Ingen orddeling i Iwork 09 :-(
Fra : Poulsen

Dato : 07-01-09 01:35

Øv,- ingen orddeling eller grammatikkontrol i Pages.
Man kan godt nok vælge orddeling, men det dur ikke (heller ikke
grammatikkontrol)
Dansk står under en skillelinje under valg af sprog til stavekontrol
(ligesom i IPages 08).
Programmet er godt nok på dansk, men prøver de at snyde fjenden i
Ålborg? Eller hvad sker der?
Øv,-tilbage til Word 2008....

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-09 12:50

Poulsen <poulsen.finn@gmail.com> wrote:

> [...]
> (ligesom i IPages 08).
> Programmet er godt nok på dansk, men prøver de at snyde fjenden i

Har du allerede fået det? Det er måske den gratis prøveversion? Du kan
altså bekræfte, at det er oversat til dansk? Hvad med autosave, hvor der
automatisk gemmes en version af dokumentet, så man ikke selv skal huske
at gemme jævnligt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Poulsen

Dato : 07-01-09 05:55

Ja, det er en gratis trail, men identisk med "købeudgaven".
Jeg kan umiddelbart ikke finde noget om autosave.
Men prøv den selv i 30 dage.
Surt med orddeling, da jeg skriver meget i spalter.

Her er det "nye" fra hjælpemenuen:

Nyheder i Pages ’09
Oversigt på fuld skærm
Fjern rod, så du kan fokusere på at skrive ved at arbejde i oversigt
på fuld skærm. Det kræver kun et enkelt klik. Du kan tilpasse
oversigten vha. formatlinjen og navigere gennem sider blot ved at
flytte markøren til kanten af skærmen.

Vise og redigere dit dokument på fuld skærm
Dispositionsoversigt
Nu har du en nem måde at organisere dine tanker på. Du skal blot
skrive dine emner og oplysninger og ændre oversigten ved at skjule og
vise emner eller flytte emner op og ned ved at trække. Du kan endda
vise integrerede billeder og film som miniaturer eller i faktisk
størrelse – direkte i din disposition.

Oprette en disposition
Brevfletning med Numbers
Gør dine dokumenter personlige med alle data, f.eks. navne og
adresser, fra Numbers. Du skal blot vælge en tabel i et Numbers-
regneark og bruge en hvilken som helst kolonne som flettefelt i dit
Pages-dokument.

Fletter oplysninger fra Adressebog eller et Numbers-dokument
Integration med MathType 6 og EndNote X2 (sælges separat)
Indsæt perfekt formaterede ligninger vha. MathType 6, og opret
bibliografier med det samme vha. EndNote X2.

Tilføje matematiske udtryk og ligninger vha. MathType
Tilføje referencer og bibliografier vha. slutnoter
Forbedret Skabelonvælger
Kom hurtigt i gang med 40 nye Apple-designede skabeloner (180 i alt),
og gør dit valg nemt. Brug den forbedrede Skabelonvælger til at skimme
eksempler i høj opløsning, som du kan ændre størrelse på.

Pages-skabeloner
Udvidede muligheder for deling
Åbn et Microsoft Word-dokument, og arkiver evt. et Pages-dokument som
et Word-arkiv. Brug den nye menu Del til at sende dit dokument som et
Keynote-, Word- eller PDF-arkiv via e-post. Du kan endda invitere
andre til at se, kommentere eller hente dit dokument via iWork.com,
som er Apples nye tjeneste til deling af dokumenter (betaversion).

Arkivere et dokument som et iWork ’08- eller Microsoft Word-dokument
Sende dine Pages-dokumenter med e-post
Dele dit Pages-dokument på iWork.com Public Beta

Fra : Morten Lind

Dato : 07-01-09 17:31

Poulsen <poulsen.finn@gmail.com> wrote:

> Surt med orddeling, da jeg skriver meget i spalter.

Så er InDesign godt, men koster altså også temmelig meget mere.

M.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-01-09 21:01

In article <1it6ojj.kb8m961cvns69N%mortenlind@gmail.com>,
mortenlind@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Så er InDesign godt, men koster altså også temmelig meget mere.

Der mangler en Elements udgave af InDesign.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Lind

Dato : 08-01-09 04:49

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Der mangler en Elements udgave af InDesign.

Ja, det er faktisk rigtigt - fik man ikke PageMaker med, på et
tidspunkt?

M.

Fra : Poulsen

Dato : 07-01-09 06:31

Dobbeltsurt. Det er ikke muligt at lave manuel orddeling i Pages.
Så for os danske , er det stadig kun et legetøj.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-01-09 19:00

Poulsen <poulsen.finn@gmail.com> wrote:

> Dobbeltsurt. Det er ikke muligt at lave manuel orddeling i Pages.
> Så for os danske , er det stadig kun et legetøj.

Tak for den hurtigste gennemgang jeg har set længe

Man må da håbe den amerikansek udgave virker bedre i det hele taget, end
hvad vi oplever. Jeg genkender også fornemmelsen af, "legetøj" når Apple
ikke har styr på dette her.

Desværre tror jeg ikke det bliver ordnet, da jeg tror slaget står om om
distribuerede programmer. Jeg er fx allerede godt i gang med at skrive
direkte på mine ting hos google.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-09 19:34

Poulsen wrote:
> Dobbeltsurt. Det er ikke muligt at lave manuel orddeling i Pages.
> Så for os danske , er det stadig kun et legetøj.

Øh???? - du kan _altid_ lave manuel orddeling. Hvis et ord er for langt
til at kunne være på linien, finder du blot stvelserne og indsætter '-'
+ ' ' - altså et mellemrum, så vil ordet blive delt, dér hvor
mellemrummet er - fx. "orddeling" = "ord- deling" eller "ordde- ling".

Noget af det første, jeg sørger for, bliver slået fra i et TB program er
faktisk orddeling, da det langt fra altid er korrekt dansk. - Noget af
det værste, jeg har været ude for, er orddelingen i MSOffice X,
MSOffice2004 og MSOffice2008. Her kan de finde på at dele fuldstændig
vilkårligt. - Fx. har jeg set ordet "eksempel" delt på flg. forskellige
måder "ek-sem-pel", "eks-em-pel", "ekse-mpel", "ek-semp-el". - Og mig
bekendt jvr. Retskrivningsordbogen er det kun det første eksempel, der
er korrekt...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-09 19:03

Poulsen wrote:
> Øv,- ingen orddeling eller grammatikkontrol i Pages.[...]
> Øv,-tilbage til Word 2008....

Hvorfor så ikke vælge Openoffice istedet for? - Den kan det hele som
MSO2008....

og hvis du vil have et topprof tekstbehandlingsprogram, så prøv at hente
den gratis 14-dages demo af Nisuswriter Pro. Programmet er på dansk nu.
Den har godt nok ikke danske ordbøger, men mærkeligt nok er der
auto-orddeling _på_dansk_. http://www.nisus.com/pro/

- Og så understøtter NWP nu også ODF formatet!!!

Alternativt, hvis du har brug for både TB og regneark, så kunne
MarinerWrite + MarinerCalc være et godt alternativ. Der er både
auto-spelling og auto-hyphen - også på dansk. Ordbøger kan hentes gratis
til svjh. 18 forskellige sprog. MarinerCalc er 100% Excel kompatibel.
MarinerWrite kan gemme i flere formater, - desværre ikke ODF endnu...
Fullworking demoer kan hentes her...
MarinerWrite 3.8
http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=12
MarinerCalc 5.6
http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=14
Downloads af programmre og dictionaries
http://www.marinersoftware.com/download.php

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 07-01-09 19:34

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-09 20:37

Poulsen <poulsen.finn@gmail.com> wrote:

> Øv,-tilbage til Word 2008....

Hvorfor ville du dog nedgradere? For du ved vel at Pages er et
Works-program, mens Word er et Office-program, ikke?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : KentBM

Dato : 10-01-09 12:45

Per Rønne skrev:
> Hvorfor ville du dog nedgradere? For du ved vel at Pages er et
> Works-program, mens Word er et Office-program, ikke?
Page må da være ny i MS Works? Nogle gange kan et "i" have en stor
virkning

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-09 18:52

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Page må da være ny i MS Works? Nogle gange kan et "i" have en stor
> virkning

'Works' er ikke MS-only, tænk blot på hedengangne Claris Works.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : KentBM

Dato : 10-01-09 19:48

Per Rønne skrev:

> 'Works' er ikke MS-only, tænk blot på hedengangne Claris Works.
Min historie med Apple programmel går kun 2 år tilbage, men til mit
forsvar hed det faktisk ClarisWorks ligesom AppleWorks. Hvilket jeg
selvfølgelig skulle have "googlet".

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-09 13:12

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Min historie med Apple programmel går kun 2 år tilbage, men til mit
> forsvar hed det faktisk ClarisWorks ligesom AppleWorks. Hvilket jeg
> selvfølgelig skulle have "googlet".

Selv inden for Windows-verdenen har der været andre Works-programmer end
MS'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poulsen

Dato : 08-01-09 07:47

> Der mangler en Elements udgave af InDesign.

God pointe!
- Forøvrigt kan man som nødløsning bruge svensk som sprog i
stavekontrol, og derefter lave orddeling. Det fungerer fejlfrit med de
tekster jeg har testet. Hvorfor ved jeg ikke?
Altså først stavekontrol med dansk som sprog, derefter skiftes til
svensk med orddeling.
vh