af vejen.

--
Leonard

Henrik Stidsen (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 06-02-09 19:05

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in
news:498c6920$0$90262$14726298@news.sunsite.dk:

> men kører galt lidt længere
> henne af vejen.

....og ødelægger autoværnet ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Bg (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Bg


Dato : 06-02-09 19:17

Et skilt vi mangler på de danske motorveje, er et med oplysning om at vi har
højrekørsel i Danmark.

BG


Finn Guldmann (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-02-09 19:34

Henrik Stidsen skrev:
>> men kører galt lidt længere
>> henne af vejen.
> ...og ødelægger autoværnet ;)
>
Og forårsager at der kommer et nyt sæt skilte med "Autoværn mangler" op,
så det virkelig kan forvirrer.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Mikael (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 06-02-09 14:24

On 6 Feb., 19:16, "Bg" <b...@bgn.dk> wrote:
> Et skilt vi mangler på de danske motorveje, er et med oplysning om at vi har
> højrekørsel i Danmark.

Det er måske et af de få skilte som jeg mener der burde være rigtigt
mange af, de kunne med fordel sidde på samme skilte som viser
hastighedsgrænsen.

Mikael

Ivan Madsen (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 06-02-09 22:32

On Fri, 6 Feb 2009 13:23:51 -0800 (PST), Mikael <MikLarsen@gmail.com>
wrote:

>On 6 Feb., 19:16, "Bg" <b...@bgn.dk> wrote:
>> Et skilt vi mangler på de danske motorveje, er et med oplysning om at vi har
>> højrekørsel i Danmark.
>
>Det er måske et af de få skilte som jeg mener der burde være rigtigt
>mange af, de kunne med fordel sidde på samme skilte som viser
>hastighedsgrænsen.
>
Neeeej! - hvor skal jeg så køre henne, når alle de andre vil derind?
))

Peter Lykkegaard (06-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 06-02-09 23:50

"Mikael" skrev
>
> Er der mon nogen som kan løfte sløret for galskaben?
>
Som bekendt skal du køre efter forholdene
Defekt autoværn betyder ændrede forhold - såeehh :)

- Peter



Henrik Stidsen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-02-09 00:48

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in
news:498cbeb5$0$90271$14726298@news.sunsite.dk:

>> Er der mon nogen som kan løfte sløret for galskaben?

> Som bekendt skal du køre efter forholdene
> Defekt autoværn betyder ændrede forhold - såeehh :)

Men hvilken betydning er det nu lige at den ændring i forholdene har? Skal
jeg sætte hastigheden ned, og i så fald hvor langt ned, for at defekten
ikke har betydning længere? ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Peter Lykkegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 07-02-09 08:27

"Henrik Stidsen" skrev
>
> Men hvilken betydning er det nu lige at den ændring i forholdene har? Skal
> jeg sætte hastigheden ned, og i så fald hvor langt ned, for at defekten
> ikke har betydning længere? ;)
>
Man kunne starte med at holde mere afstand samt være opmærksom på den
modkørende trafik
Nedsættelse af hastigheden kan også være relevant

- Peter



"J.C.Kløve" (07-02-2009)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 07-02-09 10:01

Peter Lykkegaard skrev:
> "Henrik Stidsen" skrev
>> Men hvilken betydning er det nu lige at den ændring i forholdene har? Skal
>> jeg sætte hastigheden ned, og i så fald hvor langt ned, for at defekten
>> ikke har betydning længere? ;)
>>
> Man kunne starte med at holde mere afstand samt være opmærksom på den
> modkørende trafik
> Nedsættelse af hastigheden kan også være relevant
>
> - Peter
>
>
et smadret autoværn på motorvejen
modkørende???
sætte farten ned???
holde ekstra afstand???

hvorfor!?

Der er fanme ikke noget at sige til at der sker uheld, hvis der er
drønnerter der går i panik fordi et autoværn er væltet eller krøllet,
bare da ikke køerne på den nærliggnde mark fjerter, det kunne jo udløse
rent kaos.....

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

Peter Lykkegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 07-02-09 10:22

""J.C.Kløve"" skrev

> hvorfor!?
>
Fordi du skal køre efter foholdene

> Der er fanme ikke noget at sige til at der sker uheld, hvis der er
> drønnerter der går i panik fordi et autoværn er væltet eller krøllet,

Sandsynligheden for uheld er sikkert nogenlunde den samme
Sandsynligheden for at en modkørende ryger igennem et defekt autoværn ved
uheld er forøget
Sandsynligheden for at det overhovedet sker er nok ikke særlig stor
Regler som hastighed, afstand etc er lavet fordi det usandsynlige kan ske

- Peter



Thorbjørn Ravn Ander~ (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 07-02-09 19:16

Peter Lykkegaard skrev:

> Sandsynligheden for at en modkørende ryger igennem et defekt autoværn ved
> uheld er forøget

Ok, man skal være mere opmærksom på de modkørende end man plejer. Det
er jo en pointe.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Henrik Stidsen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-02-09 20:19

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= <nospam0002@gmail.com> wrote
in news:498dcfe6$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> Sandsynligheden for at en modkørende ryger igennem et defekt autoværn
>> ved uheld er forøget

> Ok, man skal være mere opmærksom på de modkørende end man plejer. Det
> er jo en pointe.

Men med den hastighed ulykker sker med på motorvejen er der vist ikke meget
at gøre ved det når/hvis en bil ryger gennem autoværnet - set i forhold til
hvis der sker et uheld i ens egen køreretning.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Thorbjørn Ravn Ander~ (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 07-02-09 21:06

Henrik Stidsen skrev:

>> Ok, man skal være mere opmærksom på de modkørende end man plejer. Det
>> er jo en pointe.
>
> Men med den hastighed ulykker sker med på motorvejen er der vist ikke meget
> at gøre ved det når/hvis en bil ryger gennem autoværnet - set i forhold til
> hvis der sker et uheld i ens egen køreretning.

Det kan være den grundlæggende ide, er at få folk til at flygte over i
højre vognbane? PAS PÅ!!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Finn Guldmann (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-02-09 11:44

J.C.Kløve skrev:
> Der er fanme ikke noget at sige til at der sker uheld, hvis der er
> drønnerter der går i panik fordi et autoværn er væltet eller krøllet,
> bare da ikke køerne på den nærliggnde mark fjerter, det kunne jo udløse
> rent kaos.....
>
Det er tilsyneladende så alvorligt forstyrrende hvis de er malet røde og
hvide (køerne altså) og står tæt på motorvejen at det kræver indgriben
fra myndighederne.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Folmer Rasmussen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-09 12:19

On Sat, 07 Feb 2009 11:44:18 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>J.C.Kløve skrev:
>> Der er fanme ikke noget at sige til at der sker uheld, hvis der er
>> drønnerter der går i panik fordi et autoværn er væltet eller krøllet,
>> bare da ikke køerne på den nærliggnde mark fjerter, det kunne jo udløse
>> rent kaos.....
>>
>Det er tilsyneladende så alvorligt forstyrrende hvis de er malet røde og
>hvide (køerne altså) og står tæt på motorvejen at det kræver indgriben
>fra myndighederne.

>--

Sådan en model har de stående henne i Jylland. Da jeg tilså kreaturet
i torsdags, var der ikke umiddelbare tegn på, at den havde været udsat
for overgreb fra myndighedernes side.

Mens vi er ved ting der kan distrahere, så har jeg mere imod den
flyvemaskine oppe ved Horsens. Ikke fordi den er der, men fordi den
trænger noget så usandtroligt til at blive vasket:

Men jeg har ladet mig fortælle at det er kreative hjerner der står
bag, og det er helt sikkert langt under deres værdighed at vaske en
flyvemaskine.

--

Venlig hilsen
Folmer

Finn Guldmann (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-02-09 12:28

Folmer Rasmussen skrev:
>> Det er tilsyneladende så alvorligt forstyrrende hvis de er malet røde og
>> hvide (køerne altså) og står tæt på motorvejen at det kræver indgriben
>> fra myndighederne.
> Sådan en model har de stående henne i Jylland. Da jeg tilså kreaturet
> i torsdags, var der ikke umiddelbare tegn på, at den havde været udsat
> for overgreb fra myndighedernes side.
>
Jeg ved ikke hvor mange de har af dem, men jeg mener der må være mindst
tre.

Men nu står de alle mindst 100 m fra motorvejen. Da der kom indgriben,
med tilhørende skriveri om det, stod de helt ude ved skrænterne ned til
motorvejen.

> Mens vi er ved ting der kan distrahere, så har jeg mere imod den
> flyvemaskine oppe ved Horsens. Ikke fordi den er der, men fordi den
> trænger noget så usandtroligt til at blive vasket:
>


> Men jeg har ladet mig fortælle at det er kreative hjerner der står
> bag, og det er helt sikkert langt under deres værdighed at vaske en
> flyvemaskine.
>
Jeg vil tro at lidt skriveri om hvor dårlig reklame sådan en beskidt
flyver er (sådan noget om deres produkter har samme kvalitet) kunne få
en løsning sat i gang.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Folmer Rasmussen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-09 12:36

On Sat, 07 Feb 2009 12:27:32 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Folmer Rasmussen skrev:
>>> Det er tilsyneladende så alvorligt forstyrrende hvis de er malet røde og
>>> hvide (køerne altså) og står tæt på motorvejen at det kræver indgriben
>>> fra myndighederne.
>> Sådan en model har de stående henne i Jylland. Da jeg tilså kreaturet
>> i torsdags, var der ikke umiddelbare tegn på, at den havde været udsat
>> for overgreb fra myndighedernes side.
>>
>Jeg ved ikke hvor mange de har af dem, men jeg mener der må være mindst
>tre.
>
>Men nu står de alle mindst 100 m fra motorvejen. Da der kom indgriben,
>med tilhørende skriveri om det, stod de helt ude ved skrænterne ned til
>motorvejen.

>--

Jeg må indrømme, at min viden udi det agronomiske er temmelig
beskeden, men jeg mener dog ikke at det er særligt unormalt at køer
kan finde på at flytte sig, inde på markerne.

>--

>> Mens vi er ved ting der kan distrahere, så har jeg mere imod den
>> flyvemaskine oppe ved Horsens. Ikke fordi den er der, men fordi den
>> trænger noget så usandtroligt til at blive vasket:
>>
>
>
>> Men jeg har ladet mig fortælle at det er kreative hjerner der står
>> bag, og det er helt sikkert langt under deres værdighed at vaske en
>> flyvemaskine.
>>
>Jeg vil tro at lidt skriveri om hvor dårlig reklame sådan en beskidt
>flyver er (sådan noget om deres produkter har samme kvalitet) kunne få
>en løsning sat i gang.

>--

Hvis du nu havde haft et lidt mere indgående kendskab til min person,
ville du vide at den slags mobning eller hvad det nu kan kategoriseres
under, slet ikke ligger til mig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Peter Lykkegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 07-02-09 12:55

"Folmer Rasmussen" skrev

> Hvis du nu havde haft et lidt mere indgående kendskab til min person,
> ville du vide at den slags mobning eller hvad det nu kan kategoriseres
> under, slet ikke ligger til mig.
>
Mobning der kan give brugbare resultater har intet med rigtig mobning at
gøre

Mht den gamle grå maskine i Horsens så var det sjovt for 10 år siden
Jeg troede egentlig at et reklamebureau skulle rykke lidt hurtigere ud over
stepperne?
Jeg kunne forstå det hvis det havde været et advokatkontor med palisander på
væggene og cigarer i skuffen ....
Dér sker der ikke så megen nyt

- Peter



Finn Guldmann (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 07-02-09 13:42

Folmer Rasmussen skrev:
>>>> Det er tilsyneladende så alvorligt forstyrrende hvis de er malet røde og
>>>> hvide (køerne altså) og står tæt på motorvejen at det kræver indgriben
>>>> fra myndighederne.
>>> Sådan en model har de stående henne i Jylland. Da jeg tilså kreaturet
>>> i torsdags, var der ikke umiddelbare tegn på, at den havde været udsat
>>> for overgreb fra myndighedernes side.
>> Jeg ved ikke hvor mange de har af dem, men jeg mener der må være mindst
>> tre.
>> Men nu står de alle mindst 100 m fra motorvejen. Da der kom indgriben,
>> med tilhørende skriveri om det, stod de helt ude ved skrænterne ned til
>> motorvejen.
> Jeg må indrømme, at min viden udi det agronomiske er temmelig
> beskeden, men jeg mener dog ikke at det er særligt unormalt at køer
> kan finde på at flytte sig, inde på markerne.
>
Jeg har ikke hørt at kreaturer har medført brok over at de færdes just
op af motorvejen - så længe de har holdt sig indenfor de normalt
accepterede farver.

>>> Mens vi er ved ting der kan distrahere, så har jeg mere imod den
>>> flyvemaskine oppe ved Horsens. Ikke fordi den er der, men fordi den
>>> trænger noget så usandtroligt til at blive vasket:
>>> Men jeg har ladet mig fortælle at det er kreative hjerner der står
>>> bag, og det er helt sikkert langt under deres værdighed at vaske en
>>> flyvemaskine.
>> Jeg vil tro at lidt skriveri om hvor dårlig reklame sådan en beskidt
>> flyver er (sådan noget om deres produkter har samme kvalitet) kunne få
>> en løsning sat i gang.
> Hvis du nu havde haft et lidt mere indgående kendskab til min person,
> ville du vide at den slags mobning eller hvad det nu kan kategoriseres
> under, slet ikke ligger til mig.
>
Nu ved jeg ikke af at du har noget at frekventere den pågældende adresse
med. Og det har jeg heller ikke selv. (Ved faktisk end ikke hvad deres
produkt er.)

Så skulle vi ikke blot blive enige om at overlade det til evt. nye
kunder til virksomheden at fremføre den slags betænkeligheder?

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Leonard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-09 13:46

Folmer Rasmussen wrote:

> Mens vi er ved ting der kan distrahere, så har jeg mere imod den
> flyvemaskine oppe ved Horsens.

tror pokker du har svært ved at finde rundt i Jylland.
flyvemaskinen står ikke nede ved Horsens, men oppe ved
Stilling/Skanderborg

--
Leonard

Folmer Rasmussen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-09 14:21

On 07 Feb 2009 12:45:58 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote:

>Folmer Rasmussen wrote:
>
>> Mens vi er ved ting der kan distrahere, så har jeg mere imod den
>> flyvemaskine oppe ved Horsens.
>
>tror pokker du har svært ved at finde rundt i Jylland.
>flyvemaskinen står ikke nede ved Horsens, men oppe ved
>Stilling/Skanderborg

>--

Med den fart jeg har på, er det lige efter Horsens.

--

Venlig hilsen
Folmer

Henrik Stidsen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-02-09 15:16

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in
news:498d37df$0$90275$14726298@news.sunsite.dk:

>> Men hvilken betydning er det nu lige at den ændring i forholdene har?
>> Skal jeg sætte hastigheden ned, og i så fald hvor langt ned, for at
>> defekten ikke har betydning længere? ;)

> Man kunne starte med at holde mere afstand samt være opmærksom på den
> modkørende trafik
> Nedsættelse af hastigheden kan også være relevant

Jeg har svært ved at se hvordan det skulle hjælpe. Det er først i det
tilfælde at der sker et uheld at et defekt autoværn har betydning -
autoværnet i sig selv gør ikke risikoen for uheld hverken større eller
mindre, præcis som airbag og sikkerhedssele heller ikke har indflydelse på
uheldsrisikoen.

Jeg holder på det er "forbrugeroplysning" - det er iøvrigt langt fra hver
gang der er skiltet når autoværnet er defekt.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Peter Lykkegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 07-02-09 15:40

"Henrik Stidsen" skrev

> autoværnet i sig selv gør ikke risikoen for uheld hverken større eller
> mindre, præcis som airbag og sikkerhedssele heller ikke har indflydelse på
> uheldsrisikoen.

Præcis som en kineser bil heller har indflydelse på risikoen for uheld
Men det har indflydelse på hvor alvorligt uheldet kan blive

- Peter



Henrik Stidsen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-02-09 17:05

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in
news:498d9d25$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:

>> autoværnet i sig selv gør ikke risikoen for uheld hverken større
>> eller mindre, præcis som airbag og sikkerhedssele heller ikke har
>> indflydelse på uheldsrisikoen.

> Præcis som en kineser bil heller har indflydelse på risikoen for uheld
> Men det har indflydelse på hvor alvorligt uheldet kan blive

Jow, men efter den logik burde vi jo slet ikke køre mere end 30km/t eller
noget i den stil ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Leonard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-09 19:12

Henrik Stidsen wrote:

> Jow, men efter den logik burde vi jo slet ikke køre mere end 30km/t
> eller noget i den stil ?

Jo, for dælen, ellers kan vi jo ikke holde debudgetterede 3-400 dræbte
osv.
Der er indkalkuleret en risiko ved at færdes og de tal skal helst passe
elelrs er der bare nogen, der piller ved tallene til næste år og så
mangler pengene ...

--
Leonard

Leonard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-09 10:48

Henrik Stidsen wrote:

> Men hvilken betydning er det nu lige at den ændring i forholdene har?
> Skal jeg sætte hastigheden ned, og i så fald hvor langt ned, for at
> defekten ikke har betydning længere? ;)

Autoværnet er der for din sikkerhed.
Når sikkerhedsniveauet er lavere end standard er der
hastighedsnedsættelse, fx. på stræknngerne med 110 km/t.
Når autoværnet mangler må du øge sikkerhedsmarginen evt. ved at sætte
hastigheden ned, øge afstanden til de øvrige trafikanter, være mere
opmærksom osv.

Det samme når du kører på en landevej og der er opsat et skilt med glat
vej, ryttere, dyr, cyklister, børn eller andre farer, der må du også
gøre noget for at øge sikkerhedsmarginen.

--
Leonard

Henrik Stidsen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-02-09 15:20

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in
news:498d58cc$0$90271$14726298@news.sunsite.dk:

> Autoværnet er der for din sikkerhed.

Ja - men først når der sker et uheld. Sker der intet uheld er autoværnet
irrelevant.

> Når sikkerhedsniveauet er lavere end standard er der
> hastighedsnedsættelse, fx. på stræknngerne med 110 km/t.
> Når autoværnet mangler må du øge sikkerhedsmarginen evt. ved at sætte
> hastigheden ned, øge afstanden til de øvrige trafikanter, være mere
> opmærksom osv.

Altså, jeg skal bruge mere bremselængde når autoværnet mangler end når det
ikke mangler? og når det er iorden så må jeg gerne køre ind i de andre
billister fordi jeg ik behøver holde så stor afstand? :)

> Det samme når du kører på en landevej og der er opsat et skilt med glat
> vej, ryttere, dyr, cyklister, børn eller andre farer, der må du også
> gøre noget for at øge sikkerhedsmarginen.

Forskellen er at glat vej, dyr, ryttere, børn og andet der kan komme ud på
vejen er en direkte risiko for kørslen modsat autoværnet der er en passiv
sikkerhed.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Leonard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-09 15:34

Henrik Stidsen wrote:

> Altså, jeg skal bruge mere bremselængde når autoværnet mangler end
> når det ikke mangler? og når det er iorden så må jeg gerne køre ind i
> de andre billister fordi jeg ik behøver holde så stor afstand? :)

Nemlig ja.
Der er indregnet en risiko for at køre galt, der budgetteres ligefrem
med et vist antal af ulykker, dræbte og tilskadekomne hvert år.
For at hastigheden kan være høj nok til at være bekvemmelig må der lidt
ekstra sikkerhed til, så det ikke går helt så galt når det går galt, så
når noget af denne sikkerhed er defekt, så må du sætte hastigheden ned
ellers sprænger du budgettet.

--
Leonard

Folmer Rasmussen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-09 15:44

On 07 Feb 2009 14:33:30 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote:

>Henrik Stidsen wrote:
>
>> Altså, jeg skal bruge mere bremselængde når autoværnet mangler end
>> når det ikke mangler? og når det er iorden så må jeg gerne køre ind i
>> de andre billister fordi jeg ik behøver holde så stor afstand? :)
>
>Nemlig ja.
>Der er indregnet en risiko for at køre galt, der budgetteres ligefrem
>med et vist antal af ulykker, dræbte og tilskadekomne hvert år.
>For at hastigheden kan være høj nok til at være bekvemmelig må der lidt
>ekstra sikkerhed til, så det ikke går helt så galt når det går galt, så
>når noget af denne sikkerhed er defekt, så må du sætte hastigheden ned
>ellers sprænger du budgettet.

>--

Er der nogen af Jer to der kender Gary Larsson?

Hanlaver en tegneserie der hedder: "Langt ude".

Det er der, I befinder Jer nu. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Peter Lykkegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 07-02-09 16:07

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Er der nogen af Jer to der kender Gary Larsson?
> Hanlaver en tegneserie der hedder: "Langt ude".
> Det er der, I befinder Jer nu. )
>
Det er jo netop derfor der skal advares om manglende autoværn

- Peter



Mikael (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 07-02-09 02:18

On 7 Feb., 08:27, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:

> Man kunne starte med at holde mere afstand samt være opmærksom på den
> modkørende trafik
> Nedsættelse af hastigheden kan også være relevant

Man ser det desværre også når det er autoværnet i højre side af vejen
der er lagt ned.

Hvorfor er det lige at hastigheden skal nedsættes fordi noget jern
langs vejen er blevet bukket?

Mikael

Peter Lykkegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 07-02-09 10:29

"Mikael" wrote

> Hvorfor er det lige at hastigheden skal nedsættes fordi noget jern
> langs vejen er blevet bukket?
>
På en skal fra 1 til 10 hvor spændende ville det være at køre 130 km/t på en
alm landevej?
Det er jo ikke for pyntens skyld at man opsætter autoværn langs med
motorvejene

- Peter




Folmer Rasmussen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-09 12:26

On Sat, 7 Feb 2009 01:18:20 -0800 (PST), Mikael <MikLarsen@gmail.com>
wrote:

>On 7 Feb., 08:27, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:
>
>> Man kunne starte med at holde mere afstand samt være opmærksom på den
>> modkørende trafik
>> Nedsættelse af hastigheden kan også være relevant
>
>Man ser det desværre også når det er autoværnet i højre side af vejen
>der er lagt ned.
>
>Hvorfor er det lige at hastigheden skal nedsættes fordi noget jern
>langs vejen er blevet bukket?

>--

Nu er jeg jo kun lastbilchauffør, og de tanker jeg har gjort mig om
fænomenet, kan sikkert ikke bruges til noget som helst.

Jeg kunne dog godt forestille mig, at én eller anden har tænkt på
motorcyklister, da et ødelagt autoværn som regel ikke er ført ned i
jorden, eller er forsynet med en slutplade med reflekser.

Jeg kan godt forestille mig, at det ville være svært ubehageligt for
en motorcyklist at køre ud i naturen på sådan et sted, og øget
agtpågivenhed derfor ville være på sin plads.

Jeg tror iøvrigt også, at en bilist ved opbydelse af alle erhvervede
evner kunne få gelejdet en bil ud på en kurs der ville medføre at
sådan en bjælke fra et autoværn susede lige gennem hele automobilet.

Det kræver blot at der er skiltet i god tid.

--

Venlig hilsen
Folmer

Jesper Hedegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 07-02-09 12:37


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:rgrqo4po8sltuh3bdjkad5iua5kan44r6s@4ax.com...
> On Sat, 7 Feb 2009 01:18:20 -0800 (PST), Mikael <MikLarsen@gmail.com>
> wrote:
>
>>On 7 Feb., 08:27, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:
>>
>>> Man kunne starte med at holde mere afstand samt være opmærksom på den
>>> modkørende trafik
>>> Nedsættelse af hastigheden kan også være relevant
>>
>>Man ser det desværre også når det er autoværnet i højre side af vejen
>>der er lagt ned.
>>
>>Hvorfor er det lige at hastigheden skal nedsættes fordi noget jern
>>langs vejen er blevet bukket?
>
>>--
>
> Nu er jeg jo kun lastbilchauffør, og de tanker jeg har gjort mig om
> fænomenet, kan sikkert ikke bruges til noget som helst.
>
> Jeg kunne dog godt forestille mig, at én eller anden har tænkt på
> motorcyklister, da et ødelagt autoværn som regel ikke er ført ned i
> jorden, eller er forsynet med en slutplade med reflekser.
>
> Jeg kan godt forestille mig, at det ville være svært ubehageligt for
> en motorcyklist at køre ud i naturen på sådan et sted, og øget
> agtpågivenhed derfor ville være på sin plads.
>
> Jeg tror iøvrigt også, at en bilist ved opbydelse af alle erhvervede
> evner kunne få gelejdet en bil ud på en kurs der ville medføre at
> sådan en bjælke fra et autoværn susede lige gennem hele automobilet.
>
> Det kræver blot at der er skiltet i god tid.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer


Som motorcyklist kunne jeg egentligt godt påskønne tanken om at skiltningen
er en service til os (vi er nemlig ikke vant til service i trafikken).
Skulle jeg endelig køre af motorvejen ville jeg langt foretrække at køre
gennem hullet i autoværnet og ta' chancen for landingen en jeg ville skille
fra maskinen ved at møde autoværnet.
Problemet er vel "bare" at nå at registrere faren og derefter ramme netop
hullet i autværnet

--
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder



Folmer Rasmussen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-09 12:42

On Sat, 7 Feb 2009 12:36:42 +0100, "Jesper Hedegaard"
<eksisterer@ikke.da> wrote:

>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:rgrqo4po8sltuh3bdjkad5iua5kan44r6s@4ax.com...
>> On Sat, 7 Feb 2009 01:18:20 -0800 (PST), Mikael <MikLarsen@gmail.com>
>> wrote:
>>
>>>On 7 Feb., 08:27, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:
>>>
>>>> Man kunne starte med at holde mere afstand samt være opmærksom på den
>>>> modkørende trafik
>>>> Nedsættelse af hastigheden kan også være relevant
>>>
>>>Man ser det desværre også når det er autoværnet i højre side af vejen
>>>der er lagt ned.
>>>
>>>Hvorfor er det lige at hastigheden skal nedsættes fordi noget jern
>>>langs vejen er blevet bukket?
>>
>>>--
>>
>> Nu er jeg jo kun lastbilchauffør, og de tanker jeg har gjort mig om
>> fænomenet, kan sikkert ikke bruges til noget som helst.
>>
>> Jeg kunne dog godt forestille mig, at én eller anden har tænkt på
>> motorcyklister, da et ødelagt autoværn som regel ikke er ført ned i
>> jorden, eller er forsynet med en slutplade med reflekser.
>>
>> Jeg kan godt forestille mig, at det ville være svært ubehageligt for
>> en motorcyklist at køre ud i naturen på sådan et sted, og øget
>> agtpågivenhed derfor ville være på sin plads.
>>
>> Jeg tror iøvrigt også, at en bilist ved opbydelse af alle erhvervede
>> evner kunne få gelejdet en bil ud på en kurs der ville medføre at
>> sådan en bjælke fra et autoværn susede lige gennem hele automobilet.
>>
>> Det kræver blot at der er skiltet i god tid.
>>
>> --
>>
>> Venlig hilsen
>> Folmer
>
>
>Som motorcyklist kunne jeg egentligt godt påskønne tanken om at skiltningen
>er en service til os (vi er nemlig ikke vant til service i trafikken).
>Skulle jeg endelig køre af motorvejen ville jeg langt foretrække at køre
>gennem hullet i autoværnet og ta' chancen for landingen en jeg ville skille
>fra maskinen ved at møde autoværnet.
>Problemet er vel "bare" at nå at registrere faren og derefter ramme netop
>hullet i autværnet

>--

Det problem er jo løst, hvis der bare skiltes i ordentlig tid.

Desuden undrer det mig, at der ikke, da vi havde kabelautoværnene,
bare stod et tilsvarende skilt når motorvejen begynder.

Og det undrer mig endnu mere, at svenskerne, som ellers regnes for at
være sikkerhedsnarkomaner, stadig sætter kilometer efter kilometer af
disse modbydelige tingester op.

--

Venlig hilsen
Folmer

Peter Lykkegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 07-02-09 12:49

Folmer Rasmussen skrev
>
> Og det undrer mig endnu mere, at svenskerne, som ellers regnes for at
> være sikkerhedsnarkomaner, stadig sætter kilometer efter kilometer af
> disse modbydelige tingester op.
>
Hvis man har lidt af de små grå celler der stadig er i sving så nedsætter
man jo automatisk hastigheden når man befinder sig en halv meter fra et
kabelautoværn?

- Peter



Ukendt (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-02-09 17:28

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev :

>Som motorcyklist kunne jeg egentligt godt påskønne tanken om at skiltningen
>er en service til os (vi er nemlig ikke vant til service i trafikken).

Jeres problem er i forventer noget, vi andre længst har opgivet ;)

>Skulle jeg endelig køre af motorvejen ville jeg langt foretrække at køre
>gennem hullet i autoværnet og ta' chancen for landingen en jeg ville skille
>fra maskinen ved at møde autoværnet.


