/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
kan man scanne gamle farvenegativer og . .~
Fra : Erik R. Nielsen


Dato : 23-01-09 10:56

Hej
Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
rigtige farver ?

Erik



 
 
-;o\)-max-- (24-01-2009)
Kommentar
Fra : -;o\)-max--


Dato : 24-01-09 13:25


"Erik R. Nielsen"
> Hej
> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de rigtige farver
> ?
>
> Erik

Ja.- jeg har lavet noget tilsvarende for venner ud fra falmede o
misfarvede print, det vil være samme process med negativer.
-max-



Per Tolbøll (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Per Tolbøll


Dato : 24-01-09 16:52

>> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
>> rigtige farver

Ja, hvis det anvendte udstyr er af en hæderlig kvalitet.
Regn med at bruge meget tid på projektet, det kan være et pillearbejde.

/Per



Erik D (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik D


Dato : 24-01-09 09:32

On 23 Jan., 10:55, "Erik R. Nielsen" <e...@IKKEDETTEc.dk> wrote:
> Hej
> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
> rigtige farver ?
>
> Erik

Ja, hvis:
1. Originaler ikke er alt for ødelagte mht. farver.
2. Du har en rigtig negativscanner m. tilhørende software.
3. Du er bedst stillet hvis du i forvejen har erfaring m.
billedredigering/farveopretning. Ellers skal du lære det først.
4. Du har meget tid til overs.

E

Ukendt (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-01-09 18:51


"Erik R. Nielsen" <ern@IKKEDETTEc.dk> skrev i en meddelelse
news:497a8ff6$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
> rigtige farver ?
>
> Erik

Som de andre også skriver, tager det tid - men det er langt fra en
uoverkommelig opgave. Farvenegativer falmer/skifter farvebalance i betydelig
mindre grad end diasfilm, og det største problem er ofte ridser og støv,
hvor de fleste negativscannere heldigvis er udstyret med støvdetektering (på
Nikon kaldet ICE). Du vil ofte være i stand til at få nogle gode detaljer ud
af selv gamle negativer, da laboratoriet i sin tid bestemte farvebalancen og
kontrastkurven på dine i dag (måske) falmede print. Ved et højtopløseligt
scan kan du udsnitsforstørre og opleve dine negativer på helt nye måder.
De gamle C22 farvenegativer fra før 1977/78 kan være lidt besværlige at få i
den ønskede farvebalance - de bliver ofte en smule blå i skyggerne. Det
afhænger nok af, hvilke film du har liggende. Jeg har scannet nogle
Kodacolor-X fra omkring 1970/71 og fået fine resultater (med Coolscan V). Er
dine film taget inden for de sidste 30 år, er der ingen problemer af
betydning, vil jeg hævde ud fra egen erfaring. Det vil kun være, hvis nogle
af dem var "dårlige" fra begyndelsen, eller at de er opbevaret forkert. Har
de ligget tørt i en skuffe i deres kuvert, er det "bare" at gå i gang.

-Joachim



Kerim Ellentoft (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Kerim Ellentoft


Dato : 24-01-09 19:40

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev :

>De gamle C22 farvenegativer fra før 1977/78 kan være lidt besværlige at få i
>den ønskede farvebalance - de bliver ofte en smule blå i skyggerne. Det
>afhænger nok af, hvilke film du har liggende.

Er der nogen, der har prøvet at scanne farvenegativer uden maske,
fx. Agfacolor CN17U?

Har ingen scanner, så det er mest nysgerrighed.
--
Kerim

Ukendt (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-01-09 20:21


"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
news:ivnmn456cteilbt0cedkncm3kgc740c62r@dtext.news.tele.dk...

> Er der nogen, der har prøvet at scanne farvenegativer uden maske,
> fx. Agfacolor CN17U?

Nej, dem har jeg aldrig prøvet. Uden maske ville jeg nok forsøge at scanne
dem som dias og retvende dem.

Det giver mig anledning til at rejse et spørgsmål. Er der nogen som har
forsøgt at affotografere mellem/storformat farvenegativer (C41) og haft held
med at retvende dem ud fra en datafil? Jeg har ikke lige råd til sådan en
scanner...men til husholdningsbrug kunne et digitalkamera og efterbehandling
måske klare det? Gerne fra RAW.

mvh
Joachim



Niels Riis Ebbesen (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 24-01-09 20:41

On 2009-01-24 20:20:44 +0100, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum
com> said:

> Er der nogen som har
> forsøgt at affotografere mellem/storformat farvenegativer (C41) og haft held
> med at retvende dem ud fra en datafil?

Ja, og det kræver ikke held, det er faktisk pære nemt, du skal bare
sørge for, at kameraet er hvidballance kalibreret på den lysbox som
farvenegativet ligger på, i PhotoShop bruges funktionen invert.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Ukendt (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-01-09 20:44


"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
news:glfqrl$a9g$1@nntp.motzarella.org...

> Ja, og det kræver ikke held, det er faktisk pære nemt, du skal bare sørge
> for, at kameraet er hvidballance kalibreret på den lysbox som
> farvenegativet ligger på, i PhotoShop bruges funktionen invert.

Ok, så har jeg nok ikke prøvet godt nok. Farverne blev rimelige, men
kontrasten var svær at rette op bagefter. Jeg gør et fornyet forsøg på et
tidspunkt.

mvh
Joachim



Niels Riis Ebbesen (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 25-01-09 10:32

On 2009-01-24 20:44:02 +0100, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum
com> said:

> men kontrasten var svær at rette op bagefter.

Det er ellers meget nemt at justere kontrasten i PhotoShop, prøv at
læse det relevante afsnit i manuellen.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


thl (25-01-2009)
Kommentar
Fra : thl


Dato : 25-01-09 11:00


"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse .
>
> Er der nogen, der har prøvet at scanne farvenegativer uden maske,
> fx. Agfacolor CN17U?
>
> Har ingen scanner, så det er mest nysgerrighed.
> --
> Kerim

Jeg har netop prøvet det (kl 10.45 med CN17 fra 1966) og de står glimrende.
Ikke efter omstændighederne glimrende, men som ved optagelsen
mvh
Thorbjørn



Edmund (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 24-01-09 19:43


"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i meddelelsen
news:497b5504$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>

> Som de andre også skriver, tager det tid - men det er langt fra en
> uoverkommelig opgave. Farvenegativer falmer/skifter farvebalance i
> betydelig mindre grad end diasfilm, og det største problem er ofte ridser
> og støv,

Hvad kan man gøre dem ren i, hvis de er møjbeskidte.



Niels Riis Ebbesen (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 24-01-09 20:07

On 2009-01-24 19:42:35 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk> said:

> Hvad kan man gøre dem ren i, hvis de er møjbeskidte.

Ja, men metoden afhænger af, hvad det er for noget snavs der sidder på
negativerne.

Er det støv, så kan negativerne forsigtigt tøres af med en microfiber klud.

Er det fedtede fingere, så kan man forsigtigt vaske negativerne i en
lille skål med sprit.

Er det snavs, så kan negativerne vaskes i vand med sulfosæbe, derefter
skylles de, afstryges med et vaskeskind og hænges til tørre, men pas på
med skyllemetoden, emulisionen bliver blød og sårbar, og under
tørringen kan der sætte sig støv i emulisionen.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Niels Riis Ebbesen (24-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 24-01-09 20:09

On 2009-01-23 10:55:56 +0100, "Erik R. Nielsen" <ern@IKKEDETTEc.dk> said:

> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
> rigtige farver ?

Det nemmeste og hurtigste er at affotografere farvenegativerne med et
digital kamera, efterfølgende vender man negativet til posetiv i
PhotoShop.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Jørn Hundebøll (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørn Hundebøll


Dato : 25-01-09 13:57

Niels Riis Ebbesen wrote:
> On 2009-01-23 10:55:56 +0100, "Erik R. Nielsen" <ern@IKKEDETTEc.dk> said:
>
>> Kan man scanne 30 år gamle farvenegativer og få digitale billeder med de
>> rigtige farver ?
>
> Det nemmeste og hurtigste er at affotografere farvenegativerne med et
> digital kamera, efterfølgende vender man negativet til posetiv i PhotoShop.

Dvs. makroobjektiv på, også bare skyde løs. Hvad bruger du som baggrund
- kan man ligge dem på en stofen diffuser, og skyde med blitz ?

Jørn

Niels Riis Ebbesen (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 25-01-09 15:40

On 2009-01-25 13:57:18 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

> kan man ligge dem på en stofen diffuser, og skyde med blitz ?

Nej, en lille lyskasse med rigtig opalglas, men husk at afmaske det
område som ikke bruges med sort karton, så du ikke får en masse strølys.
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/_lysbox-01.html
--


Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Jørn Hundebøll (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørn Hundebøll


Dato : 25-01-09 21:03

Niels Riis Ebbesen wrote:
> On 2009-01-25 13:57:18 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:
>
>> kan man ligge dem på en stofen diffuser, og skyde med blitz ?
>
> Nej, en lille lyskasse med rigtig opalglas, men husk at afmaske det
> område som ikke bruges med sort karton, så du ikke får en masse strølys.
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/_lysbox-01.html
>

Hvor køber man sådan en fætter ? Hvad hedder den på engelsk/tysk (ebay) ?

Jørn

Niels Riis Ebbesen (25-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 25-01-09 21:11

On 2009-01-25 21:02:57 +0100, Jørn Hundebøll <spamnews5@dblue.dk> said:

> Hvor køber man sådan en fætter ? Hvad hedder den på engelsk/tysk (ebay) ?

Prøv at se på hama's hjemmeside http://www.hama.de - de har også en
dansk hjemmeside http://www.hama-danmark.dk/ - men den virker kun med
windows og IE.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste