Smagløst ...
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 15:41

<rant>

lettere OT ...

Pressens og den offentlige menings snagen og boren i menneskers
privatliv vil åbenbart ingen ende tage. Åbenbart har rygterne og
påstandede været så slemme at Steve nu, igen, skriver et brev for at
dæmpe hysteriet.

Jesus, har folk ikke noget bedre at tage sig til ?!?!

<http://www.apple.com/pr/library/2009/01/05sjletter.html>

/thomas

</rant>

Fra : Morten Lind

Dato : 05-01-09 16:19

> [...]
> dæmpe hysteriet.
>
> Jesus, har folk ikke noget bedre at tage sig til ?!?!

Jeg er fuldstændig enig med dig, Thomas.

M.

Fra : Peter BP

Dato : 05-01-09 16:19

On Mon, 05 Jan 2009 15:40:37 +0100, Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> dæmpe hysteriet.
>
> Jesus, har folk ikke noget bedre at tage sig til ?!?!

Næ, men nu hænger det også sammen med at Jobs har været krumtap for
Apple's genopstandelse siden 1997 (og er dermed interessant for både mac-
fans of investorer), og hvis han går hen og stiller træskoene vil
tiltroen til Apple måske dale igen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 16:25

Peter BP <joe@somewhere.org> wrote:

> [...]
> Apple's genopstandelse siden 1997 (og er dermed interessant for både mac-
> fans of investorer), og hvis han går hen og stiller træskoene vil

Måske, og det er da rigtigt nok at Steve var med til at "genstarte"
Apple. Men hvis der nogen der tror at Apple lever og dør udelukkende
fordi Steve trækker vejret så har de ikke noget begreb om hvordan en
virksomhed bliver drevet.

Steve's største kunst er at have sammensat et team som ikke alene er
skide dygtigt men som også vil kunne forsætte uden ham som "styrmand"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-09 18:14

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Steve's største kunst er at have sammensat et team som ikke alene er
> skide dygtigt men som også vil kunne forsætte uden ham som "styrmand"

Tja, jeg er enig med dig i, at det er noget smagløst snageri. Og jeg
tvivler på, at det vil få nogen reel betydning for Apple den dag, Steve
Jobs beslutter sig for at stoppe.

Men der er andre, der 'gnaver videre' - fx. her -
http://gizmodo.com/5123345/steve-jobs-skips-macworld-because-of-his-health

Og hvis journalisten "Jesus Diaz" er den, jeg tror, så er han den samme
J.H.Diaz (tilknyttet Apples PR gruppe), der i sin tid (1998) blev fyret
fra Apple for at have lækket fortrolige oplysninger om arbejdet med Mac
OS 9.3 og Mac OS 9,5 Rhapsody. - En helt igennem troværdig person!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 19:15

> Tja, jeg er enig med dig i, at det er noget smagløst snageri. Og jeg
> tvivler på, at det vil få nogen reel betydning for Apple den dag, Steve
> Jobs beslutter sig for at stoppe.

Nej, der er nemlig masser af kloge mennesker i ledergruppen hos Apple ..
f.eks. Tim Cook som jeg ser som "kronprins" .. indtil videre ihvertfald.

> [...]
> fra Apple for at have lækket fortrolige oplysninger om arbejdet med Mac
> OS 9.3 og Mac OS 9,5 Rhapsody. - En helt igennem troværdig person!

Jeg håber du mener det sarkastisk .... altså "troværdig". Helt
grundlæggende tillægger jeg meget lidt troværdighed til blogger sites
som f.eks. Gizmodo o.l.

Og at kalde en blogger for "journalist" er også en tilsnigelse ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-09 19:32

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg håber du mener det sarkastisk .... altså "troværdig". Helt
> grundlæggende tillægger jeg meget lidt troværdighed til blogger sites
> som f.eks. Gizmodo o.l.

Glurb.! - Der skulle selvfølgelig stå UTROVÆRDIG...

> Og at kalde en blogger for "journalist" er også en tilsnigelse ..

Hvis det er den samme "J.H.Diaz", så er han faktisk journalistisk
uddannet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 19:40

> Glurb.! - Der skulle selvfølgelig stå UTROVÆRDIG...

> Hvis det er den samme "J.H.Diaz", så er han faktisk journalistisk
> uddannet...

ok, fair nok :) .. men det er langt fra alle der udgyder deres meninger
slige steder der har nogen formel træning .. eller bare bruger deres
kritiske sans .. chekker deres kilder etc. etc.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-01-09 21:46

> Steve's største kunst er at have sammensat et team som ikke alene er
> skide dygtigt men som også vil kunne forsætte uden ham som "styrmand"

Hvad aner du egentlig om det ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 21:51

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hvad aner du egentlig om det ?

Intet som helst ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-01-09 21:45

> [...]
> dæmpe hysteriet.
>
> Jesus, har folk ikke noget bedre at tage sig til ?!?!

Det er da super relevant. Han tavshed har sendt kursen på rutchetur.
Hans udtalelse kan betyder millioner af dollars i værdi, så tavshed er
sandelig ikke gud.

Det er så prisen når et firma profilerer en person i så høj grad som
Apple har gjort, der er fordele og så afgjort ulemper.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 21:51

> Det er da super relevant. Han tavshed har sendt kursen på rutchetur.
> Hans udtalelse kan betyder millioner af dollars i værdi, så tavshed er
> sandelig ikke gud.

Så længe han ikke er ved at kradse af og ellers er i stand til at lede
firmaet så er hans helbreds tilstand absolut og komplet uvæsentlig. Det
er MacMac'erne, bloggerne og nervøse Wall Street analysts som blæser det
op ...

> Det er så prisen når et firma profilerer en person i så høj grad som
> Apple har gjort, der er fordele og så afgjort ulemper.

Apple er et firma som alle andre, Steve er en direktør som alle andre,
at folk tillægger Steve gude lignende egenskaber er vel ikke Apple's
skyld ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-01-09 21:55

Thomas von Hassel skrev:

> Så længe han ikke er ved at kradse af og ellers er i stand til at lede
> firmaet så er hans helbreds tilstand absolut og komplet uvæsentlig. Det

Se, det er jo lige præcis det der så er spørgsmålet om han er

> Apple er et firma som alle andre, Steve er en direktør som alle andre,
> at folk tillægger Steve gude lignende egenskaber er vel ikke Apple's
> skyld ?

Nah. I min verden er der ikke tvivl om at Apples success skyldes at
Steve Jobs IKKE er en direktør som alle andre :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 22:03

> Se, det er jo lige præcis det der så er spørgsmålet om han er

det er vi jo alle på en måde ...

> Nah. I min verden er der ikke tvivl om at Apples success skyldes at
> Steve Jobs IKKE er en direktør som alle andre :)

Måske ikke da han kom tilbage .. og kaldte sig selv iCEO ... men nu er
og bliver Apple nødt til at blive behandlet som ethvert andet tech firma

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 05-01-09 22:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Se, det er jo lige præcis det der så er spørgsmålet om han er

Nu skriver han jo i pressemeddelelsen, at det er en hormonal sygdom, han
lider af. Jeg tror selv vores dowtetmand vil være enig med mig i, at en
del hormonalt bestemte sygdomme medfører i første omgang en kraftig
vægtforøgelse, og i næste omgang igen et ret så kraftigt vægttab.

Der har jo længe gået mere eller mindre bekræftede rygter om, at Steve
Jobs' sygdom rent faktisk er diabetes, - som jo også er en hormonal
sygdom. Og jeg véd jo af personlig erfaring, at det er en sygdom, der
kræver en meget streng diæt at få under kontrol. - Faktisk en diæt, der
også kan medføre større vægttab end tilsigtet, så man igen skal have
bygget sin krop op på en mere fornuftig måde.

> Nah. I min verden er der ikke tvivl om at Apples success skyldes at
> Steve Jobs IKKE er en direktør som alle andre :)

Jeg holder nu med Thomas her. Steve Jobs har formået at sætte et nyt
lederteam sammen, der på mange områder 'tænker', som han gør rent
firmamæssigt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 22:37

> [...]
> også kan medføre større vægttab end tilsigtet, så man igen skal have
> bygget sin krop op på en mere fornuftig måde.

Det hjælper nok heller ikke på hans protein mangel hvis han har levet
som veganer ....

/thomas

Fra : jagge

Dato : 05-01-09 23:06

> Det hjælper nok heller ikke på hans protein mangel hvis han har levet
> som veganer ....

Du har så heller ingen problemer med at debatere hans personlige spise
preferencer ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 23:33

> Du har så heller ingen problemer med at debatere hans personlige spise
> preferencer ?

Det er alment kendt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-01-09 00:17

jagge wrote:

> Du har så heller ingen problemer med at debatere hans personlige spise
> preferencer ?

Blot til din information. - Så er det et velkendt fænomen / 'bivirkning'
ved diabetes, at man får lede ved animalske produkter.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-09 16:59

> veganer ....

Øhh.....er det et nyt ord for vegetar?

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-09 17:04

> Øhh.....er det et nyt ord for vegetar?
>
> M.

Glem det - har undersøgt det selv - (kendte ikke ordet ) - nu ved
jeg, at det er de dér gennemsigtige individer, der ryster og ligner
afdankede, slidte narkomaner, fordi de fravælger sund kost, ak
ja.....menneskene er underlige.

M.

Fra : jagge

Dato : 05-01-09 23:06

> [...]
> også kan medføre større vægttab end tilsigtet, så man igen skal have
> bygget sin krop op på en mere fornuftig måde.

Lad mig lige forstå det her. Du væmmes ved spekulationerne og
historierne om hans person/sygdom men har intet problem ved her at
fabulere om at det nok er noget andet end det han selv har omtalt i sin
meddelelse....??!! Hmmm.......

> Jeg holder nu med Thomas her. Steve Jobs har formået at sætte et nyt
> lederteam sammen, der på mange områder 'tænker', som han gør rent
> firmamæssigt.

Imponerende insider viden vedrørende de interne forhold i Apple i kan
diske op med må jeg sige ;0), hvad er det egenlig baseret på ?

Hygge

Jakob

Fra : Palle

Dato : 05-01-09 23:26

On 2009-01-05 23:05:40 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> historierne om hans person/sygdom men har intet problem ved her at
> fabulere om at det nok er noget andet end det han selv har omtalt i sin

He he he...

Ja alt den påstyr og focus på Jobs og Apple er helt sikkert noget som
de ikke bryder sig om hos Apple.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 23:41

> Imponerende insider viden vedrørende de interne forhold i Apple i kan
> diske op med må jeg sige ;0), hvad er det egenlig baseret på ?

Man holder ørerne åbne, hører efter hvad andre kloge mennesker siger og
bruger sin sunde fornuft.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-01-09 20:44

> Man holder ørerne åbne, hører efter hvad andre kloge mennesker siger

Så du følger alligevel med i rygter og historier selvom du væmmes ved
dem ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-01-09 20:48

> Så du følger alligevel med i rygter og historier selvom du væmmes ved
> dem ?

Jeg følger med i det meste ... jeg følger også med i konfikten i
mellemøsten selvom jeg væmmes ved det ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 23:50

> [...]

> historierne om hans person/sygdom men har intet problem ved her at
> fabulere om at det nok er noget andet end det han selv har omtalt i sin

Lige en ting mere .. Det er en ting at diskutere hans helbred i et
uformelt forum som dette, mens det er en helt anden ting at skrive
nyhedshistorier, blogposts og rådgive aktiemarkederne pga. rygter.
Historier og rygter som har fået folk til at dumpe deres aktier og har
fået kursen til at dykke et par gange.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-01-09 20:44

meddelelse....??!! Hmmm.......

