iPod - reparationsstatus ?
Fra : Kim

Dato : 15-12-08 18:40

Har afleveret min datters ipod d 17 nov til
humac med et defekt baggrunds-belysning.
Købte den online af apple.
På humac.dk/service/reparationsstatus står der stadig
"Afventer reservedel"
Har ringet 2 gange med ca 2 ugers mellemrum, men
humac kan ikke sige hvornår den kommer.
Og kan ikke få af vide af apple hvornår den kommer.
Den er ca 2 mdl gammel og om 2 dage er der gået 1 mdl.

Hvor lang tid skal man regne med der går
før min datter får den retur ?

Jeres erfaring?

Mvh Kim

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-08 19:06

Kim <no£@waydude.dk> wrote:

> [...]
> Den er ca 2 mdl gammel og om 2 dage er der gået 1 mdl.
>
> Hvor lang tid skal man regne med der går

Det er meget forskelligt. Men mere end tre uger anses generelt at være
tid nok i forbrugersammenhænge.
Jeg fik skiftet en harddisk på garantirep. på et døgn, men det kan du jo
ikke bruge til noget

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Kim

Dato : 15-12-08 20:55

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev
> Det er meget forskelligt. Men mere end tre uger anses generelt at være
> tid nok i forbrugersammenhænge.

Hvad mener du med "forbrugersammenhænge" ?

Mvh Kim

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-08 21:18

Kim <no£@waydude.dk> wrote:

> "Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev
>
> Hvad mener du med "forbrugersammenhænge" ?

Det er et godt spørgsmål du stiller.

Hvis du fx spørger forbrugerorganisationerne.
Prøv fx at abbonnere på www.taenk.dk

Der kan være andre grænser for private erhvervsdrivende.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Kim

Dato : 16-12-08 08:04

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev
> Det er et godt spørgsmål du stiller.

Så svar.
Hvor lang tid akn et firma tillade sig at beholde en
2 mdl gammel ipod til rep. ?

> Hvis du fx spørger forbrugerorganisationerne.
> Prøv fx at abbonnere på www.taenk.dk
>
> Der kan være andre grænser for private erhvervsdrivende.

Kan du godt bilde mig ind.
Kender ikke købeloven og ved ikke om apple og humac
skal følge den.
http://www.taenk.dk/?sid=12&cid=8023
"3. Hvis der er fejl på den vare, du har købt, kan du i første
omgang kræve at få varen repareret eller at få den byttet til
en ny magen til. Sker dette ikke inden for rimelig tid, har du
krav på at få pengene tilbage, få byttet til en ny, identisk vare
eller få varen repareret et andet sted på butikkens regning."

Hvad er rimlig tid ?
Jeg mener ikke at 1 mdl er rimligt for en 2 mdl gammel ipod.

Mvh Kim

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-08 08:44

Kim <no£@waydude.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad er rimlig tid ?
> Jeg mener ikke at 1 mdl er rimligt for en 2 mdl gammel ipod.

Det var dit spørgsmål: "hvad er rimeligt tid", jeg synes er godt.

Og svar er heldigvis blevet krævet så mange gange, at man derfor i
forbrugerbeskyttelsesorganisationer, har fået det undersøgt.
Jeg nu tør sige at man regner med tre uger, når det gælder computere og
lignende.

Er du privatkunde i Humac og Apple, så gælder de samme regler som hvis
du handler i FONA.

Da der nu er gået tre uger, er det rimeligt at at Humac fremkommer med
et forslag til hvad I gør nu.

Men jeg tror det nemmeste er at gøre som Morten foreslår:
Har du haft ringet til Apple angående din iPod allerede (man har ret til
en gang gratis) så må du improvisere lidt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-08 08:53

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Men jeg tror det nemmeste er at gøre som Morten foreslår:

hvilket var at ringe til: 70 10 20 07

> Har du haft ringet til Apple angående din iPod allerede (man har ret til
> en gang gratis) så må du improvisere lidt.

Det er sikkert en fordel at have serienummeret eller regningen parat.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Kim

Dato : 16-12-08 08:45

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev
> Men jeg tror det nemmeste er at gøre som Morten foreslår:
> Har du haft ringet til Apple angående din iPod allerede (man har ret til
> en gang gratis) så må du improvisere lidt.

Har lige ringet... og det er ikke gratis...
Se neden stående indlæg...

/Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-08 21:03

Kim <no£@waydude.dk> wrote:

> "Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev
>
> Har lige ringet... og det er ikke gratis...

gud fader... det er ligepræcis derfor jeg har en stærk aversion imod
forbugerorganistaioner ... de er fyldte med folk som bl.a. brokker sig
over at de skal betale et par kr. for at bruge en telefon ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 19-12-08 13:13

Thomas von Hassel skrev:

> gud fader... det er ligepræcis derfor jeg har en stærk aversion imod
> forbugerorganistaioner ... de er fyldte med folk som bl.a. brokker sig
> over at de skal betale et par kr. for at bruge en telefon ...
Mener du forbrugerorganisationer eller bare forbruger?

Hvis du mener, at når jeg har købt A hos dig og A så går i stykker, så
skal jeg finde mig i af betale X kr. i telefonafgift for at få dig til
at rette fejlen, så er du godt nok langt ude.

Et firma må da sørge for at levere et brugbart produkt eller i det
mindste selv bære omkostningerne i forbindelse med fejlretningen.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-08 13:20

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
>
> Et firma må da sørge for at levere et brugbart produkt eller i det
> mindste selv bære omkostningerne i forbindelse med fejlretningen.

Hvis eneste kontaktmulighed var et 900 nummer til 20 kr. i minuttet ja,
så er det fair nok. Men hvis man begynder at brokke sig over alm.
telefontakst så er det nede i petitesse plan. Vil du også kræve at de
betaler din benzin regning hvis du skal køre ind og aflevere den i
butikken ?

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 21-12-08 21:29

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> telefontakst så er det nede i petitesse plan. Vil du også kræve at de
> betaler din benzin regning hvis du skal køre ind og aflevere den i
Det kommer vist ud af, hvormange gange der skal ringes op. Selv TDC kan
finde ud af at have et 80-nr.

Nu havde jeg forstået, at Apple vil have betaling fra andet
supportopkald (og altså ikke bare almindelig telefontakst), men der skal
da ikke være betaling for opkald angående fejl på produktet.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-08 22:27

> [...]

> supportopkald (og altså ikke bare almindelig telefontakst), men der skal
> da ikke være betaling for opkald angående fejl på produktet.

Nej, kun hvis det er et spm. til funktioner, hjælp til alm. brug af
produktet etc.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-08 09:13

Kim <no£@waydude.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad er rimlig tid ?
> Jeg mener ikke at 1 mdl er rimligt for en 2 mdl gammel ipod.

Nej ... men til en anden gang, så er det nemmere og hurtigere at springe
evt. forhandlerled over og tage den direkte med Apple. iPods kan du enda
anmelde og håntere service på online uden at skulle snakke med et
"rigtigt" menneske:

<https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 20:30

Kim <no£@waydude.dk> wrote:

> [...]
> Den er ca 2 mdl gammel og om 2 dage er der gået 1 mdl.
>
> Hvor lang tid skal man regne med der går

at man aflevere den direkte til apple uden om diverse forhandler led ...

/thomas

Fra : Kim

Dato : 15-12-08 20:55

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev
> at man aflevere den direkte til apple uden om diverse forhandler led ...

Og hvor i DK gør man det ?

Jeg kender ingen Apple-butik i Dk.

Mvh Kim

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-08 21:08

On 2008-12-15 20:54:45 +0100, "Kim" <no£@waydude.dk> said:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev
>
> Og hvor i DK gør man det ?
>
> Jeg kender ingen Apple-butik i Dk.

Du fehlmelder direkte hos apple (find nummeret på deres hjemmeside) får
et RMA nummer og skiber den selv til et af de to værksteder kan/må
fremskaffe reservedele, reparere og diagnostigsere en RMA. På sjælland
hedder værkstedet infocare, thomas kan sikkert fortælle dig navnet på
det jyske værksted.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 21:35

> [...]
> fremskaffe reservedele, reparere og diagnostigsere en RMA. På sjælland
> hedder værkstedet infocare, thomas kan sikkert fortælle dig navnet på

Service Partner Vejle ... men alle de iPod's jeg har haft igennem er der
kørt swap på .. altså Apple sender en ny, du sender den defekte tilbage
til dem .. done

/thomas

Fra : Kim

Dato : 16-12-08 07:56

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev
> Du fehlmelder direkte hos apple (find nummeret på deres hjemmeside)

Du mener vel telefonnummer ( det tlfnr. til nordengland ) ?

>får et RMA nummer og skiber den selv til et af de to værksteder kan/må
>fremskaffe reservedele, reparere og diagnostigsere en RMA. På sjælland
>hedder værkstedet infocare,

Mener du http://www.infocare.dk ?

Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 16-12-08 08:11

> "Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev
>
> Du mener vel telefonnummer ( det tlfnr. til nordengland ) ?

Hvorfor skriver apple så:
http://apple.viamichelin.com/b2b2c/dan/dyn/controller/DLAmbiguous?withCriteria=false&wnoss=true&productId=88548&productId2=143592&productId3=88548&strLocation=&strCP=2400&c1=&c2=1&c3=&c4=&c5=&c6=&c7=&c8=&c9=&c10=&c11=&c12=&c13=&c14=&viaProduct=2&viaSpecial=-1&ctyorpc=2400&strCountry=1473&x=62&y=22

"Hvor kan du købe Apples produkter og serviceydelser?"

Hvad forstår du ordet "serviceydelser" betyder ?

og som nr 1 og 2:

HUMAC A/S
ÅBOULEVARDEN 15
DK - 1960 FREDERIKSBERG
Tlf.: 70215353

HUMAC A/S
VESTERBROGADE 12
DK - 1620 KØBENHAVN V
Tlf.: +45 70215353

Syntes ikke der er meget service her...

Mvh Kim

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-08 08:25

On 2008-12-16 08:11:00 +0100, "Kim" <no£@waydude.dk> said:

> [...]

"Hvor

> kan du købe Apples produkter og serviceydelser?"
>
> Hvad forstår du ordet "serviceydelser" betyder ?

Telefon

Mac- og iPod-kunder er inden for 90 dages ejerskab berettiget til
gratis telefonsupport — en supporthændelse til iPod og et ubegrænset
antal hændelser til Mac.

Din trådløse operatør har indgået partnerskab med Apple om at yde
teknisk support til din iPhone. Du kan få flere oplysninger ved at
kontakte den trådløse operatør, som du købte din iPhone hos.

* Teknisk support til iPod og Mac: 70 10 20 07
* Se alle vores supporttelefonnumre over hele verden

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-08 08:25

On 2008-12-16 08:11:00 +0100, "Kim" <no£@waydude.dk> said:

> [...]

"Hvor

> kan du købe Apples produkter og serviceydelser?"
>
> Hvad forstår du ordet "serviceydelser" betyder ?

og

# Anmod om hardwarereparation eller udskiftning af dele
# Kontroller reparationsstatus

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kim

Dato : 16-12-08 08:44

> [...]
> reservedele, reparere og diagnostigsere en RMA. På sjælland hedder
> værkstedet infocare, thomas kan sikkert fortælle dig navnet på det jyske

Ja Ja, og jeg skal betale for samtalen:
http://www.apple.com/support/contact/phone_contacts.html
Har lige ringet, og apple-manden siger, "vent lige 3-4 minutter..."
"Skal jeg betale for det"...
"Ja, almindelig tlf takst"

Venter stadig....nu der gået 5 minutter...

manden siger så, på gebrokkent dansk, svært at forstå
at han ikke ved hvad der er sket og at jeg kan ringe tilbage
om ca 1 time...så kan de måske...måske
fortælle hvornår min datter kan få sin 2 mdl gamle ipod tilbage..
De må ikke ringe til kunderne når de ved hvad der er
sket, hvis de finder ud af hvad der er sket...

Så jeg skal igén, for egen regning, ringe igen...igen ...igen
Gaab, det er fanme dårlig service...
Og i morgen er det 1 mdl siden vi indleverede den til humac,
hvad skulle være korrekt, både ifgl manden og linket på apple.dk
http://apple.viamichelin.com/b2b2c/dan/dyn/controller/DLAmbiguous?withCriteria=false&wnoss=true&productId=88548&productId2=143592&productId3=88548&strLocation=&strCP=2400&c1=&c2=1&c3=&c4=&c5=&c6=&c7=&c8=&c9=&c10=&c11=&c12=&c13=&c14=&viaProduct=2&viaSpecial=-1&ctyorpc=2400&strCountry=1473&x=54&y=14

/Kim