mærkelige mpeg filer til Final Cut
Fra : Dude

Dato : 09-01-09 17:17

Hej til alle!

Jeg har nogle .MPG filer importeret direkte fra et (lidt men ikke meget)
ældre Sony videokamera.

Filerne afspilles fint og uden problemer direkte, på PC.

Men ikke på min Mac. (Macbook - med Tiger)

Jeg er nået frem til at det eneste software som vil afspille filerne er VLC.

Men jeg vil gerne hente filerne ind i Final Cut Express. Hvad kan jeg
gøre, mon?

VLC har en hav af eksporterings indstillinger, - men jeg ved ikke
tilstrækkeligt om hvad og hvordan jeg skal eksportere så Final Cut kan
læse filerne. (og iørigt uden alt for meget tab af billed/lyd-kvalitet).
Kan VLC mon overhovedet gøre det?

Nogen med erfaringer?

Mvh
John

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-09 18:14

On 2009-01-09 17:16:38 +0100, Dude <mail@*remove_this*johnkjoller.dk> said:

> [...]
> tilstrækkeligt om hvad og hvordan jeg skal eksportere så Final Cut kan
> læse filerne. (og iørigt uden alt for meget tab af billed/lyd-kvalitet).

kan du åbne dem i quicktime..?
hvis ja, så lav dem om der
hvis nej, så lav dem om i VLC..

Fra : Dude

Dato : 09-01-09 20:30

ecozyz skrev:

> kan du åbne dem i quicktime..?
> hvis ja, så lav dem om der
> hvis nej, så lav dem om i VLC..

John:
Nej, jeg kan kun åbne dem i VLC.
Og der er for mange settings i VLC til at jeg kan finde rundt i hvordan
jeg skal eksportere, så de kan åbnes i Final Cut Express.
Jeg gav det et par (tilfældige) forsøg, men uden held. Fik bl.a. lavet
en .RAW fil, som slet ikke kunne noget.
Så klog var jeg.

Mvh
John

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 10-01-09 11:41

> [...]
>
> Men jeg vil gerne hente filerne ind i Final Cut Express. Hvad kan jeg

MPEG Streamclip er en mulighed.
http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html

Har du QuickTime Pro?
Hvilken version af FCE?
VLC er ikke verdens bedste til at konvertere, men super til at afspille.
Det lidt ældre Sony kamera - hvilken model? - optager det i Mpeg? Eller var
det noget du valgte under import?

mvh. Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 12:43

On 2009-01-09 17:16:38 +0100, Dude <mail@*remove_this*johnkjoller.dk> said:

> [...]
> tilstrækkeligt om hvad og hvordan jeg skal eksportere så Final Cut kan
> læse filerne. (og iørigt uden alt for meget tab af billed/lyd-kvalitet).

Finalcut Express kan ikke modtage et mux'ed format men skal have et
format med seprarte streams for lyd og billede. Konverter til noget
læsesligt i en MOV ccontainer med ffmpeg (ffmpegX hvis du er til GUI)

Jeg havde en bruger i denne uge med samme problem, er det dig? Sony
kameraret aflevederede MPEG film med MPEG2 i PAL og AC3 stereo lydspor.

Du skal ikke bruge VLC til at konvertere med, find en anden frontend
til ffmpeg/mencoder eller et købe codec der gør at du kan importere
netop den MUX der anvendes i dit kameras MPEG filer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Dude

Dato : 10-01-09 17:21

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> ffmpeg/mencoder eller et købe codec der gør at du kan importere netop
> den MUX der anvendes i dit kameras MPEG filer.

Dette lyder lidt som noget jeg skal bruge til noget, - men jeg er ret
træg, hvad video-redgering angår (er bare "privat-for-sjov-bruger"), -
så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg helt konkret skal gøre.

Den bruger du nævner, var ikke mig. Men tilgengæld lyder det som om det
ligeså godt kunne have været mig!

Hvordan finder jeg ud af hvilket codec jeg skal bruge?
Eller hvilken software jeg skal bruge til konvertering?
- jeg har som sagt prøvet VLC. Og Quictime Pro. Og Mpeg Streamclip.

Min Final Cut Express er version 4

Fra : Lyrik

Dato : 10-01-09 20:06

"Dude" <mail@*remove_this*johnkjoller.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ældre Sony videokamera.
>
> Filerne afspilles fint og uden problemer direkte, på PC.
>
> Men ikke på min Mac. (Macbook - med Tiger)
Der er kun én vej IMHO. Du skal importere filmen igennem firewire til
iMovie. Undervejs bliver den recoded med Macs intermediate codec.
Fra iMovie kan man exportere i et format der kan importeres i Final Cut
Express. Jeg mener det skal eksporteres som XML.

iMovie ´08 er simpelt hen "importer for Final Cut Express"

mvH
Jens