/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Fotobatterier
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 25-01-09 17:02


Findes der et sted på nettet, hvor der er en tabel / skema over, hvilke
batterier, der har afløst / kan bruges istedet for det gamle kviksølvs-
og sølvbatterier, og helst også med angivelse af estimeret
timetal/billedtal for batterierne? - Jeg tænker på batterityper som fx.
PX625, PX15, PX675 osv. og ikke på AA, AAA...

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 
 
Ukendt (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-01-09 17:15


>"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
>news:497c8ce4$0$24418>$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

>Findes der et sted på nettet, hvor der er en tabel / skema over, hvilke
>batterier, der har afløst / kan bruges istedet for det gamle kviksølvs- og
>sølvbatterier, og helst også med angivelse af estimeret timetal/billedtal
>for batterierne? - Jeg tænker på batterityper som fx. PX625, PX15, PX675
>osv. og ikke på AA, AAA...

>mvh. Erik Richard

Jeg ved ikke, om denne oversigt kan bruges:

http://www.photobattery.com/

mvh
Joachim



Erik Richard Sørense~ (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 25-01-09 17:34


J. Larsen wrote:
>> "Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:
>> Findes der et sted på nettet, hvor der er en tabel / skema over, hvilke
>> batterier, der har afløst / kan bruges istedet for det gamle kviksølvs- og
>> sølvbatterier, og helst også med angivelse af estimeret timetal/billedtal
>> for batterierne? - Jeg tænker på batterityper som fx. PX625, PX15, PX675
>> osv. og ikke på AA, AAA...
>
> Jeg ved ikke, om denne oversigt kan bruges:
>
> http://www.photobattery.com/

Alletiders! - Ikke bare er der sammenlignelige typer, men også til
hvilke kameraer, de kan bruges. - Jeg har nemlig nogle ret fine ældre
småbilledkameraer, der bruger ukorrente batterityper. Og indtil nu har
jeg gennemtrawlet samtlige fotoforretninger, batterisælgere m.m. her i
Århus uden resultat. - Og ellers, - når jeg har googlet, får jeg bare at
vide - 'discontinued'...

Mange tak! mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

thl (25-01-2009)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 25-01-09 17:24


"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:497c8ce4$0$24418$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Findes der et sted på nettet, hvor der er en tabel / skema over, hvilke
batterier, der har afløst / kan bruges istedet for det gamle kviksølvs-
og sølvbatterier, og helst også med angivelse af estimeret
timetal/billedtal for batterierne? - Jeg tænker på batterityper som fx.
PX625, PX15, PX675 osv. og ikke på AA, AAA...

mvh. Erik Richard

Der er lidt her, men ingen oplysninger om kapaciteten.
http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mercury_catalogue.htm

mvh
Thorbjørn



Erik Richard Sørense~ (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 25-01-09 17:55


thl wrote:
> "Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:
>> Findes der et sted på nettet, hvor der er en tabel / skema over, hvilke
>> batterier, der har afløst / kan bruges istedet for det gamle kviksølvs-
>> og sølvbatterier, og helst også med angivelse af estimeret
>> timetal/billedtal for batterierne? - Jeg tænker på batterityper som fx.
>> PX625, PX15, PX675 osv. og ikke på AA, AAA...
>
> Der er lidt her, men ingen oplysninger om kapaciteten.
> http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mercury_catalogue.htm

Tak! Supplerer det andet link ret godt.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Steen Hansen (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Steen Hansen


Dato : 25-01-09 18:41

> PX625, PX15, PX675 osv. og ikke på AA, AAA...

Du er måske klar over det, men vær opmærksom på at f.eks. et kviksølvs
PX625 er på 1,35 V mens den alkaliske ekvivalent, har en spænding på 1,5
V. Din lysmåler vil derfor måle forkert. Alternativt er zink-air
batteriet, som også er vist på et af linkene. Ulempen ved dette er at
når det først er taget i brug holder det kun ca. 1 år, uanset om det
belastes eller ej.

-Steen Hansen, Aalborg

Erik Richard Sørense~ (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 25-01-09 18:56


Steen Hansen wrote:
>> PX625, PX15, PX675 osv. og ikke på AA, AAA...
>
> Du er måske klar over det, men vær opmærksom på at f.eks. et kviksølvs
> PX625 er på 1,35 V mens den alkaliske ekvivalent, har en spænding på 1,5
> V. Din lysmåler vil derfor måle forkert. Alternativt er zink-air
> batteriet, som også er vist på et af linkene. Ulempen ved dette er at
> når det først er taget i brug holder det kun ca. 1 år, uanset om det
> belastes eller ej.

Ja, det er jeg. Og jeg kan se, der også findes løsninger på det udove
zink batterierne i form af en 'dæmper'. - Ellers kan jeg også se, at
nogen af de nævnte sølv-oxid batterier, der er tilgængelige også kan bruges.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Steen Hansen (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Steen Hansen


Dato : 25-01-09 19:03


> Ja, det er jeg. Og jeg kan se, der også findes løsninger på det udove
> zink batterierne i form af en 'dæmper'. - Ellers kan jeg også se, at
> nogen af de nævnte sølv-oxid batterier, der er tilgængelige også kan
> bruges.

Sølvoxid batteriet giver nu 1,55 V så vidt jeg kan se. DC konverteren er
nok bedste bud, selvom den er noget dyrere end batterierne. Jeg har selv
købt et zink-air batteri til et Canonet, men har ikke fået det taget i
brug endnu.

Steen Hansen, Aalborg.

Ukendt (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-01-09 19:23


"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:497c988a$0$11582$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

>Ja, det er jeg. Og jeg kan se, der også findes løsninger på det udove zink
>batterierne i form af en 'dæmper'. - Ellers kan jeg også se, at nogen af de
>nævnte sølv-oxid batterier, der er tilgængelige også kan bruges.

Jeg synes, at jeg har læst på et debatforum, at nogle ældre kameraer godt
kan benytte de nye typer batterier trods den lavere spænding. Der er enkelte
som måler strømmen og derfor ikke er spændingsafhængige. Det kan være
undtagelsen mere end reglen selvfølgelig, for jeg kan ikke huske nogen
eksempler desværre.
Ofte er det muligt at kalibrere sig ud af problemet. Så vidt jeg husker har
et af mine Zenit'er en stilleskrue, jeg kan få adgang til uden at skille
kameraet ad (Praktica har også nogle modeller med den mulighed). Det kan
selvfølgelig være, at nogle kameraer kræver en minimumsspænding før
lysmåleren fungerer. Hvis den ikke er koblet til blænderen via automatik,
kan man eventuelt nøjes med at kompensere manuelt, hvis man først
"kalibrerer" kameraet i forhold til en fungerende lysmåler (hvis man bare
skal lægge f.eks. to blændetrin til hver gang, er det nemt - indtil man
glemmer det ude i marken).

Joachim (som ofte blot bruger "sunny-16").



Lars Schaumburg-Müll~ (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Lars Schaumburg-Müll~


Dato : 25-01-09 21:38

J. Larsen skrev:
> "Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> news:497c988a$0$11582$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
>> Ja, det er jeg. Og jeg kan se, der også findes løsninger på det udove zink
>> batterierne i form af en 'dæmper'. - Ellers kan jeg også se, at nogen af de
>> nævnte sølv-oxid batterier, der er tilgængelige også kan bruges.
>
> Jeg synes, at jeg har læst på et debatforum, at nogle ældre kameraer godt
> kan benytte de nye typer batterier trods den lavere spænding. Der er enkelte
> som måler strømmen og derfor ikke er spændingsafhængige. Det kan være
> undtagelsen mere end reglen selvfølgelig, for jeg kan ikke huske nogen
> eksempler desværre.
> Ofte er det muligt at kalibrere sig ud af problemet. Så vidt jeg husker har
> et af mine Zenit'er en stilleskrue, jeg kan få adgang til uden at skille
> kameraet ad (Praktica har også nogle modeller med den mulighed). Det kan
> selvfølgelig være, at nogle kameraer kræver en minimumsspænding før
> lysmåleren fungerer. Hvis den ikke er koblet til blænderen via automatik,
> kan man eventuelt nøjes med at kompensere manuelt, hvis man først
> "kalibrerer" kameraet i forhold til en fungerende lysmåler (hvis man bare
> skal lægge f.eks. to blændetrin til hver gang, er det nemt - indtil man
> glemmer det ude i marken).
>
> Joachim (som ofte blot bruger "sunny-16").
>
>
Jeg har "kalibreret" et kamera på denne måde ved at stille
filmfølsomheden på 125 ASA for en 200 ASA film, det fungerede fint.
Og jo, så kan man jo altid krydschecke med sunny-16 . .

../Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste