Microsoft ejer Mac?
Fra : Nederbasse

Dato : 08-01-09 10:07

Hejsa

Jeg har en kollega der påstår at Mac ejes og styres af Microsoft og det er
derfor Windows programmer kan køre på en Mac
Er der noget om det?

Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 10:11

Nederbasse <ln@noham.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har en kollega der påstår at Mac ejes og styres af Microsoft og det er
> derfor Windows programmer kan køre på en Mac
> Er der noget om det?

nej. Derudover hedder firmaet Apple og ikke "Mac"

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-09 11:07

> [...]

> Jeg har en kollega der påstår at Mac ejes og styres af Microsoft og det er
> derfor Windows programmer kan køre på en Mac

Vi styres jo alle af hvor tids Alexander Den Store: Bill Gates.

Den amerikanske anti-monopol-lovgivning har tvunget Microsoft ud i
tiltag, som har medført at Microsoft måtte finansere udvikling af
mac-produkter, som fx Officepakken. Det er vist det nærmeste vi kommer
det.

Vi skal nok have oplysninger om hvem der ejer aktierne i Apple for at
kunne være mere præcise.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 11:18

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> det.
>
> Vi skal nok have oplysninger om hvem der ejer aktierne i Apple for at

Den største Apple aktionær for tiden er efter sigene en Saudisk prins:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Waleed_bin_Talal>

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-09 11:33

> Den største Apple aktionær for tiden er efter sigene en Saudisk prins:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Waleed_bin_Talal>

Har ejer tilsyneladende 5% hvilket åbenbar er rigtigt meget, Hvad ved
jeg. Jeg havde egentlig forestillet mig Jobs havde mere.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 11:39

> Har ejer tilsyneladende 5% hvilket åbenbar er rigtigt meget, Hvad ved jeg.
> Jeg havde egentlig forestillet mig Jobs havde mere.

Det meste Jobs har er ikke aktier, men derimod optioner på at købe dem
på et senere tidspunkt .. hvordan de tæller med ved jeg ikke.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-09 11:52

> Det meste Jobs har er ikke aktier, men derimod optioner på at købe dem
> på et senere tidspunkt .. hvordan de tæller med ved jeg ikke.

Jeg skal lige sige, de 5% fik jeg fra en anden diskussion i 1997.
Wikipediaen indeholder ikke dette.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 12:44

Flemming Rubini wrote:

> Har ejer tilsyneladende 5% hvilket åbenbar er rigtigt meget, Hvad ved
> jeg. Jeg havde egentlig forestillet mig Jobs havde mere.

Som CEO i et amerikansk firma må man ikke eje mere end _1_ aktie, så
Steve jobs måtte sælge temmelig mange, da han tiltrådte igen som CEO.
Hvor mange er der vist ingen, der rigtig véd...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 12:56

> [...]
> jobs måtte sælge temmelig mange, da han tiltrådte igen som CEO. Hvor mange

Det passer ikke ..

f.eks.

<http://www.marketwatch.com/news/story/apple-ceo-jobs-exercises-options/
story.aspx?guid=%7B86836CC4-2809-405D-B4E9-D9DF39DC8D88%7D>

"The chief executive reported beneficially owning 5.6 million shares of
the Cupertino, Calif.-based iPod maker after acquiring the shares."

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 13:07

> [...]
>
> "The chief executive reported beneficially owning 5.6 million shares of
> the Cupertino, Calif.-based iPod maker after acquiring the shares."

<http://www.apple.com/investor/>

Se 2009 Proxy statement:

<http://media.corporate-ir.net/media_files/irol/10/107357/08_75107/AAPL_
Proxy_2009.pdf>

Side 16

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 14:55

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> "The chief executive reported beneficially owning 5.6 million shares of
> the Cupertino, Calif.-based iPod maker after acquiring the shares."

Sjovt nok er det det samme tal, jeg har fra Apple i 1997, son han måtte
afhænde. Og jeg tror faktisk mere på Apple og 'Apple-fædrene', - jeg
kender trods alt et par af dem, - end på www.marketwatch.com og deres
mere eller mindre løse påstande.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 14:58

> Sjovt nok er det det samme tal, jeg har fra Apple i 1997, son han måtte
> afhænde. Og jeg tror faktisk mere på Apple og 'Apple-fædrene', - jeg
> [...]

Hvis du ser mit andet indlæg så er det fra Apple SEC fillings ... tror
du på dem ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 15:06

> Hvis du ser mit andet indlæg så er det fra Apple SEC fillings ... tror du
> på dem ?

Eller Nasdaq:

<http://www.nasdaq.com/asp/holdings.asp?symbol=AAPL&selected=AAPL&FormTy
pe=form4>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-09 16:33

> Eller Nasdaq:
>
> <http://www.nasdaq.com/asp/holdings.asp?symbol=AAPL&selected=AAPL&FormTy
> pe=form4>

Det ser ud til, at han har nogle stykker
Der var nu faktisk en historie fra dengang det gik dårligt for Apple
midt og sidst i 90'erne. Steve Jobs solgte alle sine Apple-aktier
undtagen en enkelt symbolsk aktie, han beholdt som minde. Det var ikke
så længe derefter, han blev hentet tilbage til Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 12:40

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> tiltag, som har medført at Microsoft måtte finansere udvikling af
> mac-produkter, som fx Officepakken. Det er vist det nærmeste vi kommer

Det passer simpelthen ikke, Flemming. - De amerikanske anti-monopol
myndigheder har aldrig nogensinde pålagt MS at udvikle eller betale for
udvikling af software til Mac.

Meget kort går den istorie ud på, at Apple på et tidspunkt havde en
defacto likviditetskrise på nogle millioner dollars, og at Microsoft og
Apple lavede en aftale, der medførte, at datterselskabet Claris Corp.
skulle gøres selvstændigt, - at ClarisWorks (senere AppleWorks) ikke
mere skulle udvikles hverken til Mac eller Windows baserede
styresystemer, men at de eksisterende ver. - Appleworks 4.x, 5.x og 6.x
- måtte opdateres, sålænge det skønnedes nødvendigt. - At Claris
Filemaker skulle være det eneste produkt, som Claris Corp. skulle
udvikle og det under navnet Filemaker Inc.. - At MS forpligtede sig til
at fortsætte med udviklingen af MSOffice til Mac. - At MS skulle _købe_
non-voting B-aktier til et beløb af $100 mill. USd, der igen skulle være
afhændet inden for en ca. 5-årig periode. - Og at Apple samtidig skulle
købe MS aktier for et tilsvarende beløb af $100 mill. USd.

Som følge af de daværende kurser gav det Apple en likviditetstilgang på
rundt regnet $22-25 mill. USd.

Modsat MSs aktier i Apple er Apples aktier i MS A-aktier med fuld
stemmeret. Og der er heller ingen krav til Apple om igen at afhænde MS
aktierne.

> Vi skal nok have oplysninger om hvem der ejer aktierne i Apple for at
> kunne være mere præcise.

Den største aktionær i Apple er Apple selv. Det er vel nok det firma i
verden, der har den største post af 'self-owned fond stock share'. Og de
køber stadig op, når det er muligt. Og på den måde er Apple vel nok knap
så sårbare i en financiel krisetid, som vi er i lige nu, men desværre
med risikoen for at komme til - igen - at stå med et likviditetsproblem
som i perioden 1997-2001.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-09 13:02

> Det passer simpelthen ikke, Flemming. - De amerikanske anti-monopol
> myndigheder har aldrig nogensinde pålagt MS at udvikle eller betale for
> udvikling af software til Mac.

Irriterende, men sådan går det når man anstrenger sig for at komprimere
informationerne. Din udlægning er urimelig, jeg skriver at MS er blevet
tvunget ud i, ikke at de nåede at blive pålagt noget som helst.

Sagen er at MS havde nået monopollignende forhold. Derfor valgte MS en
selvstændig løsning, hvor de smed 100 mio dollar efter at få den nye
Officepakke gjort Mac-kompatibel. Det var formentlig også derfor man
kunne få den i nakken. Det var vigtigt at den blev udbredt, så MS kunne
vise sin udbredelse bag et Mac-produkt. Havde de ikke gjort det, havde
de risikeret tvangsopdeling.

Men, alle mulige forbehold, det er længe siden at jeg fulgte med i den
diskussion.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 15:34

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> de risikeret tvangsopdeling.
>
> Men, alle mulige forbehold, det er længe siden at jeg fulgte med i den

Altså Flemming, - du roder godt og grundigt rundt nu. MS er aldrig
blevet pålagt at udvikle noget som helst til nogen som helst - hverken
Mac eller andre platforme.

Det eneste, MS blev pålagt, var at gøre det valgtfrit, om man ville
bruge Internet Explorer eller ikke.

Mht. om Ms 'smed' 100 mill. USd efter MSO til Mac, er noget sludder. MS
købte non-voting B-aktier for at hjælpe Apple ud af en midlertidig
krise, og det var et åremåls bestemt tiltag. Alle disse aktier er igen
tilbage i Apples egne lommer så at sige... - At MS så nok har haft en
bagtanke med det i den sidste ende ved at få udskilt Claris fra Apple og
ødelagt AppleWorks, er en helt anden sag. AWKS var ved at blive en
rimelig hård konkurrent til MSOffice - også på Windows området - med
lanceringen af ClarisWorks 4.x, 5.x og 6.x Business Edition til Windows.
De seneste opdateringer til denne kontorpakke blev - som på Mac - omdøbt
til AppleWorks. - Faktisk er jeg så heldig, at jeg har fået fingre i et
eksemplar af AppleWorks 6.2.7 til Windows...

Rent faktisk ejer MS også ganske alm. A-aktier med normal stemmeret, og
ligeledes ejer Apple også en tilsvarende aktiepost i MS, - svjh. lige
omk. 1%.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 15:38

> Rent faktisk ejer MS også ganske alm. A-aktier med normal stemmeret, og
> ligeledes ejer Apple også en tilsvarende aktiepost i MS, - svjh. lige
> omk. 1%.

Sandsynligt, men rent gætværk da der ikke gives oplysninger om hvem der
ejer aktier med mindre det er en "Institutional Investor", mutual funds
o.l.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-01-09 20:25

> Altså Flemming, - du roder godt og grundigt rundt nu. MS er aldrig blevet
> pålagt at udvikle noget som helst til nogen som helst - hverken Mac eller
> andre platforme.

Tak. Så er julen vist forbi, og vi er i gang igen, kapow.

Gider du ikke ikke sætte maskingeværet på SLOW eller et eller andet,
indtil jeg har fået smurt kuglerne

Altså, læs nu hvad jeg skrev: "lovgivning har tvunget Microsoft ud i "

Det er ikke mere odiøst end at Microsoft konstant må tage højde for,
også at kunne risikere EU-sager for samme forhold.

Men ellers fandt jeg ved en hurtig søgning denne meget væsentlige og
sobre kilde:

<http://www.satirewire.com/news/0111/microsoft_settlement.shtml>

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 12:00

On 2009-01-08 15:34:21 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> rimelig hård konkurrent til MSOffice - også på Windows området - med
> lanceringen af ClarisWorks 4.x, 5.x og 6.x Business Edition til Windows.

MS skød penge i apple på ca følgende vilkår
B-aktier, måtte ikke sæælges i 5 år.
MS forpligtede sig til at forsætte MS office i 5 år.

Apple skulle til gængæld honorere følgende krav:
Distribuere MSIE med OS'et i 5 år.
MSIE skulle være default browser

Deudover var der en technolegy exchange agreement et led i aftalen, det
skønnedes at MS fik mest ud af denne, bla fik de lov til at tike i
udvalgte dele af QuickTime kildekoden (De måtte ikke bruge denne kode
eller lave reverse enginering men det kunne bruge denne kode til at
forstå quicktime). Quicktime var dengang Apple mest interessante
produkt.

mht Claris var Claris allerede inden aftalen blevet sepereret. Filmaker
blev i Claris og clarisworks blev ført tilbage til Apple. Softwarehuset
claris blev med det samme omdøbt til Filemaker inc. Selvom Clarisworks
med det samme blev tilbageført til Apple skiftede produktet først navn
senere.

Claris blev slagtet/delt samtidig med klonerne, copland og newton. Der
lå ingen aftaler om at Apple skulle slagte diverse claris produkter som
et led i MS's kapitalindsprøjning. Det eneste produkt MS kunne haft
haft inticament til at aflive var Filemaker Pro som var en konkurent
til MS's Fox Pro og den kommende database Access.

MS havde som andet sted ævt flere tungt vejende grunde til at
inverstere i Apple:
Holde en monopol sagerne på afstand ved at have et alternativ til
windows på markedet
Det var en god foretning. Mac Busissness unit har altid genereret
overskud og den var startegisk vigtig idet den gjorde at Office pakken
var defacto standart på flere platforme.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 12:06

On 2009-01-10 11:59:33 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> overskud og den var startegisk vigtig idet den gjorde at Office pakken
> var defacto standart på flere platforme.

glemte MS's måske vægtigse grund til at indgå aftalen.

Apple invilligede i at indgå forlig i at par sager anlagt mod MS og mod
ikke på et senere tidspunkt at rejse dem igen:

Quicktime: At MS skulle have misbrugt deres monopol til at tvinge andre
leverandøre til at droppe quicktime til fordel for video for windows.
Qucktime: at MS bevidst skulle have lagt kode ind i windows der gjorde
at quicktime ikke fungerede optimalt.
GUI: det gamle sagsanlæg fra 80'eren om at MS havde kopierert Apples
ider og stjålet kode fra quickdraw.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Terje Rydland

Dato : 08-01-09 13:12

> [...]
> afhændet inden for en ca. 5-årig periode. - Og at Apple samtidig skulle
> købe MS aktier for et tilsvarende beløb af $100 mill. USd.

Og dette hadde selvfølgelig ikke noe med å gjøre at Microsoft var tatt i
å kopiere QuickTime kildekode i sitt AVI-system, og at man så at det lå
an til en rettssak som ville dra ut i mange år, men som MS var nødt til
å tape (de hadde t.o.m. kopiert kommentarene i koden).
Apple hadde imidlertid bruk for penger, og da var det bedre å inngå et
forlik.

MS måtte kjøpe "non-voting" aksjer i Apple, som de måtte selge etter 5
år.

Om de har aksjer i Apple nå, vet jeg ikke, men jeg finner det lite
trolig.

Terje

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-01-09 13:11

> [...]

> Jeg har en kollega der påstår at Mac ejes og styres af Microsoft og det er
> derfor Windows programmer kan køre på en Mac

Microsoft ejer vist 25% af Apples aktier, men det er helt bevidst, da
Microsoft ikke må have monopol i USA og derfor skal holde liv i
konkurrenterne.

Mac OS X kan også køre på en PC'er, men det noget mere bøvlet end den
anden vej rundt.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 13:32

> Microsoft ejer vist 25% af Apples aktier, men det er helt bevidst, da
> Microsoft ikke må have monopol i USA og derfor skal holde liv i
> konkurrenterne.

Det finder jeg usandsynligt ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 13:40

> Det finder jeg usandsynligt ...

Du kan se hvor "Institutional Holdings" ser ud for Apple her:

<http://www.nasdaq.com/asp/holdings.asp?symbol=AAPL&selected=AAPL&FormTy
pe=Institutional>

Hvis Microsoft skulle have 25% så var der ikke meget tilbage ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 15:41

Thomas von Hassel wrote:

> Det finder jeg usandsynligt ...

Det passer heller ikke. MS ejer omk. 1% af Apples aktier, lisesom Apple
ejer en tilsv. aktieposti MS. - Fx. ejer Apple også aktieposter i flere
andre af de store - HP, PackardBell, IBM osv., og tilsv. Apple
aktieposter ejes også af disse firmaer. Det er ikke unormalt, da det
giver mulighed for at holde lidt øje med, hvad der sker i de store
computerfirmaer. - Amerikanerne kalder det for en 'watch Dog' postering.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-01-09 16:50

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det passer heller ikke. MS ejer omk. 1% af Apples aktier, lisesom Apple

Hvor kan man se det henne?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 16:53

> Hvor kan man se det henne?

Det kan man nemlig ikke ... det er ret gætværk ..

Det eneste man kan se er Insider og Institutionelle aktionærer
(pensionskasser, inverstingsforeninger, banker osv.)..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 17:56

Thomas von Hassel wrote:

> Det kan man nemlig ikke ... det er ret gætværk ..
>
> Det eneste man kan se er Insider og Institutionelle aktionærer
> (pensionskasser, inverstingsforeninger, banker osv.)..

Nej, det er ikke gætværk. jeg har tallet fra en af de oprindelige 'Apple
fædre' - altså en af dem, der var med til at starte Apple i sin tid. og
jeg m¨indrømme, jeg har mere tiltro til hans oplysninger, da han stadig
selv ejer en hel del aktier og dermed også har adgang til alle oplysninger.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 18:58

> [...]
> selv ejer en hel del aktier og dermed også har adgang til alle oplysninger.

3. hånds infomationer er aldrig så gode som SEC filings. Og bare fordi
du er shareholder så får du ikke telefonlisten over alle de andre
shareholders.

Men det kan da være han sludre med folk til den årlige shareholder
meeting hvad ved jeg ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-01-09 19:10

> [...]

> selv ejer en hel del aktier og dermed også har adgang til alle oplysninger.

Der kan man se :)

Skægt hvem du egentlig vælger at have tillid til O:)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-01-09 18:07

> Det finder jeg usandsynligt ...
>

> /thomas

Du har sikkert ret - jeg synes bare at jeg har hørt det med de 25%
engang.

Jeg brugte også ordet "vist"

Fra : Jon

Dato : 08-01-09 17:10

> Microsoft ejer vist 25% af Apples aktier, men det er helt bevidst, da
> Microsoft ikke må have monopol i USA og derfor skal holde liv i
> konkurrenterne.

MS eide i en periode en ganske stor andel "non-voting stock", det vi på
norsk kaller B-aksjer, som en slags garanti for at de skulle ha
egeninteresse i å fortsette å utvikle MS Office for Mac, som jo faktisk
er temmelig viktig for profesjonelle Mac-brukere.

> Mac OS X kan også køre på en PC'er, men det noget mere bøvlet end den
> anden vej rundt.

Betydelig. Det støttes f.eks. ikke offisielt, i motsetning til MS Office
på Mac. (Og fabrikken, firmaet, heter altså "Apple", likesom firmaet som
lager "Office" heter "Microsoft".)
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Bruno

Dato : 08-01-09 17:02

Nederbasse wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har en kollega der påstår at Mac ejes og styres af Microsoft og det er
> derfor Windows programmer kan køre på en Mac
> Er der noget om det?

Tvivlsomt.

Jeg tror ikke det er en fordel for Microsoft at Windows kan køre på en
Mac, snarer tværtimod for det betyder mange der er afhængige af Windows
programmer får mulighed for og prøve en Mac. Det kan også ses ved at
Apples markedsandele er stigende, hvis det var en fordel for Microsoft
ville det gå den anden vej.

Det har i årevis været muligt og køre Windows programmer på Mac, og på
alle mulige andre platform vha. emulatorer og det gælder også Apple's
maskiner. Ser vi på hardwaren så har der været en gradvis tilnærmelse
fra Apple's side imod PC hardware, hvilket så er endt med at det reelt
kun er indpakningen der er forskellig fra de to platforme.

