| Rousseau elskede nøgenhed hos lig..
 Rousseau og hans far havde en fælles fornøjelse, ridderromaner
 Også jeg og min far snakkede sammen  om sådan spændende action, indtil jeg
 blev 12.
 Det er godt når fædre har bevaret barnet i sig og ved egen smittende
 begejsttring præker AL MAGT TIL FANTASIEN. Det gjorde både min far og
 Rousseaus.
 Rousseau forargedes over at lig puttes i kiste, når de begraves - nøgenhed
 er fornuftigere og er en sund  respekt for sparsommelighed (han var
 calvinistisk opdraget) - sådan var hans fornyende bondefornuft
 Han forargedes klogt over at babyer immobiliseres med et svøb, så de ikke
 kan beskytte ansigtet mod en angribende rotte og ikke kan underholde sig så
 godt som i frihed.(fx ved at onanere - R. var sexfrigjort bl.a.
 sadomasokist).
 Hans impulser var med til at svøb blev forladt og  i dag især bruges i
 ØstEuropa og ikke længere i VestEuropa. Jeg så svøb brugt hos fattiges
 spædbørn i Afghanistan - og jeg så tiggerbørn, der således  havde fået bidt
 næsen af af en rotte.
 Da min yngste søn fødtes på Hvidovre Hospital (og skreg meget) , belærtes
 moderen af en sygeplejerske om at bruge svøb og jeg lod ham siden være nøgen
 så ofte som mulig, og den ånd har gavnet ham.
 'Men når jeg har nævnt for min søn,  at jeg helst vil begraves uden brug af
 kiste, har han afvist at være unormal og kræve et sådant aparte projekt
 gennemført.
 
 Rousseau skabte Nietzsche  - og vild brug af Guillotinen !
 Adam Smith skabtes delvis af franske økonomer, der prækede LAISSEZ FAIRE,
 dvs lad stå til, dvs tilbage til naturen
 Disse økonomer inspirerede til Rousseaus geniale børneopdragelse, som via en
 langelandsk adelsdame inspirerede vor Grundtvig til at bekæmpe den sorte
 skoles tvang og kræve LAD LYSTEN DRIVE VÆRKET.
 Danske friskoler står i gæld til Rousseau ad denne omvej!
 "Vær jorden tro" var et vigtigere valgsprog for Nietzsche end "Gud er død"
 Rousseaus frihedsånd fornyede Kant og dermed det preussiske Saksen, hvor
 Nietzsche voksede op i et dybt splittet og spændende præsttehjem med flere
 kreative udfordringer end forbud.
 Ligesom Rousseau blev han hypokonder og hysteriker - og begge skabte Freuds
 kloge kamp mod sådant (og Freuds mistænksomhed mod kirken som deltes af
 deres fælles læremester Karl Marx).
 Frøbel og Montessoriseminarier opstod af oprørsk tidsånd og Rousseaske
 velskrevne bøger, og  har fornyet dansk børneopdragelse mere end nogen anden
 udenlandsk impuls før Spock biblen "Bogen om barnet" som Politiken udgav i
 min barndom, og min mor foragtede den, fordi hun fik den forærende af min
 faster, som hun var jaloux på, men hun levede efter samme tidsånd.
 Uden Rousseau var det hele opstået alligevel, for korpsånden havde jo været
 på automatpilot siden Jesus sagde "Lad børnene komme til mig,"  men Rousseau
 var den mest flamboyante intellektuelle i tiden op til Den Franske
 Revolution og næsten alle seminarister der har læst "Emile" har ønsket at
 børn blev opdraget efter Rousseaus ideer.
 Det har irriteret dem der kræver kæft trit og retning og der glædet sig ved
 sladderhistorein om at Rousseau selv var en luset børneopdrager. Frigjorthed
 af alle slags fik et spark fremad af den aggressive Rousseau der appellerede
 til debatører med forurettelse, bitterhed, nid og nag som hans.
 Rousseau forfugtes af den franske konges censur og var på flugt til England
 eller Svejts tit og ofte.
 En sexet, fattig, uuddannet tjenestte pige forelskede sig så inderligt i
 ham, at hun vartede ham op i tyve år og det kunne han ikke sige nej til - og
 slet ikke  til hendes erotik.
 Så hun fik 5 børn med ham man han anerkendte ikke, at de var født pga ham og
 han gad dem ikke og han lod hende sætte dem i børnehjem af den slags
 englemagerske-institutioner, som blev drevet af Dagmar Overby på
 Jægersborggade på Nørregbro dvs med vildt stor dødelighed, fordi barnets
 forældre gav engangsbetaling og kun det. Man havde jo ikke fri abort eller
 tvangsfjernelser dengang og børn kan være meget i vejen.
 Krarup og hundredvis af andre danskere har forargedes over Rousseaus "kasten
 egne børn for ulvene", men jeg finder at han var beundringsværdig pioner ved
 at sige "Forældrekærlighed er en moderdyd - og for de sjældne fædre, der er
 i slutstillilng og tændt på at præge børnene"
 Jeg  droppede mit barn nr 1 fordi det var på tværs af min karriere dengang,
 men gjorde de næste børn til et kald og brugte mere tid på at lade dem være
 mine forsøgskaniner end moderen brugte på dem.
 Men man har ikke pligt til at elske sine børn,  fordi man har beriget
 kvindens liv med en sædcelle, især ikke i dag hvor vi har fri abort. Moral
 skal være spontan og mødre er i høj grad herrer over om børn bliver et
 fælles projekt eller kun deres.
 Ved i sin selvbiografi at rose den sadomasokisme, som visse adelsdamer havde
 introduceret ham til var Rousseau en værdifuld fornyer - men han var en
 ynkelig medie-luder, da han fornemmede at sult i Paris-underklassen skabte
 lyst til at anføre en revolution hos borgerskabet i Paris saloner. Så
 prækede hen Ejendom Er Tyveri og skabte Robespiere og andre fanatiske
 overforbrugere af guilotinen mod konge og adel. Roussseau var forurettet og
 rethaverisk, fordi aristokratiets filosoffer såsom Voltaire og Diderot så
 ned på ham som en plebejer. Han hævnede sig ved at bruge  sin extreme
 veltalenhed til at opgejle til det had, der gjorde Mirabeaus  og Lafayettes
 moderate revolution til en vildt blodig Marat og Danton sag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |