Woody og dk keyboard
Fra : Jesper Petersen

Dato : 26-07-01 19:20

Hej!

Jeg har lige opgraderet min Debian til woody og har nu us keyboard, hvordan
ændrer jeg det til dansk? Jeg har prøvet følgende, som jeg fandt på nettet -
men uden resultat:

"Tag og find en passende keymapdefinition i
/usr/share/keymaps/i386/qwerty og kopier den ind som
/etc/console-tools/default.kmap.gz"

Når jeg har rebootet er det stadig us keyboard, er der noget andet, jeg skal
gøre?

Mvh.
Jesper

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 26-07-01 20:05

On Thu, 26 Jul 2001, Jesper Petersen <jesperp**Delete**@nork.auc.dk> wrote:
> [...]
>
> "Tag og find en passende keymapdefinition i
> /usr/share/keymaps/i386/qwerty og kopier den ind som

Kopier den danske keymap til /etc/console/boottime.kmap.gz

vh.

Morten

Fra : Jesper Petersen

Dato : 26-07-01 22:00

>Kopier den danske keymap til /etc/console/boottime.kmap.gz

Hmm, virker desværre heller ikke... Men det ser heller ikke ud til at jeg får
brug for det alligevel, der er lidt for meget knas med at installere en X
server, så jeg skifter nok til potato igen - der havde jeg i det mindste fået
det til at virke.

Der må da være andre der har oplevet problemer med at opgradere X serveren? Og
måske oveni købet fundet en løsningen...? Så vil jeg da _meget_ gerne høre om
det.

Mvh.
Jesper

Fra : Jesper Petersen

Dato : 26-07-01 22:13

>der er lidt for meget knas med at installere en X
>server

Og nu troede jeg at jeg lige havde forsøgt vha. dselect, men nu kender den
ikke kommandoen reboot, og skriver nu:

INIT: cannot execute "/sbin/getty"
INIT: Id "1" respawning too fast: disabled for 5 minutes

Nå men nu ryger woody ihvertfald ud igen, og så vil jeg, på lykke og fromme,
og sandsynligvis med lidt hjælp her fra gruppen, forsøge at få potato til at
køre lidt bedre end woody.

Jesper

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 27-07-01 12:20

> Hmm, virker desværre heller ikke...

Er det bare æøå du har problemer med?

Det burde virke på console. Jeg har yderligere sat

set meta-flag on
set convert-meta off
set output-meta on

i min ~/.inputrc

og i /etc/console-tools/config har jeg sat

SCREEN_FONT=lat1u-16

Denne font indeholder æøå, og ligger i pakken console-data.

Det fremgik i øvrigt ikke af dit opr. indlæg om det er X eller
console du snakker om. Hvis det er X, så vis os de relevante
linjer fra din XF86Config.

> Der må da være andre der har oplevet problemer med at opgradere
> X serveren? Og måske oveni købet fundet en løsningen...? Så vil
> jeg da _meget_ gerne høre om det.

Jeg husker også at det ikke gik helt som smurt, men typisk fik
jeg ikke skrevet ned, hvad jeg gjorde. Jeg erindrer dog at et
problem var at symlinket til X-serveren i /etc/X11 ikke blev
lavet ved installationen, og jeg lavede det manuelt

ln -s /usr/bin/X11/XF86_SVGA /etc/X11/X

(Udskift XF86_SVGA med din X-server.)

Jeg husker også at startx ikke virkede, fordi pakken
xbase-clients var blevet fjernet under opgraderingen, så denne
geninstallerede jeg og herefter virkede det. Andet kan jeg ikke
huske, så jeg håber det hjælper dig.

vh.

Morten

Fra : Jesper Petersen

Dato : 27-07-01 12:53

>Er det bare æøå du har problemer med?

Nej det er keyboardet, "-" bliver til "/" og "+" til "-", men som sagt er jeg
skiftet til potato igen, og der er der ingen problemer med keyboardet.

>Det fremgik i øvrigt ikke af dit opr. indlæg om det er X eller
>console du snakker om.

Det var console.

> [...]
>problem var at symlinket til X-serveren i /etc/X11 ikke blev
>lavet ved installationen, og jeg lavede det manuelt

Det gjorde jeg også, men det var ikke nok.

>Jeg husker også at startx ikke virkede, fordi pakken
>xbase-clients var blevet fjernet under opgraderingen, så denne
>geninstallerede jeg og herefter virkede det.

Måske var det, det som gik galt (?), jeg kunne installere xfonts-base, der
tillod X af køre (men ikke Blackbox), men ikke de X andre pakker som jeg
forsøgte vha. tasksel, det gav "unmet dependencies" og "broken packages", ikke
just noget jeg som newbie følte mig rustet til at tage kampen op imod...

>Andet kan jeg ikke
>huske, så jeg håber det hjælper dig.

Det gør det med stor sandsynlighed, nu er det bare om jeg tør risikere min
potato som virker for at afprøve det... men det ender det nok med Så er
det bare det med keyboardet i console igen... men den tid den sorg, hvis jeg
forsøger mig.

Ihvertfald mange tak for hjælpen.

Mvh.
Jesper

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 27-07-01 13:37

On Fri, 27 Jul 2001, Jesper Petersen <jesperp**Delete**@nork.auc.dk> wrote:

> Nej det er keyboardet, "-" bliver til "/" og "+" til "-", men
> som sagt er jeg skiftet til potato igen, og der er der ingen
> problemer med keyboardet.

Prøv med dpkg-reconfigure console-data, så skal det fandme
virke

vh.

Morten

Fra : Jesper Petersen

Dato : 27-07-01 14:50

>Prøv med dpkg-reconfigure console-data, så skal det fandme
>virke

*LOL* det bliver nok ikke lige i løbet af de næste par dage, jeg skifter til
woody, men når jeg gør, skal jeg nok skrive om det virker

Jesper

Fra : Jesper Petersen

Dato : 05-08-01 16:05

>Prøv med dpkg-reconfigure console-data, så skal det fandme
>virke

Hej Morten

Jeg lovede at skrive igen, mht. om det virkede.

Console-tools blev fjernet ved opgradering til woody, så den installerede jeg
igen, og så installerede jeg console-data, og gjorde som du skrev, og så
virkede det!

Mange tak for det, det var ikke lige gået op for mig, at console-tools var
blevet afinstalleret.

Mvh.
Jesper