"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
news:497c7eaa$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen
> news:497c70ea$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Der er "intet IT fremskridt på skolerne" lyder overskrifterne nu, baseret
>> på
>> en rapport/undersøgelse som er lavet af forskningscenteret DREAM:
>>
>>
http://www.laeremiddel.dk/content/dk2/laremiddeldk/nyheder/ingen_it-fremskridt_trods_milliard-investering
>>
>> "it i undervisningen har ikke slået igennem på skoler " konkluderer de
>> bl.a.
>>
>> Aha!
>>
>> Dykker man ned i selve rapporten som der er link til på siden, står der
>> så
>> følgende på side 19:
>>
>> "I alt 267 undervisere i dansk og matematik pa 8. klassetrin i
>> folkeskolen
>> og i 2.g pa de gymnasiale uddannelser STX, HHX og HTX har besvaret
>> sporgeskemaet"
>>
>> Og ud fra de 267 underviseres svar (hvoraf blot 133 underviser i
>> folkeskolen) kan man konkludere at der er "intet IT fremskridt er på
>> skolerne"?
>>
>> Hvor mange folkeskolelærere er det lige der er? 45.000 eller sådan noget?
>>
>> Næppe en særlig dækkende og repræsentativ undersøgelse.
>>
>> Gad vide hvor mange journalister der egentlig har læst den?
>
> I øjeblikket har vi på vores skole en arbejdsløs datalog. Han mente også
> at det nærmest var en skandale at vi ikke benyttede alle de mange rare
> programmer der var på skolens computere.
>
> Det, han ikke fattede (fatter, for han er der stadigvæk) var alle de
> logistiske problemer med grejet: Det skal bookes på forhånd, lærere der er
> hurtige nok, blokerer så lokalerne flere måneder i forvejen og derved
> hindrer de at andre kommer til. Dernæst skal det hele gå op i en højere
> enhed: materialerne skal fungere -p.t. har vi en tekniker en dag om ugen
> til at reparere alle 200 maskiner når de går i stykker, indlægge nye
> programmer etc. Dertil kommer at forskellige firmaer kræver at eleverne
> skal logge sig på med deres uni-login før de kan komme til programmerne.
> Eleverne har det med at glemme sådanne ting fordi de er vant til at
> lærerne har disse koder. Uni-C kræver at eleverne skal logge sig ind inden
> 3 måneder, ellers bliver de blot slettet fra databasen og læreren skal så
> bede den it-ansvarlige (der tilfældigvis er syg) om at skrive til uni-C
> for at få en ny adgangskode til eleven. Og imens kan man ikke gå videre
> for den ene elev skal jo også have noget at lave, og næste gang er der
> måske booket i lokalet igen, eller også har man ikke den pågældende klasse
> på det tidspunkt computerne er ledige, hvorimod kollegaerne har booket
> lokalet den samme dag som man selv skal bruge det.
>
> Endelig skal man naturligvis selv have adgang til materialerne, de skal
> virke, man skal have forberedt forløbet godt og grundigt for at kunne
> forklare hvorfor programmet fx ikke giver dem kredit for et rigtigt svar,
> som følge af at programmet har en fejl, som først bliver rettet næste
> gang - om et år -etc.
>
> Nogle firmaer mener så at børnene skal anvende en helt anden kode, og
> inden vi får set os om, så har børnene 4-5 forskellige adgangskoder de
> skal holde rede på, eller som lærerne skal have at vide før de kan
> benyttes.
>
> At ting tager tid, er der ikke nogen der vil indrømme i sådanne
> undersøgelser, som fx den pågældende der er præget af overfladiskhed og
> mangel på forståelse af hvilke vilkår materialerne og dermed computerne
> samt lærerne er underkastet.
Husker jeg ikke ret i at din skole er på den anden side af 1000 elever?
Vi har på vores skole med 124 elever, 21 computere til bh-3.klasse og 18 til
4-7.klasse. Alle er bærbare, så vi ikke har det der bøvl med at booke
lokaler. Hvis man vil satse på IT så nytter det jo ikke en dyt at man smider
computere ind som ikke dækker som andet end "kolorit" på undervisningen. På
vores skole er computere en naturlig del af undervisingen, men det koster
selvfølgelig på andre kontier, fx kan vi ikke købe nye bøger hvert år.