MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Kan ikke install XP efter Vista
Fra : Henne

Dato : 24-12-08 13:45

Hej
Min søns PC skulle re-installeres via HP-Recovery disk men det kunne den
ikke.
Pga jul mm ville jeg install en XP indtil vi kunne snakke med HP men det
siger der ikke er nogen HD når jeg har sagt ja til ny installation.

Hvad gør jeg galt? Er vant til XP uden problemer?

Kender ikke Vista.

Hjælp modtages gerne

Henrik

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-12-08 13:54

"Henne" <henrikmainz@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siger der ikke er nogen HD når jeg har sagt ja til ny installation.
>
> Hvad gør jeg galt? Er vant til XP uden problemer?

Hej Henrik

Det er ikke Vista, der driller dig, men harddisken/controlleren er åbenbart
SATA el.lign., og det kræver drivere.
Du må først finde ud af hvilket chit-set du har i maskinen og derefter finde
driveren på nettet (eller på evt medfølgnde CD).
Hvis du har diskette-drev kan du så indlæse driveren under starten af
XP-installationen - på et tidspunkt står der at du kan trykke på en knap for
at indlæse 3. parts drivere.
Hvis du ikke lige har diskette-drev kan du sandsynligvis gå in i Bios og se
efter om der ikke er mulighed for at vælge "Kompatibel tilstand (Compatible
mode)" for harddisk-conntrolleren - vælg denne tilstand og du kan
indstallere XP uden problemer. Eneste irritation er at harddisken ikke kører
med fuld hastighed.
Når XP er installeret kan du så inistallere driveren og gå i Bios igen og
sætte controlleren tilbage til oprindelig tilstand.
Så kører det normalt igen
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Henne

Dato : 24-12-08 14:06

Ok lyder til at kunne lykkes

Fra : Lyrik

Dato : 25-12-08 00:44

"Henne" <henrikmainz@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> siger der ikke er nogen HD når jeg har sagt ja til ny installation.
>
> Hvad gør jeg galt? Er vant til XP uden problemer?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Er der ikke en recovery partition som kan aktiveres under opstart, eventuelt
ved at trykke på "F11" eller tilsvarende tast?

Du får jo en hurtig meddelelse når du starter op-"Tryk ditten eller tryk
datten"
Min HP Pavillion er inddelt i 2 partitioner. En recoverypartirion hvor hele
systemet kan restores fra og C-drevet med selve Windows. I tilfælde af fejl
kan man trykke på i mit tilfælde F11 hvorefter forskellige
reparationsløsninger kan vælges. herunder en komplet restore til den
tilstand den var i da den blev købt.

Jeg vil råde dig til at reinstallere Vista. XP kan blive et mareridt på en
så moderne maskine.

Glædelig Jul til dig og din søn!

Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-12-08 10:38

"Lyrik" skrev i en meddelelse
> XP kan blive et mareridt på en så moderne maskine.

Et "mareridt" er nok lidt overdrevet - jeg har lagt XP på flere helt nye
bærbare uden problemer - og der kører XP i mine øjne stadig bedre end
Vista, der (stadig i mine øjne) har for mange særheder.

Det eneste man kan komme ud for er manglende drivere, der ikke lige
følger med PC'en til XP, men det er så bare et spørgsmål om at kontakte
producenterne af hardwaren eller PC'en og få de rigtige drivere - så
kører det som smurt

Jan

Fra : Lyrik

Dato : 25-12-08 19:08

Jan Vestergaard skrev den 25-12-2008:

> [...]
> med PC'en til XP, men det er så bare et spørgsmål om at kontakte
> producenterne af hardwaren eller PC'en og få de rigtige drivere - så kører

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
OK Jan! Men min nevø har løbet panden imod en mur med projektet.
Manglende drivere, men man skal bare ringe? til producenten og bede ham
om straks at sende XP-drivere? det lyder alligevel som lidt af et
mareridt!))

Nu min Pavillion dv9840eo med blu-ray afspilning-HDCP-kryptering af
drivere og hardware og ekstra blu-ray-regionskodekontrol.
Tror du jeg bare lige kan installere XP og få det hele til at fungere?
Undskyld jeg tvivler på at selv du kunne udføre det trick!))

MvH
Jens

--
MvH
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-12-08 19:57

"Lyrik" skrev i en meddelelse
> [...]
> Manglende drivere, men man skal bare ringe? til producenten og bede
> ham om straks at sende XP-drivere? det lyder alligevel som lidt af et

Jeg har for nylig købt tre bærbare fra www.laptops.dk - de var
oprindelig også leveret med Vista - men efter en måned var jeg "lidt"
træt af den og kontaktede så laptops.dk og fik XP og XP drivere i
stedet.

Det kostede så et lille ekstrabeløb - svjh 200 kr - men det er efter min
mening pengene værd

Jan

Fra : Jørgen

Dato : 25-12-08 22:02

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> kontaktede så laptops.dk og fik XP og XP drivere i stedet.
>
> Det kostede så et lille ekstrabeløb - svjh 200 kr - men det er efter min

Pengene værd? for at gå tilbage til et gammelt system?
Havde du ikke et barnebarn eller lignende som kunne vise dig hvordan Vista
fungerer?
Man må da følge med udviklingen - ny bil - ja man tudehornet skal være i
midten af rattet!!!!
Konservativ - nej, men det skal bare være som det plejer!!
hilsen
Jørgen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-12-08 22:51

"Jørgen" skrev i en meddelelse
> Man må da følge med udviklingen

Kun når udviklingen går fremad til noget bedre

Vista er IKKE et skridt fremad.

Selv MS har indset det og forlænget supporten af XP til efter næste
udgave af Windows er på gaden.

Jan

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 25-12-08 22:58

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev :

>Selv MS har indset det og forlænget supporten af XP til efter næste
>udgave af Windows er på gaden.

Det var der også på Win 98 flere år efter at XP var kommet.

Og der havde i mellemtiden været en Me og 2000.
--
Kerim

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-12-08 13:35

Kerim Ellentoft wrote:

> Det var der også på Win 98 flere år efter at XP var kommet.
>
> Og der havde i mellemtiden været en Me og 2000.

Du opnår intet som helst ved at bombardere Vista-haderne med fakta.

Jeg har også indtrykket af at rigtigt mange fejl som tilskrives Vista,
enten er driverfejl (dvs. fejl fra udstyrsleverandører) eller fejl40.
Men Vista-hadernes fordomme forhindrer dem i at se klart.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-08 13:42

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> enten er driverfejl (dvs. fejl fra udstyrsleverandører) eller fejl40. Men
> Vista-hadernes fordomme forhindrer dem i at se klart.

I stedet for blot at kalde alle, der ikke er begejstrede for Vista, for
uvidende hadere af noget du ikke mener de har forstand på skullle du måske
tage at oplyse os alle om hvad det er, Vista er så god til - og hvilke
problemer man undgår ved at bruge Vista.

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-12-08 14:09

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> du måske tage at oplyse os alle om hvad det er, Vista er så god til -
> og hvilke problemer man undgår ved at bruge Vista.

Jeg vil hellere vende det om og sige at jeg kun har haft tre problemer
med min nye pc med Vista Ultimate:

1. Jeg har installeret to ca. 8 år gamle programmer hvor jeg får en
fejlmeddelelse ved start af programmet, men programmerne kører i øvrigt
upåklageligt. Jeg havde faktisk ikke regnet med at de kunne installeres,
bl. a. havde jeg i sin tid endnu større problemer med gamle programmer
da jeg gik over til XP.

2. Jeg har installeret nyeste printerdriver til en hp-printer tilsluttet
en printserver, der får jeg en fejl når jeg vælger egenskaber, men
printeren kører i øvrigt upåklageligt på default-opsætningen. Samme
printerdriver fungerer upåklageligt på XP. Det er ubetinget en hp-fejl
som hp desværre ikke kan eller vil hjælpe med.

3. Jeg har i enkelte tilfælde haft lidt problemer med at ændre
indstillinger i Vista fordi interfacet er anderledes end jeg er vant
til. Samme problem havde jeg da jeg gik over til XP.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-08 15:03

> [...]
> indstillinger i Vista fordi interfacet er anderledes end jeg er vant til.
> Samme problem havde jeg da jeg gik over til XP.

Du har altså ikke oplevet en meget markant nedgang i PC'ens ydelse under
Vista (uanset SP-version) ?
Trods Core2dou og 2 Gb ram varer det jo adsillige minutter mere at starte
Vista op ifht XP.
Generel performance for Vista ifht XP er som at røre i sirup ifht vand -
begge testet på samme PC, forstås.
Ca 67 overflødige "services" til visuel forbedring af skrivebord o.m.a
koster altså under Vista - personligt er jeg fuldstændig ligeglad med at få
vist vejret i Dubai - jeg hved der er varmt hele året - og at man alligevel
kan stå på ski hele året
Så hellere bruge PC'ens kræfter på at afvikle de programmer, jeg ønsker at
bruge.

Forresten forstår jeg ikke helt den løbende debat om at det er svært at
installere XP på helt nye PC'ere pga. manglende XP-drivere.
Hver gang jeg køber et eller andet udstyr, der kræver drivere, står der på
æsken at den er "Vista Ready" - men jeg har endnu ikke set en enhed, hvor
der er separate Vista- og XP-drivere. Så kan det da ikke være så svært, hvis
man blot kan bruge Vista-ddrivere under XP ?!
------------------------------------

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-12-08 15:25

Jesper Hedegaard wrote:

> Du har altså ikke oplevet en meget markant nedgang i PC'ens ydelse
> under Vista (uanset SP-version) ?

Nej, slet ikke. Min nye pc passer hardwaremæssigt fint med Vista, og den
er meget hurtigere end min tidligere (fire år gamle) pc med XP.

> Ca 67 overflødige "services" til visuel forbedring af skrivebord o.m.a
> koster altså under Vista - personligt er jeg fuldstændig ligeglad med

Hvorfor slår du det så ikke fra? Det er det jeg kalder fejl40.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-12-08 16:16

> [...]
> er meget hurtigere end min tidligere (fire år gamle) pc med XP.

> Hvorfor slår du det så ikke fra? Det er det jeg kalder fejl40.

Jamen se det er så lige det, jeg kalder Fejl 00 - producentefejl.
Lad være med at bebyrde brugerne (~deres PC'ere) med en masse unødigt pynt -
især når det optager så mange ressourcer. Det er selvfølgeligt muligt at slå
uønsket gejl fra, men hvorfor så ikke lave en "Pro"-udgave uden tant og fjas
og en "Home Theater"-udgave for dem, der hellere vil have sovset hele
oplevelsen ind i cellofan og sirup.
Men XP har jo samme defekt - bare ikke i nær så høj grad, så på dagens
PC'ere føles det ikke nær så generenede som da XP kom frem - der havde vi jo
faktisk samme debat alle steder
Men samlet set er jeg ret sikker på at en performance-optimeret
XP-installation er meget hurtigere end en tilsvarende optimeret
Vista-installation. Og jeg synes altså det er noget pjat at overdænge
brugerne med overflødige ting - især da en del af det vel stikker så dybt i
kernen at det reelt ikke kan slås helt fra.

Men bevares - ser vi f.eks. på Linux har jeg mit eget skræk-scenarie i
tankerne mht fremtiden i biler; jeg kan lige se en Linux-styret bil med
Bluetooth, Wi-Fi und alles i gang. Når du holder for rødt viser det sig at
sidemanden syntes han er vildt dygtig til at modificere enhver driver til
Linux - og prøver at sprede sine guldkorn via trådløse net.
Resultatet er så bare at din bil reagerer rigtigt underligt efter
krydset......bevares - det er måske alligevel bedre en BSOD

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-12-08 16:48

Jesper Hedegaard wrote:

> Men XP har jo samme defekt - bare ikke i nær så høj grad, så på dagens
> PC'ere føles det ikke nær så generenede som da XP kom frem - der
> havde vi jo faktisk samme debat alle steder

Netop.

> Men samlet set er jeg ret sikker på at en performance-optimeret
> XP-installation er meget hurtigere end en tilsvarende optimeret
> Vista-installation.

Det er altså noget du gætter på, ikke noget du ved?

> [...]
> det sig at sidemanden syntes han er vildt dygtig til at modificere
> enhver driver til Linux - og prøver at sprede sine guldkorn via

Du fantasi fejler da i hvert fald ikke noget.

Fra : Carl Drud

Dato : 26-12-08 17:09

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> writes:

> Men bevares - ser vi f.eks. på Linux har jeg mit eget skræk-scenarie i
> tankerne mht fremtiden i biler; jeg kan lige se en Linux-styret bil med
> Bluetooth, Wi-Fi und alles i gang.

I linket nedenfor kan du se hvordan det går med en Windows styret bil:

http://www.youtube.com/watch?v=bkBH5NKEJDs

--
Carl

Fra : N_B_DK

Dato : 26-12-08 16:56

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> Nej, slet ikke. Min nye pc passer hardwaremæssigt fint med Vista, og
> den er meget hurtigere end min tidligere (fire år gamle) pc med XP.

NEj det var da sandelig også en fornuftig sammenligning, måske du ikke
har fantasi til at vi er mange der faktisk har prøvet vista og xp på
samme nye maskine, og derved kan sammenligne hastigheden ?

Jeg vil kalde det direkte idioti, at sammenligne hastigheden på 2
forskellige systemer, med så forskellige specifikationer.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-12-08 22:35

On Fri, 26 Dec 2008 14:09:03 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Jeg vil hellere vende det om og sige at jeg kun har haft tre problemer
>med min nye pc med Vista Ultimate:

Brugere af Vista fortæller altid at de ikke, eller kun i få tilfælde,
har problemer med Vista, samt hvordan de undgår dens ulemper.

Vi hører aldrig noget om hvilke fordele de har af Vista, hvis der da
overhovedet er nogle.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-12-08 22:46

On Fri, 26 Dec 2008 22:35:08 +0100, Erik Helmer Nielsen wrote:

> Vi hører aldrig noget om hvilke fordele de har af Vista, hvis der da
> overhovedet er nogle.

Tja, der findes da et væld af programmer til Windows. Er det ikke en
fordel? Er det forøvrigt XP eller Linux du sammenligner med? Tør man spørge
hvad dit favorit-styresystem skulle have af fordele?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-12-08 02:30

Tjah, f.eks. er sikkerheden meget forbedret i Vista. Der er drev
kryptering (BitLocker), Bedre hjælp til handicappede, Diagnose af HD
og RAM helbred, DirectX10 og kryptering af enkelt filer og foldere.
Er der to brugere på en maskine? Sæt det op så deres respektive filer
automatisk krypteres med hver deres nøgle.
Ikke alt af det ovennænte findes i alle versioner.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : N_B_DK

Dato : 27-12-08 11:59

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
>og kryptering af enkelt filer og foldere.
> Er der to brugere på en maskine? Sæt det op så deres respektive filer
> automatisk krypteres med hver deres nøgle.
> Ikke alt af det ovennænte findes i alle versioner.

Findes også i XP.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 27-12-08 20:13

On Sat, 27 Dec 2008 02:30:29 +0100, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:
> [...]
>-DirectX10 og kryptering af enkelt filer og foldere.
>-Er der to brugere på en maskine? ...

>Ikke alt af det ovennænte findes i alle versioner.

Godt nok, men det er altsammen noget jeg ikke har brug for.
Da jeg har en velfungerende XP har jeg ikke megen lyst til at betale
for det.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-12-08 00:30

Så lad være. Der er ingen der kommer og tvangsinstallerer Vista på din
Computer.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sat, 27 Dec 2008 20:13:11 +0100, Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-12-08 14:26

Erik Helmer Nielsen wrote:

> [...]
> har problemer med Vista, samt hvordan de undgår dens ulemper.
>
> Vi hører aldrig noget om hvilke fordele de har af Vista, hvis der da

Hvilke fordele har du af Windows XP? Formentlig primært at du kender
den.

Da jeg købte ny pc i efteråret, kunne jeg ikke købe den med Windows XP,
jeg var lidt for sent på den. Da jeg har en mængde programmer som ikke
kan køre på Linux, var der kun den mulighed at vælge mellem varianter af
Windows Vista. Ved at vælge Windows Vista Ultimate fik jeg muligheden
for at nedgradere til Windows XP hvis behovet skulle opstå.

Dette behov er ikke opstået. Det vil jeg da henregne som en fordel til
Windows Vista

Der er altid ulemper ved at gå over til et nyt operativsystem.
Brugergrænsefladen er anderledes, mulighederne er anderledes,
indstillingerne er anderledes. Hvis man ikke kan håndtere det, burde man
ikke opgradere (hverken pc eller operativsystem).

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 27-12-08 20:13

On Sat, 27 Dec 2008 14:25:57 +0100, "Erik Olsen"
> [...]
>for at nedgradere til Windows XP hvis behovet skulle opstå.
>Dette behov er ikke opstået. Det vil jeg da henregne som en fordel til
Dette svar er det typiske svar fra en Vista bruger,
du er bare glad for at du ikke haft problemer med Vista.

Min situation er den, at jeg har XP og skal give ret mange penge for
Vista.
Derfor efterlyser er hvilke fordele du har fået.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-08 00:07

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Dette svar er det typiske svar fra en Vista bruger,
> du er bare glad for at du ikke haft problemer med Vista.

Ja, det er jeg, for jeg havde forinden fået tudet ørerne fulde af at
Vista var noget ubrugeligt lort. Det viste sig altså heldigvis ikke at
være sandt. Om det er det typiske svar fra en Vista-bruger, kan jeg ikke
sige.

> Min situation er den, at jeg har XP og skal give ret mange penge for
> Vista. Derfor efterlyser er hvilke fordele du har fået.

Så må jeg hellere gentage:
1. Jeg havde en fire år gammel pc med Windows XP og 1 Gb ram, dengang
nogenlunde high-end.
2. Jeg har for nylig købt en nogenlunde high-end pc med Windows Vista
Ultimate og 4 Gb ram (ja, jeg ved godt jeg ikke kan udnytte det hele).

Jeg kan kun sige at min nye pc med Vista er væsentligt hurtigere end den
gamle med XP. Jeg kan ikke fortælle dig om det skyldes hardwaren,
operativsystemet eller en kombination. Jeg har nemlig ikke haft Vista
installeret på den gamle pc (kunne ikke falde mig ind at installere et
nyere operativsystem på en gammel pc - eneste gang jeg har gjort det,
var da jeg satte en større harddisk i min 486-66'er og installerede
Windows 95), og jeg har ikke haft XP installeret på den nye (det har
ikke været nødvendigt).

Jeg beklager at jeg ikke kan hjælpe dig yderligere, men jeg synes ikke
jeg vil give dig råd som er grebet ud af den blå luft.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-12-08 15:07

"Erik Olsen" skrev i en meddelelse
> Du opnår intet som helst ved at bombardere Vista-haderne med fakta.

Jeg har ikke nævnt noget om, at jeg hader Vista - jeg gav den da en
chance og kørte med den en måned - men kunne ikke se nogle nævneværdige
fordele i forhold til XP - kun nogle irriterende småting der irriterede
mere end de gavnede - derfor røg den ud igen.

Vista bruger en masse ekstra resourcer i forhold XP uden at give noget
relevant ekstra - der mangler drivere til en del ældre hardware - en del
ældre programmer kan ikke ikke køre på Vista - bare for at nævne de mest
irriterende ting......

På mit arbejde kører vi også XP og der er heller ikke planer om at
skifte til Vista.

Jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-12-08 15:22

Jan Vestergaard wrote:

> der mangler drivere til en del ældre hardware - en
> del ældre programmer kan ikke ikke køre på Vista - bare for at nævne
> de mest irriterende ting......

Det synes jeg er to udmærkede argumenter for at holde sig til et ældre
styresystem. Det er ikke irriterende, men forudsigeligt.

Jeg har f. eks. også stadig en ældre pc stående som kører Windows 98, på
den kan jeg køre ældre programmer som XP og Vista slet ikke magter.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-12-08 14:08

"Kerim Ellentoft" skrev i en meddelelse n
> Det var der også på Win 98 flere år efter at XP var kommet.

Ja - 98 var også et rigtigt godt produkt

ME var ikke nogen kæmpeforbedring - så den sprang jeg også over....

2000 var ikke rigtigt god før SP4...

Men XP var egentlig heller ikke "perfekt" før SP2

Problemet med Vista er bare at det virker som om at MS har droppet den
og afventer næste udgave af Windows, som de har store forventninger
til......

Men fremtiden (og MS's planer) er svære at spå om, så lad os se, hvad
fremtiden bringer.....

Fortsat god jul til alle

Jan

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-12-08 18:20

Slet ikke. SP2 er lige sendt i Beta og forventes klar i første
kvartal.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-12-08 13:02

On Thu, 25 Dec 2008 19:07:31 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:
>Nu min Pavillion dv9840eo med blu-ray afspilning-HDCP-kryptering af
>drivere og hardware og ekstra blu-ray-regionskodekontrol.
>Tror du jeg bare lige kan installere XP og få det hele til at fungere?

Ja, det bør du kunne.
Jeg afspiller med fint resultat BluRay skiver, H264 1920*1080, på min
PC med Windows XP SP3.
Endda med et lille billigt grafikkort til ca 300 Kr.

Jeg ser ingen fordele i Windows Vista, tværtimod.

Erik Helmer Nielsen