Jeg er forøvrigt ret sikker på, at hvis Microsoft siger noget så lytter
Apple. Det er rimeligt vigtigt for Apple at Office pakken findes til Mac!

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-09 18:03

Bruno wrote:
> Jeg er forøvrigt ret sikker på, at hvis Microsoft siger noget så lytter
> Apple. Det er rimeligt vigtigt for Apple at Office pakken findes til Mac!

Det var der nok en gang, de gjorde. Men jeg tvivler stærkt på, de gør
det længere. Og med fremkomsten af både en rimeligt velfungerende
OpenOffice pakke og den nyligt frigivne StarOffice 9 fra SUN, så er
afhængigheden af MSOffice stort set lig nul!

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno

Dato : 08-01-09 18:51

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> OpenOffice pakke og den nyligt frigivne StarOffice 9 fra SUN, så er
> afhængigheden af MSOffice stort set lig nul!

Jeg er bange for du tager fejl.

Ingen tvivl om, at de fleste i denne gruppe ved der er alternativer til
MS Office det er bare ikke tilfældet på de fleste arbejdspladser hvor
Office er meget vigtig. Bare en ting som manglen på Outlook er en
stopklods for udbredelsen af Apple maskiner til generelt kontorbrug, det
er ikke nok med software der taler med de mange Exchange servere det
skal være 100% sikkert der ikke er problemer.

Hvis Apple skal kunne eksistere udenfor særlige nicher, så er MS Office
kritisk og desværre er IE på vej til at blive det! Microsoft har stor
succes med deres Sharepoint og der er desværre ting på den som kun
virker optimalt med IE, det er med til at bremse Firefox og samtidig en
endnu udfordring for dem der ønsker OS X.

Der er to ting som må være helt grundliggende for Apple. Det ene er
hvordan de fastholder kunderne, hvilket synes og gå godt, og det andet
er hvordan de får flere kunder og et område der meget og vinde er i
verdens kontorer. Derfor er MS Office vigtig og derfor var det
eksempelvis en vigtig ting, at en iPhone virker med Exchange.

Mvh
Bruno

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-01-09 09:57

Bruno wrote:

> [...]
> er ikke nok med software der taler med de mange Exchange servere det
> skal være 100% sikkert der ikke er problemer.

Nu findes der jo andet end Exchange, specielt i større virksomheder.
F.eks. har IBM lanceret Notes 8.5 til OS X for 2 dage siden.

> Hvis Apple skal kunne eksistere udenfor særlige nicher, så er MS Office
> kritisk og desværre er IE på vej til at blive det!

Lige her tager du fejl, bevægelsen går væk fra specialapplikationer (og
sider) som kræver en bestemt browser for at fungere.

> [...]
> verdens kontorer. Derfor er MS Office vigtig og derfor var det
> eksempelvis en vigtig ting, at en iPhone virker med Exchange.

iPhone anses af mange virksomheder som en stor sikkerhedstrussel,
primært fordi de ikke har nogen mulighed for at styre hvad der er på den
og hvordan den bruges.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-09 10:30

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Nu findes der jo andet end Exchange, specielt i større virksomheder.
> F.eks. har IBM lanceret Notes 8.5 til OS X for 2 dage siden.

hvis jeg fik valget mellem Notes og Exchanges så ved jeg godt hvad jeg
ville vælge ...

> [...]
>
> iPhone anses af mange virksomheder som en stor sikkerhedstrussel,
> primært fordi de ikke har nogen mulighed for at styre hvad der er på den

Så er det uvidenhed, for der er faktisk et par værktøjer fra Apple hvor
du som sys admin kan låse den ned efter nogen policies, bla. mht. at der
skal være password, autolås etc. Derudover kan den "wipes" remote.

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-01-09 10:39

Thomas von Hassel wrote:

> hvis jeg fik valget mellem Notes og Exchanges så ved jeg godt hvad jeg
> ville vælge ...

Jeps, Notes hver gang !!
Seriøst, så er 8.5 peppet voldsomt op ift. tidligere versioner (ved ikke
hvilken du evt. har set).

> Så er det uvidenhed, for der er faktisk et par værktøjer fra Apple hvor
> du som sys admin kan låse den ned efter nogen policies, bla. mht. at der
> skal være password, autolås etc. Derudover kan den "wipes" remote.

OK, det er ikke noget jeg ved noget om.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-09 10:44

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Jeps, Notes hver gang !!
> Seriøst, så er 8.5 peppet voldsomt op ift. tidligere versioner (ved ikke
> hvilken du evt. har set).

De steder vi har med Notes at gøre er det stadig 6.5 og 7

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-01-09 11:09

Thomas von Hassel wrote:

> De steder vi har med Notes at gøre er det stadig 6.5 og 7

Okæh, så er der udsigt til en markant forbedring når de engang
opgraderer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-09 11:26

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Okæh, så er der udsigt til en markant forbedring når de engang
> opgraderer

Allerhelst vil jeg rykke alt over på Kerio ... det virker ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-01-09 11:32

Thomas von Hassel wrote:

> Allerhelst vil jeg rykke alt over på Kerio ... det virker ...

Vi må hellere stoppe her, nu går det nemlig snart over i religion
(læs: jeg er ikke enig)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-09 11:34

> [...]

> Allerhelst vil jeg rykke alt over på Kerio ... det virker ...
>
> Vi må hellere stoppe her, nu går det nemlig snart over i religion

hehe .. fair nok. Til det vi bruger det til så virker Kerio fint ... men
jeg vil da gerne høre hvis du har oplevet at det ikke gør ?

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-01-09 13:10

Thomas von Hassel wrote:

> hehe .. fair nok. Til det vi bruger det til så virker Kerio fint ... men
> jeg vil da gerne høre hvis du har oplevet at det ikke gør ?

Narj, det er den anden vej rundt, jeg har arbejdet med Domino/Notes i
over 15 år

(Og det var din "det virker" jeg reagerede på)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-09 13:25

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Narj, det er den anden vej rundt, jeg har arbejdet med Domino/Notes i
> over 15 år
>
> (Og det var din "det virker" jeg reagerede på)

ok :) .. jeg skulle nok have sagt "Det virker for mig" ..og til det
meste vi arbejder med vil en Notes løsning være dybt overkill .. såeh :)

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-01-09 13:42

Thomas von Hassel wrote:

> ok :) .. jeg skulle nok have sagt "Det virker for mig" ..og til det
> meste vi arbejder med vil en Notes løsning være dybt overkill .. såeh :)

Ah - jo, der er mange der desværre "kun" bruger Notes til mail.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-01-09 18:55

Jesper Hartoft skrev:

> Ah - jo, der er mange der desværre "kun" bruger Notes til mail.

