Billeder i iWeb - hjælp til forståelse
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-12-08 10:31

Under min privatehjmmeside har jeg indsat noget grafik. Det drejer sig
specielt om denne side:

http://web.mac.com/ovesteensmidt/Musikressourcer/Transponering.html

Det er nodeeksempler eksporteret fra Finale og omdannet til jpg.

Jeg har rettet nogle fejl i noderne. jpg.-filerne har jeg udskiftet i
den files-undermappe, der hører til siden.

Jeg kan nu se, at de nye jpg-er vises på siden. Men iWeb-dokumentet
viser stadig de gamle billeder.

Nu lavede jeg så en lille tekstrettelse på siden og foretog en frisk
publicering, idet jeg forudså, at siden nu ville blive publiceret med de
gamle billeder igen. Men det var altså ikke tilfældet.

Mht. billeder er iWeb-dokumentet således ikke et retvisende billede af,
hvad jeg publicerer på min hjemmeside.

Det er her jeg har brug for hjælp til forståelsen.Der er ikke megethjælp
at hentehos Apple, der naturligvis tror, at jeg udelukkende bruger iWeb
til at præsentere familiens fotoalbum. Det kunne ikke falde mig ind.

Det er smadderbesværligt at sætte grafik ind. Jeg savner alle de
hjælpemidler, jeg kender fra InDesign. Men jeg ville gerne kunne forstå
sammenhængen mellemiWeb-dokumentet, billedfolerne i mappen og det, som
vises på nettet.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : BirgerB.

Dato : 26-12-08 19:03

In article <1isjwfh.168jacn9sed8uN%ossmidt@tdcadsl.dk>,
ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> [...]
> publicering, idet jeg forudså, at siden nu ville blive publiceret med de
> gamle billeder igen. Men det var altså ikke tilfældet.

Hej Ove Steen Smidt.

Du er sikker på det ikke er Cache i browseren der driller?.

Jeg har lagr et screendump som pdf 2mb her:
borgwardt.dk/sten/Transponering.pdf

Så kan du selv kikke efter...

Hilsen Birger Borgwardt

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-12-08 21:47

BirgerB. <usenet_xpam@webfoto-interaktiv.invalid> wrote:

> Hej Ove Steen Smidt.
>
> Du er sikker på det ikke er Cache i browseren der driller?.
>
> Jeg har lagr et screendump som pdf 2mb her:
> [...]

Nu ved jeg jo godt, hvordan siden ser ud. Og jeg ved, at rettelserne er
slået igennem i internetvisningen i kraft af, at jeg har udskiftet
nodegrafikfilerne i files-mappen under web på min iDisk.

Det, som undrer mig, er, hvilken rolle iWeb-filen, som jeg ellers
redigerer på og publicerer fra, spiller, når når disse jpg-er ikke er
udskiftet på den.

Det med cache må du forklare.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : BirgerB.

Dato : 27-12-08 13:42

In article <1isksbu.9op75k22dqdwN%ossmidt@tdcadsl.dk>,
> [...]

> slået igennem i internetvisningen i kraft af, at jeg har udskiftet
> nodegrafikfilerne i files-mappen under web på min iDisk.

Tja, det var ellers en nem måde for Dig at se hvordan, din html-side ser
ud for en, der _ikke_ har hentet den før og dermed får en helt frisk
indlæsning af det aktuelle der findes på serveren og ikke er noget der
allerede findes på Din browser og dermed ikke genindlæses, men hentes
fra chache i browseren. Men jeg ser at du søger hjælp til forståelse af
iWeb. Det er jeg bange for, jeg beklageligvis ikke kan hjælpe Dig med,
da det er ukendt for mig.

> Det, som undrer mig, er, hvilken rolle iWeb-filen, som jeg ellers
> redigerer på og publicerer fra, spiller, når når disse jpg-er ikke er
> udskiftet på den.
>
> Det med cache må du forklare.
Browserens interne hukommelse af allerede hentede filer......

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-12-08 17:40

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> den files-undermappe, der hører til siden.
>
> Jeg kan nu se, at de nye jpg-er vises på siden. Men iWeb-dokumentet

Jeg vil gætte på, at det skyldes, at du ikke manuelt kan/skal udskifte
filerne i mappen med filer til hjemmesiden. Du skal lægge dem ind på
hjemmesiden i iWeb og derefter publicere siden. Filerne bliver indlejret
i det store dokument, der danner dine hjemmesider. Hvorfor der også er
en mappe med filer, aner jeg ikke.
Alt i alt er det en meget dårlig idé at rode rundt i mapperne på
harddisken med sine filer. Det var noget, man gjorde under DOS. Når man
skal lægge billeder ind i iPhoto eller musik ind i iTunes, skal man jo
også importere det i programmet og ikke lægge det ind i nogen bestemt
mappe. Det klarer programmet selv
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-08 20:02

> [...]
> skal lægge billeder ind i iPhoto eller musik ind i iTunes, skal man jo
> også importere det i programmet og ikke lægge det ind i nogen bestemt

Ja, jeg kan faktisk ikke huske, hvorfor jeg har filerne liggende i en
mappe. Nu har jeg bare udskiftet grafikken på siden i iWeb og publicret.

Det er mit adfærdsmønster fra almindeligt papirorienteret dtp-arbejde,
der hele tiden forlanger, at der skal være de samme regler i webdesign.
Min dtp-sjæl vil gerne have lov at opfatte den indlejrede grafik som
lænkede elementer, der opdateres, når den originale grafikfil ændres.
Når man vil ændre indsat grafik, skal man begyndre forfra med at lægge
tingene pænt.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-08 20:19

> [...]
> lænkede elementer, der opdateres, når den originale grafikfil ændres.
> Når man vil ændre indsat grafik, skal man begyndre forfra med at lægge

Jeg kan nu se, at der i web-mappen på min idisk automatisk ajourføres en
mappe med den grafik, jeg har placeret på siden. Men den ajourfører
altså ikke iWeb-dokumentet.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Jon

Dato : 27-12-08 22:30

> [...]

> Jeg kan nu se, at der i web-mappen på min idisk automatisk ajourføres en
> mappe med den grafik, jeg har placeret på siden. Men den ajourfører

Ikke med mindre du selv ajourfører iWeb-dokumentet. I katalogen
~/Library/Application Support/iWeb, vil du finne filen "Domain". Det er
egentlig ikke en fil, men en "pakke", altså en kamuflert
katalogstruktur.

Høyreklikk på den og velg "Vis innhold". Du vil da få se en kompleks
struktur med mapper og grafikkfiler. Analyserer du dem grundig (ta en
kopi og lek med den!), vil du se at hver side representeres av en zip'et
xml-fil og et antall hjelpefiler, f.eks. grafikk og bilder. Uten at
xml-filen er oppdatert med linker til disse, vil iWeb ikke vise
eventuelle bilder som ligger der. Og den jobben gjør iWeb helst selv.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-12-08 23:34

> [...]

> Jeg kan nu se, at der i web-mappen på min idisk automatisk ajourføres en
> mappe med den grafik, jeg har placeret på siden. Men den ajourfører

Nej, det er åbenbart omvendt. Ændrer man noget i iWeb, bliver det ændret
i mappen. Ændrer man noget i mappen, ændres der ikke noget ved ens
hjemmeside. Jeg vil derfor tro, at man skal holde fingrene fra mappen
for ikke at lave ulykker. Jeg ved heller ikke, hvorfor mappen er der,
men måske er det for en sikkerheds skyld, fordi programmet skal kunne
bruges af begyndere. Nogle tager måske en grafik-fil fra en ekstern
harddisk, der senere frakobles, eller de sletter grafik-filen fra
harddisken, når den nu er lagt på hjemmesiden. Ved at lave en mappe med
grafik-filer, sikrer iWeb sig, at de altid er til stede.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-08 21:34

> [...]

> lænkede elementer, der opdateres, når den originale grafikfil ændres.
> Når man vil ændre indsat grafik, skal man begyndre forfra med at lægge

Hæ, sådan har jeg det også, Ove Steen, så derfor bliver jeg ved at bruge
GoLive - jeg kan simpelthen ikke finde ud af de lette programmer

Et velsignet nyt år til dig

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 27-12-08 23:10

> Hæ, sådan har jeg det også, Ove Steen, så derfor bliver jeg ved at bruge
> GoLive - jeg kan simpelthen ikke finde ud af de lette programmer
>
> Et velsignet nyt år til dig
>
> M.

Tak i lige måde. Det er også velsignet at vide, at hvis man i mod
forventning skulle få masser af tid til overs, er der altid noget
software, man kan prøve at blive klogere på.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt