Firefox og det at save filer...
Fra : PerX ...

Dato : 06-01-09 01:33

(Jeg bruger engelsk sprog, FF3)

Når man gemmer en fil fra Firefox åbner der et vindue som spørger om man
vil åbne eller gemme en fil. Neden under er der et felt hvor man nogle
gange(meget sjældent) kan slå et flueben til for at altid gentage det
valg man lige lavede nu.

Nu er der en lang række filer jeg rutinemæssige gemmer, og Firefox
husker aldrig hvad jeg valgte sidst (save) men hopper tilbage til open.
Fluebens feltet er slået fra (gråt man kan ikke vælge det)

I Options/applications - kan man ikke tilføje nye ting, og typerne står
ikke der.

Jeg har fået at vide at Firefox simplet han ikke kan finde ud af den
slags, men jeg håber nogen kan modbevise det...?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-01-09 09:45

PerX ... skrev:

> I Options/applications - kan man ikke tilføje nye ting, og typerne står
> ikke der.

Hvilke filtyper er det? De burde automatisk blive tilføjet
første gang browseren støder på dem. Og har du evt. et link,
så jeg kan efterprøve det?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : PerX ...

Dato : 06-01-09 21:02

In article <49631a15$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...

> Hvilke filtyper er det? De burde automatisk blive tilføjet
> første gang browseren støder på dem. Og har du evt. et link,
> så jeg kan efterprøve det?

Så du mener de burde blive tilføjet? Det er jo positivt. Jeg havde fået
at vide at det kun var mime typer den huskede.

Fx en ".par2" fil.
starter altid med vinduet, hvor man kan vælge
"Open with Quickpar"
"Save file"

Og Open er altid valgt, og man kan ikke slå flueben til for at huske
valget ("Save file")

Jeg har ikke lige en link, skal prøve at huske nogen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-01-09 21:56

PerX ... skrev:
> In article <49631a15$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> usenet@kimludvigsen.dk says...

> Så du mener de burde blive tilføjet? Det er jo positivt. Jeg havde fået
> at vide at det kun var mime typer den huskede.

Hm, det kan godt være, den går ud fra mime type i stedet for
filtypen.

> Fx en ".par2" fil.
> starter altid med vinduet, hvor man kan vælge
> "Open with Quickpar"
> "Save file"

Så må du jo have par2-filer inde i Funktioner =>
Indstillinger => Applikationer. Ellers ville Firefox jo ikke
vide, at du har installeret Quickpar, og at filen kan åbnes
med Quickpar. Bemærk, at navnet i oversigten ikke altid er
sigende. Du kan have par2-filer stående under "Par2",
"Quickpar" eller noget helt tredje.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : PerX ...

Dato : 08-01-09 01:17

In article <4963c55a$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> [...]

> med Quickpar. Bemærk, at navnet i oversigten ikke altid er
> sigende. Du kan have par2-filer stående under "Par2",

Det ville jeg jo mene - men det gør der ikke.

Og der er jo ikke en knap til at tilføje et nyt program heller...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-01-09 09:45

PerX ... skrev:
> In article <4963c55a$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> usenet@kimludvigsen.dk says...

> Det ville jeg jo mene - men det gør der ikke.

Den må være der - ellers ville du ikke have muligheden "Open
with Quickpar". For oversigten er vel ikke helt tom?

> Og der er jo ikke en knap til at tilføje et nyt program heller...

Sådan en ville jeg også gerne have, men meningen er, at
tilføjelsen sker automatisk efterhånden som man støder på de
forskellige filtyper.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : PerX ...

Dato : 09-01-09 03:13

In article <4965bcf1$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...

> Den må være der - ellers ville du ikke have muligheden "Open
> with Quickpar". For oversigten er vel ikke helt tom?

Den er ikke tom, men quickpar er der ikke.

Hm.. jeg er ikke sikker på det virker.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 07:42

PerX ... skrev:

> Den er ikke tom, men quickpar er der ikke.

Du må have et eller andet derinde. Firefox er ikke synsk, så
programmet har ingen mulighed for at vide, om du har
Quickpar installeret, medmindre du har fortalt det, eller du
har fået installeret et hjælpeprogram til filtypen.

Jeg har fundet lidt om downloadboksen, og dit tidligere gæt
om mime type er helt rigtigt. Når fluebensfeltet er tomt,
så skyldes det en fejl på serveren, der sandsynligvis
angiver forkert mime type.

Fejl på serveren kan du ikke gøre noget med, men hvis fejlen
ligger i Firefox (evt. i form af den forbindelse til
Quickpar, du ikke kan finde), er der måske håb.

Du kan læse lidt mere og finde en mulig løsning her:
http://kb.mozillazine.org/File_types_and_download_actions

Du må meget gerne melde tilbage, om det lykkes at få det til
at virke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : PerX ...

Dato : 09-01-09 21:36

In article <4966f1bb$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...

> Du må have et eller andet derinde. Firefox er ikke synsk, så
> programmet har ingen mulighed for at vide, om du har
> Quickpar installeret, medmindre du har fortalt det,

Hvad jeg jo åbenbart ikke kan.

