Spørgsmål til Thunderbird
Fra : rt

Dato : 20-12-08 12:56

Nu har jeg afprøvet MT-Newswathcer, MacSOUP, Hogwasher og Thunderbird,
og det er klart sidstnævnte, der falder i min smag. Jeg kan ikke finde
hoved og hale i trådene i nogle af de tre første. Nå, men lad nu det
ligge. Jeg har besluttet mig for at køre lidt med Thunderbird, for at få
det ordentligt gennemprøvet. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

1) Hvordan kan jeg opdatere (tjekke for nye posts) den gruppe, jeg har
åben, altså mens den er åben?

2) Hvordan kan jeg sætte den, så jeg anvender samme indstillinger i
samtlige af mine grupper? Jeg kan sætte hver enkel gruppe til at blive
vist efter dato, med indlæg grupperet i tråde osv. Men skal jeg virkelig
gøre det for hver gruppe?

3) Hvordan kan jeg gøre, så alle tråde er 'collapsed' når jeg åbner en
gruppe? Jeg kan manuelt gøre det i 'View'-menuen, og der står jeg kan
gøre det via genvejstasten 'backslash'. Men hvordan laver man sådan en
på en MBP?

4) Hvordan opretter jeg en signatur? Jeg har i indstillinger prøvet at
attache en signatur, som jeg i forvejen havde oprettet i TextEdit (RTF),
men det gav en masse underlige tegn. Hvilken type fil kræves der?

Håber nogen kan hjælpe :)

Tak og med venlig hilsen

rt

Fra : rt

Dato : 20-12-08 13:05

rt wrote:
> [...]
> attache en signatur, som jeg i forvejen havde oprettet i TextEdit (RTF),
> men det gav en masse underlige tegn. Hvilken type fil kræves der?

Og lige en ting mere.
Jeg ved ikke om det er muligt at sætte en bestemt linjelængde, så man
ikke opnår disse lange, ulæselige linjer?

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-08 14:30

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> Jeg ved ikke om det er muligt at sætte en bestemt linjelængde, så man
> ikke opnår disse lange, ulæselige linjer?

Gør vinduet smallere
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-12-08 13:24

> [...]

> attache en signatur, som jeg i forvejen havde oprettet i TextEdit (RTF),
> men det gav en masse underlige tegn. Hvilken type fil kræves der?

Undskyld mig, men jeg har selvfølgelig respekt for dit valg. Men hvad
har fået dig til at vælge Thunderbird fremfor MacSoup. Sidstnævnte har
den geniale trådvisning, det har Thunderbird ikke.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 20-12-08 13:29

Flemming Rubini formulerede lørdag:

> Undskyld mig, men jeg har selvfølgelig respekt for dit valg. Men hvad
> har fået dig til at vælge Thunderbird fremfor MacSoup. Sidstnævnte har
> den geniale trådvisning, det har Thunderbird ikke.

Øhh TB kan da godt vise i tråd, man skal desværre bare sætte hver
eneste gruppe til at vise i tråd

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-12-08 13:37

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote:

> Flemming Rubini formulerede lørdag:

> Øhh TB kan da godt vise i tråd, man skal desværre bare sætte hver
> eneste gruppe til at vise i tråd

Vil du fortælle mig hvordan, jeg kan ikke finde den mulighed?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-12-08 13:49

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Vil du fortælle mig hvordan, jeg kan ikke finde den mulighed?

Nu fandt jeg selv opskriften på Nettet, da det er det mest stillede
spørgsmål.
Har man prøvet MacSoup får en tråd betydning af et fint træ i
bogstaveligste forstand, og ikke disse klynger eller bunker af tekst,
som intet har med en grafisk fremstilling af en tråd at gøre.

Jeg har aldrig set andre programmer der kunne dette, så jeg er meget
nysgerrigt efter at høre om MacSoup er overgået på dette punkt, eller
bare på niveau med.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : rt

Dato : 20-12-08 16:08

Flemming Rubini wrote:

> Nu fandt jeg selv opskriften på Nettet, da det er det mest stillede
> spørgsmål.

Hvor?

> Har man prøvet MacSoup får en tråd betydning af et fint træ i
> bogstaveligste forstand, og ikke disse klynger eller bunker af tekst,
> som intet har med en grafisk fremstilling af en tråd at gøre.