At bruge Notes til mail er nogenlunde lige så fikst som at bruge Excel
til email. Det er godt nok et rædsomt postprogram.

Men det er fikst til alle mulige andre ting :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 12:31

On 2009-01-09 18:55:19 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Det er godt nok et rædsomt postprogram

kun til internet email. Til intern post er det slet ikke så tosset.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-01-09 22:26

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> kun til internet email. Til intern post er det slet ikke så tosset.

Jeg går ud fra "intern post" betyder på EEN server?

Men ok, jeg kan forstå du ikke har behov for at kommunikere med
omverdenen :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-01-09 09:56

On 2009-01-10 22:26:05 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen

en eller flere i samme notes setup.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 12:29

On 2009-01-09 10:30:07 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis jeg fik valget mellem Notes og Exchanges så ved jeg godt hvad jeg
> ville vælge ..

Mener du seriøst at Entourage er en bedre PIM end Notes, eller mener du
at Outlook er bedre end Notes?

Entourage er fin til basic funktioner men lige så snart du har behov
for at arkivere mail offline, delegere eller bruger public folders
render du ind i problemer. Selv en simpel ting som vedhæftning af filer
eller bodytext på en kalender aftaler er ikke kompatibel mellem outllok
og entourage.

Notes kan ting som Exchange aldrig kommer til uden kob af tredieparts
produkter. Notes er irriterende men man render ikke hovedet imod loftet
som man konstant gær med Outlook og Exchange. Envidere har Notes den
fordel at alle funktioner virker på Windows, Mac OS X og Linux. I et
Exchange miljø er der masser af ting der bare ikke virker med Entourage
og når man forsøger at finde en anden løsning er den ikke kompatibel
med Outlook.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-01-09 18:54

Jesper Hartoft skrev:

> F.eks. har IBM lanceret Notes 8.5 til OS X for 2 dage siden.

Ved du om den kan køre mod en Domino 5'er (ered vist)?

> iPhone anses af mange virksomheder som en stor sikkerhedstrussel,
> primært fordi de ikke har nogen mulighed for at styre hvad der er på den
> og hvordan den bruges.

Virkelig? Den må kun tilkobles specielt sikrede maskiner i receptionen?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 12:36

On 2009-01-09 18:53:36 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Ved du om den kan køre mod en Domino 5'er (ered vist)?

PÃ¥ papiret jo men tjek med din sysadmin om i bruger et hjemmestrikket design!

Under alle omstæmndigheder må du for guds skyld ikke forsøge at rplace
designet på din v. 4 eller 5 database med et nyere design. Vær
opmærksom på at de nyere funktioner ikke nødvendigvis duer på et v.4
eller 5 design.

Vi har uden større problmer brugt version 6.5 mod version 5
server/design og version 8.0/8.5beta mod et custom v.7 design.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 12:22

On 2009-01-09 09:57:14 +0100, Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> said:

> iPhone anses af mange virksomheder som en stor sikkerhedstrussel,
> primært fordi de ikke har nogen mulighed for at styre hvad der er på
> den og hvordan den bruges.

Med iphone configuration utility kan du styre (og slette) iphone næsten
lige som du kan styre blackberry via blackberry enterprise.

Hvis du har uhindret adgang til Outlook web access (aka uden brug af
VPN) fra internettet er det dog ligegyldigt. Da iphone v2 snakker med
OWA'en på lige fod med andre WebDAV exchange klienter.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-09 18:58

> [...]
> OpenOffice pakke og den nyligt frigivne StarOffice 9 fra SUN, så er
> afhængigheden af MSOffice stort set lig nul!

Jeg vil sige at OpenOffie/StarOffice ikke er så stor en trussel for
Microsoft Office som den nye Page/Numbers duo ... jeg hører fra flere og
flere som dumper Office 2008 for iWork ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-09 12:25

> Jeg vil sige at OpenOffie/StarOffice ikke er så stor en trussel for
> Microsoft Office som den nye Page/Numbers duo ... jeg hører fra flere og
> flere som dumper Office 2008 for iWork ...

Kan du så ikke fortælle gruppen hvordan man laver autonummerede punkter
i Pages?

Ja, i Word er der jo ingen problemer ved opstilling af en dagsorden:

1. Valg af ordstyrer.
2. Valg af referent.
3. ...

Men jeg kender en der gør det manuelt i Pages, og altid kløjs i
nummereringen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-09 01:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> 2. Valg af referent.
> 3. ...
>
> Men jeg kender en der gør det manuelt i Pages, og altid kløjs i

Er det bare en nummereret liste, du mener? Så skal man bare lave en
nummereret liste. Det kan gøres mange steder. I min Pages fra iWork '08
er der f.eks. en blå knap med at paragraf-mærke øverst til venstre i et
tekstdokument. Klikker man på den, kommer der en skuffe frem i siden af
dokumentet, hvor man kan vælge afsnitstype, styles og - TA-DAAA - list
style nederst. Mon ikke der er det samme i den nye Pages? Ellers kan man
altid åbne Inspektor. Den er altid god. Her kan man under emnet med det
store T vælge List og så vælge nummereret liste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-09 21:16

> Er det bare en nummereret liste, du mener?

På en sådan måde, at indsætter man en ny linie, så kommer der også et
nyt punkt.

Og således at man kan lave en 'blød' linie, der ikke går igen i
nummereringen. I word: sh-retur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-09 22:33

> På en sådan måde, at indsætter man en ny linie, så kommer der også et
> nyt punkt.

For mig er det bare en nummereret liste, og det virker fint i Pages '08,
som jeg stadig har.

> Og således at man kan lave en 'blød' linie, der ikke går igen i
> nummereringen. I word: sh-retur.

Jeg har lige eksperimenteret lidt i Pages '08. Hvis man trykker
ctrl-skift, kommer der en ny linie, uden det danner et nyt nummereret
punkt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-09 07:46

> For mig er det bare en nummereret liste, og det virker fint i Pages '08,
> som jeg stadig har.

OK; jeg har brugt Word og Excel på Mac de sidste 20 år, og ser ingen
grund til at skifte.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-09 01:00

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-01-09 21:31

Her slog Downadup-ormen til? Nå nej, det er sendt fra en Mac.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-09 00:18

> Her slog Downadup-ormen til? Nå nej, det er sendt fra en Mac.

Undskyld. Det var en fejl. I MacSOUP trykker man "f" for at svare på et
indlæg. Jeg må have glemt, at jeg allerede havde gjort det en gang og så
være kommet til at lukke det bagefter. Det sker jo, at man er lidt
rigeligt hurtig med tastaturgenvejene
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-01-09 09:33

> [...]
> indlæg. Jeg må have glemt, at jeg allerede havde gjort det en gang og så
> være kommet til at lukke det bagefter. Det sker jo, at man er lidt

Jeg havde lige læst om ormens angreb på Esbjerg Sygehus, ellers ville
jeg ikke have skrevet noget.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-09 00:24

> Jeg havde lige læst om ormens angreb på Esbjerg Sygehus, ellers ville
> jeg ikke have skrevet noget.

Ja, det er lidt af et gedemarked. Vi er vist ved at komme igennem det.
Jeg havde heldigvis fri den værste dag, som var før jul. Desværre har
alle de ekstra virus-skanninger og programmer, der er lagt ind, gjort
vores computere meget langsomme. Jeg ved ikke, hvad den ondsindede
organisme hedder. Alle kalder det en virus, men du kalder det en orm(?).
McAfee rapporterer jævnligt om, at den finder en:

W32/Conficker.worm.gen.a (virus)
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-01-09 21:40

> [...]
> organisme hedder. Alle kalder det en virus, men du kalder det en orm(?).
> McAfee rapporterer jævnligt om, at den finder en:

Det fremgik ikke af artiklen at det var så længe siden angrebet
begyndte. Jeg troedede at det var i weekenden.

Conficker er et andet navn for Downadup. Orm eller virus, det går man
ikke så højt op i i nyhedsstrømmen.

Der har forøvrigt også været problemer på hospitaler i Sheffield:
<http://www.theregister.co.uk/2009/01/20/sheffield_conficker/>

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-09 22:11

> [...]
> ikke så højt op i i nyhedsstrømmen.
>
> Der har forøvrigt også været problemer på hospitaler i Sheffield:

Det går vist lidt op og ned. Der har for nylig været et par slemme dage.
Så sent som i dag fandt de ud af, at vi har en ældre computer, der stod
og spyttede virus ud, som de sagde. De kunne også se, at min iPhone
havde haft sig koblet til netværket.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-01-09 23:35

Henrik Münster skrev:

> [...]
> Så sent som i dag fandt de ud af, at vi har en ældre computer, der stod
> og spyttede virus ud, som de sagde. De kunne også se, at min iPhone

Tror driftsafdelingen har opdaget at lykken tilsmiler den velforberedte,
men man aner ikke hvad der rammer en førend det sker.

En moderne netværksansvarlig er næsten NØDT til at lave løbende
statistik over trafikken for at kunne opdage når ting ændrer sig.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-09 12:25

> [...]
> OpenOffice pakke og den nyligt frigivne StarOffice 9 fra SUN, så er
> afhængigheden af MSOffice stort set lig nul!

Jeg bruger nu stadig MS Office på min Mac, noget jeg efterhånden har
gjort i 20 år, idet jeg skrev min specialerapport i Word.

Faktisk er Word og Excel nogle af de ældste programmer på Mac. De kom
endda til Mac årevis før Windows overhovedet så lyset.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-09 16:53

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Faktisk er Word og Excel nogle af de ældste programmer på Mac. De kom
> endda til Mac årevis før Windows overhovedet så lyset.

Thorbjørns replik: "Jamen, kan vi få de unge til at TRO på det?"

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-01-09 18:57

Morten Lind skrev:

> Thorbjørns replik: "Jamen, kan vi få de unge til at TRO på det?"

Du vil måske gerne prøve?

Skjult kamera i bussen og så igang :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-09 17:06

Per Rønne wrote:

> Jeg bruger nu stadig MS Office på min Mac, noget jeg efterhånden har
> gjort i 20 år, idet jeg skrev min specialerapport i Word.

Hm - 20 år? - Vil det sige, du har brugt Word 1.0 - eller brugte du den
oprindelige OfficeWriter 1.0 udgave?

> Faktisk er Word og Excel nogle af de ældste programmer på Mac. De kom
> endda til Mac årevis før Windows overhovedet så lyset.

Det er jeg udmærket klar over. Og jeg vil stadig hævde - sammen med
millioner andre, - at den eneste ordentlige og stabile Word, der
overhovedet eksisterer stadig er Microsoft Word 5.1a til mac. - Alle
andre versioner er dårlige plagiater - uanset platform!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-09 06:24

> Hm - 20 år? - Vil det sige, du har brugt Word 1.0 - eller brugte du den
> oprindelige OfficeWriter 1.0 udgave?

For 20 år siden skrev vi 1989 - Revolutionsåret.

Jeg afleverede mit datalogiske speciale medio 1991. Rapporten var
skrevet i Word 4. Jeg havde arbejdet på specialet i et år fuld tid,
efter at have lavet forberedende arbejde på den i et halvt år.

På Mac'en havde jeg inden da kun skrevet rapport med MacAuthor, og før
da, på en DOS-maskine, i WordPerfect. Og endnu tidligere i WordStar på
min første maskine, en Amstrad med kassettebåndoptager i tastaturet og
grøn, monokrom skærm. Den maskine kørte jeg cp/m på.

Jeg har hele mit liv kun ejet en 'rigtig' PC, og den kom først til efter
at jeg forlængst havde fået min første Mac, faktisk efter at jeg havde
fået min G4/867, og udelukkende for bedre at kunne forberede mig til
undervisning. VirtualPC er ikke godt nok for lærere der skal forberede
undervisning, hvor eleverne bruger PCere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 12:15

On 2009-01-08 18:03:07 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> OpenOffice pakke og den nyligt frigivne StarOffice 9 fra SUN, så er
> afhængigheden af MSOffice stort set lig nul!

blandt privatbrugere: ja
I erhverslivet og især i store virksomheder: nej, ingen MS Office =
ingen mac'er på desktoppen.

Hvem tror du køber flest mac'er? private eller erhvervsliv?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-01-09 16:49

> blandt privatbrugere: ja
> I erhverslivet og især i store virksomheder: nej, ingen MS Office =
> ingen mac'er på desktoppen.
>
> Hvem tror du køber flest mac'er? private eller erhvervsliv?

Private?

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-09 01:00

> Private?

Det vil jeg næsten også gætte på. Der er selvfølgelig små firmaer på en
enkelt eller et par mand, som måske beskæftiger sig med musik eller
noget grafisk, men større firmaer, har jeg ikke indtryk af, køber Mac i
stor stil. Jeg er spændt på at få svaret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-09 01:30

Henrik Münster wrote:

> [...]
> noget grafisk, men større firmaer, har jeg ikke indtryk af, køber Mac i
> stor stil. Jeg er spændt på at få svaret.

Båb-båb-båb.... Kalder du Springer koncernen for en 'enkeltmands eller
to' firma? - de skiftede her i efteråret '08 til Mac over hele linien. -
Svjh. var det noget med 15-20.000 maskiner i alt...................

Eller hvad med Pinguin Books? - De skiftede i '07 samtlige maskiner ud.
Det blev - igen - til Mac, selvom der var kræfter, der arbejdede på, det
skulle være windows baserede maskiner. - Jeg har vist nævnt det her
engang, at jeg tilfældigvis kender deres litterære redaktr, og hun plus
resten af redaktionen satte deres stillinger ind på, det igen skulle
være mac... - Også en rimelig pæn ordre på små 4000 maskiner...

Jeg gad godt være den, der leverede de ordrer.-)

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-09 00:18

> [...]
> være mac... - Også en rimelig pæn ordre på små 4000 maskiner...
>
> Jeg gad godt være den, der leverede de ordrer.-)

Jamen jeg er da ikke i tvivl om, at der er store firmaer, der køber Mac.
Det er der bare også mange private, der gør. Spørgsmålet var, om der
bliver solgt flest Macintosh computere til firmaer eller til private.
Det kan jeg ikke overskue. 4.000 eller endda 20.000 maskiner er
selvfølgelig rigtig mange, men det er kun en lille del af det samlede
antal solgte Mac. Samtidig har Apple Stores f.eks. mange tusinder kunder
dagligt, der vel mest er private. Hvem køber så flest Mac? Firmaer eller
private?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-09 00:26

> [...]
> antal solgte Mac. Samtidig har Apple Stores f.eks. mange tusinder kunder
> dagligt, der vel mest er private. Hvem køber så flest Mac? Firmaer eller

Mit bedste bud vil være 50/50 ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-01-09 01:36

> Mit bedste bud vil være 50/50 ...

LOL
Træls

Jeg gætter på at mere end ni ud af ti sælges til private.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-09 10:20

> LOL Træls
>
> Jeg gætter på at mere end ni ud af ti sælges til private.

Nix .. prøv at se på hvormange trykkerier, bureauer, fotografer,
videofolk. lydfolk, musikere, alm. virksomheder som køber mac, hvis ikke
over hele linien så da i hvertfald delvis... så meget køber private
ikke.

Desværre må det blive et gæt, da Apple ikke giver så mange detaljer om
deres markedssegmenter. (hvilket er meget naturligt da det kan bruges
imod dem)

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-01-09 15:47

> [...]
> videofolk. lydfolk, musikere, alm. virksomheder som køber mac, hvis ikke
> over hele linien så da i hvertfald delvis... så meget køber private

Der er vel en flydende grænse, hvor det kan være svært at afgøre om en
en-mands bix skal placeres i firma eller privat kassen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-09 16:27

> Der er vel en flydende grænse, hvor det kan være svært at afgøre om en
> en-mands bix skal placeres i firma eller privat kassen.

Nej, hvis den er købt af et CVR nr. og han får momsen refunderet så er
det ervhervskøb ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-01-09 16:32

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg gætter på at mere end ni ud af ti sælges til private.

Jeg fandt lidt støtte for mit gæt her, June 26, 2008 (Computerworld) :

"'Apple has a beachhead in business. Where it once had just 1-to-2%
market share in corporate, now they're up to 8-to-10%,' DiDio added."

http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&
articleId=9103958&intsrc=hm_list

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-09 16:41

> [...]

> "'Apple has a beachhead in business. Where it once had just 1-to-2%
> market share in corporate, now they're up to 8-to-10%,' DiDio added."

Det kommer meget an på hvordan de definere "coprprate" ..

Det kan f.eks. i det her tilfælde være direkte salg fra Apple til store
virksomheder .. ikke salg via resellers.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-01-09 17:02

> Det kommer meget an på hvordan de definere "coprprate" ..
>
> Det kan f.eks. i det her tilfælde være direkte salg fra Apple til store
> virksomheder .. ikke salg via resellers.

Øh, hvorfor kan det ikke være corporate use, hvis det har været forbi
resellers?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-09 17:04

> Øh, hvorfor kan det ikke være corporate use, hvis det har været forbi
> resellers?

Det kan det også sagtens ... men i historien står der intet om hvordan
de har indsamlet data ... og i lign. historier har det være firmaer som
var store nok til at have en direkte aftale med Apple der blev spurgt

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-01-09 11:28

> Det kan det også sagtens ... men i historien står der intet om hvordan
> de har indsamlet data ... og i lign. historier har det være firmaer som
> var store nok til at have en direkte aftale med Apple der blev spurgt

Okay, så hvis vi går ud fra at Didio overvejende har spurgt de firmaer
der køber direkte hos Apple, så vil det jo unægteligt give et tal der er
for lavt.

Men, jeg mener ikke det giver ret meget mening at medtage fx
enkeltmandsfirmaer, som du indirekte lægger op til, da vi jo er enige om
at hardwaren er en detalje i den samlede udgift for en virksomheds
it-budget. Uddannelse, strukturændringer, m.v. koster langt mere.

Derfor er det mere interessant at se på de store firmaer. Tager de Mac
ind afspejler det at de kan forsvare udgiften hele vejen rundt i
fødekæden. Det vi jo er interesseret i at gætte på, er jo den reelle
erhvervsmæssige brug, og et enkeltmandsfirma, har jo ikke på samme måde
en udgift til undervisning i brug af udstyret m.v. hvorfor de ikke kan
bruges som indikator for den erhvervsmæssige udbredelse. Men
selvfølgelig, såfremt de fleste firmaer var en-mandsfirmaer, var det en
anden sag, og så ville det være dumt, kun at spørge store firmaer.

Men du har ret i at det er vanskeligt at tegne et retvisende billede.
Et udtræk fra Danmarks statistik viser også at det er svært herhjemme,
at spå om markedsandelene udfra virksomhedens størrelse:

"Over halvdelen af virksomhederne i Danmark er drevet som
enkeltmandsfirmaer, nemlig ca. 60 pct., mens ca. 6 pct. er
interessent-selskaber og ca. 33 pct. er organiseret som aktie- eller
anpartsselskaber." fra DST
Herhjemme er der cirka 115.000 firmaer .

