Knoppix på Mac Pro
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 10:39

Burde man ikke kunne boote en Mac Pro (Intel) på en Knoppix DVD?
Jeg har hentet 'KNOPPIX_V5.3.1DVD-2008-03-26-EN.iso' og brændt den
på en DVD, men når der bootes på den, får jeg:

<http://thomasgmadsen.dk/mac/knoppix/no_boot.png>

Hvad skal der bruges et Knoppix-filsystem til, når det hele gerne
skulle ligge på DVDen?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Snorre Berg

Dato : 20-01-09 11:11

Thomas G. Madsen skreiv:
> [...]
>
> <http://thomasgmadsen.dk/mac/knoppix/no_boot.png>
>
> Hvad skal der bruges et Knoppix-filsystem til, når det hele gerne

Et skudd fra hoften, men det er kanskje verdt å nevne.

Knoppix bruker formodentlig BIOS for å boote, men en Mac har EFI.

Kan det ha noe med saken å gjøre?

Ellers er det ikke noe problem å kjøre Linux i en virtuell maskin, helt
gratis. Det blir dog helt utenfor problemstillingen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-09 11:14

> [...]
>
> <http://thomasgmadsen.dk/mac/knoppix/no_boot.png>
>
> Hvad skal der bruges et Knoppix-filsystem til, når det hele gerne

Det er et skud i tågen .. men har du kørt Bootcamp assistenetn før du
gik igang ?

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 11:53

Thomas von Hassel skrev:

> Det er et skud i tågen .. men har du kørt Bootcamp assistenetn
> før du gik igang ?

Det drejer sig om en maskine, hvor OS X og WinXP Pro er installeret,
så Bootcamp-assistenten har tidligere været kørt på den, men det
burde vel ikke være nødvendigt, når det drejer sig om en Linux-dvd,
som skulle kunne bootes på, uanset hvad der ligger af systemer på
computerens harddisk(e) ?

Det skal nævnes, at jeg sådan set ikke har behov for at kunne boote
til Knoppix på den maskine. Jeg har blot brændt dvden på den, og skal
bruge Knoppix til fejlfinding på min pc derhjemme. Jeg ville bare
teste om dvden virkede og undrede mig så over, at den ikke gjorde på
Mac Proen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-09 11:57

> [...]
> bruge Knoppix til fejlfinding på min pc derhjemme. Jeg ville bare
> teste om dvden virkede og undrede mig så over, at den ikke gjorde på

Ok .. problemet er nok knoppix leder efter en BIOS som ikke er der ...
Bootcamp assistenten laver noget fixfaxeri mht. EFI firmware og BIOS så
XP og Vista kan installeres, men det er åbenbart ikke nok til knoppix.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-01-09 12:15

Thomas von Hassel skrev den 20-01-2009 11:57:

> Ok .. problemet er nok knoppix leder efter en BIOS som ikke er der ...
> Bootcamp assistenten laver noget fixfaxeri mht. EFI firmware og BIOS så
> XP og Vista kan installeres, men det er åbenbart ikke nok til knoppix.

Det viste billede er efter kernen er trukket i luften. Her bruges bios
ikke mere.

Personligt ville jeg først checke at disken var 100% i orden.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-09 12:30

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det viste billede er efter kernen er trukket i luften. Her bruges bios
> ikke mere.
>
> Personligt ville jeg først checke at disken var 100% i orden.

Det ser da ud til at det er det optiske drev den kløjs i ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-01-09 12:52

Thomas von Hassel skrev den 20-01-2009 12:29:

> Det ser da ud til at det er det optiske drev den kløjs i ...

"disken" == "det fysiske medie du har brændt din ISO til".

Du HAR checket den, ikke?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 12:15

Thomas von Hassel skrev:

> Ok .. problemet er nok knoppix leder efter en BIOS som ikke er
> der ...

Det kan være. Jeg er spændt på, om jeg kan boote på den derhjemme
på en "almindelig" pc :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 12:33

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Personligt ville jeg først checke at disken var 100% i orden.

Det undrede mig godt nok, at ISO-filen kun fylder 144 MB, når det
drejer sig om en ISO-fil til en DVD, og det undrede mig også, at
Ahead Nero brokkede sig over, at blok-størrelsen i ISO-filen ikke
svarer til image-længden, så det endte med, at jeg brændte den med
Imageburn, som ikke brokkede sig over noget som helst, så måske er
der noget galt med dvden. Det vil tiden vise, når jeg kommer hjem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 12:46

Thomas G. Madsen skrev:

> Det undrede mig godt nok, at ISO-filen kun fylder 144 MB, når det
> drejer sig om en ISO-fil til en DVD

Det er tilsyneladende umuligt, eller i det mindste meget svært, at
få fat i en fungerende dvd ISO-fil til Knoppix 5.3.1, trods det at der
er utallige links til den på: <http://www.knopper.net/knoppix-mirrors/>,
så nu prøver jeg med et cd-image i stedet af version 5.1.1.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 15:04

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Personligt ville jeg først checke at disken var 100% i orden.

Det var tilsyneladende dvd-mediet, for efter at have fundet en ny
ISO-fil og brændt den, er der ingen problemer.

Dog undrer det mig, at Knoppix kun kan se 2 GB RAM, for der er 5
GB i den. Jeg troede, at Linux var 64-bit, men måske ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 20-01-09 18:00

Thomas G. Madsen skrev:

> Dog undrer det mig, at Knoppix kun kan se 2 GB RAM, for der er 5
> GB i den. Jeg troede, at Linux var 64-bit, men måske ikke.

Der er noget med at for at komme over 2 Gb RAM skal kernen hoppe lidt på
tungen og eftersom Knoppix fokuserer på at køre på mest muligt hardware
fra cd, er der tit valgt ting fra i kernen.

Hvis Knoppix booter fejlfrit og du gerne vil pusle lidt med det, vil jeg
foreslå seneste Ubuntu.

Fra : Snorre Berg

Dato : 20-01-09 21:31

> [...]
> fra cd, er der tit valgt ting fra i kernen.
>
> Hvis Knoppix booter fejlfrit og du gerne vil pusle lidt med det, vil jeg

Vil ikke det bli en Gnoppix?

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 20-01-09 21:44

Snorre Berg skrev:

> Vil ikke det bli en Gnoppix?

Mnjah, mnjoh, egentlig ikke. Ubuntu har bare også en ret god Live-CD
men uden den "kast-alt-ind-med-en-skovl" mentalitet som Knoppix har.

Det er en ganske rar distribution, og med en udmærket dansk oversættelse.

Fra : Snorre Berg

Dato : 21-01-09 23:04

> [...]
> men uden den "kast-alt-ind-med-en-skovl" mentalitet som Knoppix har.
>
> Det er en ganske rar distribution, og med en udmærket dansk oversættelse.

Det var bare det at jeg hadde billet meg inn at Ubuntu bygger på Gnome,
men det er kanskje ingen issue i Linux-kretser lenger?

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-01-09 23:37

Snorre Berg skrev:

> Det var bare det at jeg hadde billet meg inn at Ubuntu bygger på Gnome,
> men det er kanskje ingen issue i Linux-kretser lenger?

Nåh, på den måde. Der er også en KUbuntu baseret på KDE som Knoppix.

Det er vist smag og behag - jeg er ikke den rigtige at spørge da jeg er
yderst pragmatisk angående værktøjers funktionalitet. Min personlige
smag er dog mere til Gnome end til KDE men det skal ikke tolkes som en
fremhævning af den ene fremfor den anden.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-09 13:19

Thomas G. Madsen skrev den 20-01-2009 15:03:

> Dog undrer det mig, at Knoppix kun kan se 2 GB RAM, for der er 5
> GB i den. Jeg troede, at Linux var 64-bit, men måske ikke.

Fandt du ud af det her? Jeg glemte at checke hvor mange Gb Ubuntu kunne
se når bootet fra CD.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 18:17

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hvis Knoppix booter fejlfrit og du gerne vil pusle lidt med det,
> vil jeg foreslå seneste Ubuntu.

Ok. Den prøver jeg i en 64-bit udgave.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-09 15:05

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Fandt du ud af det her? Jeg glemte at checke hvor mange Gb
> Ubuntu kunne se når bootet fra CD.

Jeg endte med en 64-bit Ubuntu, og den kunne se alle fem.

Tak for interessen :)

--
Hilsen
Madsen