DSP er væk!?!
Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 26-07-01 21:59

Hej

Jeg sad og rodede med at lave mp3'er om til cd-rom format. Jeg brugte "mpg123
--cdr udfil indfil" og så prøvede jeg af en eller anden årsag at lave en "play
udfil". Det gav en mærkelig fejl (som jeg ikke kan huske), og bagefter var
/dev/dsp væk (ja, jeg var logget ind som root - dumt, dumt, dumt). Jeg prøvede
så at genstarte computeren (jeg har brugt Windows i for lang tid). Det hjalp
intet, så prøvede jeg "/dev/MAKEDEV dsp" som sagde "./MAKEDEV: don't know how
to make device "dsp"". Jeg går udfra at jeg skal bruge mknod til at lave filen
igen (jeg har kigget på man siden, men jeg fattede absolut intet), nogen der
kan hjælpe mig lidt på vej?

På forhånd tak...

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Fra : Kent Friis

Dato : 26-07-01 22:13

Den Thu, 26 Jul 2001 20:58:52 GMT skrev Jonas Due Vesterheden:
> [...]
>igen (jeg har kigget på man siden, men jeg fattede absolut intet), nogen der

Her på maskinen er dsp et symlink til dsp0.

Hvis du har /dev/dsp0, burde flg. være nok:

ln -s dsp0 /dev/dsp

Mvh
Kent
--
And the reboot record goes to: Windows 2000.
With only 3 seconds from the administrator password was entered till

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 26-07-01 22:21

In article <9jq15c$9m4$1@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:

> Her på maskinen er dsp et symlink til dsp0.
>
> Hvis du har /dev/dsp0, burde flg. være nok:
Der er kun en /dev/dsp1 og når jeg prøver at bruge den får jeg "dsp1: No such
device".

Mvh. Jonas

Fra : Kent Friis

Dato : 26-07-01 22:34

Den Thu, 26 Jul 2001 21:21:03 GMT skrev Jonas Due Vesterheden:

>Der er kun en /dev/dsp1 og når jeg prøver at bruge den får jeg "dsp1: No such
>device".

Ok, dsp0 er en character-device, major 14 minor 3 - dvs:

mknod /dev/dsp0 c 14 3

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-07-01 22:27

On Thu, 26 Jul 2001 20:58:52 GMT, Jonas Due Vesterheden wrote:

> så prøvede jeg "/dev/MAKEDEV dsp" som sagde "./MAKEDEV: don't know
> how to make device "dsp"".

Hvis du kiggede i MAKEDEV-scriptet ville du nok have gættet på
"MAKEDEV audio"

--
"Shit ain't like that! Adam Sjøgren
It's real fucked up!" asjo@koldfront.dk

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 26-07-01 22:39

In article <87r8v3z8ht.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Hvis du kiggede i MAKEDEV-scriptet ville du nok have gættet på
> "MAKEDEV audio"
Det var lige det der skulle til. Jeg havde godt nok kigget lidt i scriptet, men
det så stort og uoverskueligt ud. :)

Mange tak for den hurtige hjælp (også til Kent)...

Mvh. Jonas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-07-01 22:44

On Thu, 26 Jul 2001 21:39:29 GMT, Jonas Due Vesterheden wrote:

> Det var lige det der skulle til. Jeg havde godt nok kigget lidt i
> scriptet, men det så stort og uoverskueligt ud. :)

Jeg er doven, så jeg plejer at søge på det jeg mangler (C-x C-f /de
[tab] M [tab] [ret] C-s dsp )

Mvh.

--
"Suddenly a gorilla pulled me in an alley. Squeezed Adam Sjøgren
my spine into an accordion and played a polka on asjo@koldfront.dk

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 26-07-01 23:01

In article <87d76nz7pt.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Jeg er doven, så jeg plejer at søge på det jeg mangler (C-x C-f /de
> [tab] M [tab] [ret] C-s dsp )
Jeg er doven, så jeg poster et indlæg til en Unix gruppe.. :) Nå, jeg burde nu
have tænkt over at søge filen igennem.

Mvh. Jonas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-07-01 11:01

Adam Sjøgren wrote:
> Jeg er doven, så jeg plejer at søge på det jeg mangler (C-x C-f /de
> [tab] M [tab] [ret] C-s dsp )

Godt man bruger vi:
/dsp[ret]

--
Lars Kongshøj

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-07-01 11:05

Lars Kongshøj <kongshoj@my-deja.com> writes:

> Godt man bruger vi:
> /dsp[ret]

Adam hentede også file ind og brugte completion, hvilket får det til
at se sort ud når det bliver skrevet ned.

--
http://peter.makholm.net/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-07-01 13:58

On Sat, 28 Jul 2001 12:01:22 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Godt man bruger vi: /dsp[ret]

Hvordan kommer du til at "/" er specielt bedre end "C-s"?

Mvh.

--
"(Whoops. I almost wrote "Riot" there, instead Adam Sjøgren
of Rally. But I caught myself just in time. asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-07-01 14:05

> Godt man bruger vi: /dsp[ret]

Hvordan kommer du til at "/" er specielt bedre end "C-s"?

Hvis man bruger dansk tastatur kræver begge at man holder en tast nede
(shift hhv. control) mens man trykker på en anden tast ("7" hhv. "s").

Hvis man absolut vil sammenligne, så ville jeg finde det rimeligt at
argumentere for at "C-s" er marginalt nemmere end "/", da "s"-tasten
sidder tættere på der hvor fingrene normalt befinder sig når man
sidder ved et tastatur end "7" gør.

Eller har jeg helt misforstået din pointe?

Mvh.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-07-01 15:02

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> sidder tættere på der hvor fingrene normalt befinder sig når man
> sidder ved et tastatur end "7" gør.
>
> Eller har jeg helt misforstået din pointe?

Ja, pointen er som Peter forstod den, nemlig at jeg ikke rigtigt forstod
alle de besværgelser du gjorde før C-s.

Nu kan jeg se, at vi og emacs (som jeg går ud fra at du bruger) er lige
nemme at betjene på dette punkt.

--
Lars Kongshøj

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-07-01 15:12

On Sat, 28 Jul 2001 16:01:36 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Ja, pointen er som Peter forstod den, nemlig at jeg ikke rigtigt
> forstod alle de besværgelser du gjorde før C-s.

Nårh, så'n

> Nu kan jeg se, at vi og emacs (som jeg går ud fra at du bruger)

(Er der nogen der _ikke_ bruger emacs? Kættere!)

> er lige nemme at betjene på dette punkt.

Næmli!

,

--
"I'd say that crossed the line from Adam Sjøgren
ironic coincidence to evil omen." asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-07-01 15:25

Adam Sjøgren wrote:
> (Er der nogen der _ikke_ bruger emacs? Kættere!)

Ja, de _rigtige_ unix-hajer.

--
Lars Kongshøj

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-01 00:08

Lars Kongshøj wrote:

> Ja, de _rigtige_ unix-hajer.

Du bruger "ed"? "vi" er for toesedrenge.

http://bigfoot.com/~thunderbear