indekserering
Fra : Jan Nyeboe

Dato : 31-01-09 20:36

Hej

Min powerbook spiser selv gb. Jeg har lagt mærke til at spotlight kører
og den siger at den indekserer enheder, vil det sige at det er det der
spiser mit GB og gør den meget langsomt.?

Kan jeg stoppe for det der indekserering?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Nyeboe

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-09 20:42

Jan Nyeboe <jan@nyeboe.dk> wrote:

> [...]
> spiser mit GB og gør den meget langsomt.?
>
> Kan jeg stoppe for det der indekserering?

Spiser dit GB? Mener du RAM? Den skulle jo nødig tage plads på
harddisken. Men ellers er det jo kun den første indeksering, der tager
lang tid. Derefter mærker man ikke noget til Spotlight. Du kan jo godt
slå indeksering af alle dine mapper fra, men er du ikke interesseret i
at kunne søge på din harddisk?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 31-01-09 21:00

On 2009-01-31 20:42:03 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> lang tid. Derefter mærker man ikke noget til Spotlight. Du kan jo godt
> slå indeksering af alle dine mapper fra, men er du ikke interesseret i

Ja jeg mener GB, jeg har haft denne powerbook siden 2003 og kan derfor
ikke rigtig forstå hvorfor det først er nu at jeg mærke til
indekserering. Den er blevet utrolig langsomt og som sagt så opdagede
jeg at den var begyndt at indekserer. Når jeg p.t. f. eks. arbejder i
Pages finder den på at sætte den på pause eller også så "svarer
programet ikke" og har i eftermiddags sad jeg i to hele timer for at
lukke systemet ned, i håb om at en rigtig nedlukning kunne afhjælpe mit
problem men nej. Den kommer også lige pludselig og fortælle mig at
start disken er fyldt og det kommer ikke mens jeg ligger nået ind på
harddisken, men igen opdagede jeg at det eneste den lavede var at
indekserer. Så jeg ved ikke havd jeg skal mene..

Hilsen
Nyeboe

P.S. Måske en totalt renovering....

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-09 21:03

> [...]

> harddisken, men igen opdagede jeg at det eneste den lavede var at
> indekserer. Så jeg ved ikke havd jeg skal mene..

Hvis du disk er fyldt på så vil alting køre langsomt .. især indexering.
Du skal have ryddet op ... brug evt. et program som
http://grandperspectiv.sourceforge.net/ eller WhatSize til at finde ud
af hvad det er der fylder.

Tøm evt. din papirkurv ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-09 21:19

Jan Nyeboe skrev:
> [...]
> harddisken, men igen opdagede jeg at det eneste den lavede var at
> indekserer. Så jeg ved ikke havd jeg skal mene..

Jeg tror ikke din diagnose er rigtigt. Det kan være der er noget ANDET
der skriver en masse til disken, og DET bliver så indekseret og det ser
du så.

Hvad arbejder du med?

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 31-01-09 22:17

On 2009-01-31 21:19:14 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
>
> Jeg tror ikke din diagnose er rigtigt. Det kan være der er noget ANDET
> der skriver en masse til disken, og DET bliver så indekseret og det ser

Det er ikke nået vildt, kun lidt tekst og regneark. Bruger iphoto og
iweb samt Microsoft office og works programerne, så jeg vil mene det er
vildt. Men jeg har tænkt på om det er den virtuelt hukommelse der æder
lidt af min GB, når jeg belaster maskinen for meget. Jeg har "kun" 1 gb
ram.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-09 22:25

> [...]

> vildt. Men jeg har tænkt på om det er den virtuelt hukommelse der æder
> lidt af min GB, når jeg belaster maskinen for meget. Jeg har "kun" 1 gb

Du bliver ved med bare at skrive GB og gb. Mener du, at den tager af din
RAM (arbejdshukommelse) eller af pladsen på harddisken? Uanset hvad,
hvor stor er din harddisk, og hvor meget ledig plads er der på den?
Hvordan vurderer du, at der bliver ædt GB? Har du et program, der viser
det, eller hvad?
Noget andet er, at det efterhånden er en ældre computer, du har.
Har du opgraderet programmer og styresystem til nogle nyere versioner,
der kræver mere computerkraft, eller bruger du de originale? Computere
burde jo ikke blive langsommere med alderen. Mekanikken i dem bliver jo
ikke slidt som sådan. Det mærkelige er bare, at det nogle gange virker
som om, de bliver langsommere, uden man kan forklare det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-09 23:37

> Computere burde jo ikke blive langsommere med alderen. Mekanikken i dem
> bliver jo ikke slidt som sådan. Det mærkelige er bare, at det nogle gange
> virker som om, de bliver langsommere, uden man kan forklare det.

Ganske enkelt, dr Watson, det er din subjektive opfattelse af langsomhed
der ændrer sig med hvad nyerer datamater kan klare .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-09 09:53

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ganske enkelt, dr Watson, det er din subjektive opfattelse af langsomhed
> der ændrer sig med hvad nyerer datamater kan klare .

Sådan burde det jo være, men jeg har oplevet et par Windows-pc'er på
arbejdet, som med tiden er blevet ulideligt langsomme. De er flere
minutter om at skifte fra et program til et andet eller fra et vindue
til et andet i samme program. I princippet kan det jo være tegn på for
lidt RAM (der er vist kun 256 MB), men det er bare mærkeligt, at få
måneder tidligere kørte de samme computere fint. Men bevares, det kan jo
være en virus eller sådan noget. Vi har jo lige haft et angreb, så nu
har vi fået virusscanner på, hvilket har gjort computerne endnu
langsommere. Jeg var bare også ude for fænomenet med en computer for
nogle år siden, og dengang var der ikke noget virusangreb. I hvert fald
ikke noget, vi kendte til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-09 10:53

Henrik Münster skrev:

> [...]
> lidt RAM (der er vist kun 256 MB), men det er bare mærkeligt, at få
> måneder tidligere kørte de samme computere fint. Men bevares, det kan jo

Antivirus trækker tænder ud. Det lyder dog mere som om at I kører
større programmer (bare fx opgradering af Internet Explorer til nyeste
version) og de fylder bare mere dvs der er for lidt RAM.

Forlang en ramklods mere. Det er så billigt at bare din ventetid sparet
kan betale det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-09 19:44

> [...]
> større programmer (bare fx opgradering af Internet Explorer til nyeste
> version) og de fylder bare mere dvs der er for lidt RAM.

Det er meget muligt, det er det, der er årsagen.

> Forlang en ramklods mere. Det er så billigt at bare din ventetid sparet
> kan betale det.

Det har jeg næsten gættet. Jeg talte med en fra IT-afdelingen i forrige
uge, og han har lovet mig mere RAM. Jeg har bare ikke hørt fra ham
siden. Der er jo det pudsige, at det ikke som sådan er min
arbejdscomputer. Arbejdet består jo i at se på røntgenbilleder på nogle
noget kraftigere arbejdsstationer. Computeren på mit kontor bruger jeg
bare til at se lidt e-mail og sådan, når der er en pause i arbejdet.
Derfor er den nok ikke prioriteret så højt af IT-afdelingen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-09 20:29

Henrik Münster skrev:

> Det er meget muligt, det er det, der er årsagen.

Det er en mulighed. Du kan altid kigge lidt på Jobliste/Task Manager
for at se hvad den synes den bruger tiden på.

> [...]
> bare til at se lidt e-mail og sådan, når der er en pause i arbejdet.
> Derfor er den nok ikke prioriteret så højt af IT-afdelingen.

Eller også har de stadig travlt med det der brandslukningsnoget. Det er
ikke så rart for en IT-afdeling at blive taget med bukserne nede.

Fra : Jan Nyeboe

Dato : 01-02-09 10:52

On 2009-01-31 22:25:24 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> ikke slidt som sådan. Det mærkelige er bare, at det nogle gange virker
> som om, de bliver langsommere, uden man kan forklare det.

Ja, hvis jeg åbner f.eks. mappen privat, mens indeksereringen kører så
kan jeg se at pladsen på harddisken bliver mindre, det er det jeg
mener. Det er ikke sådan at den "spiser" hele gb på en gang.

Men jeg må her sige at det ser ud til at I har ret, efter at jeg lod
maskinen gøre indekserering færdig virker det igen som jeg er tilbage
og kan arbejde videre uden at jeg mindster tålmodigheden.

Jeg hentede også programmet "whatsize" og fik mig lidt af en
overraskelse som jeg lige skal se på. Mit bibliotek fylder ca 25 gb.
Jeg syntes at ud af en HD på 60gb så er det relativ meget, så der var
der lige en opgave til søndag.

Tak for alle jeres svar

Hilsen
Nyeboe

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-09 12:10

> [...]

> overraskelse som jeg lige skal se på. Mit bibliotek fylder ca 25 gb.
> Jeg syntes at ud af en HD på 60gb så er det relativ meget, så der var

Opgradering af RAM og harddisk kan her gøre underværker. Jeg har således
lige opgraderet en gammel Windows-laptop med ekstra 1 GiB RAM [så den nu
er på 1,5 GiB] og udskiftet den gamle 40 GB harddisk med den størst
mulige på 250 GB [PATA].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-09 14:09

> [...]

> lige opgraderet en gammel Windows-laptop med ekstra 1 GiB RAM [så den nu
> er på 1,5 GiB] og udskiftet den gamle 40 GB harddisk med den størst

Det fremgår ikke, om det er en TiBook eller en i aluminium. Den
førstnævnte kan kun klare 1 GB RAM, hvilket den allerede har. Harddisken
er vist ikke så let at skifte, men man kan da finde vejledninger til det
på nettet. Jeg tror dog, man skal overveje, om det kan betale sig på så
gammel en computer. Det er trist, men udviklingen går hurtigt. Man kan
få en nyere brugt computer for ikke særlig mange penge.
Men OK, det afhænger jo af ens behov og en masse andre faktorer.
Er computeren i fin stand, har man lige købt nyt batteri til den etc.,
så kan det bedre betale sig at ofre noget på den, end hvis den er ved at
falde fra hinanden, batteriet er slidt, opladeren samlet med tape etc.
Vi har selv en TiBook fra december 2002, og det kan altså være
den samme, der er tale om her. Vores har knækket skærmhængslerne to
gange. De er kendt for at knække. Vores er endda rigtig pæn og er blevet
behandlet forsigtigt. Mange TiBook ser herrens ud, da malingen har det
med at skalle af. Mange brugere klagede over det i sin tid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-09 22:34

Jan Nyeboe skrev:
> [...]
> vildt. Men jeg har tænkt på om det er den virtuelt hukommelse der æder
> lidt af min GB, når jeg belaster maskinen for meget. Jeg har "kun" 1 gb

Du kan have Aktivitetsovervågning kørende når du arbejder, og se hvornår
diskbelastningen antyder at der sker noget

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-09 00:08

On 2009-01-31 20:35:46 +0100, Jan Nyeboe <jan@nyeboe.dk> said:

> [...]
> spiser mit GB og gør den meget langsomt.?
>
> Kan jeg stoppe for det der indekserering?

$ sudo mdutil -i off /

læs man mdutil for at kigge nærmere. Husk at Du ikke længere kan søge
med Finder hvis du slår indexering fra.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen