MS Windows
briani 27239
Langsom pc - hvordan findes synderen?
Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 10:36

Hej.

Jeg har fået et meget langsom pc - jeg kan umiddelbart ikke gennemskue, hvad
årsagen er.

Er der en "smart" måde at finde årsagen til dette problem?

Jeg vil helst være fri for at lave en total recovery.

Kører XP med SP3.

Der er tale om en bærbar HP med AMD Turion64

mvh

Jesper

Fra : Ole C

Dato : 19-01-09 10:40

Jesper skrev blandt andet:

> [...]
>
> Jeg vil helst være fri for at lave en total recovery.
>
> Kører XP med SP3.
>
> Der er tale om en bærbar HP med AMD Turion64

Prøv at scanne computeren med dit antivirusprogram - og med
SuperAntispyware: www.superantispyware.com
Begge dele gerne i Fejlsikker tilstand.

--
vh
Ole C

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 19-01-09 11:52

On Mon, 19 Jan 2009 10:35:35 +0100, "Jesper" <christop at
post1.dknet.dk> wrote:

>Hej.
>
>Jeg har fået et meget langsom pc - jeg kan umiddelbart ikke gennemskue, hvad
>årsagen er.
>
>Er der en "smart" måde at finde årsagen til dette problem?
Nej ingen smarte måder der dækker alle.

Beskriv hvad er langsomt.
Er cpu loaden konstant 90-99% ?
Er det din browser der er langsom ?
Har du andre PCer der er koblet sammen i et netværk, eller har din
været koblet op i en netværk (hvor man har forsøgt at tilgå diverse
resourcer)
Jo mere du beskriver kort og klart, jo bedre bud får du også.

/Hans

Fra : Jesper

Dato : 19-01-09 12:41

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> resourcer)
> Jo mere du beskriver kort og klart, jo bedre bud får du også.

Hej Hans.

Nu er jeg desværre ikke verdens bedste "pc-nørd"....smil, så ved ikke lige
hvor jeg ser belastningen af cpu.

Min browser er langsom og når jeg skal åben mine mapper går der også meget
længere tid end tidligere. Jeg oplever også, at jeg får meddelelse om, at et
program (kan være flere forskellige programmer) ikke svarer.

Nu har jeg startet op i fejssikker tilstand og er ved at lave en grund virus
scan (tror dog ikke, der er tale om virus). I fejlsikker tilstand kan jeg
åbne mine mapper meget hurtigere - kan ike komme på nettet.

Maksinen er koblet op i et lille netvært og den anden pc i netværket er ok.

Jeg har lyst til at prøve at afinstallere SP3 og så se hvad der sker - kan
der ske det helt store ved det?

Ville godt nok helst være fri for at skulle lave en fuld recovery...selvom
jeg har ferie nu skulle tiden helst bruges på noget andet....

mvh

Jesper

Fra : Bo L

Dato : 19-01-09 13:00

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg desværre ikke verdens bedste "pc-nørd"....smil, så ved ikke lige
> hvor jeg ser belastningen af cpu.

Tryk Ctrl>Alt>Delete samtidig kig under procceser

> Nu har jeg startet op i fejssikker tilstand og er ved at lave en grund
> virus scan (tror dog ikke, der er tale om virus). I fejlsikker tilstand
> kan jeg åbne mine mapper meget hurtigere - kan ike komme på nettet.

I fejlsikret tilstand er alt overflødigt ikke aktiveret, heller ikke
netværk. Hvis ikke du selv beder om det under opstart.

Det råd du fik, om at scanne din pc med b.la. Superantispyware var ikke
dumt, har du gjort det ?? Ved ikke hvor meget plads du har men en
diskdefrakmentation kan også hjælpe dig. Ccleaner er også et godt bud.
Du kan evt. også gå ind på pcpitstop.com, og køre en fuld tes der, så
fortæller de dig alt om, hvad du kan gøre for at optimere din pc. Det er
gratis, og kan gøres uden at registrere sig.
På min hjemmeside, under nyttige link, kan du finde link til både
antyspyware og ccleaner www.dij.dk
Der er også link til process library, hvor du ka tjekke de processer der
køre på din pc, og om de bør køre. (dem du kan se når du trykker
Ctrl>Alt>Delete )

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 14:22

"Bo L" <ingen@post-til-mig> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er også link til process library, hvor du ka tjekke de processer der
> køre på din pc, og om de bør køre. (dem du kan se når du trykker

Ved CPU brug står der lave % tal - typisk 2 - 15 % og kort indimellem går
den højt, men det et meget kortvarigt, når jeg foretager mig noget.

Under fanen "processer" står "aktiv systemproces" og den er vildt høj
konstant omkring 97%

Kan det forklare noget?

Mvh

Jesper

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-09 14:41

Jesper skrev:

> [...]
> den højt, men det et meget kortvarigt, når jeg foretager mig noget.
>
> Under fanen "processer" står "aktiv systemproces" og den er vildt høj

Det er den processerkraft, du har til rådighed. Det
misvisende navn skyldes en fejloversættelse. Du kan læse
mere om Joblisten, og hvordan du kan bruge den til at tjekke
systemets ydeevne, her:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-jobliste-trin.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kaj

Dato : 19-01-09 20:43

"Bo L" <ingen@post-til-mig> skrev i en meddelelse

..
> Du kan evt. også gå ind på pcpitstop.com, og køre en fuld tes der, så
> fortæller de dig alt om, hvad du kan gøre for at optimere din pc. Det er
> gratis, og kan gøres uden at registrere sig.

Ja det kører fint og gratis.
Men hvis det skal kunne rette de fejl det finder skal det købes.

MVH
Kaj

Fra : Bo L

Dato : 19-01-09 21:54

"Kaj" <kkk@kkk.com> skrev i en meddelelse

> "Bo L" <ingen@post-til-mig> skrev i en meddelelse
>>
> .
>
> Ja det kører fint og gratis.
> Men hvis det skal kunne rette de fejl det finder skal det købes.

Testen giver alle de råd man behøver for at optimere sin pc,

Fra : Bo L

Dato : 19-01-09 21:59

"Kaj" <kkk@kkk.com> skrev i en meddelelse

> "Bo L" <ingen@post-til-mig> skrev i en meddelelse
>
> Ja det kører fint og gratis.
> Men hvis det skal kunne rette de fejl det finder skal det købes.

Full test, giver kun et overblik over din pc, og kommer med en masse
ændringsforslag efterfølgende. Den kan ikke købes og retter ikke noget, da
det er indstillinger og hardware den tjekker.
Det er en rigtig god test til, at få mere ud af sin pc

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 19-01-09 13:29

Jesper wrote:
> [...]
>
> Jeg vil helst være fri for at lave en total recovery.
>
> Kører XP med SP3.
>
> Der er tale om en bærbar HP med AMD Turion64

Har du overvejet en general rengøring af PC'en.

De gang jeg har hjulpet venner med at få deres PC til at køre ordentligt
igen har jeg brugt flg. fremgangsmåde/opskrift:

Hente de nyeste opdateringer fra WindowsUpdate.
Opdatere viruspogrammet og skanne hele computeren for virus.
Gå alle installerede programme igennem, for at slette dem der ikke
bruges mere.
Rense for temp-filer og registeringsdatabasen med Ccleaner[1]
Rense for spyware o.lign. med Spybot S&D[2].
Defragmentere harddisken.

[1] http://www.lavasoft.de/
[2] http://www.safer-networking.org/

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-09 14:08

"Torben Greve Otzen" <torbengreveotzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:49746333$0$11585$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> [...]
> bruges mere.
> Rense for temp-filer og registeringsdatabasen med Ccleaner[1]
> Rense for spyware o.lign. med Spybot S&D[2].

Jeg har nu prøvet alt ovenstående og det hjælper ikke meget - desværre.

Ved analyse siger maskinen at jeg ikke behøver defragmentere.

Jeg har i øvrigt 61% ledig harddisk.

Der blev fundet 45 adware cookies - de er nu slettet.

Nu vil jeg prøve at afinstallere SP3 og så se hvad der sker.

Mvh

jesper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-01-09 20:18

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Der blev fundet 45 adware cookies - de er nu slettet.
>
> Nu vil jeg prøve at afinstallere SP3 og så se hvad der sker.

Har du slettet midlertidige internetfiler og cookies? Hivs man bruger sit
internet jævnligt kan det virkelig blive fyldt op og næsten slå en pc ihjel.
Åben browseren og få ind under Funktioner - Internetindstillinger og slet
alle midlertige internetfiler og cookies.
Jeg er flere gange stødt på computere, hvor der lå op imod 100.000
midlertidige filer. Disse filer læses bl.a. når man surfer på nettet, idet
der først undersøges om det man leder efter befinder sig på hd i forvejen,
inden der søges på nettet osv.

Kurt