DADK wrote:
> 
http://davidkonrad.blogspot.com/
>
> mvh
Det er vist uskik
Der er netop nu i disse dage hektisk aktivitet blandt regionernes 
politikere. Årsagen er, at man for at effektivisere og spare penge, valgte 
at sætte ambulancedriften i udbud. I Københavnsområdet, i Region Sjælland og 
i Midtjylland vandt det svenske selskab Samariten - hvilket kom som noget af 
en overraskelse for Samariten selv.
Det kan også virke lidt overraskende for os andre. For Samariten er faktisk 
et temmelig undseeligt firma, der nu har vundet kontrakter til 2,4 mia 
kroner, men som sidste år havde en samlet omsætning på kun knap 96 mio kr, 
og et overskud på 107.000 kr. Svenske kroner, vel at mærke!
Det virker lige lovlig risikabelt og satset at lægge befolkningens liv i 
hænderne på en virksomhed der kun ejer 20 ambulancer, og hvis omsætning 
sidste år var ca 1/25 af kontrakternes størrelse. Især bliver det 
forunderligt, når nu man tænker på at de hidtidige driftsholdere, Københavns 
Brandvæsen, der har drevet ambulancekørslen i 110 år, også har stået for 
uddannelse af ambulanceredderne. Et aspekt man øjensynligt ikke har skænket 
en tanke, udover naturligvis at man ikke har skelet til det realistiske i at 
kunne lade Samariten overtage driften. Men en forklaring findes der jo - man 
har i forskellig grad skelet til økonomi, og ikke service eller 
forsyningssikkerhed. Hovedstaden, f.eks, vægtede økonomi 70%, kvalitet 20% 
og leverancesikkerhed 10% (!!!).
Det vil - med statsgaranti - komme til at koste menneskeliv. Ingen tvivl om 
det, hvis kontrakterne overhovedet realiseres, nye udbudsrunder effektueres, 
og de oprindelige driftsholdere så i sidste ende vinder, hvorved man endnu 
engang har spildt store offentlige ressourcer på et dødfødt projekt. Det 
minder om IC4-tog historien, hvor en lille virksomhed blev valgt som 
leverandør til et gigantisk udviklings og produktions-projekt, med alle de 
velkendte forsinkelser og skandaler til følge.
Og når ulykkesramte danske statsborgere så begynder at dø, fordi Samariten 
ikke kan løfte opgaven, så vil politikerne naturligvis vaske hænder og tørre 
ansvaret af på vinderen af udbudsrunden - selvom det jo er politikerne der 
har initieret udbuddet, set på tilbuddene og udpeget vinderen. Vi vil få at 
vide, at man ingen anelse havde om at Samariten ikke kunne realisere 
driften, at man kontraktligt har gjort alt for at sikre kvaliteten, og man 
er "overrasket" over, at aftalerne ikke bliver overholdt. Nøjagtigt som når 
politikere bliver "overraskede" over ældre, der ligger i ugevis i deres eget 
skidt og møj, eller når man "chokeres" over at der ikke bliver gjort 
ordentligt rent på hospitalerne.
Det virker som om det kommer bag på politikerne, hver evig eneste gang de 
sparer penge på driften, og lægger det ud til en privat leverandør, som 
udover urealistiske fantasi-løfter jo som hovedopgave har at generere et 
overskud hjem på driften, og ikke har til opgave at servicere den danske 
offentlighed
I det hele taget vil jeg mene, at politikerne burde kunne gøre det meget 
bedre
Udlicitér Folketinget - en naturlig konsekvens, når nu de fejler og det ikke 
virker
Derfor - hvorfor ikke starte med at udlicitere den politiske "drift"? F.eks 
kunne man sætte Folketinget og dets 179 medlemmer i licitation, herunder 
Christiansborg, der jo rummer over 1.000 arbejdspladser. Det er et område 
hvorpå man helt sikkert vil kunne opnå effektiviseringer og forbedringer, 
blot vi får lidt privat konkurrence, og moderne leverandører får lov at se 
på driften, med friske øjne og altså ud fra moderne markedsmæssige vilkår 
har offentlighedens interesser i fokus. Eksempelvis er det jo oplagt, at man 
med en udlicitering vil kunne opnå følgende fordele :
  a.. Mere og bedre politik for de samme penge!
  b.. Flere, hurtigere og mere effektive beslutninger! Hvis vi helt 
borteliminrerer partipolitikken, vil mange, mange millioner kunne spares 
ikke alene på partistøtte, men også fordi vi mindsker niveauet af ligegyldig 
ævl og kævl. Folketinget bør kunne fungere som en velsmurt maskine, som en 
veldrevet virksomhed.
  c.. Færre ørkesløse debatter i Folketingssalen (det bliver så kedeligere 
at se DR2 om eftermiddagen, men det kan vel klares med reruns, eller best-of 
afsnit - evt kan man køre debatter fra andre landes parlamenter)
  d.. Mindre spild af borgernes penge som følge af dårlige, ugennemtænkte 
politiske beslutninger - den slags vil jo selvklart smitte direkte af på 
udbudsvinderens overskud (der skal forhandles fast pris hjem, uanset 
opgavernes svingende omfang)
  e.. Krig. Et rationelt foretagende vil nok være mindre tilbøjelig til at 
gå i krig - de danske såkaldte "forsvarsudgifter" når op over 20 milliarder. 
Det burde kunne sættes lavere.
  f.. Private virksomheder er langt bedre til budgetstyring og 
udgiftskontrol, end det offentlige, der jo rummer en frygtelig passiv 
overkapacitet. I stedet for at Folketinget, det er blot ét eksempel, kun 
fungerer cirka 8 måneder om året, kunne det jo fungere i 12 måneder - for de 
samme penge, og man kunne effektivisere og skære antallet af medlemmer ned 
fra 179 til f.eks 50.
Derudover bør man stille som krav, at medlemmerne af Folketinget er resultat 
eller præstationslønnede, muligvis kan man her bruge Ny Løn-princippet. Jeg 
ved ikke om det skal være ift mødekrav i Salen. Men det vil skærpe 
konkurrencen og effektiviteten - og naturligvis at medlemmerne i modsætning 
til i dag, kan fyres hvis ikke de passer deres arbejde, og f.eks aldrig er 
tilstede. Folketinget virker jo til mere at være en slags 
kontanthjælps-institution, end en egentlig arbejdsplads. F.eks ser vi nu 
Naser Khader bruge mere tid på at søge arbejde i udlandet, end på at passe 
det politiske arbejde han er valgt til - nu hvor han ved, han ikke vil blive 
genvalgt. Peter Brixtofte viste sig i årevis aldrig i Folketingssalen, og 
Uffe Elleman blev i sin tid Danmarks højst betalte kontanthjælpsmodtager, da 
han som følge af den "sociale begivenhed", at han ikke blev statsminister, 
efterfølgende passivt hævede løn, medens han
søgte arbejde i udlandet. Det lykkedes som bekendt ikke - til sidst valgte 
man at førtidspensionere ham.
Alt i alt er der meget at spare på Folketinget, blot det sættes i udbud, og 
den rigtigt udbudstager sættes til at forvalte. Det hele skal nok gå.