> eller du
> har fået installeret et hjælpeprogram til filtypen.

Øh.. jeg har quickpar programmet? Men, vil jeg lige understrege det er
ikke kun par, der er andre typer også, jeg har bare ikke skrevet det ned
når det sker (kun bandet over firefox)

> Jeg har fundet lidt om downloadboksen, og dit tidligere gæt
> om mime type er helt rigtigt. Når fluebensfeltet er tomt,
> så skyldes det en fejl på serveren, der sandsynligvis
> angiver forkert mime type.

Har par en mime type? Den bliver bare opgivet som binær, men jeg mener
naturligvis dette er noget firefox burde kunne - Desuden acceptere jeg
ikke "fejl på server" browseren skal bare modtage filen, så er det op
til brugere vælge hvor den skal gemmes eller hvad der skal kaldes af
progammer. Men det lugter af religiøs programmerings fanatisme.

> [...]
> http://kb.mozillazine.org/File_types_and_download_actions
>
> Du må meget gerne melde tilbage, om det lykkes at få det til

Skal jeg nok når jeg har kigget det igennem.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 22:43

PerX ... skrev:
> In article <4966f1bb$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> usenet@kimludvigsen.dk says...

> Øh.. jeg har quickpar programmet?

Det installerer mig bekendt ikke et hjælpeprogram. Det er
derfor, jeg har en mistanke om, at du på et eller andet
tidspunkt selv må have fortalt Firefox, at du har Quickpar
installeret, og at par-filer (eller filer med den benyttede
mime type) skal åbnes med Quickpar.

> Har par en mime type?

Næh, åbenbart ikke. Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde
en via Google. Jeg er desværre ikke nørdet nok til at vide,
hvad man så skal bruge. Hvis du vil nørde med det, kan du
sikkert finde hjælp her:
http://www.iana.org/assignments/media-types/index.html

> [...]
> til brugere vælge hvor den skal gemmes eller hvad der skal kaldes af
> progammer. Men det lugter af religiøs programmerings fanatisme.

Det er nok mere, fordi man vil overholde standarderne, og
fordi det kan have utilsigtede virkninger, hvis man prøver
at gætte sig frem til filtypen i stedet for at bruge mime
type. Klikkede du dig videre til nedenstående side fra den
tidligere linkede side?
https://developer.mozilla.org/en/Properly_Configuring_Server_MIME_Types
Siden indeholder en lidt mere udvidet forklaring.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : PerX ...

Dato : 10-01-09 01:28

In article <4967c4d5$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...

> Det installerer mig bekendt ikke et hjælpeprogram.

Jammen hvad er et hjælpe program ud over det program som skal bruge
filen? Jeg ønsker bare "save always" - skal firefox virkelig bruge
ekstra programmer bare for at kunne dette??

> [...]
> tidspunkt selv må have fortalt Firefox, at du har Quickpar
> installeret, og at par-filer (eller filer med den benyttede

Jeg prøvede at gå ind i windows Folder Options/Filetypes og slette par2
typen, og så kender Firefox den ikke længere - men man kan stadig ikke
vælge om save/open permanent.

> Det er nok mere, fordi man vil overholde standarderne, og
> fordi det kan have utilsigtede virkninger, hvis man prøver
> at gætte sig frem til filtypen i stedet for at bruge mime
> type.

Dvs, de mener brugerne er dumme og skal holdes i hånd? Suk, jeg savner
explorer som bare kiggede på exensionen :_/

> Klikkede du dig videre til nedenstående side fra den
> tidligere linkede side?

Ja, det virkede som det bare var en normal end user bruger manual (for
flere programmer??) men som ikke kun bruges til så meget, fordi
programmet ikke gør hvad der står. Men jeg så der var en link til
mimetypes.rdf - den kan jeg måske regne ud hvordan skal redigeres og så
selv tilføje nogle linier (selv om det ser ret sort ud)
Jeg prøvede lige at fjerne den for at se hvad der skete, og så var der
kun 5 ting i applications, og ingen andre ting dukkede op (som fx .rar).
Hm...

> https://developer.mozilla.org/en/Properly_Configuring_Server_MIME_Types
> Siden indeholder en lidt mere udvidet forklaring.

Jammen er det ikke mere "Der er aldrig fejl i Firefox, det er andre
programmer som er skyld i noget"? Men du har vel ikke noget med
programmer det at gøre, så der er ingen grund til jeg bliver sur på dig
over hvad jeg mener er tåbeligt hos dem.

Fra : PerX ...

Dato : 10-01-09 03:09

> [...]
> tidspunkt selv må have fortalt Firefox, at du har Quickpar
> installeret, og at par-filer (eller filer med den benyttede

Efter jeg kom på sporet af mimetype.rdf så har jeg lukket firefox, og
redigeret den fil, og tilføjet nogle falske entries for par2 type - og
det ser ud til at virke, nu er den på listen og jeg har mulighed for at
vælge save/ask - og ved save skipper den direkte videre til save dialog
vinduet.
Lidt omstændigt, men nu ved jeg det så - tak.