> Lige en ting mere .. Det er en ting at diskutere hans helbred i et
> uformelt forum som dette,

Som så blot er tilgænglig for alle på planeten jorden og gemmes sålænge
Google gider......

Har man et princip så står man ved det. Lidt letkøbt at det er OK at
debatere det her men ikke andre steder på nettet. Blæs eller behold
melet i mundet.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-01-09 20:48

> [...]

> Har man et princip så står man ved det. Lidt letkøbt at det er OK at
> debatere det her men ikke andre steder på nettet. Blæs eller behold

Der er forskel på at lave en saftig overskrift på en velbesøgt og kendt
blog (gizmodo) og at skrive i et obskurt usenet fora ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-01-09 00:14

jagge wrote:

> [...]
> historierne om hans person/sygdom men har intet problem ved her at
> fabulere om at det nok er noget andet end det han selv har omtalt i sin

Nej, jeg 'fabulerer' ikke. Men ud fra det, der dels har været fremme af
mere eller mindre lødige rygter om både det ene og andet, så slutter jeg
ud fra dels de mest vedholdende ting, der har været bragt frem, dels fra
mine egne erfaringer, som (desværre) er ret grundige, at det formentlig
drejer sig om en eller anden type diabetes.

> Imponerende insider viden vedrørende de interne forhold i Apple i kan
> diske op med må jeg sige ;0), hvad er det egenlig baseret på ?

Min viden er, at jeg har været tilknyttet Apple som freelance fra
1994-2007, og har ad de kanaler ofte fået informationer, der først er
blevet offentlige længe efter.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 05-01-09 23:06

> [...]
> firmaet så er hans helbreds tilstand absolut og komplet uvæsentlig. Det
> er MacMac'erne, bloggerne og nervøse Wall Street analysts som blæser det

Og hvordan skulle de vide at han ikke er ved at kradse af hvis han ikke
redegør for det. Faktum er at Apple altid har gjort et stort nummer ud
af macexpo, og de har gjort et stort nummer ud af at det er bossen, the
grand old man, guruen Steve Jobs der står i spidsen. Når de så pludselig
bryder en sådan meget fasttømret tradition uden en rimelig begrundelsen
så er det jo klart at der opstår rygter.

Set i bakspejlet var de endda velbegrundede. Det viser sig jo nu at det
var korrekt at de var begrundet i sygdom, ergo der var noget om snakken.
> [...]
>
> Apple er et firma som alle andre, Steve er en direktør som alle andre,
> at folk tillægger Steve gude lignende egenskaber er vel ikke Apple's

Ahhh come on, det mener du forhåbentlig ikke. Apple har benhårdt
profileret Steve Jobs. Hvor mange topchefer kender du fra lignede
firmaer, Samsung, HP, Lenovo, Ibm etc ?? Apple har i stor stor stil
profileret Steve Jobs det her er prisen for en sådan profilering. Mon
dog ikke at Steve kan leve med lidt offentlighed omkring hans person
ellers kan han sikkert finde nogen at tale om det med i privat jetten.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-09 23:37

> Og hvordan skulle de vide at han ikke er ved at kradse af hvis han ikke
> redegør for det.

Det er ikke nødvendigt. Det er ikke et krav at du som CEO aflverer en
lægeattest, sålænge bestyrelsen har tillid til at du kan udføre dit
arbejde.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-01-09 20:44

> Det er ikke nødvendigt. Det er ikke et krav at du som CEO aflverer en
> lægeattest, sålænge bestyrelsen har tillid til at du kan udføre dit
> arbejde.

Din sidste betragtning har intet med sagen at gøre, den er ret
teoretisk. Hvis du et øjeblik sætter stikket i til virkeligheden så har
Apple brugt Steve Jobs som meget tydelig frontfigur.

I virkeligheden kan det så have den effekt at hvis der er usikkerhed om
hans sundhed så kan der mistes millioner, hvorfor det er smart at
reagere.

