MS Windows
briani 27239
Flytning af programmer
Fra : Vidal

Dato : 19-12-08 13:15

Jeg har fået en ny stor HD og vil gerne flytte mine
'Programmer' over på den.

Er der en elegant måde man kan overtale systemet til
stadig at se program-mappen på rette vis.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Max

Dato : 19-12-08 15:00

Hej Vidal

> Er der en elegant måde man kan overtale systemet til
> stadig at se program-mappen på rette vis.

En nem og elegangt måde at lave det på er at kopiere
hele din systemdisk over på din nye harddisk og så
udvide partitionen på den bagefter.

Til kopien kan du f.eks bruge clone maxx

http://www.pcinspector.de/Sites/clone_maxx/info.htm?language=1

og til udvidelsen Partition Magic.

--
Mvh Max

Fra : Vidal

Dato : 19-12-08 16:27

Max skrev:
> [...]
> hele din systemdisk over på din nye harddisk og så
> udvide partitionen på den bagefter.
>
> Til kopien kan du f.eks bruge clone maxx

Det, jeg gerne vil, er stadigt at bruge min 'gamle'
HD som systemdisk og så have 'Programmer' og
'Dokumenter' på den nye.

Kan man det efter din metode?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Max

Dato : 19-12-08 17:10

Hej Vidal

> Det, jeg gerne vil, er stadigt at bruge min 'gamle'
> HD som systemdisk og så have 'Programmer' og
> 'Dokumenter' på den nye.
>
> Kan man det efter din metode?

Nej, og jeg tror du ender med problemer på den måde,
jeg tror nemlig at mange programmer vil ligge på
systemdisken, men det kan andre nol svare bedre på.

--
Mvh Max

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-12-08 01:12

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 'Programmer' over på den.
>
> Er der en elegant måde man kan overtale systemet til
> stadig at se program-mappen på rette vis.

Nej. Alle programmerne er også registreret utallige steder i
registreringsdatabasen, hvor de peger på den nuværende placering. Herunder
vil også mange enkeltfilers placering være beskrevet. Så opgaven må siges at
være umulig.

Kurt

Fra : ..::jmj..::

Dato : 20-12-08 16:15

Den 20-12-2008, skrev Kurt B. Andersen:

> [...]
> vil også mange enkeltfilers placering være beskrevet. Så opgaven må siges at

Emnet har tidligere været oppe, og det er muligt med en lille ændring i
registreringsdatabasen:
\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion

Nøglen hedder "ProgramFilesDir"

og ændres til den disk hvor man ønsker placeringen.
Jeg har selv brugt denne mulighed og den virker fint.

Jørgen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-12-08 18:57

...::jmj..:: skrev:

> [...]
>
> Nøglen hedder "ProgramFilesDir"
>
> og ændres til den disk hvor man ønsker placeringen.
> Jeg har selv brugt denne mulighed og den virker fint.

Det skulle man jo tro, men når det er så enkelt, hvorfor så alle de
vanskelige opskrifter og advarsler. Du har ingen problemer haft?

--
Niels

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 21-12-08 07:51

Niels P Sønderskov skrev den 20-12-2008:

> Det skulle man jo tro, men når det er så enkelt, hvorfor så alle de
> vanskelige opskrifter og advarsler. Du har ingen problemer haft?

Nu har jeg absolut ingen grund til at lyve om det her, om det så kun
virker her, ville jeg stille mig tvivlende til. Asus Eee 901 er faktisk
sat op på den måde.
Så til dit spørgsmål: nej, jeg har ingen problemer haft.
Jørgen

Fra : emjeppesen

Dato : 21-12-08 00:18

... skrev:

>Nøglen hedder "ProgramFilesDir"
>
>og ændres til den disk hvor man ønsker placeringen.
>Jeg har selv brugt denne mulighed og den virker fint.

Jeg har programmer liggende på 3 drev, men i "ProgramFilesDir" kan jeg
kun se 1 drevbogstav, så helt enkelt er det vist ikke at ændre på det.
Hilsen emj

Fra : ..::jmj..::

Dato : 21-12-08 11:19

emjeppesen har bragt dette til os:

> Jeg har programmer liggende på 3 drev, men i "ProgramFilesDir" kan jeg
> kun se 1 drevbogstav, så helt enkelt er det vist ikke at ændre på det.
> Hilsen emj

Uanset variablen, bestemmer du selv hvor du vil installere dine
programmer, at du spreder dem over flere drev har intet med sagen at
gøre.
Men hvis man ikke bevidst ændrer programdestinationen ved installation,
vil Windows foreslå den sti der er specificeret i ProgramFilesDir.
Jørgen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-12-08 00:58

"..::jmj..::" <kaliffen@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Nøglen hedder "ProgramFilesDir"
>
> og ændres til den disk hvor man ønsker placeringen.
> Jeg har selv brugt denne mulighed og den virker fint.

Ja, det er en henvisning til, hvor den skal lægge programmer ved fremtidige
installationer. Jeg vil stadig påstå, at det ikke ændrer henvisning til dem,
som nu er placeret et andet sted.
Andre henviser så til programmer som angiveligt kan det ønskede. Da jeg ikke
kender disse programmer, kan jeg ikke udtale mig om hvor godt de gør deres
arbejde.

Kurt

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 21-12-08 15:58

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> Andre henviser så til programmer som angiveligt kan det ønskede. Da jeg
> ikke kender disse programmer, kan jeg ikke udtale mig om hvor godt de

Alle programmer der er skrevet ordentligt bør benytte variablen i stedet
for den konkrete sti (fx C:\Programmer), og mit spørgsmål til Jørgen var
selvfølgelig ikke en antydning af at jeg troede han var fuld af løgn.
Det var selvfølgelig for at høre om det også fungerede helt problemfrit
i virkeligheden - i.e. hvor mange programmer støder man på i dag, der
ikke fungerer som OS forventer.

Alt i alt er det jo en hel del lettere at ændre en enkelt variabel end
at rette stien for hvert eneste installeret program i
registreringsdatabasen.

Og det er da lidt mærkeligt at påstå som du gør, at det ikke vil virke
for allerede installerede programmer, når manden nu har prøvet og det
virker?

--
Niels

Fra : ..::jmj..::

Dato : 21-12-08 17:08

Niels P Sønderskov formulerede spørgsmålet:

> [...]
> allerede installerede programmer, når manden nu har prøvet og det virker?

Små slag... jeg erindrer ikke at jeg har sagt således. Jeg synes det
ligger implicit i mit indlæg: ændring af en systemvariabel har ikke
bagudrettet effekt, men relevans for efterfølgende installationer.
Ikke desto mindre HAR det virket hos mig også med programmer
installeret før ændringen. Jeg kopierede nemlig hele program-mappen
over på den nye lokation, så det har kørt for mig uden re-installation.
Den sunde fornuft bør i alle tilfælde sejre: vil man kunne arbejde uden
problemer (og uden duplikation af program-mappen med programmer FØR
ændring af variablen), er en re-installation af programmerne EFTER
ændring af variablen at anbefale...
Jørgen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-12-08 02:25

...::jmj..:: skrev:

> [...]
> problemer (og uden duplikation af program-mappen med programmer FØR
> ændring af variablen), er en re-installation af programmerne EFTER

Og altså, det ser ud til at jeg alligevel har forstået hvad du skrev.

--
Niels

Fra : Vidal

Dato : 26-12-08 20:33

...::jmj..:: skrev:

> [...]
>
> Nøglen hedder "ProgramFilesDir"
>
> og ændres til den disk hvor man ønsker placeringen.
> Jeg har selv brugt denne mulighed og den virker fint.

Så jeg skal bare flytte hele program-mappen over på det nye drev
og ændre C:\Programmer til E:\Programmer?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-12-08 20:40

Vidal <vidal@webspeed.dk> skrev :

>Så jeg skal bare flytte hele program-mappen over på det nye drev
>og ændre C:\Programmer til E:\Programmer?

Nej, det der tales vil kun gælde for programmer, der installeres
efter ændringen.

Så når et program skal vælge instatllationsmappe, så bliver den
nye.

Hvis du flytter den nuværende, så vil der være en masse
programmer, hvor referencen i registreringsdatabasen er forkert.
--
Kerim

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-12-08 13:40

On Fri, 19 Dec 2008 13:15:20 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:
>Jeg har fået en ny stor HD og vil gerne flytte mine
>'Programmer' over på den.
God ide, det kan også udmærket lade sig gøre.

>Er der en elegant måde man kan overtale systemet til
>stadig at se program-mappen på rette vis.
Emnet var omtalt for ca en uge siden, se
Det omtalte program 'COA2' kan hentes gratis fra
http://digilander.libero.it/rareware/coa2.zip

Der findes også et andet, tilsyneladende gratis, program, der angiver
at kunne det samme, nemlig:
'Application Mover', hentes fra
http://www.funduc.com/app_mover.htm

Som ved andre store ændringer af maskinen skal du gå langsomt og
forsigtigt frem.
Lav først en backup af din oprindelige opsætning, så er du sikret hvis
noget går galt.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-12-08 15:40

Vidal skrev:

> Jeg har fået en ny stor HD og vil gerne flytte mine
> 'Programmer' over på den.
>
> Er der en elegant måde man kan overtale systemet til
> stadig at se program-mappen på rette vis.

Som du kan se er det en betænkelig affære, og jeg vil tilslutte mig Max'
forslag. Også af den grund at en nyere disk ofte er hurtigere. Det kan
vi selvfølgelig ikke vide her, men mon ikke?

--
Niels