Hmm, måske ikke. Men det kan måske være mere intuitivt for nogen.

> Jeg har aldrig set andre programmer der kunne dette, så jeg er meget
> nysgerrigt efter at høre om MacSoup er overgået på dette punkt, eller
> bare på niveau med.

Sikkert ikke. Jeg har i hvert fald ikke set andre programmer, der tegner
et træ for strukturen.

/rt

Fra : rt

Dato : 20-12-08 16:06

Flemming Rubini wrote:

> Undskyld mig, men jeg har selvfølgelig respekt for dit valg. Men hvad
> har fået dig til at vælge Thunderbird fremfor MacSoup. Sidstnævnte har
> den geniale trådvisning, det har Thunderbird ikke.

Tjaa... for at gøre det kort. Thunderbird har en tråd-struktur, der
tiltaler mig. Den minder om Outlook Express, som jeg tidligere har
brugt, og som imo er intuitiv (måske en vanesag). MacSOUP virkede som et
godt valg, men jeg kunne ikke finde ud af trådstrukturen. Den
træstruktur, som bliver vist oven over indlægget er muligvis smart, men
jeg synes det er uoverskueligt i større tråde. Og hver 'RE' bliver
postet i samme niveau (når man kigger på selve indlægget og ikke træet),
og det er vildt forvirrende for mig.

Jeg gætter på det er dette grafiske træ, du henviser til som 'den
geniale trådvisning'. Genial eller ej, det er ikke mig.

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-12-08 19:58

> [...]

> træstruktur, som bliver vist oven over indlægget er muligvis smart, men
> jeg synes det er uoverskueligt i større tråde.

Og det mener du ikke, det bliver i Thunderbird?(!)

> Og hver 'RE' bliver postet i samme niveau (når man kigger på selve
> indlægget og ikke træet), og det er vildt forvirrende for mig.

Det er nok det, der er galt. Du skal slet ikke kigge på vinduet med
nyhederne, men det er du selvfølgelig vant til fra andre programmer. Du
skal bare åbne hver nyhed, og så kan du se i træstrukturen ovenover,
hvor i tråden du er.

> Jeg gætter på det er dette grafiske træ, du henviser til som 'den
> geniale trådvisning'. Genial eller ej, det er ikke mig.

Der er selvfølgelig forskel på smag og på vane. Det er der jo ikke noget
galt i. Mange kan ikke lide MacSOUP, men jeg tror, mange af dem bruger
den forkert. Man skal sætte den til kun at vise ulæste beskeder. Når man
er interesseret i en tråd, skal man automarkere den med "+". Når man så
har hentet nye beskeder, så kan man bare køre alle de interessante tråde
igennem ved at trykke på mellemrum. Dukker der nye tråde op, markerer
man dem med "+", hvis man vil følge dem fremover, og "-", hvis man ikke
vil. Så ser man slet ikke de indlæg, der dukker op senere. Det er
hurtigt og effektivt. Da alle indlæg ligger på ens harddisk, kan man
lynhurtigt køre rundt i en tråd med det numeriske tastaturs piletaster
ved at følge trædiagrammet. Så er det enormt let at finde ud af, hvem
der tidligere skrev hvad.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 21-12-08 14:19

Henrik Münster wrote:

> Og det mener du ikke, det bliver i Thunderbird?(!)

Nej.

> [...]
> nyhederne, men det er du selvfølgelig vant til fra andre programmer. Du
> skal bare åbne hver nyhed, og så kan du se i træstrukturen ovenover,

Mjaa, det er nu engang sådan jeg er vandt til at læse nyheder.

> [...]
> lynhurtigt køre rundt i en tråd med det numeriske tastaturs piletaster
> ved at følge trædiagrammet. Så er det enormt let at finde ud af, hvem

Det lyder meget sandsynligt, at jeg og andre anvender det forkert. Det
lyder egentlig meget smart, når du beskriver det. Men jeg foretrækker
blot den anden måde at læse nyheder på. Ja, det er et spørgsmål om smag
og vane.

/rt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-12-08 08:19

> [...]
> lynhurtigt køre rundt i en tråd med det numeriske tastaturs piletaster
> ved at følge trædiagrammet. Så er det enormt let at finde ud af, hvem

Det var dælme en meget meget fin gennemgang du kom med.
Som ikke kan siges kortere, mere præcist, og på dansk

Og jeg kunne i øvrigt ikke selv lige greje hvordan man kunne tage
brugerens oplevelse op, af: "Og hver 'RE' bliver postet i samme
niveau."

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-12-08 08:50

> [...]
>
> Og jeg kunne i øvrigt ikke selv lige greje hvordan man kunne tage
> brugerens oplevelse op, af: "Og hver 'RE' bliver postet i samme

Jeg er i øvrigt aldrig helt vænnet mig til at bruge mellemrumstasten.
Den virker mig en smule uforudsigelig.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-12-08 11:25

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg er i øvrigt aldrig helt vænnet mig til at bruge mellemrumstasten.
> Den virker mig en smule uforudsigelig.

Den flytter et skærmbillede ned i den besked, man er i. Når man når
bunden, skifter den til næste markerede besked. Det er dem i
beskedlisten, der har en blå plet til venstre. I indstillinger under
"Diverse" kan man vælge langsom rulning i bunden af besked. Det kan være
meget rart, da man så er klar over, at ved næste tryk på mellemrum ryger
man til næste besked.
Når man jævnligt læser en gruppe, så vil de fleste beskeder være
markede med en blå plet, når man henter nyheder. Det er jo de tråde, man
følger med i. Man kan så køre dem alle sammen igennem med
mellemrumstasten. Når man er færdig, mangler man de beskeder, der ligger
i tråde, der er oprettet siden sidst. Men åbner man så og beslutter, om
man vil følge med i tråde. Vil man ikke det, trykker man på [æble -], og
man ser aldrig noget til den tråd igen. Alle nye beskeder vil straks
blive markeret som læst. Ønsker man at følger med i tråden, trykker man
på [æble +], og alle efterfølgende beskeder bliver markerede, og man kan
læse dem i rækkefølge blot ved at trykke på mellemrum.
Det skal siges, at hvis man bare henter overskrifter, så bliver
selve beskeden først hentet, når man har markeret den. Jeg synes dog
ikke, der er så meget fidus ved bare at hente overskrifter med dagens
hurtige internetforbindelser og store harddiske. Det var noget andet i
sin tid med modem og 20 MB harddiske.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-12-08 10:01

> [...]
> beskedlisten, der har en blå plet til venstre. I indstillinger under
> "Diverse" kan man vælge langsom rulning i bunden af besked.

Tak for hjælpen. Så fik jeg knækket koden.

Jeg kan se, at dér hvor det blev svært for mig, var fordi jeg sjældent
markerer beskeder. Bruger man mellemrumstasten i de situationer
alligevel, så giver det ikke mening for mig.

Men derimod, som du skriver, at hvis man (+) markerer beskeder, så
fungerer det fint at bruge mellemrumstasten.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 20-12-08 13:32

rt:
> [...]
> dato, med indlæg grupperet i tråde osv. Men skal jeg virkelig gøre det for

Det ville jeg også rigtig godt vide om man kunne

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Lyrik

Dato : 21-12-08 03:25

Den 20.12.2008 kl. 12:56 skrev rt <trusellruneFJERN@hotmail.com>:

> Nu har jeg afprøvet MT-Newswathcer, MacSOUP, Hogwasher og Thunderbird,
,,,,,,,,,,,,,
Bare for nysgerrigheds skyld. Hvad var grunden til at du ikke prøvede
"Opera"?
--
Hilsen
Jens

Fra : rt

Dato : 21-12-08 14:20

Lyrik wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,
> Bare for nysgerrigheds skyld. Hvad var grunden til at du ikke prøvede
> "Opera"?

Ingen grund. Jeg nåede bare til Thunderbird, og var nogenlunde tilfreds,
så jeg gad ikke lige mere - i denne omgang. Men måske jeg skulle give
Opera et forsøg også :)

/rt

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-12-08 09:41

> [...]

> attache en signatur, som jeg i forvejen havde oprettet i TextEdit (RTF),
> men det gav en masse underlige tegn. Hvilken type fil kræves der?

News er rent .txt så det er ikke så godt med .rtf filer.

--
Mvh Martin

Fra : rt

Dato : 21-12-08 14:27

Martin Bredthauer wrote:

> News er rent .txt så det er ikke så godt med .rtf filer.

Ja, du har ret. Tak.

--
De bedste hilsner,

/rt