Port Scan hyppighed
Fra : F.Larsen

Dato : 28-07-01 01:03

Hej

Nu har jeg kørt med ZoneAlarm i et par dage. jeg kunne godt tænke mig at høre om
hvor ofte andre oplever at der kommer "uopfordret" traffik ind (TCP/UDP) til
maskinen, f.eks. portscans.

I det par dage jeg har haft maskinen tændt har jeg ca. en "uopfordret" henvendelse
hver anden time

Er det nromalt ? ;=)

--
Flemming

Støjdæmp din PC ..: http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 28-07-01 01:32

On Sat, 28 Jul 2001 02:02:54 +0200, F.Larsen <N0Spam@spamfilter.dk> wrote:
> [...]
> maskinen, f.eks. portscans.
>
> I det par dage jeg har haft maskinen tændt har jeg ca. en "uopfordret" henvendelse

Pakker mit filter fangede den sidste uge:

1442

Men 99.9% af disse er egentlig legitime nok. De sidste 0.01% er muligvis
range-sweeps for sikkerhedshuller i forskellige servere

--
Jesper

Kan man forstaa kvinder med en babelfisk?? - JL

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-01 09:39

Den Sat, 28 Jul 2001 02:02:54 +0200 skrev F.Larsen:
> [...]
>maskinen, f.eks. portscans.
>
>I det par dage jeg har haft maskinen tændt har jeg ca. en "uopfordret" henvendelse

Helt normalt.

Det kan opdeles i tre kategorier:

1. Ting som ZA blokerer, fordi man har glemt at give tillladelse til det
(Det kunne fx. være DNS eller active-ftp).
2. Folk der har fået "forkert nummer".
3. Regulære angrebsforsøg.

I gruppe tre, skal du ikke være nervøs for dem ZA fanger, de er allerede
blevet uskadeliggjort. De farlige er dem du ikke ser.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Anders Lund

Dato : 30-07-01 22:16

> 1. Ting som ZA blokerer, fordi man har glemt at give tillladelse til det
> (Det kunne fx. være DNS eller active-ftp).
> 2. Folk der har fået "forkert nummer".
> 3. Regulære angrebsforsøg.

4. Hjemmesider der pinger, scander el. din computer når du går ind på den.
Jeg har også manget arlarmer fra zoonealarrm, jeg troede også det var
hackere det var ude efter mig, indtil jeg fandt ud af at det ikke skete når
der ikke var nogen der brugt internettet. Et nærmere kik på hvem iperne
tilhøre, viste at der var en række store sider som jeg fangede pakker fra.

Anders Lund
webmaster@123grin.dk
Webmaster for GEnet.dk, Jyllands bedste netparty

Fra : Kim Nielsen

Dato : 31-07-01 07:10

> [...]
> tilhøre, viste at der var en række store sider som jeg fangede pakker fra.
s/hackere/crackere/g

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-01 08:05

Kim Nielsen skrev:

>s/hackere/crackere/g

s/crackere/hackere/g

Og skal vi så ikke lade det være godt med det?

--
Bertel

Fra : Kim Nielsen

Dato : 31-07-01 08:14

> Og skal vi så ikke lade det være godt med det?

Nej. Jeg mente hvad jeg skrev. En hacker bryder ikke bare uhæmmet ind på
folks private netwærk. Se evt.
http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

Mvh.
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-01 10:01

Kim Nielsen skrev:

>Nej. Jeg mente hvad jeg skrev.

Det gjorde jeg også. Der findes to *uforenelige* opfattelser af
hvad en hacker er/hvad "hacker" betyder. Den ene er ældst, den
anden langt den mest udbredte.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 31-07-01 14:48

> Og skal vi så ikke lade det være godt med det?

Oki. Bare jeg får ret :)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-01 11:35

On Mon, 30 Jul 2001 23:15:39 +0200, Anders Lund <webmaster@123grin.dk> wrote:

> [...]
> tilhøre, viste at der var en række store sider som jeg fangede pakker fra.

5. ZoneAlarm, der laver mærkelige ting. Jeg har i følge ZoneAlarm
haft "indbrudsforsøg" på maskiner uden nogen form for adgang
til Internet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian Andersen

Dato : 31-07-01 12:14

Klaus Ellegaard wrote:

>5. ZoneAlarm, der laver mærkelige ting. Jeg har i følge ZoneAlarm
> haft "indbrudsforsøg" på maskiner uden nogen form for adgang
> til Internet.

Står de i LAN baseret på TCP/IP?

--
..signature

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-01 12:19

On 31 Jul 2001 11:14:13 GMT, Christian Andersen
<fs6d7dzu8rkqmp001@sneakemail.com> wrote:

> Står de i LAN baseret på TCP/IP?

Yep, på et RFC1918-baseret netværk. Og sandelig om jeg ikke fik de
sjoveste angreb fra ikke-1918-adresser under perioder med meget
netværkstrafik.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian Andersen

Dato : 31-07-01 12:47

Klaus Ellegaard wrote:

>Yep, på et RFC1918-baseret netværk. Og sandelig om jeg ikke fik de
>sjoveste angreb fra ikke-1918-adresser under perioder med meget
>netværkstrafik.

Whee!

Det lyder som om din router/firewall trænger til lidt tweaking...

--
..signature

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-01 12:58

On 31 Jul 2001 11:46:46 GMT, Christian Andersen

> Whee!
>
> Det lyder som om din router/firewall trænger til lidt tweaking...

Pointen er netop, at det var et privat netværk unden nogen form for
adgang til Internet overhovedet: ingen router, intet modem, ingen
gateway, ingen firewall, ingenting.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian Andersen

Dato : 31-07-01 13:05

Klaus Ellegaard wrote:

>Pointen er netop, at det var et privat netværk unden nogen form for
>adgang til Internet overhovedet: ingen router, intet modem, ingen
>gateway, ingen firewall, ingenting.

Aaah!

Nå, men så er ZA f*cked up.

--
..signature

Fra : John Hinge

Dato : 31-07-01 16:31

Christian Andersen wrote:

> Nå, men så er ZA f*cked up.

So what else is new ?
Men den er nok bedre end slet ingenting for folk med behov for
firewalleri ?

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Christian Andersen

Dato : 31-07-01 16:35

John Hinge wrote:

>So what else is new ?
>Men den er nok bedre end slet ingenting for folk med behov for
>firewalleri ?

Jeg ved det ikke, jeg har ikke brugt den.

Men hvis den reelt er fejlbehæftet, lurer den brugeren ind i en falsk
tryghed og det er IMHO meget farligere.

--
..signature

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-08-01 04:13

On Tue, 31 Jul 2001 17:30:48 +0200, John Hinge
<shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote:

>Men den er nok bedre end slet ingenting for folk med behov for
>firewalleri ?

Som jeg ser det, har ZA to fordele:

1. Den forhindrer som udgangspunkt NetBIOS-adgang udefra. I min mening
burde Windows ganske enkelt have en default-konfiguration, der kun
tillod NetBIOS-trafik indenfor samme IP-subnet.

2. Den nævner når et program vil gå på nettet. Uheldige programmer kan
således fanges på den måde - herunder dog ikke programmer, der
udnytter eksisterende programmer, der i sig selv er whitelistet (fx
ens Outlook Express, som et script sender mails igennem).

At den siger ting som at en person forsøgte at connecte til port
27015, skaber i mine øjne mere panik end tryghed. Jeg ville
foretrække, at man havde mere styr på sine services, end bare et
vilkårligt firewall-program... (sagt efter bitter erfaring, hvor en
reboot af en linuxdåse ikke fik startet et firewall-script, som den
burde)

--
- Peter Brodersen

Fra : Alex Holst

Dato : 05-08-01 04:44

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:
> Jeg ville foretrække, at man havde mere styr på sine services, end bare et
> vilkårligt firewall-program... (sagt efter bitter erfaring, hvor en reboot
> af en linuxdåse ikke fik startet et firewall-script, som den burde)

I stil med mandatory access control, eller har du noget andet i tankerne?

Fra : Kent Friis

Dato : 05-08-01 10:14

Den Sun, 5 Aug 2001 05:43:45 +0200 skrev Alex Holst:

>I stil med mandatory access control, eller har du noget andet i tankerne?

Som jeg læser det: "Lad være med at køre services du ikke har brug for"

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-08-01 16:38

On Sun, 5 Aug 2001 05:43:45 +0200, a@area51.dk (Alex Holst) wrote:

>I stil med mandatory access control, eller har du noget andet i tankerne?

Som Kent læser det. En firewall kan fx gøre, at pakker til port 31337
ikke ryger igennem, men tag alligevel og sørg for at BackOrifice ikke
er kørende på computeren. Er der fx tale om en bærbar, kan man føle
sig sikker nok, men triller man så ud og rejser og kobler op via
modem, har man pludselig ikke den firewalls hjælp.

Hermed på ingen måde sagt, at firewalls er falsk sikkerhed; tværtimod.
Det er bare ikke det eneste sted, man skal nøjes med at være
omhyggelig.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 05-08-01 10:14

Den Sun, 05 Aug 2001 05:12:50 +0200 skrev Peter Brodersen:

> [...]
>vilkårligt firewall-program... (sagt efter bitter erfaring, hvor en
>reboot af en linuxdåse ikke fik startet et firewall-script, som den

Man kan da også bare lade være med at gå og reboote hele tiden...

Mvh
Kent

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-08-01 16:39

On Sun, 5 Aug 2001 09:13:43 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent Friis)
wrote:

>Man kan da også bare lade være med at gå og reboote hele tiden...

NESA var af en anden mening.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 05-08-01 19:33

Den Sun, 05 Aug 2001 17:38:44 +0200 skrev Peter Brodersen:

>NESA var af en anden mening.

http://www.apc.com/

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 05-08-01 18:06

>NESA var af en anden mening.

Hvor var din UPS da?

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-08-01 03:59

On Sun, 05 Aug 2001 19:06:03 +0200, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

>Hvor var din UPS da?

Den var ikke med i det budget, kollegiet havde afsat. I øvrigt ville
15 minutter forlænget levetid ikke nødvendigvis have ændret på meget.
Problemet var jo ikke nødvendigvis en unclean shutdown.

--
- Peter Brodersen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-01 18:44

Den Mon, 06 Aug 2001 04:58:33 +0200 skrev Peter Brodersen:

>Den var ikke med i det budget, kollegiet havde afsat. I øvrigt ville
>15 minutter forlænget levetid ikke nødvendigvis have ændret på meget.
>Problemet var jo ikke nødvendigvis en unclean shutdown.

Hvis vi taler en enkelt maskine, så skal sådan en matrixups nok kunne
holde den oppe så længe NESA kan slukke for strømmen uden at kunderne
finder baseball-bats frem og går hen får at "tale" med kundeservice.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-08-01 20:57

On Mon, 6 Aug 2001 17:44:12 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent Friis)
wrote:

>Hvis vi taler en enkelt maskine, så skal sådan en matrixups nok kunne
>holde den oppe så længe NESA kan slukke for strømmen uden at kunderne
>finder baseball-bats frem og går hen får at "tale" med kundeservice.

Tjah, som sagt var det ikke en del af budgettet, og ikke et
professionelt setup (inkl. løn, etc.)...

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Unnerup

Dato : 06-08-01 09:51

>Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
>en gang hver fjerde år.

Skuddagen er altså d. 24. februar.
Den 29. februar kommer hvert år, den hedder som oftest bare noget andet.

Hilsen Allan

Fra : Martin Østerberg

Dato : 06-08-01 09:59

On Mon, 6 Aug 2001 10:50:30 +0200 skrev "Allan Unnerup" <alu@eogs.dk>
....:

>Skuddagen er altså d. 24. februar.
>Den 29. februar kommer hvert år, den hedder som oftest bare noget andet.

1. marts i 3 ud af 4 tilfælde ?

Martin

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 06-08-01 13:52

Martin Østerberg <martinoe@image.dk> wrote:

>1. marts i 3 ud af 4 tilfælde ?

Nej, 28. februar.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-01 23:23

On 31 Jul 2001 12:04:45 GMT, Christian Andersen
<fs6d7dzu8rkqmp001@sneakemail.com> wrote:
> Nå, men så er ZA f*cked up.

My point exactly

Men hvis man kender dens begrænsninger, er det nu stadig et udmærket
og frem for alt gratis værktøj.

Mvh.
   Klaus.