Mac joiner ikke 'closed network'
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-09 22:29

Hej,

Min MBP joiner ikke automatisk mit netværk på min AE, hvis det er sat op
som closed network. Er det normalt? Jeg har en gammel Linksys router,
som Mac'en fint joiner, selvom SSID'et ikke broadcastes.

Det er i princippet ligemeget, det er mest af hensyn til mine naboer,
jeg vil skjule netværket.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-01-09 22:32

> [...]
> som Mac'en fint joiner, selvom SSID'et ikke broadcastes.
>
> Det er i princippet ligemeget, det er mest af hensyn til mine naboer,

Hvis du ikke sender SSDI skal du bare indtaste dit netværksnavn manuelt
når du kobler dig til AE'en, og det skulle gerne huskes til næste gang.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jon

Dato : 19-01-09 22:42

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Hvis du ikke sender SSDI skal du bare indtaste dit netværksnavn manuelt
> når du kobler dig til AE'en, og det skulle gerne huskes til næste gang.

Jeg har et nettverk som er synlig, men lukket - altså kryptert og med
passord, men med synlig SSDI. Det fungerer utmerket. I perioder har jeg
anvendt både WAP og WPE. Jeg har en Airport Express trådløs base med
siste firmware (6.3).
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-09 23:24

On 19/01/09 22.31, Flemming Rubini wrote:

> Hvis du ikke sender SSDI skal du bare indtaste dit netværksnavn manuelt
> når du kobler dig til AE'en, og det skulle gerne huskes til næste gang.

Ja, det er jeg klar over. Beklager, det ikke fremgik af mit indlæg.

Jeg kan sagtens tilslutte min Mac til netværket, men som det er nu, er
jeg nødt til at gøre det /hver/ gang, jeg har været på et andet netværk.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-01-09 23:57

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg kan sagtens tilslutte min Mac til netværket, men som det er nu, er
> jeg nødt til at gøre det /hver/ gang, jeg har været på et andet netværk.

Hvordan skulle den opdage du var kommet hjem igen?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-09 00:18

On 19/01/09 23.56, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvordan skulle den opdage du var kommet hjem igen?

Aner ikke, hvordan det virker, men det har som sagt virket fint med en
Linksys router/AP.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-01-09 17:28

Peter Farsinsen:

> [...]
> op som closed network. Er det normalt? Jeg har en gammel Linksys
> router, som Mac'en fint joiner, selvom SSID'et ikke broadcastes.

Ja, det er normalt. Brug "Open network". Og WPA.

Closed network er ikke det du tror det er.

I øvrigt bør man af sikkerhedsmæssige årsager slå al "join automatisk"
fra i trådløse preferences. Ellers kan du komme til at forbinde til "den
onde hackers" netværk.

> Det er i princippet ligemeget, det er mest af hensyn til mine naboer,
> jeg vil skjule netværket.

Du skjuler ikke noget. Med KisMAC (og nu med MS Network Monitor 3.x og
Vista) og et trådløs netkort i passive mode, kan man se den SSID du
bruger, når din computer associerer med APen.

Dit udstyr udveksler nemli' ukrypteret information om SSID ved den
lejlighed. Man skal bare være lidt tålmodig. Og det (må nødvendigvis)
generer dig, at du ikke selv ser SSID. Det gør det i hvert fald mer'
besværligt.

Og så er det en fordel at alle kan se dit trådløse netværks SSID. Så har
andre bedre mulighed for at finde den "channel" der er mindst belastet.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-09 21:32

On 20/01/09 17.28, Axel Hammerschmidt wrote:

> Ja, det er normalt. Brug "Open network". Og WPA.

Men hvorfor joiner den så gladeligt netværket på min Linksys router,
hvor SSID ikke broadcastes?

> Closed network er ikke det du tror det er.

Kan du evt. uddybe det? Du må gerne tage udgangspunkt i, hvad du tror,
jeg tror :)

> [...]
> Vista) og et trådløs netkort i passive mode, kan man se den SSID du
> bruger, når din computer associerer med APen.

Det er jeg udemærket klar over. Der er rigtig mange netværk her i
nærheden (> 50) og listen er alt andet mere overskuelig, hvis der er ét
navn mindre at forholde sig til.

> [...]
> lejlighed. Man skal bare være lidt tålmodig. Og det (må nødvendigvis)
> generer dig, at du ikke selv ser SSID. Det gør det i hvert fald mer'

Jeg ved godt, det ikke gør mit netværk mere sikkert. Og tjaeh, som sagt
kan Mac'en finde ud af at joine et andet skjult netværk, hvis det
virkede, ville det jo ikke være mere besværligt...

> Og så er det en fordel at alle kan se dit trådløse netværks SSID. Så har
> andre bedre mulighed for at finde den "channel" der er mindst belastet.

Hvis man kan finde ud af at se, hvilke kanaler, der er i brug, kan man
nok også finde ud af at finde mig SSID.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-01-09 22:29

Peter Farsinsen:

> On 20/01/09 17.28, Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> Men hvorfor joiner den så gladeligt netværket på min Linksys router,
> hvor SSID ikke broadcastes?

Fordi det, at SSID ikke broadcastes ikke har noget at gøre med om det er
"Open" - altså "ikke closed", se nedenunder.

> Kan du evt. uddybe det? Du må gerne tage udgangspunkt i, hvad du tror,
> jeg tror :)

Der fandtes faktisk noget der hed "Closed" mht wireless network, men det
var noget proprietært fra Orinoco.

Den nok mest korrekte betegnelse idag er enten at sætte hak eller ikke
sætte hak ved "Open" network.

"Open" bruger en 5 vejs handshake og "ikke open" bruger en 2 vejs.
Hjemmebrugere - WEP eller WPA - bruger det første.

> Det er jeg udemærket klar over. Der er rigtig mange netværk her i
> nærheden (> 50) og listen er alt andet mere overskuelig, hvis der er
> ét navn mindre at forholde sig til.

2,4 eller 5 GHz?

> Jeg ved godt, det ikke gør mit netværk mere sikkert. Og tjaeh, som
> sagt kan Mac'en finde ud af at joine et andet skjult netværk, hvis det
> virkede, ville det jo ikke være mere besværligt...

Det vil virke bedre, alt andet lige uden at slukke for SSID broadcast.

> Hvis man kan finde ud af at se, hvilke kanaler, der er i brug, kan man
> nok også finde ud af at finde mig SSID.

Der er stadig mange der nøjes med Windows Zero Config eller en Stumbler.
De kan så se, når de selv oplever nedsat funktionalitet, at der er
kanaler der er mindre benyttet og (forhåbentlig) skifter de så til en af
dem.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.