Kamphaner, eller snarere kamphøne ;-)
Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-08 16:20

<http://linuxlock.blogspot.com/2008/12/linux-stop-holding-our-kids-back.
html>

Indledning:
<http://www.itsvar.dk/jcs/news/15/1.aspx?id=8748&src=nyhed>

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 16:26

> <http://linuxlock.blogspot.com/2008/12/linux-stop-holding-our-kids-back.
> html>
>
> Indledning:
> <http://www.itsvar.dk/jcs/news/15/1.aspx?id=8748&src=nyhed>
>
> M.

bahahaha ... uh det lyder som en sang jeg har hørt før ;)

Microsoft havde faktisk gang i en stor anit-unix, anti-linux kampagne
for et par år siden, og jeg tror "Karen" har drukket lidt for meget af
den flaske :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-08 17:22

> [...]
>
> Microsoft havde faktisk gang i en stor anit-unix, anti-linux kampagne
> for et par år siden, og jeg tror "Karen" har drukket lidt for meget af

Hæ, hæ....det tror jeg også

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-08 18:28

> <http://linuxlock.blogspot.com/2008/12/linux-stop-holding-our-kids-back.
> html>
>
> Indledning:
> <http://www.itsvar.dk/jcs/news/15/1.aspx?id=8748&src=nyhed>

Sgu da egentlig meget prisværdigt, at denne lærer bekymre sig så meget
om sine børns ve og vel.

I US er privatkopiering jo nærmest livsfarligt. Så hun reagerer hurtigt,
i en situation der er helt oplagt og foreståeligt for børnene. Og hun
skriver jo netop at hun lige vil have tid til at undersøge om det er
ulovligt. Det er tydeligt at hendes erfaring siger hende at hun ikke kan
tro andet.

Med hensyn til valg af styresystem, er det også en almindelig erfaring,
at det tekniske bøvl, kan tage for meget af energien fra selve
undervisningsindholdet, og derfor er det normalt i folkeskoleverdnen at
man tager et valg. Skolekonsulenterne verden over peget derfor på
Windows.

Selv de mest eksperimenterende jeg kender til, valgte Windows, med
blødende hjerte, fordi, børnenes verden overvejende er i et
Windows-miljø. Lærer er generelt meget gode til indholdssiden i
undervisning, hvorfor mange af dem ikke har spildt lige så meget tid,
som vi har, på computere. Man får ikke bestilt noget

Så på mange måder er det et meget rørende brev.

Det er hvad jeg kalder, med Løgstrups ord: spontane livsytringer.
Nogen gange må man handle, når man ikke ved hvilke ben man skal stå på,
og så tage snakken bagefter.

Set fra en helikopter, giver det mig indtryk af, at denne lærers
erfaring med skolebørnene er, at man bør stramme op for deres forståelse
af moral. Dertil skal vi kende hendes og børnenes livssituation meget
bedre for at kunne vurdere sagen i øvrigt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-08 22:33

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Sgu da egentlig meget prisværdigt, at denne lærer bekymre sig så meget
> om sine børns ve og vel.

På en måde forstår jeg hende også godt. Hvis hun er en almindelig
bruger, der ikke har computer som hobby og ikke følger med i debatfora
på nettet og computerblade, så er Windows jo for hende det eneste, der
kan bruges til noget. Det andet er for nørder og giver kun problemer.
Jeg kan huske, at jeg for vel 15 år siden så en amerikansk bog
med gode råd om computere til læger. Det var trods alt i computerens
barndom, og før internettet blev almindeligt. Der stod, at man kunne
sige meget godt om Macintosh, men de ville alligevel fraråde Mac'en på
det kraftigste. Det var Windows, der blev brugt alle steder, var
kompatibelt med alt og var billigst at bruge (tænk på, hvad printere,
skærme osv. kostede til Mac dengang sammenlignet med pc). Jeg forstår
dem faktisk godt. Det er ikke alle, der har lyst til at være
idealistiske og så bringe de ofre, det er nødvendigt at bringe.

> [...]
> undervisning, hvorfor mange af dem ikke har spildt lige så meget tid,
> som vi har, på computere. Man får ikke bestilt noget

Det er egentligt meget pudsigt. Da jeg startede med Mac var pc-verdenen
ikke helt gået væk fra DOS. Mange (amerikanske) skolelærere sagde
dengang, at når man underviste børnene i pc, så skulle de lære om
opbygningen af en harddisk med directories, de skulle lære kommandoer og
alt muligt, der blot skulle til for at få computeren til at fungere. Når
man underviste dem i Mac, så skulle man lære dem at sætte et nyhedsbrev
op, lave en flot invitation, lave en database med sine plader etc.
Dengang var det Mac'en, der var produktiv. I virkeligheden er Mac vel
heller ikke mindre produktiv. Man har bare mere besvær, fordi ens
kontakter har valgt nogle løsninger til et andet system.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Enslev

Dato : 15-12-08 23:50

.. Jeg forstår
> dem faktisk godt. Det er ikke alle, der har lyst til at være
> idealistiske og så bringe de ofre, det er nødvendigt at bringe.

Eller egoistisk: Mac er sjovere, nemmere, mere lækker og mere produktiv
at bruge (end wintel). Det er da ikke ren idealisme. (Men ok, jeg
forstår hvad du mener. Jeg har kun et enkelt mislykket forsøg med
Ubunto på en dametaske, den gik i selvsving, og jeg gik tilbage til Mac
os.

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-08 01:13

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> forstår hvad du mener. Jeg har kun et enkelt mislykket forsøg med
> Ubunto på en dametaske, den gik i selvsving, og jeg gik tilbage til Mac

Det er jo blevet meget lettere at være Mac-bruger. Vi skal ikke mange år
tilbage, før man skulle købe specielle printere, skærme osv. De var
altid betydeligt dyrere end pc-modellerne. Desuden fandtes der ingenting
til Mac. I dag kan man bruge enhver printer, digitalt kamera, netbank,
Den Store Encyklopædi, (som jeg i dette øjeblik opdager ikke vil starte
på denne computer. Mærkeligt!). Jeg har da gennem årene skullet være ret
principfast og holde på, at jeg ville have Mac. Til gengæld har jeg
måttet vinke farvel til mange spil, leksika og andet, der kun kom til
pc.
Jeg tror, der er nogle mennesker, der har det med at være
idealistiske, mens andre er ligeglade. De tænker ikke over, hvordan
deres handlinger påvirker miljøet eller de sultne i Afrika, eller om de
ønsker at støtte en bestemt virksomhed. Den slags mennesker har også
lidt sværere ved at give kr. 12.000,- for en Mac, hvis de kan få en
tilsvarende pc for kr. 8.000,-. Det er som om, de mere ser på det nære
og umiddelbare i deres handlinger. Måske er de mere egoistiske, eller
også er jeg bare naiv og falder for reklamer og mediepres.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Snorre Berg

Dato : 17-12-08 08:36

Henrik Enslev skreiv:

> [...]
> forstår hvad du mener. Jeg har kun et enkelt mislykket forsøg med
> Ubunto på en dametaske, den gik i selvsving, og jeg gik tilbage til Mac

Jeg tror Linuxmiljøet ennå har for lite evne til selvdisiplinering og
ensretting til å få til en brukeropplevelse som ligger i nærheten av
Mac. De har en kultur for å forveksle brukervennlighet med valgfrihet.

I OS X er det ikke like nemt å skifte til hundrevis av forskjellige
skins, men derimot tas det mange valg for brukeren. Det er en helt annen
måte å tenke på.