mac starter ikke
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 03-01-09 22:05

Min gode trofaste G4 Mirrordor, vil pludselig ikke starte. Der er ikke lys i
startknappen, og maskinen er helt død. Har checket, om den får strøm, det
gør den.
Er der en sikring eller noget, der kan være gået. Forslag modtages med tak.

Gode hilsener

Svend Erik Jørgensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-09 22:30

Svend Erik Jørgensen wrote:
> [...]
> gør den.
> Er der en sikring eller noget, der kan være gået. Forslag modtages med tak.

Prøv at åbne den og se, hvad der sker, når du trykker på startknappen.
Hvis den røde lampe på motherboardet lyser kortvarigt op, er jeg bange
for, det er bundkortet, der er stået af. Hvis den røde lampe IKKE lyser
op, så er det højst sandsynlig strømforsyningen, der er futtet.

Det kan dog også være PRAM batteriet. Nogle - især G4 maskiner - vil
slet ikke starte, hvis batterispændingen kommer under et vist punkt, og
det kan ligge så højt som 3,2v og helt ned til 0,7v. - Så prøv evt. at
sætte et andet PRAM batteri i og se, om det hjælper.

Hvilken MDD model/årgang drejer det sig om - 933mhz, 1ghz, 1,25ghz, 1,42ghz?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-01-09 03:17

On 2009-01-03 22:30:26 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> det kan ligge så højt som 3,2v og helt ned til 0,7v. - Så prøv ev t.
> at sætte et andet PRAM batteri i og se, om det hjælper.

ofte hjælper det også bare at hive barteriet ud et par minutter og
sætte det tilbage igen.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 04-01-09 14:11

Tusind tak for svarene, jeg går i gang med at finde ud af, hvor batteriet
sidder.
Hvis nu 117 er ude, kan man så på en fix måde få filerne fra harddisken over
i en evt.ny maskine. Jeg har backup, man mangler selvfølgelig lige de sidste
2 måneder, ak ja.

Med tak

Svend Erik Jørgensen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 04-01-09 16:07

In article <4960b571$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Svend Erik Jørgensen" <hamselv@esenet.dk> wrote:

> Tusind tak for svarene, jeg går i gang med at finde ud af, hvor batteriet
> sidder.

Det sidder på dem "låge" dy åbner - ca- midtfor - til venstre for
ramsoklerne.

> Hvis nu 117 er ude, kan man så på en fix måde få filerne fra harddisken over
> i en evt.ny maskine. Jeg har backup, man mangler selvfølgelig lige de sidste
> 2 måneder, ak ja.

Harddisken kan forholdsvis nemt flyttes over i en anden G4 så du kan
redde data derfra.

Jeg har sevicemanualen til maskinen (PDF) (har selv en tilsvarende)
Jeg vil gerne sende den til dig. (i signaturen)
Du kan kontakte mig via min hjemmeside - nederst på forsiden.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-09 16:22

Svend Erik Jørgensen wrote:
> Hvis nu 117 er ude, kan man så på en fix måde få filerne fra harddisken over
> i en evt.ny maskine. Jeg har backup, man mangler selvfølgelig lige de sidste
> 2 måneder, ak ja.

Sagtens, - diskene i en MDD er alm. ATA-100/ATA-133 diske, så en ekstern
boks til Firewire evt. USB kan her bruges, og så er det bare at kopiere
det over til en ny computer. - og hvis disken er rimelig stor, får du jo
så også en ekstra disk til lager / yderligere backup....

mvh. Erik Richard