Bootcamp og ekstern USB CD-drev til Macboo~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-09 21:08

Jeg overvejer at købe en af de nye 13,3" alu-Macbooks.

Man kan tilslutte et ekstra CD/DVD drev til en Apple blærbar med
Firewire, fra en anden Mac med Firewire i "Target mode".

De nye 13,3" Macbooks har ej Firewire.

Vil et eksternt USB CD-drev, tilsluttet et USB stik på en 13.3" alu-
Macbook være "synlig" for Windows Installer på en Vista opgraderings
DVD under installation med Apples Bootcamp?

Er der nogen der har gjort det?

(Jeg har fundet diskussioner på nettet der viser, at det skulle være
muligt, men det ville være rart at få det bekræftet - inden jeg vælger
alu-Macbook model).

PFT.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-09 21:19

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Vil et eksternt USB CD-drev, tilsluttet et USB stik på en 13.3"
> alu- Macbook være "synlig" for Windows Installer på en Vista
> opgraderings DVD under installation med Apples Bootcamp?

Og istedet for at anskaffe endnu et CD/DVD drev ville det være praktisk
at kunne bruge et CD/DVD drev fra een af mine PCer og et specialkabel,
noget i retning af det her:

<http://www.targus.com/us/product_Details.asp?SKU=ACC9602US>

Er der nogen der har gjort det?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-09 21:30

> [...]
>
> (Jeg har fundet diskussioner på nettet der viser, at det skulle være
> muligt, men det ville være rart at få det bekræftet - inden jeg vælger

et opklarende spm ... er der en grund til at du _vil_ køre bootcamp ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-09 21:39

Thomas von Hassel:

<snip>

> et opklarende spm ... er der en grund til at du _vil_ køre
> bootcamp ?

Bootcamp følger med OSet.

Kan man skifte CD/DVD under installationen - så Windows Vista Installer
på en Update version kan "snuse" til en XP CD - med Parallels eller
lignende i stedet for?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-09 21:50

> Thomas von Hassel:
>
> <snip>

> Bootcamp følger med OSet.

Synes bare du får meget mere fleksibilitet med f.eks. VMware Fusion
eller blot VirtualBox (den sidste er gratis) ...

> Kan man skifte CD/DVD under installationen - så Windows Vista Installer
> på en Update version kan "snuse" til en XP CD - med Parallels eller
> lignende i stedet for?

No idea ... har aldrig installeret upgrades på den måde ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-09 22:04

Thomas von Hassel skrev:

> Synes bare du får meget mere fleksibilitet med f.eks. VMware Fusion
> eller blot VirtualBox (den sidste er gratis) ...

Enig. Hvis man har RAM nok.

Med 1Gb er 200 Mb max man kan tildele til en Windows uden det kvæles i
swapning, og det får man ikke meget Vista for.

Personligt har jeg ingen grund til at starte i ren Windows, men det er
rart at have muligheden.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-09 22:44

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

> [...]
> kvæles i swapning, og det får man ikke meget Vista for.
>
> Personligt har jeg ingen grund til at starte i ren Windows, men

Det jeg er usikker på er, om jeg kan opnå den nødvendige sikkerhed
under Windows Vista.

Som jeg har forstået det, så laver man først en firmware update - fra
Apple - som flasher en "IBM BIOS til Intel bokse" til Macbookens Open
Firmware. Så brænder man en CD/DVD med Windows drivers til udstyret
på Macbooken, til senere. Så kommer Bootcamp.

Først laver Bootcamp en FAT32 partition og så kører man Installer fra
en Image på FAT32 partitionen. Man kan så vælge at (lade format.exe i
Windows Installer?) lave FAT32'en om til en NTFS. Det er en standard
procedurer - en mulighed - under Windows (NT'erne).

Det der så bliver problemet er når Installeren skal "nuse" til en
CDen med det Windows OS der opdateres. Før havde jeg regnet med at
bruge et drev på en anden Mac i Taget Mode. Men den mulighed er der
ikke med de nye 13,3" alu Macbooks.

Bootcamp er bare et OS X hjælpeprogram som bruges i starten af
installationen. Når først Windows Vista/XP er på plads virker det
fuldstængig som på en Intel boks.

Man kunne faktisk undvære OS X helt bagefter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-09 22:50

> =?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

> Det jeg er usikker på er, om jeg kan opnå den nødvendige sikkerhed
> under Windows Vista.

øh .. hvis du kører den "virtuelt" eller ... ?

> [...]
> Apple - som flasher en "IBM BIOS til Intel bokse" til Macbookens Open
> Firmware. Så brænder man en CD/DVD med Windows drivers til udstyret

nej .. de ligger på system dvd'erne du får med maskinen ...

> [...]
> CDen med det Windows OS der opdateres. Før havde jeg regnet med at
> bruge et drev på en anden Mac i Taget Mode. Men den mulighed er der

jeg tror heller ikke du på den måde ville få Vista'en til at bruge det
drev ... men et USB drev _burde_ virke .. uden at have prøvet det selv
altså.

> Bootcamp er bare et OS X hjælpeprogram som bruges i starten af
> installationen. Når først Windows Vista/XP er på plads virker det
> fuldstængig som på en Intel boks.
>
> Man kunne faktisk undvære OS X helt bagefter.

jo, men hvem vil det ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-09 22:57

Axel Hammerschmidt skrev:

> Bootcamp er bare et OS X hjælpeprogram som bruges i starten af
> installationen. Når først Windows Vista/XP er på plads virker det
> fuldstængig som på en Intel boks.

Jeg kender det faktisk godt

Men bortset fra det - her står der at man kan installere Vista med en
upgrade DVD uden at den skal smage, hvis man laver en prøveinstallation.

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_upgrade_clean.asp

> Man kunne faktisk undvære OS X helt bagefter.

Jovist da. Det er der også folk der gør. Frivilligt endda.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-09 23:36

> [...]

> Men bortset fra det - her står der at man kan installere Vista med
> en upgrade DVD uden at den skal smage, hvis man laver en

Tak for den! Nu ved jeg hvordan jeg åbner æsken

Det var i øvrigt gået hen over hovedet på mig, at det var problemet -
at det ikke var en "snus og lav en ny installation" mulighed.

> Jovist da. Det er der også folk der gør. Frivilligt endda.

Jeg beholder nok OS X alligevel. Der findes har en bedre syv-kabale.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-09 01:09

Axel Hammerschmidt skrev:

> Tak for den! Nu ved jeg hvordan jeg åbner æsken

Ingen årsag. Kunne godt fornemme du var lidt usikker på proceduren.

> Det var i øvrigt gået hen over hovedet på mig, at det var problemet -
> at det ikke var en "snus og lav en ny installation" mulighed.

Tjah. Det er ikke altid lige let at gennemskue hvad man kan, og hvad
Microsoft har tænkt og hvordan det lige passer til det man skal bruge.

Prøv, og se om du kommer i luften.

> Jeg beholder nok OS X alligevel. Der findes har en bedre syv-kabale.

Jeg kan godt høre du har brug for det nyeste nye, for at have det godt :)

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-09 07:15

> [...]
> Windows Installer?) lave FAT32'en om til en NTFS. Det er en standard
> procedurer - en mulighed - under Windows (NT'erne).

BootCamp laver kun en FAT32 partition, hvis du begrænser partitionen til
sølle 32 GiB; hvis du vi have en større bliver det automatisk ntfs.

En ntfs du ikke kan bruge til selve installationen, derfor skal du lade
Windows Installer reformattere partitionen, igen til ntfs.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-09 09:39

Per Rønne:

> [...]
>
> En ntfs du ikke kan bruge til selve installationen, derfor skal du
> lade Windows Installer reformattere partitionen, igen til ntfs.

FAT32 og NTFS er fil-formater. En partition har som sådan intet
fil-format, hverken FAT32 eller NTFS. Men kan Bootcamp så formatere en
partition til NTFS?

Der skal jo skrives til disken når den formatteres. Jeg troede Bootcamp
- som jo er et edb-program der køre under OS X - kun ville kunne skrive
(til) FAT32 diske, og ellers kun læse NTFS diske.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-09 09:47

Axel Hammerschmidt skrev:

> Der skal jo skrives til disken når den formatteres. Jeg troede Bootcamp
> - som jo er et edb-program der køre under OS X - kun ville kunne skrive
> (til) FAT32 diske, og ellers kun læse NTFS diske.

Det er ikke den store kunst at lave et tomt filsystem. Problemet er at
Boot Camp ikke lægger en bootloader på - DERFOR skal den genformatteres.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-09 10:06

> Per Rønne:

> FAT32 og NTFS er fil-formater. En partition har som sådan intet
> fil-format, hverken FAT32 eller NTFS. Men kan Bootcamp så formatere en
> partition til NTFS?

Laver du partitionen større end 32 GiB formatteres den til NTFS, da
FAT32 som bekendt ikke understøtter større partitioner end 32 GiB.

> Der skal jo skrives til disken når den formatteres. Jeg troede Bootcamp
> - som jo er et edb-program der køre under OS X - kun ville kunne skrive
> (til) FAT32 diske, og ellers kun læse NTFS diske.

Medmindre man installerer Paragon NTFS kan MacOS X kun læse fra og ikke
skrive til en NTFS-partition:

<http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>

Og den NTFS-partition MacOS X kan man ikke umiddelbart bruge til at
installere Windows på; Windows installations CDen eller DVDen skal i
begyndelsen af installationsprocessen reformattere partitionen.

Ud over den partition, Windows skal installeres på, opretter BootCamp
også mindst en anden partition; den må du endelig ikke røre. Den bruger
BootCamp til administration.

Og så skal du huske at sætte Leopard DVDen ind i maskinen, under
Windows, når Windows er færdiginstalleret. Ellers får du ikke en bunke
nødvendige drivere med, for slet ikke at tale om et BootCamp
kontrolpanel til Windows, der kan instilles til hvilken partition der
næste gang skal bootes fra.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 31-01-09 13:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Laver du partitionen større end 32 GiB formatteres den til NTFS, da
> FAT32 som bekendt ikke understøtter større partitioner end 32 GiB.

Det har du misforstået. Man kan godt have mere end 32 GB i en FAT
partition.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-09 15:03

Niels Jørgen Kruse:

> Det har du misforstået. Man kan godt have mere end 32 GB i en FAT
> partition.

Der kan være begrænsninger andre steder. F.eks havde Windows 2000 en
begrænsning på 32GB med FAT32.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-09 15:45

> Niels Jørgen Kruse:

Ja, men man kan ikke lave dem fra Windows, og derudover bliver de
logiske blokke for store - der kommer ganske simpelt en bunke
spildplads.

> Der kan være begrænsninger andre steder. F.eks havde Windows 2000 en
> begrænsning på 32GB med FAT32.

Sikkert.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-09 19:07

Axel Hammerschmidt skrev:
> Niels Jørgen Kruse:

> Der kan være begrænsninger andre steder. F.eks havde Windows 2000 en
> begrænsning på 32GB med FAT32.

Det var en arbitrær begrænsning i GUI-værktøjet til diskformatering.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-09 19:46

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=:

> Det var en arbitrær begrænsning i GUI-værktøjet til diskformatering.

Det kan det osse være i dette tilfælde.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-09 07:15

> Med 1Gb er 200 Mb max man kan tildele til en Windows uden det kvæles i
> swapning, og det får man ikke meget Vista for.

Der var en grund til at jeg, da jeg købte min MacBook og min MacMini,
fra starten forlangte dem med 2 G - hvilket var max.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-09 11:26

> Enig. Hvis man har RAM nok.
>
> Med 1Gb er 200 Mb max man kan tildele til en Windows uden det kvæles i
> swapning, og det får man ikke meget Vista for.

Så billig som RAM er nu om dage, vil jeg på det kraftigste anbefale, at
du opgraderer til mindst 2 GB. Det kan man virkelig mærke. Jeg kan
forestille mig, at man mærker det endnu mere, hvis man skal køre Windows
oveni, hvilket jeg ikke selv gør. Umiddelbart synes jeg ikke, man kan
mærke nogen særlig forskel mellem 2 og 4 GB, men det kan næsten ikke
betale sig at nøjes med 2 GB, da prisforskellen er meget lille. Vi har
derfor 4 GB i vores (tre nyeste) computere her i huset, som kan tage
det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-09 14:41

Henrik Münster:

> [...]
> næsten ikke betale sig at nøjes med 2 GB, da prisforskellen er meget
> lille. Vi har derfor 4 GB i vores (tre nyeste) computere her i huset,

I det tilfælde her, ja. Fordi der er tale om virtualisering under OS X.

Men man skal huske, når man bruger Apples (UEFI) Open Firmware, at
Windows adresserum kun er på 4GB - svarende til den gamle DOS grænse på
1MB. De "øverste" 2GB er "reserverede" til systemenhedernes software -
typisk grafik RAM og sådan noget - svarende til DOS 384KB, mens de
"nederste" 2GB er til programmer, svarende til DOS-grænsen på 640KB.

Det forudsætter CPUer med registrer til 32 bit adressering. Der er visse
af Intels 32 bit CPUer der kan adressere mere RAM, men så skal Windows
osse kunne benytte det.

Ellers skal man over i 64 bit CPUer og de tilsvarende Windows 64 bit
versioner.

Så 2GB er fint med Apples Open Firmware såfrmt der ikke benyttes et
grafik system hvor RAM delses til grafik. Det er desværre tilfældet i de
nye Macbook. Så jeg regner med at skulle købe en 4GB Macbook. Men
eftersom maks video RAM er 250MB (256MB i Apple sprog) er der 1,75GB RAM
i overskud. Ikke særlig smart af Apple.

Medmindre det kan gøre godt i OS X. Men der mener jeg, at 2GB skulle
være rigeligt til OS X programmer. Systemkravene til 10.5 er f.eks kun
512MB (500MB i PC sprog) RAM.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-09 19:09

Axel Hammerschmidt skrev:

> Ellers skal man over i 64 bit CPUer og de tilsvarende Windows 64 bit
> versioner.

Min MacBook (forrige generation) er en 64-bit CPU. Det skulle altså
kunne virke uden problemer - forudsat at Apple har lavet 64 bit drivere
til BootCamp.

Jeg prøvede bare for sjov at boote en 64-bit Linux. Det virker fint.

> Medmindre det kan gøre godt i OS X. Men der mener jeg, at 2GB skulle
> være rigeligt til OS X programmer. Systemkravene til 10.5 er f.eks kun
> 512MB (500MB i PC sprog) RAM.

Jojo. Men det er jo hvad der skal til at køre systemet. Så er der jo
detaljen med om man gerne vil køre nogen programmer også.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-09 16:15

> [...]
> betale sig at nøjes med 2 GB, da prisforskellen er meget lille. Vi har
> derfor 4 GB i vores (tre nyeste) computere her i huset, som kan tage

I hvert fald da jeg for 1,5 år siden købte min MacBook kunne de højst
forsynes med 2 GiB, hvilket jeg selvfølgelig så bestilte den med.

MacBook Pro havde begrænsingen på 4 GiB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-09 17:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I hvert fald da jeg for 1,5 år siden købte min MacBook kunne de højst
> forsynes med 2 GiB, hvilket jeg selvfølgelig så bestilte den med.
>
> MacBook Pro havde begrænsingen på 4 GiB.

Nye MacBook incl. den i hvid plast kan leveres med 4 GB RAM. Vores gamle
MacBook har også kun 2 GB RAM, da det nok er den samme som din, men
begge vores MacBook Pro og vores iMac har 4 GB. Uofficielt understøtter
MacBook faktisk 3 GB fra anden generation (late 2006). Fra den anden
generation med Core 2 Duo processor (late 2007) understøtter MacBook
officielt 4 GB RAM, og uofficielt kan de klare 6 GB.
Det ser ud til, at MacBook og MacBook Pro har fulgtes nogenlunde
ad vedr. mængden af RAM. Først på MacBook Pro introduceret i juni 2007
blev det muligt at installere 4 GB RAM, og uofficielt understøtter den 6
GB. Det samme skete som nævnt på MacBook late 2007, der kom i november
2007.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-09 22:54

Thomas von Hassel skrev:

> Synes bare du får meget mere fleksibilitet med f.eks. VMware Fusion
> eller blot VirtualBox (den sidste er gratis) ...

Var der nogen der brugte Parallels? Jeg så lige at der fulgte Acronis
med, så det alene kunne faktisk næsten retfærdiggøre investeringen.

Det er stadig den der "linked clone" funktionalitet jeg går og sukker efter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-09 23:08

> Var der nogen der brugte Parallels? Jeg så lige at der fulgte Acronis
> med, så det alene kunne faktisk næsten retfærdiggøre investeringen.
>
> Det er stadig den der "linked clone" funktionalitet jeg går og sukker efter.

har dumpet parallels for længe siden ... alt for mange bøvede opdates
som fik det til at lade være med at virke ...

/thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-01-09 19:10

On 2009-01-30 21:49:51 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> VirtualBox

Ville man kunne smide VB på en wintendo og køre OS X derfra? Det eneste
jeg stort set SKAL bruge os X til er, at køre CSSedit. Alt andet findes
som software til wintendo også. Jeg ville gerne have en kickass mac,
men økonomien som studerende er ikke til det, og en wintendo til 3500kr
er lysår foran en iMac eller en MacMini ift. ydelse versus pris.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-09 19:19

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Ville man kunne smide VB på en wintendo og køre OS X derfra?

næppe ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-09 19:22

Thomas Schreiber skrev:

> Ville man kunne smide VB på en wintendo og køre OS X derfra? Det eneste

Næh. Licensen tillader det ikke

Hvis den slags småtterier ikke generer dig, så er det åbenbart muligt
under QEMU (http://alex.csgraf.de/self/?qemu/) men det har jeg ikke
forsøgt mig med.

Det er dog op af bakke hele vejen - det er nemlig lige præcis det Apple
ikke vil have man gør. Kan du ikke bare køwe en brugt iMac G3 og så
bruge VNC til den?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-09 19:27

> [...]
>
> Det er dog op af bakke hele vejen - det er nemlig lige præcis det Apple
> ikke vil have man gør. Kan du ikke bare køwe en brugt iMac G3 og så

eller en brugt 1. gen macbook .. de kan ikke koste mange basseører
efterhånden...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-09 07:15

> Kan man skifte CD/DVD under installationen - så Windows Vista Installer
> på en Update version kan "snuse" til en XP CD

Under alle omstændigheder burde du vel kunne installere XP, og derefter
Vista Upgrade; så burde Vista vel 'snuse' til XPen først.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-09 19:49

Per Rønne:

> Under alle omstændigheder burde du vel kunne installere XP, og derefter
> Vista Upgrade; så burde Vista vel 'snuse' til XPen først.

Mine XP Pro er begge opdateringer

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.