/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
? Summasum + dækningsbidrag
Fra : Per Krabbe / scanboa~


Dato : 28-01-09 09:35

Jeg sælger en ydelse - hvor jeg ved at jeg senere modtager en faktura fra
leverandøren på 25% af varens pris. Dvs. jeg sælger noget til 100 og betaler
25 for det.

Denne ydelse kan godt i et tilfælde være 100 DKK og i et andet tilfælde være
200 DKK i begge tilfælde skal jeg senere afregne 25% med leverandøren.

Skal jeg oprette en vare for hver variation eller kan jeg oprette 1 vare
hvor jeg sætter kostpris til 25% ? Og så bare rette salgsprisen når jeg
debiterer/laver fakturaen og så sørger Summa for at sætte kostprisen til 25%
af salgspris?

per



 
 
Nico de Jong (28-01-2009)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 28-01-09 13:08

> Jeg sælger en ydelse - hvor jeg ved at jeg senere modtager en faktura fra
> leverandøren på 25% af varens pris. Dvs. jeg sælger noget til 100 og
> betaler 25 for det.
>
> Denne ydelse kan godt i et tilfælde være 100 DKK og i et andet tilfælde
> være 200 DKK i begge tilfælde skal jeg senere afregne 25% med
> leverandøren.
>
> Skal jeg oprette en vare for hver variation eller kan jeg oprette 1 vare
> hvor jeg sætter kostpris til 25% ? Og så bare rette salgsprisen når jeg
> debiterer/laver fakturaen og så sørger Summa for at sætte kostprisen til
> 25% af salgspris?
>
Jeg synes du gør det unødvendigt indviklet. Nu bruger jeg ikke selv
Summasummarum.
Det mest reelle må være at du bogfører til 100 når du sælger, og bogfører
fakturaen til på 25 når du får den. Det du foreslår, synes at være at du
reserverer 25% af salgsbeløbet til "ubetalte kreditorer", dvs at du så får 2
bogføringsposter når du sælger og 2 når du betaler, dvs
- salgspostering
- reservering til ubetalt køb
- varekøbspostering
- modpostering ubetalt køb

Om det er god regnskabspraksis ved jeg ikke, men for mig at se er det ikke
helt retvisende

MvH

Nico



Per Krabbe / scanboa~ (28-01-2009)
Kommentar
Fra : Per Krabbe / scanboa~


Dato : 28-01-09 17:30

> Det mest reelle må være at du bogfører til 100 når du sælger, og bogfører
> fakturaen til på 25 når du får den. Det du foreslår, synes at være at du
> reserverer 25% af salgsbeløbet til "ubetalte kreditorer", dvs at du så får
> 2 bogføringsposter når du sælger og 2 når du betaler, dvs
> - salgspostering
> - reservering til ubetalt køb
> - varekøbspostering
> - modpostering ubetalt køb
>
> Om det er god regnskabspraksis ved jeg ikke, men for mig at se er det ikke
> helt retvisende
>
> MvH
> Nico

ok - det har jeg ikke lige nogen holdning til -

Jeg kunne godt tænke mig en kommentar fra én regnskabskyndig -

per




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste