On 23 Jan., 17:51, Harding Larsen <hard...@RVAWElarsen.tdcadsl.dk>
(slet RVAWE) wrote:
> Rigtigt Søren, VOR er noget ganske andet.
> Det består af sendere der sender til modtagerne i fly, hvor man
> på instrumenter kan se retningen til senderne.
> Instrumenterne er indrettet med to pile således at man kan pejle
> to sendere samtidigt. En ganske almindelig krydspejling.
> Systemet bliver ikke anvendt meget mere da inerti-navigation og
> GPS har overtaget navigationen.
> Der er mere om VOR her:
>
>
http://www.campbells.org/Airplanes/VOR/vor.html
>
> Bådene i Volvo Ocean Race anvender dobbeltsystemer i.h.t.
> reglerne for benyttelse elektroniske kort ombord som
> navigationsmiddel.
> Reglerne for det kan du se her:
>
>
http://www.imo.org/includes/blastDataOnly.asp/data_id%
> 3D5556/189.pdf
>
> Og en kort beskrivelse her:
>
>
http://en.wikipedia.org/wiki/ECDIS
>
> Mvh/Harding
>
> SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>
>
>
> >En hel del off-topic:
> >Harding har helt sikkert lissom jeg
> >(vi har begge SAS-fortid) spærret
> >øjnene op ved din overskrift: VOR navigation,
> >idet VOR (= VHF omnidirectional
> >Range) gennem en menneskealder har været
> >det primære navigationssystem for al
> >lufttrafik, baseret på VOR-sendere
> >placeret strategiske steder på
> >jorden (PRESTO ligger feks nær hvor jeg
> >bor)som viser præcis retning
> >(radial) til VOR-senderen.
> >Har man tunet ind på 2 VOR-sendere
> >vil man vide nøjagtigt hvor man er,
> >og hvis en VOR-sender osse er
> >udstyret med DMI (=distance measuring
> >equipment) er denne ene nok til
> >stedbestemmelse.
> >VOR-systemet er nu under begyndende
> >udfasning til fordel for GPS-baseret
> >navigation.
> >- men det er næppe VOR som
> >VolvoOceanRacing benytter
> >SørenH
> >s/y Marie af Næstved- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Tja.... Hej i 2 Flying Wings
Nu var det ikke lige VOR i flytrafikken jeg tænkte på, men mere det
navigations udstyr de bruger VOR(= Volvo Ocean Race)
Gert