Problemer med brænding på MacBook med
Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 10-01-09 22:55

Jeg har fundet ud af, at jeg har problemer med at brænde DVD'er med min
nye MacBook. Efter specs burde den kunne brænde DVD DL -/+ R, og min DVD
er DVD +r DL.

Men jeg kan ikke få den til at brænde en DVD. Jeg har lavet et
diskbillede (.img) via iDVD (og jeg har prøvet med ISO-billeder lavet på
PC), men når jeg forsøger at brænde det, starter den fint nok ud, men
pludselig lukker den brændingen af, skubber disc'en ud og fortæller mig

"kan ikke brænde <minfil.img>. Enheden svarede ikke korrekt".

Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende - og evt har et bud
på en forklaring? Kan det måske skyldes dårlig kvalitet DVD'er? Når jeg
starter min MacBook op, kommer der en lyd fra DVD'drevet, som om at det
"justeres" ved opstart. Er det meningen?

Data fra mit SuperDrive er:

Navn       :    MATSHITA DVD-R UJ-868
Type       :    Optisk enhed

Disk-id    :    disk1
Enhedsnavn    :    MATSHITA DVD-R UJ-868 Media
Tilslutningsbus :    Seriel ATA 2
Tilslutningstype :    Intern
Enhedstræ    :    /PCI0@0/SATA@B/PRT1@1/PMP@0/@0:0
Kapacitet i alt :    0 byte
Disknummer    :    1
Partitionsnummer :    0
Understøttelse af brænding :    Leveret af Apple
Sti til indtastning :    disk1
Skriver til cd    :    Ja
Skriver til dvd :    Ja
Medie er indsat :    Ja
Medie er i brug :    Nej
Medietype    :    Dvd+r dl
Medie er tomt    :    Ja
Der kan føjes data til medie :    Ja
Medie kan overskrives :    Ja
Medie kan slettes :    Nej
Medie er reserveret :    Nej
Funktioner    :    Klik for at få flere oplysninger

På forhånd tak

--
Jesper Lund Stocholm
http://www.lundstocholm.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-09 00:01

Jesper Lund Stocholm wrote:
> [...]
>
> Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende - og evt har et bud
> på en forklaring? Kan det måske skyldes dårlig kvalitet DVD'er?

Jeg har selv samme problem på min MacPro med et Sony HIARC drev med fx.
Fuji +R DL medier, mens der ingen problemer er med -R DL. - Ingen
problemer med +/-R på alm. 4,7gb skiver. Bruger jeg en af mine eksterne
drev - LaCie (LiteOn værk) og Formac (Sony U-9xx series) er der ingen
problemer med +R DL overhovedet med Fuji DL medier. Ingen problemer med
TDK og verbatim +/-DL på nogen af drevene - Så det er meget tænkeligt,
det kan være selve medierne.

> Når jeg starter min MacBook op, kommer der en lyd fra DVD'drevet,
> som om at det "justeres" ved opstart. Er det meningen?

Ja, det er blot drevet, der registreres som værende klar. Nogle drev er
bare næsten helt lydløse, mens andre siger noget mere. - Mit eksterne
LaCie drev er lydløs, mens Formac drevet 'snakker'. - Det samme gør i
øvrigt også min prof LaCie musik-brænder.

Hm, kom lige til at kigge på navnet på dit drev " MATSHITA DVD-R
UJ-868"... - Læg mærke til *DVD-R*, - kunne måske godt tyde på, det
foretrækker -R medier...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 11-01-09 12:34

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> problemer med +R DL overhovedet med Fuji DL medier. Ingen problemer med
> TDK og verbatim +/-DL på nogen af drevene - Så det er meget tænkeligt,

Pk - jeg har lige prøvet at brænde en "almindelig" 4.7Gb DVD, og her var
der ingen problemer. Men der var samme problem med DVD +r DL, da jeg som
et forsøg brændte et par små filer til en DVD +r DL. Her kom der dog en
anden fejl (se nedenunder). Den fil jeg forsøger at brænde er i øvrigt
på omkring 7.8Gb.

> [...]
> LaCie drev er lydløs, mens Formac drevet 'snakker'. - Det samme gør i
> øvrigt også min prof LaCie musik-brænder.

Ok - det er jeg glad for at høre

> Hm, kom lige til at kigge på navnet på dit drev " MATSHITA DVD-R
> UJ-868"... - Læg mærke til *DVD-R*, - kunne måske godt tyde på, det
> foretrækker -R medier...

Ja - det kan være, at du har ret. Jeg vil forsøge at få fat i sådan en
slags.

Mht den anden fejl jeg oplevede, da jeg brændte et par små filer:

Den oprindelige fejl jeg fik var jo:

Kan ikke brænde "<minfil.img>". (Enheden svarede ikke korrekt. Kan ikke
genoprette eller prøve igen.)

Men nu får jeg en anden fejl - nemlig fejlkoden "0x80020063". Hvis jeg
googler efter den, får jeg en masse med samme problem men ikke rigtigt
nogen løsning. Nogle taler om at lukke alle andre programmer (hvilket
jeg nu har prøvet, uden resultat) og andre om at rense drevet - hvilket
jeg ikke helt forstår). Andre igen taler om, at det skyldes medierne - i
relation til kvaliteten af dem (dem jeg har er nogle billige nogen fra
billigmedien.de købt for et par år siden).

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=395990

Jeg vil nu forsøge at få fat i nogle nye DVD -r DL-skiver og se, om det
kan lade sig gøre med dem.

Tak for dit input.

--
Jesper Lund Stocholm
http://www.lundstocholm.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-09 13:00

Jesper Lund Stocholm <jsunsite@lundstocholm.invaid> wrote:

> Andre igen taler om, at det skyldes medierne - i
> relation til kvaliteten af dem (dem jeg har er nogle billige nogen fra
> billigmedien.de købt for et par år siden).

Jeg har fornyligt smidt en stak DVD-R medier ud .. de var billige, købt
for et par år siden og ingen af dem ville brænde korrekt ... så mit gæt
er at det er medierne ..

Hvilken hastighed brænder du med .. evt. prøv at sætte den ned til 1x
hastighed.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-09 12:37

> [...]

> Jeg har fundet ud af, at jeg har problemer med at brænde DVD'er med min
> nye MacBook. Efter specs burde den kunne brænde DVD DL -/+ R, og min DVD

Hvor gammel er din macbook ?

/thomas

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 11-01-09 12:56

Thomas von Hassel skrev:

> Hvor gammel er din macbook ?

2 mdr - det er én af de nye modeller.

--
Jesper Lund Stocholm
http://www.lundstocholm.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-09 16:57

On 2009-01-10 22:55:28 +0100, Jesper Lund Stocholm
<jsunsite@lundstocholm.invaid> said:

> [...]
> Medie kan slettes :    Nej
> Medie er reserveret :    Nej
> Funktioner    :    Klik for at fÃ¥ flere oplysninger

tjek istedet output fra System Profilers's "Disc Burning" sektion.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen