Timemachine fejler
Fra : KentBM

Dato : 21-12-08 21:43

Først god jul til alle.

Jeg bruger Time Machine til 2 eksterne USB-harddiske. Forleden fjernede
jeg disken fra TM, så jeg kunne flytte den til en USB-hub i stedet for
direkte i den ene USB-port på min MacBook 2.1. Dette lykkedes bare ikke
og nu vil TM ikke længer kendes ved min diske, men kommer med beskeden,
at jeg ikke har tilladelse til at skrive .xxx på denne disk. Jeg har
prøvet at køre genopret af tilladelse i diskværktøjet, men dette hjalp
ikke. Og nu virker TM ikke med nogle af mine disk.

Beklager den lidt rodede beskrivelse, men jeg skriver dette på min
Lenovo efter hukommelsen.

Hvordan får jeg TM til at virke igen? Uden at installere Leopard igen.

I øvrigt er jeg ikke sikker på, at det har virket efter sidste
sikkerhedsopdatering.
--

Kent

Fra : Lyrik

Dato : 22-12-08 00:12

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvordan får jeg TM til at virke igen? Uden at installere Leopard igen.
>
> I øvrigt er jeg ikke sikker på, at det har virket efter sidste
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Mit eget forsøg med Timemachine faldt lige så uheldigt ud. Når den får de
nykker med at man "Ikke har tilladelse" til at tilgå sine egne filer, så er
det slemt!
Jeg kunne ikke få den til at ændre mening!
Jeg droppede konceptet, som går ud på at tærske en harddisk til jernspåner
så hurtigt som muligt!))
Herregud! Når man skal noget så skal man lave en ren installation engang
imellem. Hvad kan man så bruge uendelige strømme af gigabyte med
intetsigende data til?
Engang imellem møder man her på gruppen en glædestrålende
"Tidsmaskinebruger" som står ved at skulle restaurere sit system. Han
spørger så håbefuldt hvordan "Tidsmaskinen" kan hjælpe ham til det-men
svarene blæser i vinden!

Jeg for min part vil gerne gemme nogle film og billeder, samt nogle
dokumenter med serialnumre til indkøbte programmer. Og så er det det!
Det behøver man ikke en nedslidt harddisk til at gøre time for time. Det kan
man gøre når behovet er der. Man laver en film har den på disken, overfører
den til et par andre diske og det er så det!

God Jul og opgiv kampen imod rettighedsfiset!
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-12-08 00:17

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> "Tidsmaskinebruger" som står ved at skulle restaurere sit system. Han
> spørger så håbefuldt hvordan "Tidsmaskinen" kan hjælpe ham til det-men

det er såmænd ikke så svært ... og det virker faktisk ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-08 00:51

> det er såmænd ikke så svært ... og det virker faktisk ..

Det vil jeg også mene. Jeg vil ikke sige, at det aldrig har drillet, men
der er altså også kommet nogle opdateringer, der skulle rette fejl. Vi
har tre computere, der laver Time Machine backup til den samme Time
Capsule. Eller er det fire? Hvor mange er vi her i familien?
Man skal i øvrigt huske, at det vigtigste formål med Time
Machine ikke er at gendanne et helt system. Det vigtigste formål er at
finde dokumenter, der pludselig er forsvundet. Det har jeg brugt flere
gange, og jeg har endda fundet e-mail, der var væk. Måske har jeg ved en
fejl slette den, eller jeg har måske ved en lidt rundhåndet
musebevægelse fået den ned i en forkert mappe. I sådanne tilfælde er
Time Machine fantastisk.
Time Machine kan naturligvis bruges til at gendanne en hel
harddisk. Det skulle gerne virke, og jeg tror nok, jeg har prøvet det
engang. Det er bare ikke det, Time Machine er bedst til. Hvis man ved,
man skal genopbygge systemet f.eks. i forbindelse med en opgradering af
Mac OS X, så er det bedre at lave en boot-bar kopi af sin harddisk på en
ekstern harddisk, og så lade Overførselsassistent overføre den. Det går
meget hurtigere, og så har man sin Time Machine backup i baghånden, hvis
noget går galt. Det er altid rart med en ekstra backup.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-12-08 01:07

Henrik Münster skrev:
> [...]
> meget hurtigere, og så har man sin Time Machine backup i baghånden, hvis
> noget går galt. Det er altid rart med en ekstra backup.

Ubetinget, men det er rart at vide at HVIS nu harddisken skulle stå af i
morgen, så kan du forholdsvis smertefrit komme tilbage på en ny disk,
eller måske endda en ny maskine.

Det er da meget rart :D

Fra : Lyrik

Dato : 22-12-08 21:24

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Ubetinget, men det er rart at vide at HVIS nu harddisken skulle stå af i
> morgen, så kan du forholdsvis smertefrit komme tilbage på en ny disk,
> eller måske endda en ny maskine.
>
> Det er da meget rart :D
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Mit bud er at den første harddisk der står af er den hårdt prøvede
"Tidsmaskinedisk" Når man så endda hører en mand udsige at hele hans familie
"cykler på samme trehjuler" og har al deres backup på den, så venter man
bare at "hjulene falder af den!" Jeg kunne allerede høre lejerne rasle i den
harddisk jeg benyttede efter ganske kort tid. SÃ¥ blev dette
vanvidseksperiment stoppet.

MvH
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-08 21:38

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> bare at "hjulene falder af den!" Jeg kunne allerede høre lejerne rasle i den
> harddisk jeg benyttede efter ganske kort tid. Så blev dette

Normalt kører en harddisk da stort set hele tiden, når en computer er
tændt. Der er millioner af computere verden over, der står tændt en hel
arbejdsdag eller mere hver eneste dag. Jeg kan da f.eks. nævne mit
sygehus. Det er ikke min erfaring, at harddiske bryder sammen i et væk.
Vores computere er normalt slukkede eller på vågeblus om natten og når
vi er på arbejde eller i skole. Da laver de ikke backup. Det er altså
kun om eftermiddagen og om aftenen, der normalt er aktivitet med Time
Machine hos os.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 22-12-08 21:51

""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> vi er på arbejde eller i skole. Da laver de ikke backup. Det er altså
> kun om eftermiddagen og om aftenen, der normalt er aktivitet med Time
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

" Normalt kører en harddisk da stort set hele tiden"- ved du hvad det er?
Det er et stort dogme! Når jeg sidder her og skriver kommer der af og til
små beskedne blink, så ja! " Normalt kører en harddisk da stort set hele
tiden"-
Biler der er igang kører også hele tiden! Men så stjæler tyveknægten
"Timemach" en bil og politiet sætter efter ham! Han har sømmet i bund meget
af tiden, han kører adskillige "gigabyte" med sømmet i bund og pludselig
ryger bilen og brænder sammen!

Så det er rigtigt at " Normalt kører en harddisk da stort set hele tiden"-
men det er måden den kører på! Kig på harddisklampen på din egen Mac og kig
på harddisklampen på din "Timemachine" gå hen og læg øret til den-hør den
"fløjte ud af motorvejen!" Og trøst dig så med at " Normalt kører en
harddisk da stort set hele tiden"- læg så et par kælne fingre på den og sig
dit mantra " Normalt kører en harddisk da stort set hele tiden"-

God Jul
fra Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-12-08 22:27

On 22/12/08 21.51, Lyrik wrote:

[snak]

TimeMachine kører én gang i timen. Disken starter og stopper 24 gange på
et døgn. Hvis det tager i nærheden af en time at lave hver backup (så
disken kører næsten konstant), skal man vælge enten vælge et andet
værktøj eller undlade at tage backup af nogle af sine data. Hvis man
bokser rundt med store filer, vil TimeMachine køre konstant, men så har
man også valgt en forkert backup strategi.

TimeMachine er kun vanvid, hvis det bruges forkert.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-08 22:58

> [...]
> man også valgt en forkert backup strategi.
>
> TimeMachine er kun vanvid, hvis det bruges forkert.

Og vores computere er jo langt fra tændt i 24 timer. De bruges normalt
kun i den periode på 8-10 timer, hvor man ikke sover og ikke er i skole
eller på arbejde. I den tid er de ofte på vågeblus, fordi vi jo ikke
sidder ved computerne konstant. Vi har trods alt også et liv. Endelig så
vil jeg også uden at have forstand på det sige: Det skal en harddisk
kunne holde til. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at det belaster
en harddisk mere, end den indbyggede harddisk i en computer, der bliver
arbejdet på, åbnet og lukket dokumenter, gemt ændringer osv. igennem en
hel arbejdsdag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-12-08 14:45

Lyrik skrev:
> [...]
> venter man bare at "hjulene falder af den!" Jeg kunne allerede høre
> lejerne rasle i den harddisk jeg benyttede efter ganske kort tid. SÃ¥

Det skal jeg så ikke vurdere. Jeg har en løs ekstern harddisk hvor jeg
- når jeg beslutter at nu er det tiden - putter den i skuffen og
begynder på en frisk med en ny.

Så har jeg -om ikke andet - en fra sidste år.

Er der nogen af dem med (grå) hår mellem tænderne der kan melde ud om
man kan køre med TO diske og skifte løbende mellem dem, så man har to
separate backups?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-12-08 17:45

On 23/12/08 14.45, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Er der nogen af dem med (grå) hår mellem tænderne der kan melde ud om
> man kan køre med TO diske og skifte løbende mellem dem, så man har to
> separate backups?

Kan du ikke bare åbne preferences og skifte disk? Jeg tror at
TimeMaching fortsætter, hvor den slap, hvis den opdager at der er en
gammel backup på disken.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-12-08 01:52

> Kan du ikke bare åbne preferences og skifte disk? Jeg tror at
> TimeMaching fortsætter, hvor den slap, hvis den opdager at der er en
> gammel backup på disken.

Jeg mener bestemt, jeg har gjort det en overgang, da jeg skulle køre min
Time Capsule ind. Det fungerede fint. Man skal bare fjerne den harddisk,
man ikke vil benytte, og sætte den anden til.
Hvis man vil have besværet med at skifte mellem to harddiske, så
vil jeg nu foretrække at have en Time Machine backup og en bootbar kopi
af ens harddisk lavet f.eks. med CCC eller SuperDuper!. Begge typer har
sine fordele og ulemper. Derfor kan det være rart at have begge slags.
Men bevares, så er det vigtigste at have to backup, hvis mediet nu
skulle svigte. Det foregår nok mere automatisk med Time Machine.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-12-08 01:15

> Eller er det fire? Hvor mange er vi her i familien?

Er det et trick spørgsmål mere til konen ? ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-12-08 00:56

Lyrik skrev:

> [...]
> "Tidsmaskinebruger" som står ved at skulle restaurere sit system. Han
> spørger så håbefuldt hvordan "Tidsmaskinen" kan hjælpe ham til det-men

Jeg mindes ellers jeg for nyligt glædesstrålende har fortalt at jeg
havde brugt Tidsmaskinen til at genetablere efter at have
repartitioneret for at få en BootCamp partition.

Som pensioneret systemdims, Windowsslave og mangeårig Linuxinstallatør
må jeg konstatere at det er den p.t. nemmeste, hurtigste og mest
tillidsindgydende måde at komme fra "tom harddisk" til "der hvor jeg var
inden jeg gik igang".

Det er naturligvis blot min egen personlige mening :)

Fra : Karl Antz

Dato : 22-12-08 08:15

> [...]
> inden jeg gik igang".
>
> Det er naturligvis blot min egen personlige mening :)

enig - også i mit tilfælde gjorde TM genoprettelsesprocessen let og
smertefri ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-12-08 02:37

> Forleden fjernede
> jeg disken fra TM, så jeg kunne flytte den til en USB-hub i stedet for
> direkte i den ene USB-port på min MacBook 2.1.

Hvad var det helt nøjagtigt, du gjorde? Jeg forstår ikke det med, at du
"fjernede disken fra TM"?

- Mikael

Fra : KentBM

Dato : 26-12-08 01:49

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Hvad var det helt nøjagtigt, du gjorde? Jeg forstår ikke det med, at du
> "fjernede disken fra TM"?
Du får ikke lov til at skubbe harddisken ud uden først at gå ind i Time
Machine og fjerne disken.

Nu har jeg ikke fået set mere på det, men der er åbentbart flere, som
har oplevet problemer med backup efter den sidste opdatering fra Apple.

Jeg har brugt systemet med at have en fast TM-harddisk og en som jeg
sætter til en gang i mellem og så opbevare på mit arbejde. På den måde
har jeg en sikker backup af mine billeder osv.

--

Kent

Fra : Karl Antz

Dato : 29-12-08 11:18

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Du får ikke lov til at skubbe harddisken ud uden først at gå ind i Time
> Machine og fjerne disken.

hmmmmm - det har jeg nu altså gjort - altså at skubbe ud uden at gå ind
i TM - uden nogen problemer i et godt stykke tid.

Jeg husker dog altid også straks efter udskubningen at slutte for den
udskubbede disk - også inden jeg slukker 'puteren. Og den fremgangsmåde
ser ud til at fungere perfekt.

kh og godt nytår karl
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-12-08 11:56

KentBM skrev:

> Du får ikke lov til at skubbe harddisken ud uden først at gå ind i Time
> Machine og fjerne disken.

Jeg skubber altid bare disken ud ved enten at smide den i papirkurven,
eller Ævle-E'e den. Det fungerer fint for mig :)

Fra : Jesper

Dato : 22-12-08 17:33

> [...]

> Hvordan får jeg TM til at virke igen? Uden at installere Leopard igen.
>
> I øvrigt er jeg ikke sikker på, at det har virket efter sidste

Åbn systeminstillingen Time Machine, klik på Skift disk... , vælg
backupdisken igen. Det virkede her.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on