Tjaehhh - min eneste oplevelse på den konto var en
jordbundsundersøgelse ved Storkereden, hvor mit forhjul var smuttet på
en mindre oliepyt, og jeg susede et par hundrede meter gennem krat og
buske til stor moro for en hob svenske tourister, der lige var steget
ud af bussen, og så mig flyve i nulhøjde henover parkeringspladsen


>Problemet er vel "bare" at nå at registrere faren og derefter ramme netop
>hullet i autværnet

mit problem var nok at holde en grimasse der passede ;)
--
Jan_stevns

Folmer Rasmussen (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-09 17:57

On Sat, 07 Feb 2009 17:27:46 +0100, jan_stevns wrote:

>"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev :
>
>>Som motorcyklist kunne jeg egentligt godt påskønne tanken om at skiltningen
>>er en service til os (vi er nemlig ikke vant til service i trafikken).
>
>Jeres problem er i forventer noget, vi andre længst har opgivet ;)
>
>>Skulle jeg endelig køre af motorvejen ville jeg langt foretrække at køre
>>gennem hullet i autoværnet og ta' chancen for landingen en jeg ville skille
>>fra maskinen ved at møde autoværnet.
>
>
>Tjaehhh - min eneste oplevelse på den konto var en
>jordbundsundersøgelse ved Storkereden, hvor mit forhjul var smuttet på
>en mindre oliepyt, og jeg susede et par hundrede meter gennem krat og
>buske til stor moro for en hob svenske tourister, der lige var steget
>ud af bussen, og så mig flyve i nulhøjde henover parkeringspladsen

>--

Jeg skal prøve at få dig indstillet til en lille erkendtlighed fra
Danmarks Turistråd.

Der gøres gennemgående for lidt for turisterne i dette land.

>--

>>Problemet er vel "bare" at nå at registrere faren og derefter ramme netop
>>hullet i autværnet
>
>mit problem var nok at holde en grimasse der passede ;)

>--

Derfor vil jeg undlade at indstille dig til nogetsomhelst fra
Foreningen Til Byens Forskønnelse.

--

Venlig hilsen
Folmer

Mikael (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 07-02-09 02:49

On 7 Feb., 10:28, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:
> "Mikael" wrote
>
> > Hvorfor er det lige at hastigheden skal nedsættes fordi noget jern
> > langs vejen er blevet bukket?
>
> På en skal fra 1 til 10 hvor spændende ville det være at køre 130 km/t på en
> alm landevej?
> Det er jo ikke for pyntens skyld at man opsætter autoværn langs med
> motorvejene

Nej, men de steder jeg har set det er der 110m/t.

Det er faktsik kun et par år siden at man satte det op i
midterrabatten på Helsingørmotorvejen på stykket omkring Humlebæk, så
det kan jo godt lade sig gøre.

Det seneste sted jeg så skiltet var de umiddelbart før defekten, her
taler vi om maks. 5 m. Hvis man mener det er fordi skal sætte farten
ned, bør man vel advare lidt mere end 5 meter før, når man nu ved hvor
langt frem i trafikken folk kigger.

Mikael

Peter Lykkegaard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 07-02-09 10:57

"Mikael" skrev

> Hvis man mener det er fordi skal sætte farten ned, bør man vel
> advare lidt mere end 5 meter før

Enig

- Peter



Leonard (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 07-02-09 11:03

Mikael wrote:

> Det seneste sted jeg så skiltet var de umiddelbart før defekten, her
> taler vi om maks. 5 m. Hvis man mener det er fordi skal sætte farten
> ned, bør man vel advare lidt mere end 5 meter før, når man nu ved hvor
> langt frem i trafikken folk kigger.

Advarselsskilte skal stå 150-250 m før det de advarer imod, så skiltet
står forkert.
Når jeg tænker på hvor kort folk i almindelighed ser frem i trafikken,
så passer de 5 m dog godt nok, for stod det i reglementeret afstand
ville det jo være glemt når man kom frem til stedet.

--
Leonard

Mikael (07-02-2009)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 07-02-09 05:10

On 7 Feb., 12:42, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:

> Desuden undrer det mig, at der ikke, da vi havde kabelautoværnene,
> bare stod et tilsvarende skilt når motorvejen begynder.
>
> Og det undrer mig endnu mere, at svenskerne, som ellers regnes for at
> være sikkerhedsnarkomaner, stadig sætter kilometer efter kilometer af
> disse modbydelige tingester op.

Jeg har også undret mig over hvorfor svenskerne fortsætter med
kabelautoværn, når de nu blev så kritiseret i Danmark.
Jeg har tænkt om det var det sædvanlige mediehysteri dengang der fik
det hele til at løbe af sporet?

For man skulle jo tro at hvis svenskerne havde de samme uheldige
ulykker og triste erfaringer så stoppede de med at sætte dem op, men
måske svenskerne har bedre erfaringer end vi havde i DK.

Mikael

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste