Raid, hvad er det
Fra : Bomba

Dato : 27-07-01 12:31

Jeg skal købe nyt bundkort, og spørg hvad er Raid og hvordan virker det.

MVH

Bomba

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 27-07-01 12:47

Bomba wrote:

> Jeg skal købe nyt bundkort, og spørg hvad er Raid og hvordan virker det.
>
> MVH
>
> Bomba

RAID betyder Redundant Array of Independent (eller Inexpencive) Disks,
og er en metode hvormed man kan koble flere diske sammen.

RAID 0 (også kaldet Stribing) fordeler data ud på to eller flere diske.
Alle diskene opfattes så som een stor disk, man kan partitionere og
formattere som normalt. Fordelen er at data kan læses fra flere diske på
een gang. Derved øges læsehastigheden. Ulempen er at ALT tabes, hvis een
disk står af.

RAID 1 er mirroring (eller spejling). Her arbejder diskene sammen,
således at alt skrives TO steder. Hvis een disk står af, fortsættes blot
på den anden. Det giver en stor sikkerhed. Til gengæld koster det LIDT i
skrivehastighed (alt skal jo skrives to gange).

Disse kan så kombineres i RAID 0+1 (eller RAID 10) hvor man fx. Striber
fire diske to og to, og derefter spejler den ene på den anden. På den
måde får man den høje læsehastighed, samtidig med sikkerheden ved
spejling.

Der findes flere forskellige former for RAID men disse er de mest
almindelige til hjemmebrug.

Venligst
Flemming

Fra : Bomba

Dato : 27-07-01 13:30

det er nok mest raid jeg får brug for, betyder det at man kan køre tre
harddiske på en ide kanal, den er fuld cd-drev + brænder

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-07-01 14:16

"Bomba" <bomba@bomba.dk> wrote in message

Du skal stadig læse, og gøre hvad der står her:
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Dengang jeg startede på usenet,, blev jeg også jordet,, pga min svarteknik

> det er nok mest raid jeg får brug for, betyder det at man kan køre tre
> harddiske på en ide kanal, den er fuld cd-drev + brænder

Nej Raid har ikke noget at gøre med at du kan køre 8 Harddiske.

Men de fleste nye bundkort, som har Raid. Har også ATA 100 IDE
tilslutninger.... Og dermed har du mulighed for at tilslutte op til 8
enheder.

Fra : Bomba

Dato : 27-07-01 20:44

kører de så alle lige hurtigt

MVH

NPS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-07-01 21:45

> kører de så alle lige hurtigt

Undkyld,, men vil du så venligts læse hvordan du "quoter"?

De 4 harddiske tilsluttet ATA 100 controlleren vil køre op mod 100 MB/s

De andre 4 Harddisk/cd-roms mm kører ATA 33, er ikke sikker på ata 33,,, så
hvis der er andre der lige ved det sååe!

> MVH
>
> NPS

Iligemåde, Bjarke Hansen

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 27-07-01 22:03

> De 4 harddiske tilsluttet ATA 100 controlleren vil køre op mod 100 MB/s
>
> De andre 4 Harddisk/cd-roms mm kører ATA 33, er ikke sikker på ata 33,,,

> hvis der er andre der lige ved det sååe!

Jeg tror de fleste Raid controllere også er ATA100 lige som bundkortet. Men
kan man bruge en Raid controller som "almindelig" controller, eller skal man
bruge Raid (0/1)? Hvis man skal det, så er man jo nødt til at bruge striping
(Raid 0), hvis man vil have fuld udnyttelse af pladsen.

Så vidt jeg har forstået, er det dog den langsomste ting på kanalen som
bestemmer hastigheden, så hvis du har en ATA33 og ATA100 disk på samme
kanal, vil du kun køre ATA33. Eller gælder det kun hvis de er delt i Raid 0?

Hmm. Gad vide om man ikke skulle sætte sig lidt mere ind i det...

/Anders.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-07-01 22:14

"Anders K. Olsen" <ako@post4.tele.dk> wrote in message

> [...]
striping
> (Raid 0), hvis man vil have fuld udnyttelse af pladsen.

Nej, du behøver ikke kører Raid...

> [...]
> bestemmer hastigheden, så hvis du har en ATA33 og ATA100 disk på samme
> kanal, vil du kun køre ATA33. Eller gælder det kun hvis de er delt i Raid

Ja, det skal da nok passe...

I mit system har jeg:

DVD drev, som master i den alm. ATA controllerport
Brænder drev, som slave i den alm. ATA port.

Begge, tilsluttet sit eget ata kabel, således at de begge kører master,, og
man uden problemer kan brænde "on the fly" fra DVD til brænder.

Og så har jeg 2 harddiske tillsluttet ATA 100 port

med hver sit ATA 66/100 kabel, til hver port... således at de begge kører
Master

> Hmm. Gad vide om man ikke skulle sætte sig lidt mere ind i det...

Tjaa

Fra : Henning

Dato : 28-07-01 08:25

> [...]
>på den anden. Det giver en stor sikkerhed. Til gengæld koster det LIDT i
>skrivehastighed (alt skal jo skrives to gange).

Ikke korrekt (det med skrivehastigheden) - data smides i cachen, og
skrives, når der er tid. Til gengæld ligger alle data der to gange, og
der kan derfor læses hurtigere

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Jesper

Dato : 27-07-01 13:32

Hej

Bomba wrote:

> Jeg skal købe nyt bundkort, og spørg hvad er Raid og hvordan virker det.

http://www.acnc.com/04_01_00.html

Google finder det meste

Mvh. Jesper

Fra : Madsen