Andre udviklinger:
Jeg er blevet opmærksom på at Københavns Universitet angiveligt ikke
længere accepterer institutter køber Mac.
Antroplogisk Institut skulle enddog have afhændet deres Mac-udstyr. (Hr.
Holm?)

Det er endnu et belæg for antagelsen om, virksomheder strømliner deres
virksomheder med hensyn til maskinparken. Hvilket hverken umiddelbart
støtter antagelsen om privat eller erhvervsmæssigt brug. Men hvor jeg
gerne ville eje Apple-aktier for et halvt års tid siden, så ville jeg
personligt ikke have is nok i maven i nu, hvis jeg skal gå planken ud
mht. min "analyse".

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-09 12:59

> [...]

> gerne ville eje Apple-aktier for et halvt års tid siden, så ville jeg
> personligt ikke have is nok i maven i nu, hvis jeg skal gå planken ud

De er ellers billige i øjeblikket ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-01-09 13:27

> De er ellers billige i øjeblikket ...

Hvordan køber man egentlig Apple-aktier?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-09 13:33

> Hvordan køber man egentlig Apple-aktier?

Du opretter en konto hos etrade.dk .. indbetaler et antal kr. og så
køber du ellers løs.

bare husk at læse skattereglerne hvis du overevej at sælge igen hurtigt.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-09 13:34

> Du opretter en konto hos etrade.dk .. indbetaler et antal kr. og så
> køber du ellers løs.
>
> bare husk at læse skattereglerne hvis du overevej at sælge igen hurtigt.

nå ja, din alm. bank kan nok også hjælpe .. men det er som regel dyrere
i kurtage og hos etrade er der ingen der blander sig sålænge der er
penge på kontoen.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-01-09 17:19

> nå ja, din alm. bank kan nok også hjælpe .. men det er som regel dyrere
> i kurtage og hos etrade er der ingen der blander sig sålænge der er
> penge på kontoen.

Tak.
Det lykkedes mig desuden at finde aktien (men, ikke ved første søgning,
mærkeligt).

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-09 16:25

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Men hvor jeg
> gerne ville eje Apple-aktier for et halvt års tid siden.......

I 1998 forslog jeg mine børns mor, at vi skulle prøve at skaffe penge
til at købe Appleaktier - de stod vist i 13,- kr. for 100,- kr.

Med to teenagedrenge og to tøsebabyer i et alment rækkehus rakte pengene
ikke, men /hvis/, så havde det set rimeligt ud idag

Sådan er livet så forunderligt og smukt

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-01-09 17:17

> [...]
>
> Med to teenagedrenge og to tøsebabyer i et alment rækkehus rakte pengene
> ikke, men /hvis/, så havde det set rimeligt ud idag

Så havde du da godt nok også været tidligt ude. Men, hvad kan vi så lære
af det? Der findes anden lykke end gods og guld. Og så slap du for det
endnu vanskeligere spørgsmål, om hvornår du burde sælge.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-09 17:31

> Så havde du da godt nok også været tidligt ude. Men, hvad kan vi så lære
> af det? Der findes anden lykke end gods og guld. Og så slap du for det
> endnu vanskeligere spørgsmål, om hvornår du burde sælge.

Hæ, hæ - ja, jeg har altid været i forreste række - når jeg skriver mine
erindringer, er der ingen, der tror på dem

Men ja - lykken er andet end gods & guld

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-01-09 17:38

> Hæ, hæ - ja, jeg har altid været i forreste række - når jeg skriver mine
> erindringer

Er det ikke sådan man skal gøre, det troede jeg

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-09 17:50

> Er det ikke sådan man skal gøre, det troede jeg

Ja, det har jeg jo også hørt, at man skal - så det gør jeg, når jeg går
på efterløn, hæ, hæ...og /så/ kan samfundet vist ikke stille flere krav
til mig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-09 18:01

Morten Lind skrev:

> Ja, det har jeg jo også hørt, at man skal - så det gør jeg, når jeg går
> på efterløn, hæ, hæ...og /så/ kan samfundet vist ikke stille flere krav
> til mig

Joda. Du skal da være kustode på Lousiannas MacMuseum hjemme i din baghave!

"Og heeeeer seeeer De <mimre mimre>den FØRSTE Mac med digggigigiigigtal
indgang der NOOENSINNE kom til Darnmark! Fald ikke over MacPlus
dørstopperen!"

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-09 18:22

> [...]
>
> "Og heeeeer seeeer De <mimre mimre>den FØRSTE Mac med digggigigiigigtal
> indgang der NOOENSINNE kom til Darnmark! Fald ikke over MacPlus

Hæ, hæ, du er s´gu´ sød, makker

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-09 17:29

Flemming Rubini wrote:

> Øh, hvorfor kan det ikke være corporate use, hvis det har været forbi
> resellers?

Fordi man i USA lider af begrebsforvirring. - Man skelner mellem
'retail sale', 'retail stores' og 'corporate sales'. Og det er ikke til
at vide, hvornår de bruger hvilket begreb.

Normalt bruges 'corporate sales' nr der sælges direkte fra producent til
forbruger - fx. direkte fra Apple, HP/Compaq, IBM til slutbrugeren - her
så et firma, der skal have nye computersystemer.

'Retail store' bruges normalt svarende til, at du går ned i nærmeste
PC/Apple biks og køber et eller andet stykke hard-/software.

'Retail sale' svarer til det danske 'detail salg'...

"Er du forvirret, så følg med i næste afsnit...". Sagt med et citat fra
slutscenen i 'Skum'. - Amerikansk porretningspolitik er fuldstændig
uoverskuelig. Fra både familie og bekendte i USA har jeg fået at vide,
at som alm. forbruger kan du godt købe direkte hos en producent, eller
du kan gå i nærmeste butik...

Det er jo den tendens, vis også ser herhjemme nu, hvor bl.a. flere
møbelfabrikker reklamerer med, at man kan købe direkte hos dem og 'spare
mellemleddet'...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-09 02:24

Thomas von Hassel wrote:

> Mit bedste bud vil være 50/50 ...

Ditto her...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-01-09 08:51

> [...]
> enkelt eller et par mand, som måske beskæftiger sig med musik eller noget
> grafisk, men større firmaer, har jeg ikke indtryk af, køber Mac i stor

Der er masser af store virksomheder som køber masser af mac'er ...

/thomas