Sådan fungerer den virkelige verden.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-01-09 23:03

> Jesus, har folk ikke noget bedre at tage sig til ?!?!

Tja... det er vel ikke uden grund at man siger "go public" om et
selskabs intræden på aktiemarkedet. Som direktør i sådan et firma er man
nærmest "public domain".

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-01-09 01:45

> [...]
> dæmpe hysteriet.
>
> Jesus, har folk ikke noget bedre at tage sig til ?!?!

Vi snager ikke. Vi er af hjertet bekymrede
Jeg undrede mig da også over, hvor tynd han var blevet ved
sidste keynote. Det er ikke til at vide, om helbredsproblemerne er
alvorligere, end vi ledes til at tro, men det er en rigtig god idé, at
Steve Jobs skriver disse personlige breve til Apple-samfundet. Alle vi
Apple-fans føler os jo som en del af en stor familie. På den måde viser
Steve Jobs sig næsten som en nær person, der deler sine tanker med en.
Som PR er det ubetaleligt.
Jeg vil mene, at Steve Jobs har en enorm betydning for Apple. Da
han oprindeligt blev syg, raslede aktierne ned. I denne omgang er det
vist ikke Steve Jobs' skyld, at aktierne er raslet ned. Jeg har læst
bøger om Apple og Steve Jobs, læst masser af historier om Apples barndom
her på nettet og endda set filmen The pirates of Silicon Valley. Det
giver trods alt et vist indtryk af forholdene. Jeg tror, Steve Jobs er
en hård forretningsmand og kompromisløs i jagten på det, han vil opnå.
Det er ene og alene hans skyld, det er gået så godt for Apple de seneste
år. De vigtige produkter er hans idé, og det er hans nærmest vanvittige
krav til udviklerne, der har gjort dem så gode, som de er.
Jeg ved godt, at nogle siger, Steve Jobs sammensætter et godt
team, og det er da også rigtigt. Men hvordan gik det sidst, Steve Jobs
forlod Apple? Historien giver i hvert fald ikke noget håb. Jeg tror, at
Apple og Steve Jobs har indset, at det er for risikabelt, at en enkelt
person er så vigtig for firmaet. Steve Jobs' tilstedeværelse vil derfor
blive nedtonet. Det er derfor, Phil Schiller nu skal holde keynote. Jeg
tror også, at der af samme årsag kommer en masse spændende nyheder. Så
kan vi se, at en keynote kan være mindst lige så god uden Steve Jobs.
Ved at holde Steve Jobs lidt i kulissen, kan vi blive vænnet til, at
Apple ikke bare er en person. Skulle det gå lidt skidt, kan Steve Jobs
hurtigt træde frem og redde situationen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-01-09 08:02

> [...]
> Apple ikke bare er en person. Skulle det gå lidt skidt, kan Steve Jobs
> hurtigt træde frem og redde situationen.

Jeg er meget enig i din analyse. Historien viser, at en persons
indflydelse aftager meget brat, når vedkommende mister kontrollen. Med
mindre han får etableret et "system" der kan overleve ham.

Men selv i det tilfælde er forholdende indenfor EDB branchen så
omskiftelige, at hans "ånd" næppe vil kunne videreføres i mere end 10
år.

Jeg håber han kan være krumtap - omend mere tilbagetrukket - i adkillige
år endnu. Jeg vil så nødigt undvære min Mac på plejehjemmet.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-01-09 09:32

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
>
> Men selv i det tilfælde er forholdende indenfor EDB branchen så
> omskiftelige, at hans "ånd" næppe vil kunne videreføres i mere end 10

Der er flere eksempler på at det godt kan lade sig gøre. Et eksempel jeg
hørte her den anden dag var Disney hvor Walt's ånd stadig var tilstede i
mange mange år efter han var væk ..

> Jeg håber han kan være krumtap - omend mere tilbagetrukket - i adkillige
> år endnu. Jeg vil så nødigt undvære min Mac på plejehjemmet.

bare rolig :)

/thomas