Deling af iPhoto-bibliotek imellem to kont~
Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 27-12-08 17:18

I forbindelse med flytning af vores data fra vores Windows PC til den
nye MacBook har vi også flyttet vores billedsamling. Lige nu ligger den
i Users/Shared/billeder. Herfra har vi hver især importeret den i vores
iPhoto-biblioteker.

Det virker sådan set fint - men nu har jeg opdaget, at når jeg
importerer billeder fra fx vores kamera, så lægges de i /mit/
iPhoto-bibliotek og ikke på den fælles placering. Dermed kan min kone
ikke se de billeder jeg importerede, da jeg var logget på sidst.

Tilsvarende problem havde vi med iTunes, men her kan man vælge placering
af iTunes.xml-filen, og nu deler vi uden problemer musik og medier på
tværs af vores to konti.

Kan man gøre noget lignende ved iPhoto? Jeg har googlet mig lidt frem
til en løsning, der indebar oprettelse af virtuelle foldere - men kan
det være rigtigt, at det er så besværligt?

Pft,

--
Jesper Lund Stocholm
http://www.lundstocholm.dk

Fra : Jon

Dato : 27-12-08 20:00

Jesper Lund Stocholm <jsunsite@lundstocholm.invaid> wrote:

> [...]
> til en løsning, der indebar oprettelse af virtuelle foldere - men kan
> det være rigtigt, at det er så besværligt?

Hvis du idet du åpner iPhoto holder nede Alt-tasten, vil du kunne velge
hvilket bibliotek du skal bruke, evt. opprette et nytt. Dette skal
iPhoto huske (samme teknikk skal virke med iTunes, mener jeg). For egen
del bruker jeg samme teknikk som du, og det virker 100% uten problemer.
Hvis flere brukere skal benytte samme bibliotek, pass bare på at
brukerrettigheter på iPhotos bibliotek-hierarki er adekvat satt.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 27-12-08 23:04

Jon skrev:

> [...]
> Hvis flere brukere skal benytte samme bibliotek, pass bare på at
> brukerrettigheter på iPhotos bibliotek-hierarki er adekvat satt.

Det hjalp mig et stykke af vejen. Jeg har nu oprettet et fælles iPhoto
Library på placeringen Users/Shared/Billeder/iPhoto Library. Det virker
fint for mig, men når vi skifter konto, får jeg problemet beskrevet her:

http://macnyt.dk:16080/forum/?page=thread&topic=122660482884539658

Begge konti er nu "administratorer" og begge har
"læse/skrive"-rettigheder til mappen. Jeg har gjort begge konti til
"ejer" skiftevis, men lige meget hjælper det. Enten har jeg slet ikke
adgang til mappen eller også har jeg læseadgang til den, og så får jeg
fejlen benævnt i artiklen ovenfor.

"Der skete en fejl under forsøg på at arkivere fotobiblioteket.
Nogle af de seneste ændringer går evt. tabt. Sørg for, at der er plads
nok på harddisken, og at iPhoto har adgang til iPhoto-biblioteket."

Hvad er det jeg overser?

--
Jesper Lund Stocholm
http://www.lundstocholm.dk

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 17-01-09 11:51

Jon skrev:

> [...]
> Hvis flere brukere skal benytte samme bibliotek, pass bare på at
> brukerrettigheter på iPhotos bibliotek-hierarki er adekvat satt.

Ja, det var netop et brugerrettighedsproblem. Jeg gjorde følgende for at
løse problemet:

1. Placerede min billedfolder på /Users/Shared/Billeder
2. Valgte "Vis info" på mappen og indstillede begge vore konti til at
have "læse/skrive"-rettighed til mappen.
3. Satte et hak i checkbox "Fælles mappe" og klikkede af, at denn
indstilling skulle bruges på selve mappen og undermapper.

.... og nu virker det.

--
Jesper Lund Stocholm
http://www.lundstocholm.dk

Fra : Jesper Lund Stocholm

Dato : 13-06-09 16:23

Jesper Lund Stocholm skrev:

> [...]
> 3. Satte et hak i checkbox "Fælles mappe" og klikkede af, at denn
> indstilling skulle bruges på selve mappen og undermapper.

Hmmm ... og så ikke alligevel.

Jeg har tilsyneladende stadig problemet.

Jeg ville gerne bruge mappen Users/Shared, så alle konti på vores
MacBook kan både læse filer og skrive filer i mappen.

Dette kan de sådan set begge to - men problemet opstår, når jeg laver en
fil og gemmer den i /Users/Shared, så kan min kone sagtens læse filen -
men min konto tager ejerskab på filen, så den kun kan åbnes i
"read-only"-mode.

Kan dette ikke løses? Hvordan laver jeg det, så alle konti på maskinen
har fulde rettigheder til alle filer i USers/Shared - og vel at mærke på
alle fremtidige filer også? Det er ret frustrerende, at jeg ikke kan
lave et dokument som min kone også kan rette i.

Kan I hjælpe mig med dette? Skal jeg evt ud i prompten og ændre noget -
og i givet fald ... hvordan?

--
Jesper Lund Stocholm
http://www.lundstocholm.dk