/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Batteri ?
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 30-12-08 00:03

Hej NG.

_Har_ prøvet at Google ! (mere for ikke at få verbale smæk )

Men det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvor meget strøm der skal
være på et 12v batteri når det er helt oppe på mærkerne, halvt afladet
og fladt ?, nogen der har et skema ? eller en henvisning til et


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
91' BMW R 65 GS
99' BMW R 1150 GS



 
 
Steen Gruby (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-12-08 00:13

On Tue, 30 Dec 2008 00:02:33 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(@)dalbynet.dk> wrote:

Hej Dennis.
>
>Men det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvor meget strøm der skal
>være på et 12v batteri når det er helt oppe på mærkerne, halvt afladet
>og fladt ?, nogen der har et skema ? eller en henvisning til et

Det er lidt forskelligt fra type til type.
Men generelt - Taget fra hukommelsen:
Fuldt opladet 12,8 volt eller derover.
Halvgående under 12,5 volt
Ikke afladet, men ladeklar under 12 volt.

Disse værdier er når batteriet ikke har set en lader de sidste 24
timer

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Dennis Hellan Peders~ (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 30-12-08 02:18


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:n0mil45th3oht03r85i5ki02rvv8fp0hgl@4ax.com...

> Det er lidt forskelligt fra type til type.
> Men generelt - Taget fra hukommelsen:
> Fuldt opladet 12,8 volt eller derover.
> Halvgående under 12,5 volt
> Ikke afladet, men ladeklar under 12 volt.
>
> Disse værdier er når batteriet ikke har set en lader de sidste 24
> timer
>
Hej Steen.

Tak for svaret.

Kan man få et halv gående batteri op på dupperne igen, det har fået
demineraliseret vand på, det var på minimum og lidt under på et par af
cellerne ?
det er fra 1150'ern , købte et nyt gel batteri til den (i foråret) da
jeg et
par gange havde lidt start problemer, men har bare glemt at tage det
"gamle"
med på genbrugspladsen, nu driller det batteri der er på 65'ern, og så
var
det jeg ville prøve/tænkte at jeg måske kunne få det fra 1150'n op og
køre
igen, 1150'n havde kun kørt 1600 km da jeg købte den, men den er jo
fra '99
så batteriet har jo alderen imod sig, selv om det ikke er brugt helt
vildt ?

Mvh.
Dennis Pedersen.
91' BMW R 65 GS
99' BMW R 1150 GS




Ralph Køster (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Ralph Køster


Dato : 30-12-08 02:48

Jeg vil mene at det er :

Fuldt opladet = 100 %
Halvt opladet = 50%
Fladt = 0-1 %

Driller bare.



God jul og godt nytår.

Ralph.



Steen Gruby (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-12-08 09:35

On Tue, 30 Dec 2008 02:17:41 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(@)dalbynet.dk> wrote:

Hej Dennis.
>
>Kan man få et halv gående batteri op på dupperne igen, det har fået
>demineraliseret vand på, det var på minimum og lidt under på et par af
>cellerne ?

At batteriet væskemæssigt har været et par mm under pladerne betyder
ikke så meget.
Det har derimod den belægning (oxydering) der med alderen har sat sig
på pladerne og dermed nedsætter batteriets evne til at modtage og
afgive energi - Orla skrev på et tidspunkt en glimrende forklaring til
dette, som jeg desværre ikke kan finde.
Det er så her vi kan håbe Orla kan
Har et batteri været totalt afladet, under 9-10 volt, er der også
overvejende risiko for at batteriet er færdigt.
Er vi først der henne er der ikke andet at gøre end at fortsætte turen
til genbrugspladsen

Jeg har ofte prøvet "om det ikke lige går denne gang", men er lige så
mange gange blevet sat på plads

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ole Mogensen (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 30-12-08 10:22

Steen Gruby wrote:
> On Tue, 30 Dec 2008 02:17:41 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
> <dhp(@)dalbynet.dk> wrote:
>
> Hej Dennis.
>> Kan man få et halv gående batteri op på dupperne igen, det har fået
>> demineraliseret vand på, det var på minimum og lidt under på et par af
>> cellerne ?
>
> At batteriet væskemæssigt har været et par mm under pladerne betyder
> ikke så meget.
> Det har derimod den belægning (oxydering) der med alderen har sat sig
> på pladerne og dermed nedsætter batteriets evne til at modtage og
> afgive energi - Orla skrev på et tidspunkt en glimrende forklaring til
> dette, som jeg desværre ikke kan finde.
> Det er så her vi kan håbe Orla kan
> Har et batteri været totalt afladet, under 9-10 volt, er der også
> overvejende risiko for at batteriet er færdigt.
> Er vi først der henne er der ikke andet at gøre end at fortsætte turen
> til genbrugspladsen
>
> Jeg har ofte prøvet "om det ikke lige går denne gang", men er lige så
> mange gange blevet sat på plads
>

Jeg havde desværre overset genopladnings datoen for mine batterier
som jeg bruger i min garage, 1x60Ah + 1x70Ah, til lys, elværktøj
og GSM alarm.
Resultatet var at jeg kunne lade på dem med 6V, ikke godt
Det virker dog som om at de har det godt på trods af min mishandling.

Det næste jeg skal have fundet er et gel batteri, de tåler bedre
afladning, men et gel batteri på +120 Ah er #¤%¤# dyrt.

Ole Mogensen

claus.b.p. (10-01-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 10-01-09 00:14


"Ole Mogensen" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i meddelelsen
news:4959e858$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det næste jeg skal have fundet er et gel batteri, de tåler bedre
> afladning, men et gel batteri på +120 Ah er #¤%¤# dyrt.
>
Prøv om du ikke kan finde et hos Biltema. Jeg har købt et par af deres
120Ah's til båden, og de virker fint, og er til at betale. (Hvis
selvfølgelig du er i nærheden af sådan en.)

/Claus


Armand (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-12-08 00:42

Dennis Hellan Pedersen skrev:
> ......... nu driller det batteri der er på 65'ern, og så var
> det jeg ville prøve/tænkte at jeg måske kunne få det fra 1150'n op og
> køre igen,
>
Jeg synes at kunne huske at GS'eren har et noget specielt batteri - Er
du sikker på at du kan bruge 1150'erens??

--
Armand.

Dennis Hellan Peders~ (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 31-12-08 02:10


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:495ab189$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg synes at kunne huske at GS'eren har et noget specielt batteri -
> Er du sikker på at du kan bruge 1150'erens??


Nej faktisk ikke, har ikke prøvet at tage mål endnu, ville lige finde
ud af om det kunne svarre sig at nusse lidt om batteriet først !, men
der er ikke meget plads man skal have løsnet bag støddæmperen for at
få det ind/ud ....


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
91' BMW R 65 GS
99' BMW R 1150 GS




Armand (31-12-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-12-08 02:22

Dennis Hellan Pedersen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:495ab189$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Jeg synes at kunne huske at GS'eren har et noget specielt batteri -
>> Er du sikker på at du kan bruge 1150'erens??
>
>
> Nej faktisk ikke, har ikke prøvet at tage mål endnu, ville lige finde
> ud af om det kunne svarre sig at nusse lidt om batteriet først !, men
> der er ikke meget plads man skal have løsnet bag støddæmperen for at
> få det ind/ud ....
>
Synes at kunne huske fra en militær-auktion-tråd, at det er et helt
andet batteri end selv R65'erens. :-/
Prøv evt. blot at kigge på en eller anden akkumulator-fabrikants
typeliste istedet for at snavse fingrene til (på den anden side, så er
det om at snavse dem til mens man har dem og nytårsaften er traditionelt
den helt store trylle-fingre-væk-aften =

--
Armand.

Dennis Hellan Peders~ (07-01-2009)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 07-01-09 22:33


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:495ab189$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg synes at kunne huske at GS'eren har et noget specielt batteri -
> Er du sikker på at du kan bruge 1150'erens??

Hej.

Tog mål af det "gamle" 1150 batteri B/D/H - 18,6/8,2/17,4 hvilket
svarer til den størrelse der er angivet for et batteri til 65'ern bla.
hos www.louis.de
og efter afmont. af bagdæmper kunne batteriet også være der, men-men
når man så skal have bagdæmper mont. igen rammer det øverste af
dæmperen liiiige + polen, så den er placeret et forkert sted på det
batteri fra 1150, så det ryger på genbrugspladsen ! .......


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
91' BMW R 65 GS
99' BMW R 1150 GS



Ole Mogensen (30-12-2008)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 30-12-08 09:01

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> Hej NG.
>
> _Har_ prøvet at Google ! (mere for ikke at få verbale smæk )
>
> Men det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvor meget strøm der skal
> være på et 12v batteri når det er helt oppe på mærkerne, halvt afladet
> og fladt ?, nogen der har et skema ? eller en henvisning til et
>
>

Her er en hel del info:
http://www.batteryuniversity.com/index.htm

Ole Mogensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste