Timecapsule i blandet miljø, virkert det s~
Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-01-09 15:09

Jeg overvejer at rydde lidt op i mit netværk.
En forenkling kunne være en Airport Extreme, anbefalet af blandt andre
TRA.

Nærliggende er det så at tilføje en USB-harddisk som backup.

Mit spørgsmål er så: virker det på samme måde som en Timecapsule.

Eller er Timecapsule en god løsning i et blandet miljø?

Hvad bruger man som backup program til Timecapsule? Jeg bruger pt.
Retrospect, men er der andre mere logsike løsninger, fx følger der noget
med Timecapsule.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-09 15:12

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvad bruger man som backup program til Timecapsule? Jeg bruger pt.
> Retrospect, men er der andre mere logsike løsninger, fx følger der noget

TimeCapsule er beregnt til at blive brugt sammen med TimeMachine. Men da
du bare kan tilgå disken over afp eller smb så kan du bruge hvad du har
lyst til, sålænge det tillader at du kopierer til et netværks volume.
Jeg ved ikke om retrospect kan lave et "file" backupset og lægge den på
TimeCapsule disken ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-01-09 15:37

> [...]
> lyst til, sålænge det tillader at du kopierer til et netværks volume.
> Jeg ved ikke om retrospect kan lave et "file" backupset og lægge den på

Jeg bruger Timemache. Men fra PC'en er jeg usikker.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-01-09 21:11

Flemming Rubini skrev:
> Jeg overvejer at rydde lidt op i mit netværk.
> En forenkling kunne være en Airport Extreme, anbefalet af blandt andre
> TRA.

Øh, jeg skal hjertens gerne anbefale alt muligt, men jeg mindes ikke at
have anbefalet ligepræcis DET.

Jeg har været meget glad for min Airport Express først som min trådløse
router, og siden jeg fik Yousee med trådløs router som Airtunes tingest
(desværre er det ikke lykkedes mig at få den til at lege trådløs klient,
men der lå alligevel et kabel).

Var det ikke evt bare en ide først som sidst at købe en Time Capsule?

> Hvad bruger man som backup program til Timecapsule? Jeg bruger pt.
> Retrospect, men er der andre mere logsike løsninger, fx følger der noget
> med Timecapsule.

Time Machine er nok et RIGTIGT godt bud :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-01-09 00:00

> Time Machine er nok et RIGTIGT godt bud :)

Til PC?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-01-09 06:50

Flemming Rubini skrev:

> Til PC?

Kan man køre Windows i andet end vmware??

Jeg må blive dig svar skyldig - jeg har ikke erfaring med
sikkerhedskopieringsløsninger på PC.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-01-09 01:11

> Øh, jeg skal hjertens gerne anbefale alt muligt, men jeg mindes ikke at
> have anbefalet ligepræcis DET.

Undskyld, det var T(r+4)(A+7).

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-01-09 06:54

Flemming Rubini skrev:

> Undskyld, det var T(r+4)(A+7).

Nåh, på den måde. SÅ er det i orden.

Køb et par stykker når du nu ER i gang. Måske var det en oplagt ide at
skille de to backupsystemer ad.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-01-09 12:37

> Køb et par stykker når du nu ER i gang. Måske var det en oplagt ide at
> skille de to backupsystemer ad.

Tak. Det med at skille systemerne ad, mht. back-up synes jeg det lyder
intuitivt rigtgit at gøre som du siger. Jeg har bare ikke formået at
komme med nogle saglige grunde.

Men jeg har faktisk en USB-disk med trykknap til at starte back-up,
udover den kan sættes til automatisk backup med det medfølgende
software. (Extern Maxtor-ting) Det vil måske være det mest håndgribelige
for PC-brugeren.

Noget træls at rode med. For PC'en er en Windows XP Pro PC uden
diskette-drev. Så jeg ville alligevel ikke ane hvordan jeg skulle
re-etablere hele dynen i værste fald.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-01-09 13:52

Flemming Rubini skrev:

> [...]
> udover den kan sættes til automatisk backup med det medfølgende
> software. (Extern Maxtor-ting) Det vil måske være det mest håndgribelige

Sig nu bare om det er din kone, eller mor eller nabo eller uregerlige
teenagedatter :)

Så kan vi også bedre vurdere den aktuelle situation.

> Noget træls at rode med. For PC'en er en Windows XP Pro PC uden
> diskette-drev. SÃ¥ jeg ville alligevel ikke ane hvordan jeg skulle
> re-etablere hele dynen i værste fald.

En god ting at fundere lidt over inden man går i gang.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-01-09 14:16

> Sig nu bare om det er din kone, eller mor eller nabo eller uregerlige
> teenagedatter :)
>
> Så kan vi også bedre vurdere den aktuelle situation.

:-|

min mund er forseglet.

> En god ting at fundere lidt over inden man går i gang.

Jeg har skam funderet meget. Derfor købte jeg en Mac

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-01-09 14:21

Flemming Rubini skrev:

> :-|
>
> min mund er forseglet.

Håber hun er sød så :)

> Jeg har skam funderet meget. Derfor købte jeg en Mac

Det rigtigt interessante er hvorfor det er DIT ansvar at flikke en
sikkerhedskopieringsløsning sammen?

Næh, find et passende sikkerhedskopieringsprogram til PC'en og så brug
det som anbefalet. Husk at teste om sikkerhedskopierne kan reetableres.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-01-09 14:39

> [...]
>
> Næh, find et passende sikkerhedskopieringsprogram til PC'en og så brug
> det som anbefalet. Husk at teste om sikkerhedskopierne kan reetableres.

Okay, jeg må så lige have analyseret hendes brugsmønstre, så mit forslag
ligge i natrulig forlængelse af hendes aktiviteter i øvrigt.

Tak for modspillet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : samir

Dato : 25-01-09 01:44

Alternativet til TimeCapsule:

Køb en NAS-server. Lav et hack og åben op for at din macbook kan lave
TimeMachine backups på din NAS-server. Den løsning har jeg. Udover det
så kan mine PC tilgå NAS også. Har selv en Synology NAS DS 207+.
Fungerer super!

samir

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-01-09 15:57

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
> TimeMachine backups på din NAS-server. Den løsning har jeg. Udover det
> så kan mine PC tilgå NAS også. Har selv en Synology NAS DS 207+.

Tak, det var en fin lille opskrift. Går det pænt hurtigt, jeg synes
serveren er lidt sløv i det?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini