Irriterende detalje i iLife 09
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 31-01-09 22:41

Nu har jeg mine fotos liggende på en netværks disk, således at jeg kan
tilgå dem fra forskellige maskiner!!! Smart....... Og dog!!

På en af mine maskiner har jeg 10.4 og på 2 andre har jeg 10.5..... Så
langt så godt..

På den maskine jeg har 10.4 kan jeg ikke installere iLife 09 (som jeg
har forstået det). Når jeg vil tilgå disken fra mine iLife 09 maskiner
så vil de konvertere biblioteket, men så kan det ikke tilgås fra min
maskine med iLife 08!!!! Hvor smart er det spørg jeg???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-09 22:50

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
> så vil de konvertere biblioteket, men så kan det ikke tilgås fra min
> maskine med iLife 08!!!! Hvor smart er det spørg jeg???

Nu er det jo ikke sådan det er meningen at det skal fungere på den måde
..... du har lavet et "hack" og nu brokker du dig over at det ikke virker
mere ... ?

/thomas

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 31-01-09 23:07

On 2009-01-31 22:50:28 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
>>

> Nu er det jo ikke sådan det er meningen at det skal fungere på den måde
> .... du har lavet et "hack" og nu brokker du dig over at det ikke virker

Hack????????? Hvad snakker du om???? Man kan da oprette et iPhoto
bibliotek hvor du lyster, og så mange du lyster, så vidt jeg ved er der
ikke noget Hack i det?? Eller har jeg misforstået noget????

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-09 23:44

> [...]

> bibliotek hvor du lyster, og så mange du lyster, så vidt jeg ved er der
> ikke noget Hack i det?? Eller har jeg misforstået noget????

Det er ikke meningen at du skal tilgå det samme bibliotek fra flere
maskiner via netværk på den måde som du beskriver ..

/thomas

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 01-02-09 00:04

On 2009-01-31 23:44:17 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:
>

> Det er ikke meningen at du skal tilgå det samme bibliotek fra flere
> maskiner via netværk på den måde som du beskriver ..
>
> /thomas

Hvor står det? Det er vel stadig mine billeder ved det jeg selv har taget dem?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-09 07:26

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hvor står det? Det er vel stadig mine billeder ved det jeg selv har taget dem?

Det kan godt ske at stå i de licensbetingelser du har accepteret da du
installerede. Der står nok også at du kun må installere iLife '09 på én
maskine.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-09 10:51

Thomas von Hassel skrev:

> Det kan godt ske at stå i de licensbetingelser du har accepteret da du
> installerede. Der står nok også at du kun må installere iLife '09 på én
> maskine.

Jeg tror ikke det her er et licensproblem, men en tør konstatering af at
programmet ikke er LAVET til at fungere sådan, altså med at skulle kunne
dele databasen over netværket.

Er der en facilitet med delte billeder i OS X der kunne være godt for
Henrik?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-09 12:27

> [...]
> dele databasen over netværket.
>
> Er der en facilitet med delte billeder i OS X der kunne være godt for

Der er en grund til at DAM servere (deling af billeder og andre medier
til flere maskiner) koster mellem 20.000 og 250.000 kr .. jeg har ikke
set noget til hjemmebrug der virker ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-02-09 14:06

Thomas von Hassel skrev:
> Der er en grund til at DAM servere (deling af billeder og andre medier
> til flere maskiner) koster mellem 20.000 og 250.000 kr ..

Hvad er grunden?

/Lars

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-02-09 13:15

> Er der en facilitet med delte billeder i OS X der kunne være godt for
> Henrik?

Installer iPhoto på en maskine som fungerer som mediecenter/server.
Slå fra at iPhoto skal hente billeder ind i biblioteket i iTunes prefs.
Lav et share på mediecentermaskinen
Lav en Automator action der tilføjer billeder til iPhoto, gem den som en
fodler action plugin og tilknyt den til den delte mappe.
Slå photosharing til i iPhoto på mediecenteret/serveren
Smid alle dine billeder i den delte mappe i den mappestruktur som du
ønsker.
Du kan nu se dine billeder på dine andre Mac'er

Jeg har ikke prøvet ovenstående, men bruger et tilsvarende setup med
iTunes på en central maskine, som så fungerer som server for alle de
andre maskiner.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 01-02-09 11:52

On 2009-02-01 07:25:31 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Det kan godt ske at stå i de licensbetingelser du har accepteret da du
> installerede. Der står nok også at du kun må installere iLife '09 på én
> maskine.
>
> /thomas

Jeg har købt en family Pack. Her står det meget tydeligt at den må
installeres på op til 5 maskiner i husstanden. Du skriver også at "Det
kan godt ske at stå" dvs. at du ikke ved det med sikkerhed, men du bare
lige skulle irrettesætte mig! Jeg ved ikke om det var tilsigtet. Men
jeg føler mig en smule sat under anklage af dig, hvilket jeg ikke
rigtig kan se nogen grund til.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-09 12:27

> [...]

> skulle irrettesætte mig! Jeg ved ikke om det var tilsigtet. Men jeg føler
> mig en smule sat under anklage af dig, hvilket jeg ikke rigtig kan se

hvis du har en familiy pack så er licensspørgsmålet ikke noget problem.
Og det var såmend heller ikke for at "irettesætte" dig ... Du er bare
løbet ind i et problem som tit dukker op når man prøver at få noget
software til at gøre ting som det ikke er designet til.

Den maskine der kører 10.4 kunne jo evt. opdateres til 10.5 .. ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-09 09:53

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Hvor står det? Det er vel stadig mine billeder ved det jeg selv har taget dem?

Det er jo ikke noget med, at det er forbudt. Det er bare noget rod.
Programmet på den ene maskine ved jo ikke, hvad det på den anden maskine
gør. Der er jo ikke bare tale om en samling billeder, man ser passivt.
Man kan ændre dem, markere dem, lave albums med dem, slette dem, kopiere
dem osv. Den slags holdet iPhoto styr på. Hvis du så pludselig vil se de
samme billeder med et andet eksemplar af iPhoto på en anden computer,
ved denne iPhoto jo ikke, hvad der er blevet lavet med billederne fra
den første computer. Derfor er det ikke meningen, man skal tilgå det
samme bibliotek fra flere computere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 01-02-09 08:48

> Det er ikke meningen at du skal tilgå det samme bibliotek fra flere
> maskiner via netværk på den måde som du beskriver ..
>
> /thomas

Det viktigste "hack" er vel at han forsøker å bruke to ulike
programversjoner mot samme bibliotek. Den eldre feiler. Det bør ikke
overraske.

Man må egentlig regne det som standard oppførsel av de fleste
programmer, IMHO, at dokumenter opprettet i nyere versjoner av et
program ikke kan leses av eldre programmer uten konvertering.
(Biblioteket er i denne sammenheng et "dokument" fordi
biblioteksfilen/-indeksen er det, og det er den iPhoto leser).

Jeg synes derfor ikke dette er en "irriterende detalj". Det er en
teknisk nødvendig konsekvens av en oppgradering. Den bør dermed heller
ikke være irriterende, fordi den faktisk bør være helt påregnelig.

Forsøk å lese Office 07-filer med Mac Word 2004, så skal du se - ,med
mindre du installerer filtre, som bare gjør en delvis jobb. Ikke alle
programmer har slike filtre, og iLife har det ikke. Det er ingen bombe.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : saxjax

Dato : 04-02-09 02:22

On 1 Feb., 13:14, st...@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke prøvet ovenstående, men bruger et tilsvarende setup med
> iTunes på en central maskine, som så fungerer som server for alle de

wuauw det lyder godt.
Jeg har længe kæmpet med problemet i at have et centralt familie
billedlager til backup
af alle vores billeder. det skal kunne tilgås af alle i familien og
der skal kunne bestilles
print af de udvalgte.

jeg laver en ny tråd om emnet familiens billeder
problemet ligger i at vi har 2 bærbare og en masse firewire diske. min
macbook pro er
kun i huset når jeg er hjemme, så det skal kunne ligges billeder ind
fra min. 2 computere. ville være fantastisk hvis alle billeder
automatisk blev tilføjet

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-02-09 15:50

> [...]

> så vil de konvertere biblioteket, men så kan det ikke tilgås fra min
> maskine med iLife 08!!!! Hvor smart er det spørg jeg???

Som sagt andre steder er det ikke lige sådan iPhoto er designet.

Jeg ved godt at det ikke er helt det samme du opnår, men rent faktisk
kan iPhoto offentliggøre sine billeder til resten af nettet ved at
klikke "Deling" til inde i iPhoto->Indstillinger.

Måske kunne du bruge det?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 06-02-09 16:30

On 2009-02-06 15:49:38 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> [...]
> kan iPhoto offentliggøre sine billeder til resten af nettet ved at
> klikke "Deling" til inde i iPhoto->Indstillinger.

Det bruger jeg også, men, men, men.. Det kræver at du har den
pågældnede Mac sående tændt, jeg tænkte at med en Extreme og en HD så
ville det være løsningen.. Men Nej!!!! Se det ville ellers være smart,
eller hvis man kunne distribuere til sit eget net!!