| Kunst=noget svært og salgbart:Lort på dåse
 Den italienske oliemaler Piero Manzoni fandt på at købe 90 konservesdåser og
 påsætte etiketter med teksten  "Merde d'Artiste" dvs kunstnerens lort, og
 kun tillade museer og kunst-entusiaster at købe de lortepåfyldte forseglede
 dåser til samme pris som guld (lidt over 7 kr pr gram) og der er så¨meget
 snobberi om hans værker, at han har fået dåserne solgt således.
 Jens Jørgen Thorsen roste denne tagen gas på borgerskabet og ønskede at
 dåserne ville eksplodere og en dåse solgt til et jysk galleri lækkede
 faktisk, og et forsikringsselskab betalte ¼ mio kroner
 
 Jeg holder meget af gode TV-udsendelser om de berømte maleres værker og har
 i årtier haft gode reproduuktioner af sådanne hængende og nydt dem - men
 finder oplevelsen bedst på en baggrundsbelyst skærm og med en god kommentar
 fra en kunst-kender og kulturhistoriiker.
 Malerierne  er genveje til at forstå menneskets tanker og underbevidsthed ad
 den vej - men det er dybt usympatisk at staten ikke lader al handel med
 kunst ske KUN på det frie marked.
 Statens retsvæsen bør spare ved  afvise at forske i kunst-kopiering.
 Definition af god kunst er svær, for van Gogh har sat præg på brugs- og
 reklame-kunst for milliarder og skabt stor glæde - selvom han ikke kunne
 sælge malerierne, mens han levede.
 Storm P har defineret kunst som noget der er svært, for "ellers er det ingen
 kunst" .
 Jeg mener, at hvis et  såkaldt  æstetisk værk sælger til højere og højere
 priser, i årti efter årti så er det et indicium på at det er kunst. Hvis det
 efterlignes og inspirerer, så er også det et indicium.
 At en dåse lort - og talrige ensfarvede malerier begået af berømtheder -
 kan sælges dyrt, er en fortræffelig afsløring af folks snobberi, og at
 verden vil bedrages. Disse "kunstnere"  gør en stor folkeoplysende indsats
 ved således at gøre eventyret om Kejserens Ny Klær til en praktisk sandhed,
 som kan få nogle til at blive bevidstgjort og øge deres forståelse af
 menneskets højtudviklede lyve-evne og lyst til  selvbedrag.
 Når staten hælder skattepenge i sådant , er det klare beviser på, at
 Glistrup har ret i , at skat skal nedbringes til nogle få nødvendigheder,
 og skattenedsættelser bør hastigt gøres til 50%  og sidenhen bør endnu mere
 spares væk.
 
 
 
 
 Den døde hånds magt Etik og Jura
 Har man givet ånderlige værker fra sig, er det som når man skyder en pil med
 bue. Man kan ikke forarndre banen.
 Når Charles Dickens skrev i strenge klare ord, at hans tilhængere ikke måtte
 samles om begravelse om ham og ikke opføre statuer og lignende, så afslørede
 han tilhængernes lave etik, ved at de ikke havde forstået hans friheds-etik
 og semi-ateisme og derfor alligevel opførte statuer og dyrkede ham som gud.
 Han burde have båndlagt sin arv vedr copyright til hans værker, så de der
 brød hans krav, blev straffet økonomisk - så havde han været en endnu
 værdifuldere kunstner og debattør end ellers.
 Når George Bernard Shaw forbød, at der blev lavet musicals over hans
 bestseller-skuespil, så var grunden, at det var blevet gjort på usmagelig
 vis een gang.
 Han fik det formuleret juridisk og tinglyst  , så det forhindrerde at
 bestseller-filmen Pygmaleon blev til den geniale bestseller-film My Fair
 Lady før han var død - og her mener jeg, at han skadede verden i strid med
 sit forfatterskabs velgennemtænkte altruistiske ideologi.
 At han ikke tinglyste effektivt vedr efter hans død, var måske fordi han
 indså, at man bør ikke gøre sig klog på meget fjern fremtid .
 Borcks Kollegium , tæt ved Regensen, oprettedes af en alkymist og teolog på
 Christian Den Fjerdes tid, og han testamenterede, at der skal bo 14
 studerende : ti teologer, en kemiker, en matematiker og en geograf og en
 historiker Jeg var heldig at få kemikerpladsen - tilfældigvis samtidig med
 at Margrethe Auken havde en teologplads.
 Jeg mener, at staten skulle ændre vedtægterne, så studerende fra alle
 universitets-fag har samme ret - den kloge opdager af ilt (næsten) kunne
 ikke forudse, at teologi er uvæsentlig i dag 350 år efter hans død.
 
 
 
 |