/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Ekstern harddisk holdt op med at svare
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 03-01-09 17:52

Jeg har en USB ekstern harddisk 500 GB Verbatim, som er købt i marts
2008. Den er begyndt at gøre knuder, vil ikke svare (= ses ikke i
stifinderen). Den er ellers brugt til backup - æv.

Jeg formatterede den i går for at se, om det kunne hjælpe, og den blev
da også synlig. Men nu kan jeg igen ikke se den nogen steder,
ligemeget hvilket USB-stik jeg sætter den i.

Er der noget jeg kan gøre? Andet end at reklamere til MatriXX, hvor
den er købt? Hvis da ikke de forlanger, at den returneres via DHL
eller lignende, hvilket vist er for dyrt for en privatperson.

Venlig hilsen
Kirsten

 
 
Henning (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 03-01-09 18:00


>Er der noget jeg kan gøre? Andet end at reklamere til MatriXX, hvor
>den er købt? Hvis da ikke de forlanger, at den returneres via DHL
>eller lignende, hvilket vist er for dyrt for en privatperson.

Kør et diagnostictool på disken, kan sikkert findes på producentens
hjemmeside.


Kirsten Bjorneboe (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 03-01-09 18:17

On Sat, 03 Jan 2009 18:00:08 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>
>>Er der noget jeg kan gøre? Andet end at reklamere til MatriXX, hvor
>>den er købt? Hvis da ikke de forlanger, at den returneres via DHL
>>eller lignende, hvilket vist er for dyrt for en privatperson.
>
>Kør et diagnostictool på disken, kan sikkert findes på producentens
>hjemmeside.

Hvordan i alverden gør man det på en harddisk, man ikke kan få
forbindelse med? (bortset fra at knappen lyser, når man tænder den).

Men jeg vil da ligge kigge mig omkring...

Kirsten

Henning (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 03-01-09 18:32

On Sat, 03 Jan 2009 18:16:50 +0100, Kirsten Bjorneboe
<ladydenmark@gmail.com> wrote:

>On Sat, 03 Jan 2009 18:00:08 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
>wrote:
>
>>
>>>Er der noget jeg kan gøre? Andet end at reklamere til MatriXX, hvor
>>>den er købt? Hvis da ikke de forlanger, at den returneres via DHL
>>>eller lignende, hvilket vist er for dyrt for en privatperson.
>>
>>Kør et diagnostictool på disken, kan sikkert findes på producentens
>>hjemmeside.
>
>Hvordan i alverden gør man det på en harddisk, man ikke kan få
>forbindelse med? (bortset fra at knappen lyser, når man tænder den).

I så fald vil der komme en fejlkode, som du oplyser sammen med
fejlmeldingen. Så er du allerede godt på vej til at få disken
ombyttet.

Jens C. Hansen (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen


Dato : 03-01-09 18:56

Kirsten Bjorneboe wrote:
> On Sat, 03 Jan 2009 18:00:08 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
> wrote:
>>> Er der noget jeg kan gøre? Andet end at reklamere til MatriXX, hvor
>>> den er købt? Hvis da ikke de forlanger, at den returneres via DHL
>>> eller lignende, hvilket vist er for dyrt for en privatperson.
>> Kør et diagnostictool på disken, kan sikkert findes på producentens
>> hjemmeside.
>
> Hvordan i alverden gør man det på en harddisk, man ikke kan få
> forbindelse med? (bortset fra at knappen lyser, når man tænder den).

Producentens egen software kan muligvis godt 'snakke' med harddisken,
selv om dit operativsystem ikke vil.
Der kan måske køres en lang test som tager nogle timer, og som enten
giver en fejlkode eller bedømmer den til at være fejlfri.

Hvis den software ikke kan 'se' harddisken, så er det nok retur til
sælger hvis den stadig er indenfor reklamationsperioden.

Man skal dog lige huske på, at eksterne harddiske lever et hårdt liv;
der skal meget mindre til at beskadige dem indvendigt end de fleste
regner med.
Hvis der er bare antydningen af en skade på et hjørne, vil sælgeren
højst sandsynligt mene at man selv har ødelagt disken ved at tabe den,
og vil desuden opkræve gebyr for den tid vedkommende har brugt på at
modtage og undersøge den.

Holst (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 03-01-09 18:02


Kirsten Bjorneboe wrote:

> Er der noget jeg kan gøre?

Smid den ud!

Personligt ville jeg aldrig overveje at beholde en harddisk, der er
begyndt at gøre knuder på den ene eller den anden måde. Det er blot et
spørgsmål om at få den udskiftet så hurtigt som muligt.

> Andet end at reklamere til MatriXX, hvor
> den er købt? Hvis da ikke de forlanger, at den returneres via DHL
> eller lignende, hvilket vist er for dyrt for en privatperson.

Du kan naturligvis reklamere, men er det besværet værd? Prisen for
harddiske er efterhånden så lav, at det ikke er besværet værd, hvis det
blot er en lille smule besværligt på den ene eller den anden måde.

Kender ikke MatriXX, så jeg skal ikke kunne sige, hvordan de er i
forhold til reklamtioner.

Kirsten Bjorneboe (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 03-01-09 18:15

On Sat, 03 Jan 2009 18:02:27 +0100, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

>
>Kirsten Bjorneboe wrote:
>
>> Er der noget jeg kan gøre?
>
>Smid den ud!
>
>Personligt ville jeg aldrig overveje at beholde en harddisk, der er
>begyndt at gøre knuder på den ene eller den anden måde. Det er blot et
>spørgsmål om at få den udskiftet så hurtigt som muligt.
>
>> Andet end at reklamere til MatriXX, hvor
>> den er købt? Hvis da ikke de forlanger, at den returneres via DHL
>> eller lignende, hvilket vist er for dyrt for en privatperson.
>
>Du kan naturligvis reklamere, men er det besværet værd? Prisen for
>harddiske er efterhånden så lav, at det ikke er besværet værd, hvis det
>blot er en lille smule besværligt på den ene eller den anden måde.
>
Hmm - jeg står nok et sted midt imellem. Jeg har fluks bestilt en ny
et andet sted, ellers får jeg nervøse trækninger. Men har samtidig
skrevet til MatriXX - sommetider bliver man jo overrasket. Og man kan
jo altid bruge en ekstra ekstern disk, hvis nu...

Jeg brokkede mig en gang over en skærm, der gik i sort inden for
garantiperioden. Forretningen mente ikke der var noget at gøre, men
jeg insisterede, selv om jeg samtidig købte en ny skærm. Et par
måneder senere fik jeg sørme en ny skærm fra den oprindelige
fabrikant.

Kirsten

Jesper Poulsen (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 03-01-09 19:09

Holst wrote:

> Personligt ville jeg aldrig overveje at beholde en harddisk, der er
> begyndt at gøre knuder på den ene eller den anden måde. Det er blot et

Nu er det jo så spørgsmålet om det er disken der fejler eller det er
kabinettet.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Peter T. (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 03-01-09 20:34

In article <el5vl417km3qu6jjb3r4qvgdrsbc8h4p9t@4ax.com>,
ladydenmark@gmail.com says...
> Jeg har en USB ekstern harddisk 500 GB Verbatim, som er købt i marts
> 2008. Den er begyndt at gøre knuder, vil ikke svare (= ses ikke i
> stifinderen). Den er ellers brugt til backup - æv.
>
> Jeg formatterede den i går for at se, om det kunne hjælpe, og den blev
> da også synlig. Men nu kan jeg igen ikke se den nogen steder,
> ligemeget hvilket USB-stik jeg sætter den i.

Prøv at sætte harddisken i din computer inden du smider den ud. Det kan
meget vel være stikkene på dine usb-kabinetter, der er dårlige.

--
Peter T.

Kirsten Bjorneboe (03-01-2009)
Kommentar
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 03-01-09 21:00

On Sat, 3 Jan 2009 20:34:14 +0100, Peter T.
<usenet170908@hotmail.INVALIDcom> wrote:

>In article <el5vl417km3qu6jjb3r4qvgdrsbc8h4p9t@4ax.com>,
>ladydenmark@gmail.com says...
>> Jeg har en USB ekstern harddisk 500 GB Verbatim, som er købt i marts
>> 2008. Den er begyndt at gøre knuder, vil ikke svare (= ses ikke i
>> stifinderen). Den er ellers brugt til backup - æv.
>>
>> Jeg formatterede den i går for at se, om det kunne hjælpe, og den blev
>> da også synlig. Men nu kan jeg igen ikke se den nogen steder,
>> ligemeget hvilket USB-stik jeg sætter den i.
>
>Prøv at sætte harddisken i din computer inden du smider den ud. Det kan
>meget vel være stikkene på dine usb-kabinetter, der er dårlige.

Tak for rådet. Det vil jeg bestemt gøre, hvis ikke MatriXX tilbyder at
bytte/reparere/tage den retur (vi er inden for garantiperioden , så
det SKAL de faktisk, men mange firmaer lever vist af, at vi andre ikke
orker de store slåskampe). Jeg har endda et "løst" usb-kabinet, jeg
kan prøve med.

Men ellers er det lidt forunderligt: Jeg kan se disken i
diskhåndtering (Vista). Der står at den ikke er initialiseret (findes
det ord virkelig endnu?). Men hvis jeg prøver at initialisere den, får
jeg at vide, at disken er ukendt. Og hvis jeg prøver at partitionere
den, får jeg at vide, at funktionen er forkert.

Kirsten

Allan Vebel (04-01-2009)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 04-01-09 01:17

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Jeg har en USB ekstern harddisk 500 GB Verbatim,
> som er købt i marts 2008. Den er begyndt at gøre
> knuder

Der er garanti på den endnu, send den retur!

> Er der noget jeg kan gøre?

Ja, du skal finde ud af om det er selve harddisken
eller elektronikken i harddiskboksen der er defekt.

Pil harddisken ud af boksen, og sæt den til en pc, og
se om den kan læses. Kan den det, er det elektronikken
i boksen der fejler.

Du skal jo nok sende det hele retur alligevel, men nu
har du mulighed for at tage backup af din backup

I langt de fleste tilfælde er det elektronikken der er
fejl på, og selve harddisken der overlever.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk
http://vebel.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste