ActiveX-objects i Firefox?
Fra : Mr. Mox

Dato : 31-12-08 16:23

Jeg har været i ejl gruppe men prøver nu her!

Mr. Mox skrev:
> Jeg har, med Firefox, ledt efter hjælp og kurser i OfficeMicrosoft
com og der fået besked på at jeg skal bruge Internet Explorer fordi der
ikke er ActiveX-objekter i den Firefox browser jeg bruger.

> Så åbner jeg kurset i IE og et virker godt nok, men da jeg jo lider
af kontinuerligt kløen i fingrene og overdreven nysgerrighed, spekulerer
jeg på om jeg da ikke kan lægge ActiveX-objekter ind på Firefox som jeg
altså ellers altid anvender???

> Hvo'n gør man????
>
> med nytårshilsner fra Mr. Mox

Jeg har læst om Microsofts advarsler om farene ved at bruge
ActiveX-objecter, men til Deres site med kurser er der vel ingen ko på isen?

Skal man Delete activeX når man har brugt det? Så er det da ikke stadig
en risiko?

I Firefox har jeg ledt i Indstillinger og været hele mappen igennem med
alle fanerne me jeg finder intet om ActiveX ? Hvor skal man så lede?

Der er heller ikke noget i Funktioner- Tilføjelser !!!!
Med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : JJ

Dato : 31-12-08 17:00

Mr. Mox wrote, on 31-12-2008 16:23:

> I Firefox har jeg ledt i Indstillinger og været hele mappen igennem med
> alle fanerne me jeg finder intet om ActiveX ? Hvor skal man så lede?

Hvis man indtaster ActiveX i Firefox' hjælpefunktion findes nogle resultater. Men om de kan bruges til noget ved jeg ikke.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-12-08 17:32

Mr. Mox skrev:

> af kontinuerligt kløen i fingrene og overdreven nysgerrighed

Det må du prøve at vænne dig af med.

>, spekulerer
> jeg på om jeg da ikke kan lægge ActiveX-objekter ind på Firefox som jeg
> altså ellers altid anvender???

Du kan få ActiveX i Firefox ved hjælp af en speciel
udvidelse. I hvert fald i ældre udgaver af Firefox, jeg ved
ikke, om det stadig er muligt. Grunden til, at Firefox ikke
har indbygget understøttelse af ActiveX, skyldes
sikkerhedshensyn.

> Jeg har læst om Microsofts advarsler om farene ved at bruge
> ActiveX-objecter, men til Deres site med kurser er der vel ingen ko på
> isen?

Problemet er, at det reelt er små programmer. Starter du et
ActiveX-object på en hackerside, kan hackeren nemt indtage
din computer. Der bør ikke være problemer ved at benytte
ActiveX på Microsofts og andre seriøse hjemmesider. Windows
Update bruger for øvrigt også ActiveX, hvilket er grunden
til, at Windows Update ikke virker i Firefox.

> Skal man Delete activeX når man har brugt det? Så er det da ikke stadig
> en risiko?

Det burde ikke være nødvendigt, hvis du kun bruger ActiveX
på seriøse hjemmesider.

> I Firefox har jeg ledt i Indstillinger og været hele mappen igennem med
> alle fanerne me jeg finder intet om ActiveX ? Hvor skal man så lede?

Som sagt, er det fravalgt af sikkerhedsgrunde. Jeg kan ikke
huske, hvor man finder den nævnte udvidelse, men jeg vil
anbefale, at du glemmer alt om den. Brug i stedet Internet
Explorer på de få sider, der kræver ActiveX.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Mr. Mox

Dato : 01-01-09 11:12

Kim Ludvigsen skrev:

> Det må du prøve at vænne dig af med.

Ja det ka' du sagtens sige!!!

Brug i stedet Internet Explorer på de få sider, der kræver ActiveX.

Tak for dit råd som jeg vil følge!!
Med nytårshilsen og tak Mr. Mox

Fra : Rigo Jørgensen

Dato : 01-01-09 19:02

Mr. Mox skrev:

> Ja det ka' du sagtens sige!!!
>

> Brug i stedet Internet Explorer på de få sider, der kræver ActiveX.
>>
> Tak for dit råd som jeg vil følge!!
> Med nytårshilsen og tak Mr. Mox

Du kunne også prøve at installere tilføjelsen IETAB. Det er en lille
tilføjelse til Firefox, der lader dig åbne hjemmesider i Internet
Explorer inde i Firefox.

Du kan læse om den og installere den her: http://ietab.mozdev.org/

Jeg ved ikke, om det løser dit problem, men det lykkedes for udviklerne
at køre windows update gennem Firefox på den måde, så mon ikke?

Godt nytår - rhj

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 00:49

Kim Ludvigsen wrote:

> ikke, om det stadig er muligt. Grunden til, at Firefox ikke
> har indbygget understøttelse af ActiveX, skyldes
> sikkerhedshensyn.

Det er heller ikke praktisk at lave en browser til mange
operativsystsemer som samtidig skal have indbygget support for en
delvist udokumenteret propritær standard der kun findes til et af de
understøttede operativsystemer.

> anbefale, at du glemmer alt om den. Brug i stedet Internet
> Explorer på de få sider, der kræver ActiveX.

Eller lav et bevidst fravalg overfor sites der ikke kan holde sig til
åbne standarder.

Det ville være oplagt at henvise sådanne sites til lki.dk

Jesper Poulsen